Hallo dames, Bedoeld als komische noot, dus ga dit niet als belerend lezen. Ik zit al weer enkele uurtjes op dit forum en heb weer talloze spellingen van het woord sowieso gelezen. Ik vind het altijd grappig om te zien wat er allemaal van gebrouwen wordt. Dat komt waarschijnlijk, omdat je je niet kunt voorstellen, dat het zo simpel is als je het zegt. En ja, waar komt het eigenlijk vandaan? Dus dames (en enkele heren), voor eens en voor altijd, de taaltip van de dag: als je het woord SOWIESO wilt schrijven, dan is voorgaande de enig juiste spelling Ja sorry, ben o.a. docente Nederlands en ik maak vast ook wel eens fouten, maar wilde dit gewoon eens meegeven. Groetjes!
Weer zo'n rare spelling in het nederlands. Bedoel, je zou dan denken dat t ZowieZo is. En zo spel ik het idd ook altijd. Denk vast weer te logisch na
http://www.zwangerschapspagina.nl/about50378.html Hier is dus als eens een topic over geweest. Ik weet dat toevallig omdat ik me er ook altijd zo aan stoor..... gelukkig ben ik niet de enige met die tic
ooohhhh! Heb ik toen niet gezien, maar bedankt. Nou, het is inderdaad dus niet alleen mij opgevallen. En echt, niet vervelend bedoeld, maar het viel me gewoon op dat veel mensen zo met de spelling van dat woord worstelen. Ik wilde een handje helpen.
Weer iets geleerd. . Waarom zou iemand zich eraan storen...op het forum? Er zijn ook vrouwen die op volwassene leeftijd nederlands hebben geleerd, op hun 25-ste bvb .Niet vreemd dat ze soms spel en taal fouten maken. . Ik ben benieuwd hoeveel vrouwen die zich eraan storen meerdere talen beheersen, en als ze alle talen even goed als hun moeder taal kunnen spreken/schrijven. . Jij bedoelt het goed maar jij weet niet wie de persoon is achter de computer.
Je hebt gelijk....storen is ook niet het goede woord. Ik heb er immers ook geen last van. Maar het valt me gewoon op dat er heel veel spellingsfouten gemaakt worden......
Het woord 'sperzieboon' wordt ook altijd verkeerd geschreven. Inderdaad ik stoor me er niet aan maar het valt me wel op. Wat ik wel storend vind, is als mensen ipv MAAR alleen MA schrijven en dat soort dingen.
De vrouwen die ik persoonlijk ken die dit woord verkeerd schrijven zijn autochtonen. Ik ken er zelfs één die er zo-en-zo van maakt. Mocht iemand van allochtone afkomst zijn dan is het toch alleen maar prettig om de juiste schrijfwijze ook eens te horen in een algemeen topic? En waarom ik me er aan zou storen? Omdat ik me erger aan de taalverloedering. Haha, iedere gek z´n eigen gebrek, en dit is de mijne...
ja, inderdaad, misschien kun je dan vriendelijk "de persoon" die de fouten maakt meteen verbeteren? Als ze intelligent is zal ze zeker niet boos worden. .Persoonlijk ben ik altijd blij als ik weer iets leer.Mensen die meerdere talen beheersen, mensen die op volwassene leeftijd een taal hebben geleerd hebben meestal meer begrip voor de taal en spel fouten van "buitenlanders". Iemand verbeteren op een vriendelijke manier is altijd goed, zich eraan storen (vooral als je niet weet wie de persoon is) voor andermans fouten is niet goed.
Hahahaha, geweldig Ik heb het ook die rare tic Niet dat ik geen spellingsfouten maak maar idd het woordje 'sowieso' viel mij ook al op..
Ja, of mensen die het altijd hebben over de 'enigste'. Of 'ik vondt dat wel leuk' En 'groter als mij' Maar ik stoor me er niet aan verder... Wel grappig dat het nu ook weer over het woord sowieso gaat...
