Hoe combineren jullie gezin, werk, huishouden?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door koekwaus, 27 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Schoonmaken met de kinderen erbij probeer ik vooral om praktische redenen te beperken. Gisteren weer schoongemaakt met de kinderen erbij, maar dat is echt stofzuigen met hindernissen. Ze vinden het alletwee erg leuk om mee te helpen, maar helaas voor mama pakt dat niet altijd goed uit.

Wij hebben dus wel een schoonmaakster voor 3 uur in de week. Helaas is twee weken niet beschikbaar, dus dan moet het toch echt op deze manier. Wij werken beide 4 dagen en ik wil ook nog wat tijd doorbrengen met mijn kinderen. Dan is het wel fijn dat de basis schoon is. Nog steeds moet er dan genoeg gebeuren: boodschappen, was, bedden verschonen, koken, stofzuigen.

Ik zie het probleem niet om het huishouden dan deels uit te besteden.

2. koekwaus

koekwaus Actief lid

18 jan 2011
    135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Idd wel herkenbaar dat poetsen met een of meerdere kinderen om je heen lastig is. Maar dat ligt eraan welke klus. Stofzuigen en dweilen is moeilijk, maar ik probeer het toch en als het echt niet lukt, dan een uurtje voor de tv. Hetzelfde geldt voor de badkamer, alhoewel je- zoals ik hier wel vaker gelezen heb - alvast wat dingen kunt schoonmaken als ze in bad zitten (mits ze zo groot zijn dat ze kunnen zitten). Stof afnemen gaat meestal wel heel goed in hun bijzijn.

3. mel

mel Actief lid

23 okt 2005
    284
    0
    0
    Ikzelf persoonlijk houd niet van dat uit besteden, kvind dat echt zo anno nu, dat je zelf je eigen zaakjes niet wil/kunt doen en opknappen. Alles voor het geld; je betaalt en het werk wordt gedaa, nou ja ik houd er gewoon niet van, maar ieder zn ding.
    Schoonmaken met de kids erbij vind ik juist een 'taakje' wat je met de kids erbij kunt doen, net als strijken en de was enzo, juist gezellig. Als ze slapen deed ik vaak mn eigen ding maar dat red ik nu met 3 kids dus echt niet meer. Sowieso slaapt mn middelste al een half jaar niet meer dus dat gaat ook al niet meer op. Heb momenteel qua aantal kinderen en hun leeftijd echt het idee dat ik de hele dag loop te rennen en aan het eind denk wat heb ik nu eigenlijk gedaan haha :) Huishouden komt bij mij dus gewoon zoals het komt. Ik houd we van schemaatjes ed maar op één of andere manier werkt het gewoon niet bij mij. Ik heb zelf veel aan 'mindful'; soms heb je actieve dagen en lukt het beter en doe je meer en soms heb je mindere dagen, als bij mij die strijk dan ff niet lukt is het jammer dan en probeer ik me daar niet druk over te maken (lukt niet altijd hoor haha)

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wat ik trouwens wel eens doe met dweilen is: stofzuigen, brood smeren en thee maken, de kinderen met brood op de bank voor de tv (en de instructie dat ze er onder geen beding af mogen, wonderlijk genoeg werkt het nog ook) en dan mezelf naar de bank toe dweilen. Tegen de tijd dat we klaar zijn met eten is de vloer droog. Soms moet ik dan nog even de stofzuiger over het kleed halen ivm de kruimels.

5. Es85

Es85 Niet meer actief

Ik werk ook 3 dagen per week en mijn man 5 dagen. Op de dagen dat ik vrij ben, ben ik vaak bezig met de was, bedden verschonen, boodschappen doen e.d. Wij hebben 1 keer in de 2 weken voor 3 uurtjes een schoonmaakster. De ene keer doet ze de beneden verdieping goed, de andere keer de bovenverdieping. Scheelt mij behoorlijk op de momenten dat ik vrij ben! En ik help haar er ook nog mee, want zij kunnen het extra zakcentje wel gebruiken.
    Ik vind het ook belangrijk tijd met mijn zoontje door te kunnen brengen als ik vrij ben dus wil niet hele dagen poetsen. Meestal zijn we in de ochtend 'samen bezig' in het huishouden o.i.d. De middagen zijn dan voor de speeltuin of andere leuke dingen.

