Via marktplaats hebben we voor een spotprijs een te leuk tweelingledikantje gescoord maar deze moet wel opgeknapt worden. Behalve dat hij heeeeeel vies was, is hij ook verkleurd en beschadigd. Ik wil hem graag opknappen maar heb zoiets nog nooit gedaan dus weet niet hoe en waar te beginnen, welke verf heb ik nodig? Moet ik alles schuren? Voorbehandelen? Kan ik alleen de lelijke delen doen of wordt dat niet mooi? Het ledikantje is van wit hout, is op sommige plekken vergeeld en ik zou hem graag weer overal wit hebben. De spijlen zijn van metaal met wit verf/plastic eromheen, op enkele spijlen is de witte laag eraf en zie je dus het metaal. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Welke spullen zal ik gaan kopen hiervoor? Er zit hier wel een bouwmarkt om de hoek, maar de mensen die daar werken hebben ons nog nooit ergens een zinnig antwoord op gegeven dus ik vraag het nog liever hier
Als de oude verf op het hout nog vastzit hoef je dit alleen maar lichtjes op te schuren. Eerst even ontvetten met bijv een mengsel van water en ammonia. Na het schuren weer schoonmaken en daarna met waterbasis verf verven. Evt kun je het nog aflakken. Maar ik heb dat nog nooit gedaan.. Je hebt rollertjes en kwasten nodig voor verf op waterbasis. Meestal zijn die blauw. Bij de Action zijn ze prima en lekker goedkoop. Oja.. beter is om meerdere dunne lagen verf aan te brengen. Laat minder snel los. En is het normaal hout trouwens? Of zit er een soort van gladde laag op. (Mdf bijvoorbeeld) Dan moet je het nl voorbehandelen. Bij gewoon hout hoeft dat niet. Dus nodig: Schuurpapier (action. Een pak met verschillende soorten voor verschillende doeleinden) Verf op waterbasis. Kan ook bij Action. Maar misschien voor een ledikantje een kwalitatief betere verf halen) Kleine rollertjes en kwasten (action, de blauwe) En evt blanke lak om af te lakken. Maar weet niet of dat veilig/verantwoord is voor een ledikant. Ikzelf heb t niet gedaan. Verf zit er nog prima op. Als de oude verf erg bladdert, moet je m helemaal kaal schuren. Anders laat de nieuwe verf ook snel los. Metaal kun je ook verven maar heb daar geen ervaring mee. Misschien dat iemand anders je daarin kan adviseren. Succes!
Kijk, hier heb ik wat aan! Ik ga vanmiddag eens uitzoeken wat voor hout het precies is. Bijna overal zit de witte kleur er nog op, alleen aan de onderkant bladdert het wat op een niet zichtbare plek (als het ledikantje in elkaar staat). Het gaat vooral om de zijkanten die door zonlicht en/of vasthouden wat geel/oranje gekleurd zijn en om enkele spijlen.