Bij NUON beginnen de daluren om 21.00 's avonds al. Dus dan gaat de wasmachine aan en 's nachts om 5.00 uur gaat de vaatwasser aan. De volgende dag hang ik de was op. Mocht er iets voor de droger bij zitten dan doe ik die meteen 's avonds na het wassen aan. En ik doe dit al een paar jaar en elk jaar krijgen we geld terug van de NUON, loont wel dus.
ik woon in limburg,en wij hebben tarief van 21.00 tot 06.00,en in het weekend gewoon de hele dag. overdag kan ik weleens een machine aanzetten met de dekens van de honden,maar verder niks. onze machines staan in de berging,en hij piept niet als ze klaar zijn. de vaatwasser zet ik aan als ik ga slapen,en de droger kan ik ook weleens s'nachts aanzetten als ik toch moet plassen..
Hier doen we het zo: De vaatwasser gaat altijd om 0.00 aan, hij piept 3 x als ie klaar is en dan houdt ie daarmee op. De volgende ochtend pakken we hem altijd uit. De wasmachine draait hier elke nacht. Ik heb er 1 met uitgestelde start dus zorg dat hij voor 06.00 in de ochtend klaar is. Ik hang het daarna gelijk op (alleen de handdoeken gaan in de droger, dan worden ze zo lekker zacht...). Als ik iets extra heb om te wassen, zoals beddengoed dan doe ik dit in het weekend en laat het als het kan buiten drogen of binnen en als dat echt niet lukt gaat het in de droger, maar deze wil ik zo min mogelijk gebruiken. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat 1 normale droogbeurt in de droger 2,50 kost . Verder hebben wij allemaal van die stekkerdozen met aan-uit knopppen dus als wij iets niet gebruiken gaat de stroom er ook helemaal af. De tv heeft een standbykiller en dat scheelt zo maar 25,00 per jaar aan onnodig standby staan. Dan nog veel spaarlampen in huis, de kachel een graadje lager en lichten niet onnodig aan laten. De laatste 2 jaar hebben wij niks hoeven bij te betalen voor gas-water-licht, dus volgens mij doen we het wel goed zo.
Voor de mensen die hun droger aanzetten en vervolgens gaan slapen; weten jullie wel dat dit een van de grootste brandveroorzakers is? Doodeng hoor Sowieso gaan er hier geen apparaten aan 's nachts (zo ook niet als ik overdag wegmoet). Liever iets meer betalen, dan het risico lopen dat m'n huis met al mijn dierbare spulletjes of erger nog, inclusief onszelf, affikt terwijl ik lig te slapen..... Een maand of 4 terug is er in de staat tegenover ons nog een huis afgebrand. Oorzaak brand; Vaatwasser!!
Dit wilde ik net schrijven. Echt zo gevaarlijk. Een tijd terug is hier in de buurt ook een verschrikkelijk ongeluk daarmee gebeurd. Workum rouwt om Julia en Lisa - Binnenland - Telegraaf.nl [24 uur actueel, ook mobiel] [binnenland] Ik doe dus echt alles uit als ik het huis verlaat. Ook overdag ( wil ook niet dat de hond iets overkomt)
mensen geloofde mij nooit als dat zei. dat standby aparaten en dingen aan laten staan snachts of als je weggaat gevaarlijk is. nu komt het steeds vaker in het nieuws en onlangs is hier een hele friettent met 5 apartementen afgebrand door een tv die in 1 van de appartementen op standby stond. hele sensatie midden in de nacht alles afgezet. leek wel een tv programma. conclusie tv op standby laten staan. 5 huizen en 2 bedrijven in as.
Ik probeer het allemaal op te sparen voor in het weekend, maar dan heb ik zo veel was dat ik geen plek heb om het op te hangen.. De droger gebruik ik zo min mogelijk, want daar heb ik altijd heel erg last van ivm huisstofmijtallergie. Alleen lakens en handdoeken doe ik erin.
