Hallo allemaal Vandaag ben ik met mijn dochter naar het audiologisch centrum geweest voor een gehoortest(nadat er 3 mislukt waren thuis). En helaas is ze geheel doof aan 1 oor.(links). Ik wist het eigenlijk wel want ze volgde me niet met haar gezicht als ik riep en soms ging ze helemaal met haar hoofd de andere kant op om me te horen. Ze slaapt ook echt heel goed op haar rechteroor en ze schrok niet zo erg van harde geluiden maar dat is nu allemaal verklaarbaar. Pas over 1 jaar gaan we verder het traject in want ze hoort goed aan 1 oor dus er is geen haast en geen probleem omdat ze kan horen. Heeft er iemand ervaring mee en wat deden jullie met het goede oor en hoe paste je je leven aan?? We gaan nu wel haar anders benaderen want als ze op haar goed oor slaapt hoort ze ons dus niet aankomen en kan ze ontzettend schrikken en we proberen meer oogcontact te maken.
Hoi! Wat balen zeg! Is toch geen leuk bericht wat je krijgt. Weten ze wat de oorzaak kan zijn? Onze zoon (14 maanden) heeft dit gedeeltelijk. Hij hoort met links vanaf praatniveau, 50 decibel, is dus niet geheel doof. Hij hoort met rechts wel goed. Dus dat is toch wel wat anders. Maar ze noemen het wel eenorigheid. Eerlijk gezegd merk ik er niet veel van, behalve dat hij goed kan doorslapen bij veel kabaal. Wij komen 3 maandelijks bij het AC waar ze vooral zijn goede oor testen. Wij hebben een aantal tips gekregen, vooral voor nu, zoals boekjes lezen zonder ruis (tv/radio). Goed aankijken bij het praten, checken of hij niet oostindisch doof is als hij niet goed naar je luistert. In principe krijgt je kindje geen hoortoestel, omdat ze niet anders gewend is en omdat ze goed kan compenseren met het goede oor. Wel kan de spraak/taalontwikkeling wat trager zijn hierdoor. Straks op school moeten deze kindjes met het goede oor richting de juf zitten en in het verkeer moeten ze goed uitkijken, omdat ze niet goed de richting van het geluid kunnen bepalen. Er zijn dus een aantal "spelregels" waar je best goed rekening mee kunt houden. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel! Groetjes