Mijn onlangs geschreven blog op hyves Het leed dat grammatica heet 15 apr, 13:00, 16 x bekeken Vandale.nl gram·ma·ti·ca (dev; grammaticas; grammaticaatje; grammaticaal/grammatisch, grammaticus) 1 leer van het systeem van een taal, geheel van regels volgens welke woorden en zinnen in een taal gevormd worden Nou zijn mijn d-tjes en t-tjes ook niet altijd geheel foutloos, maar ik doe er wel mijn best op. Ik loop mijn teksten er op na (kutscriptie, je kent het wel) en probeer alle fouten eruit te halen. Het is niet makkelijk die Nederlandse taal. Dan weer dt, dan weer alleen een d of alleen een t. Maar met een beetje kofschippen en fokschapen kom ik al een heel eind. Dat het bij mij niet geheel foutloos gaat neemt niet weg dat ik me enorm erger aan deze fouten bij anderen. Internet staat er bol van. Over ergeren gesproken. Nog zoiets. Regelmatig lees ik dat mensen zich irriteren. Lastig die huiduitslag denk ik dan. Iets irriteert je óf je ergert je ergens aan. Maargoed, even terug naar de d-tjes en de t-tjes. Met kromme tenen lees ik teksten waarin er in de verleden tijd een -t of erger nog -dt wordt gebruikt. Dat je dit in de tegenwoordige tijd niet kunt toepassen is nog tot daar aan toe. Maar in de verleden tijd? Wat hebben die mensen vroeger gedaan op school? Maargoed, de d-tjes en de t-tjes is (of is het zijn?) eigenlijk niet wat mij het meest stoort. Ik haalde het verschil tussen ergeren en irriteren al aan, maar het zijn er nog veel meer. Een kleine opsomming: - Die, dat, welke, wat, wie, etc. - Sowieso, dit is de enige (kom ik zo op terug) manier waarop het geschreven moet worden. Zoiezo, zowiezo, zowieso, sowiezo, so en zo zijn allemaal niet goed. - Enige en niet enigste. - Na en naar. Dit wordt zo vaak fout gebruikt. "Juf, wil jij mijn werk naarkijken?" - "Maar natuurlijk Pietje" En vervolgens kijk ik erg boos naar zijn schriftje. Met andere woorden. Iets komt erná, je kijkt iets na. En je gaat ergens naar toe of je kijkt erg naar. - Me en ze in plaats van mijn en zijn. - De -n op het einde van bepaalde woorden. Het is bijvoorbeeld niet 'einden'. Deze -n wordt óf op plaatsen gebruikt waar hij niet hoort óf weggelaten waar hij wel hoort. En tot slot: - Dan en als. Ik ben groter dan jij. Deze is hetzelde als die. Hieronder ruimte om mij op mijn taalfouten te wijzen.
Dames niet iedereen is even "slim" , of laat maar zeggen...niet iedereen kan foutloos schrijven.(want slim zijn is iets anders).Als je ook op volwassene leeftijd de taal hebt geleerd dan is het weer een ander verhaal. Wat ik nog wil zeggen: een taal LEEFT.Als er meerdere mensen zijn die "zowiezo" schrijven dan kan het dat over 50 jaar zowiezo de goede schrijfwijze van het woord wordt.
Ik heb ook pás Nederlands geleerd toen ik naar de basisschool ging. En Nederlands is niet eens mijn moedertaal. Ook ik maak fouten, maar ik probeer ze niet te maken. Ik let erop. Ik merk gewoon dat mensen niet eens meer letten op de schrijfwijze. De zgn msn/sms taal. Ik kan dat echt niet aanzien hoor. Ik wert egt ziek daarvan. Ofzo. Ze heefd een kind gehad. Sorry, maar iedereen leert dit op de basisschool. In de verleden tijd komt er gewoon NOOIT een t. NOOIT! En al helemaal geen dt. Dat is algemene kennis hoor. Je wordt er 6 jaar mee doodgegooid op school. Tegenwoordige tijd. De ikvorm is ook nooit met DT of T. Uitzondering zoals 'ik eet' daargelaten.
Hier wil ik even op in haken **ookal had ik mezelf beloofd om hier niet te reageren..want alle juffen weten het toch beter** Als iemand, zoals ikzelf dyslectisch is heeft die persoon er grote moeite mee...ookal wordt je er 6 jaar mee doodgegooit ..of zoals ik 7 jaar Deze informatie van de basis school is wel blijven hangen maar een dyslectisch persoon heeft de grootste moeite om het uit tevoeren...hetkennen de verledentijd niet of schijven ubethaubt het woordt verkeert zodat de dt en de t situatie niet te redden is ..zeg maar. Wil hier alleen mee zeggen dat als je het wel geleerd hebt wil nog niet zeggen dat je het foutloos in de praktijk kan uitvoeren....