6. mimi83

mimi83 Niet meer actief

wij dweilen ons zelf meestal naar boven of de deur uit. Kids al in de auto in het weekend met 1 ouder en (meesatal man die kan het beter) dmet dweil door het huis. als laatste de gang. deur dicht en als we thuis komen is het droog. of als kids in bed liggen. als je begin van de avond stofzuigd, kun je natuurlijk prima net voor het slapen gaan dweilen.

en verder is het hier gewoon meestal een bende. man doet ik weekend en maandags de was voor groot gedeelte en ik doe op vrij dagen de keuken uitgebreid etc. stofzuigen 1 x per 2 a 3 dagen, wc om de dag. douche als ik er in sta 1 x per 3 maanden ofzo. tandenpoets wasbak elke 2 weken als ik erbij sta ongeveer. bedden ergens in het weekend 1 x per 2 week. dweilen 1 x per week. boven stofzuigen 1 x per maand.

de gevouwen was opruimen is hier helemaal drama op het moment , maar ik verwacht dat dat probleem met een week opgelost is.. haha gaat Colin nl naar school en alleen shannon boven is wel te doen, dan is de kans dat het niet helemaal ontploft is nog aanwezig.hihi

7. Op zaterdag doet mijn vriend de boodschappen als mijn zoontje (bijna 2) slaapt. baby ligt in de box. (bijna 6 mnd).

Door de weeks vaak 's avonds een wasje draaien en in de droger wat in de droger kan. Strijken doen we nauwelijks.

Na het eten wordt de tafel afgenomen met een doekje, zelfs even tussendoor. Ook wordt dan onder de tafel geveegd. Dit doen we al zolang Tobias zelf eet, en hij weet dan ook niet anders. Hij helpt graag mee, gaat de bezem halen. We hebben ook een kindersetje, dus als hij met de grote bezem probeert te vegen, vegen wij het op met de speelgoedbezem (jaja, hij moet natuurlijk de ECHTE hebben.)

Stofzuigen doe ik wel met hem erbij, hij is er dol op. Eerst samen alles opruimen en aan de kant zetten. Daarna stofzuigen. Dat wil zeggen, hij beweegt de stang op en neer en ik moet het niet wagen om hem te helpen. Ik wijs aan waar het vies is en waar hij moet zuigen, hij zuigt dan dat plekje. Dan zet ik de stofzuiger iets verder en gaan we verder. Het duurt wel 3 keer zo lang en gebeurt minder goed, maar het gaat steeds sneller. Het is een investering. Uiteindelijk heeft hij er ook genoeg van en gaat op de stofzuiger zitten of zet hem continue aan en uit, maar ach, hij is bezig, en het huis wordt langzaam iets schoner.

Droger uitruimen / wasmachine vullen gebeurt vaak als hij in bad zit (daar staan de apparaten). Anders de wasbak schoonmaken.

Keuken wordt schoongemaakt als zoon in bad zit na het eten (vriend en ik wisselen af). Dochter ligt dan in de box, af en toe niet helemaal blij maar ja, dat is dan maar even zo.

WC gebeurt vaak tussendoor. Even snel een doekje erover heen. Af en toe grondiger, dus ook de wandtegels.

Dweilen gebeurt minder vaak dan ik zou willen, in ieder geval niet met zoontje erbij, die vindt het veel te leuk om voetstappen op de natte vloer te maken.