wij hebben een vrij oud huis, en we hebben dag en nacht stroom dus dat hebben we maar zo gelaten. ik was ook het meest in het weekend en drogen doe ik het meeste buiten maar als ik naar bed ga zijn hier alle apparaten uit bij mijn moeder vloog de wasmachine in brand waar ze bij zaten de gordijnen stonden gelijk in lichterlaaie, als ze er niet bij waren geweest was gewoon het huis afgefikt en een collegaatje van mij , die heeft het ook gehad met een droger, die kwam terug van dr werk en heel de bijkeuken onder de zwarte roet, was de afvoerslang helemaal gesmolten en de binnenkant van het deurtje ook dus ik ben dr voorzichtig mee
Mocht je nu geen timer op je wasmachine (of andere electronische apparaten) hebben.... dan loont het de moeite om een tijdschakelaar aan te schaffen . Wij gebruikte ze normaliter alleen maar om de verlichting aan te "doen" als we een weekendje weg waren. Maar als je m gewoon in het stopcontact van je wasmachine/droger oid doet en daar dan de stekker in... tijd inschakelen die je wenst.... en dan springt je wasmachine dus aan op de tijd die jij hebt aangegeven. Toen wij nog in Brabant woonden maakten wij ook gebruik van de piek/daluren. En het is wel lekker hoor, dat het daar al om 9 uur in gaat. Dat scheelt wel hoor. Nou ja en dan inderdaad het hele weekend... oh ja... de officiele feestdagen gelden ook als daltarief Nu hebben we geen dag/nachtstroom oid, dus was gewoon de hele dag door. Wel hang ik de was buiten op als het mooi weer is. Dat scheelt inderdaad weer met de droger enzo. Ook hier veel spaarlampen. Oh ja, onze ketel kunnen we ook zetten op alleen maar warm water verwarmen. Dus niet het huis verwarmen. In de zomerperiode gaat de knop dus om en slaat de ketel niet aan als het bijvoorbeeld wat killer is/wordt.
Kun je je daluren niet eerder laten ingaan ? Hier begint het om 21.00 uur. dus dan gaat de vaatwasser aan. Was sparen we meestal op tot het weekend en draaien dan alles weg
het is al gezegd volgens mij, maar laat NOOOOOOIT een droger draaien als je niet zelf in de buurt bent, en al helemaal niet als je ligt te slapen!!! is echt TE gevaarlijk... je vergeeft het jezelf nooit als het een keer mis gaat...
Hier gaat de wasmanchine altijd aan als ik thuis ben en overdag! Droger heb ik niet en wil ik ook niet ( dat stukje van julia&lisa zit nog in mijn hoofd woonde er aan aantal meter vanaf) heb vroeger wel een droger gehad die gaf steeds kortsluiting, nee doe mij maar gewoon ophanger.
Idd, daarom poste ik dat aan het begin ook al, dat ik het eng vind. Ik begrijp niet dat mensen zoveel risico willen nemen ,voor een klein beetje geld besparing.
Mijn schoonouders hebben brand gehad door de droger toen ze weg waren.. Daarom drogen wij NOOIT als we er niet zijn of boven slapen.. en t mooie weer is er ook weer, dat scheelt.
Wij hebben geen droger, en zijn ook maar met z'n tweeen (nog...) Ik zet 's avonds om 11 uur de wasmachine aan, en dan ga ik vaak al naar bed. Als mn man meegaat, blijft hij gewoon tot 's ochtends op stand-by staan, als mn man nog op is, zet hij het deurtje open en de machine uit. De volgende ochtend zo snel mogelijk ophangen, bij voorkeur buiten
Eigenlijk zet ik altijd de droger aan als ik naar mn werk ga sochtends of savonds als we naar bed gaan. Thnx voor jullie reacties, want ga er nu wel aan denken, zoveel risico op brand door een droger? slik.. Naja, het mooie weer is er weer, lekker wasje buiten hangen dus !
De brandweer en nog wat "veiligheids" instanties waarschuwen er voor dat je de droger NOOIT moet laten draaien als je slaapt of niet thuis bent. Het schijnt één van de meest voorkomende oorzaken van brand te zijn. Een reparateur bevestigde dit laatste bij ons, ben er zó van geschrokken dat ik dat ding nu idd niet meer s'nachts laat draaien, alleen overdag wanneer ik thuis ben. Wel harstikke onpraktisch.
Hier wassen we voornamelijk in de weekenden (indien echt nodig ook wel eens doordeweek, maar dan niet s'nachts en alleen als we thuis zijn) Geen droger, maar zou deze ook nooit aanzetten als ik er niet ben of aan het slapen ben.
Ik vind het ook eng om de droger 's nachts te laten gaan...daarom vroeg ik ook hoe jullie dat doen. De wasmachine niet zo...maar omdat er voor de droger echt gewaarschuwd wordt (helemaal bij een condens droger...al die droge pluisjes) Denk dat ik maar gewoon zoveel mogelijk in het weekend probeer te doen. Ik heb namelijk niet zo heel veel ruimte om het gewoon te laten droger. Als onze tuin verbouwd is wel..dan krijgen we als het goed is zo;n droog molen....maar nu is het nog een bende in de tuin dus lijkt me dat niet slim! Er zit trouwens geen timer op mn wasmachine...maar die piept gelukkig maar twee keer ofzo. Bedankt voor de tips dames!