nou amaranta, ik heb nederlands geleerd op mijn 25-26-ste. .dus echt niet iedereen leert nederlands op de basisschool. . ik ben nu pas 30. en ik zie ook nederlandse-vrouwen op het forum die enorm veel spelfouten maken maar ik stoor me niet aan.het is een forum voor moeders/zwangeren en geen forum van "de academie" .
Maar in jouw geval, en je schreef het zelf al, is het anders. Ik weet zeker dat jij er goed je best op doet. En ook zeker dat jij graag hoort hoe het wel moet. Van je fouten moet je leren. Maar echt waar. Het zijn vaak 'Nederlanders' die deze fouten maken. En die hebben toch echt op de basisschool gezeten hoor. En dat is haast nog frustrerender.
Waar, maar niet helemaal. Ik snap best dat een dyslect ergens moeite mee heeft. Maar dat neemt niet weg dat je dingen zoals stam+t en het gebruik van dt in de verleden tijd gewoon MOET weten. Dat zijn gewoon regels. En als je dyslectie hebt wil dat niet zeggen dat je een IQ van een graankorrel hebt. Dan kun je dat soort dingen onthouden. Ik neem aan dat je wel het verschil weet tussen tegenwoordige tijd en verleden tijd toch? Maar, trek je er aub niks van aan. Het is gewoon een van mijn irritante eigenschappen. Ik kan er niks aan doen.. Normaliter lees ik er ook over heen.Maar ook ik kan het niet laten om in zo'n soort topic te reageren. Ff stoom afblazen.
Maar daar sla je spijker dus mis. Onder het mom van; ja, maar dit is msn/forum/internet. Maakt iedereen deze fouten. Maar ondertussen slijpt dit erin. En worden deze fouten ook gemaakt in officiele documenten etc.
Ik ga maar weer weg uit dit topic. Dit is een eindeloze discussie. Het heeft niks met perfect te maken. Het gaat erom dat mensen niks meer om taal geven. Zie mijn voorgaande post. Meiden, schrijf vooral lekker hoe je zelf wilt. Fonetisch en met fouten. Ik zal jullie in ieder geval niet verbeteren. Doe ik in de klas wel. In de hoop dat het blijft hangen.
Precies, de een is goed in rekenen en de de ander weer in taal ofzo. Nederlands is ook met een hoofdletter. Ik lig er ook allemaal niet wakker van, maar ik denk wel dat kinderen gewoon steeds slechter Nederlands leren. Het maakt niet eens veel uit wat voor een opleiding ze hebben gedaan. Ik heb genoeg sollicitatiebrieven gelezen van studenten Geneeskunde en die bakken er over het algemeen helemaal niets van. Ze zetten altijd wel in hun CV dat hun Nederlands uitstekend is. Waar ik me wel aan erger is mensen die 'doen' in combinatie met een ander werkwoord gebruiken, helaas hoor je dat steeds vaker.
Nee, ik ben getest op me dyslectie ik kon toen de tijd qua IQ atheneum doen....zolang ik maar geen talen er bij heb.. Ik heb ook MBO werktuigbouwkunde gedaan dus die graankorrel is niet op mij van toepassing..hoop ik En ja ik zou het moeten weten. Is het niet dat dyslectie de communicatie tussen je linker en rechter helft bemoeilijkt en daar door de link niet maakt met de info die je hebt...(je moet het zien dat al je info in je hoofd zit in ladekastjes..maar dat veel laatjes klemmen en je de info gewoonweg niet te pakken krijgt...heel vervelend want je wil wel) En idd TT en VT weet ik nu wel..oefenen baart kunst bij dyslectie maar soms als ik bv moe ben bak ik er nix meer van..en andere dyslectie hebben misschien niet zo ge-oefend Het is ook moeilijk uit te leggen aan iemand die geen idee heeft hoe dat werkt .. of euh ... niet werkt bij een dyslectie. (ben ook heeeeeeeeeeeel goed in andere woorden zoeken met de zelfde betekenis als ik het echt niet weet ... dat ik vaak me redding)
Zo stoor ik me niet aan schrijffouten. Waar ik me wel aan kan storen is msn of sms taal in berichten. Daar kom ik dus totaal geen wijs uit.
ik begrijp jou goed.maar... het is ook een psychologisch fenomeen waneer mensen van allochtone afkomst perfect willen worden(was jij misschien beledigd op jouw jonge jaren, gepest misschien omdat je niet zo vlot nederlands kon spreken als jouw klagenootjes?vond je misschien erg dat jouw ouders niet echt goed nederlands konden spreken?dacht jij misschien: ik zal anders worden, ik zal jullie allemaal laten weten dat ik beter ben dan jullie maar kunnen bedenken? ) in hun taal kennis.Voor mij bvb is niet frustrerend als iemand bepaalde schrijf/spel regels niet wil of kan begrijpen. dat ook in officiele documenten fouten worden gemaakt is de schuld van de huismoeder (die niet perfect is), of de schuld van de wiskundenaar die de kennis van de nederlandse taal niet perfect beheerst niet.het is de schuld van een bepaalde "ambtenaar". of van zijn werkgever . oh..ja, en iedereen maakt wel eens fouten! verder... een taal leeft.wat nu verkeerd wordt geschreven kan over 50 jaar de goede schrijfwijze zijn.