Inderdaad is het hier ook vaak een bende. Maar jong gedaan is oud geleerd, de kinderen moeten gewoon accepteren dat mamma af en toe aan het schoonmaken is. En als ze willen helpen: prima. Accepteer dat het langzaam gaat, dat het niet schoon wordt (vuil wordt lekker uitgesmeerd). Zorg voor 2 doekjes, 1 voor jou en 1 voor je kindje. Zet het emmertje niet binnen bereik (dan heb je zo natte mouwen / een omgevallen emmer). Kindje poetst, jij poetst snel na.
    Ben je fijn bezig met je kindje, je kindje is trots omdat hij jou zo goed helpt, je kindje leert schoonmaken (hopelijk kan hij het zelfstandig voordat hij niet meer wil helpen :p).

Klinkt ideaal, en dat is het soms echt niet. Heb je net de hele was gevouwd gaat meneer helpen, kan je alles weer opniouw vouwen. GRRRR. Was vouwen met Tobias erbij is me dus nog niet gelukt. Ook dat moeten we gaan oefenen.

Owja, wij hebben een appartement van ongeveer 95 m2, dus alles (behalve trap achter de voordeur) is op 1 etage, dat zal ook schelen.

We zijn geen superwomen. Cruciale dingen zijn dat etensresten opgeruimd zijn (ivm ongedierte), een redelijk schoon toilet en een redelijk schone keuken. Spik en span hoeft niet, zodra je kind buiten gaat ravotten krijgt het toch wel genoeg bacterien binnen.

Hoe combineer ik werk, gezin, huishouden? Voor mijn gevoel niet.
    Laatst was er een artikel in de Intermediair over: de ideale combinatie is anders voor iedereen. Accepteer dat niet alles 100% kan zonder ergens concessies te doen (bijv. uitbesteden) (of een burn out te krijgen?).
    even het artikel opzoeken...oh moet je voor inloggen.
    Anyway, keuze was dacht ik: een van de taken uitbesteden (partner meer werken, hulp in huishouding, kinderen meer naar opvang), focus op 1 taak (carriereemaken + opvang + huishoudhulp, of huismoeder + geen carriere + gezellig huishouden), strakke planning, loslaten.

Het is een illusie om alle 3 (zelf) te kunnen doen op hoog niveau.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Wij hebben één middag in de week 2 werksters in huis, die dan het hele huis stofzuigen, dweilen en stoffen. Daar zijn zij in totaal 5 uur mee bezig.

Wat doen we zelf?
    - iedere avond de keuken (vaatwasser in/uitruimen, aanrecht en kookplaat poetsen) en eettafel (afnemen, vloer schoonmaken) - dat kost misschien 10 minuten, meer is het niet
    - de was (ongeveer 6 per week) - dat kost ook iets van 10 minuten per was
    - strijken: soms zelf, en soms laten we die liggen voor de werksters (of nog erger: voor mijn schoonmoeder :))
    - de wc's maak ik schoon wanneer ik dat nodig vind. dat kost hooguit 2 minuten (met een doekje de spoelknop, kraan en bril, reiniger in de pot, 15 min later even borstelen en spoelen).
    - boodschappen haal ik meestal in m'n eentje op zaterdag, soms gaan we hiervoor met z'n vieren op pad. kost ongeveer 1,5 uur alles bij elkaar.
    - koken doen we om beurten (of eigenlijk: voor wie dat het beste uitkomt in de planning). na een werkdag besteden we daar niet meer dan 15-20 min aan.
    Van mij hoeft het huis niet dagelijks gestofzuigd te worden. Alleen de vloer in de keuken en onder de eettafel heeft wel dagelijks aandacht nodig (stoffer en blik, stofzuiger, of even een doekje).

Alles bij elkaar besteden we gezamenlijk minder dan een uur per dag aan huishoudelijke taken, en daarnaast dus de 5 uur per week die de werksters eraan besteden.

Vriend werkt fulltime, ik zo'n 24 uur per week (verdeeld over 4 dagen, en dan nog reistijd die soms aardig op kan lopen aangezien ik door heel NL werk).

Deel Deze Pagina