@beastie, hier nog iemand met dyslectie.het is voor mij ongelovelijk moeilijk te lezen (begrijpend) en schrijven (spelling).ik heb het dus danig erg dat ik zelfs geen baan kan vinden (ik ben er zelfs om ontslagen) omdat ik niet goed kan schrijven (met pc en met de pen).als ik mijn boodschappen lijstje of zo iets schrijf is het nog erger als een dokters handschrift niemand kan dit lezen.ik schaam me ook diep als iemand mij vraagt om iets voor te lezen of op te schrijven moet ik wel vertellen dat ik dat niet kan.ik heb al verschillende cursussen gehad maar niets blijkt te werken.dit word ook niet meer beter.dus voor mij teld de spelling niet meer of het ne sowieso zoiezo of zowieso is voor mij is het allemaal hetzelfde als de mensen maar snappen wat ik bedoel
Ja, maar we leven nu Als het over 50 jaar allemaal zo veranderd is, schrijf ik over 50 jaar `ik wordt gek fan die stome regeltjus´. Tot die tijd doe ik het graag zo goed mogelijk. Mijn stiefdochter komt net van de middelbare school af. Als zij dan "me moeder" schrijft, dan vraag ik me af waarom ze haar diploma heeft gekregen. Blijkbaar beheerst ze de basis na 9 jaar nog niet.
blusvrouwtje ik heb ergens gelezen dat de IKEA bedenker en eigenaar dyslectisch is. .een van de rijkste mensen op aarde. nou nou san79 jij hebt gelijk.wij leven nu.ik zou bepaald niet echt vrolijk van worden als mijn eigen kids de taal niet goed zouden willen of kunnen schrijven.(inclusief mijn moeder taal).ik kan me voorstellen als je docente-nederlands bent.maar dan weet je toch dat niet alle kinderen aanleg/talent in talen hebben. natuurlijk moeten de kinderen op school goed nederlands leren, maar dat neemt niet af dat een taal ook leeft, als er meerdere mensen in de volgende 50 jaar zowiezo schrijven (omdat ze dat niet anders weten of willen) dan wordt het de goede schrijfwijze. . zo makkelijk is dat. de kinderen leren op school, je kan echt niet IEDEREEN nou op volwassene leeftijd veranderen of iets leren...
het is me wel duidelijk dat je niet veel af weet van dyslectie. mensen die daaraan lijden kennen dan mischien wel de regels maar eens ze het moeten schrijven is dat iets heel anders. je hebt ook veel soorten dyslectie bv mijn dochter heeft het alleen op schrijven en niet op lezen, zij kent de regels van de Nederlandse taal ook maar kan perfect 2 keer hetzelfde woord na elkaar schrijven zonder het te zien staan ( ook niet na 3 keer nalezen) of zelfs de domste woorden zols klein kind schrijven als klijn kind. nochthans is haar iq laatst getest en heeft ze 126 wat me nu niet bepaald weinig of dom lijkt. dus zou ik die uitspraken van een graankorrel beter achterwege laten want je zou mensen kunnen kwetsen, ook al is dat waarschijnlijk je bedoeling niet
ik stoor me er sowieso alleen maar aan sinds dat topic is 'sowieso'geweest, nu let ik er sowieso altijd op...sowieso.
Je hebt ook gelijk dat dat heel moeilijk is. Ik werk vaak met dyslectische kinderen. Het ene kind kan de regel beter toepassen dan de ander. Ik heb een kind in de klas gehad die gewoon alle woorden uit dr hoofd leerde en zo steeds voldoendes haalde. Een andere jongen maakte steeds fouten maar kende de regels heel goed. ALs wij het dan samen en rustig deden, ging dat erg goed. Ik vind trouwens dat er tegenwoordig erg vaak wordt gezegd...ja maar ik ben dyslectisch. Zal ook wel hoor. Er stond trouwens. Dat je niet het IQ van een graankorrel hebt. M.a.w. je zult niet dom zijn. Heeft jouw dochter een officiele verklaring van een orthopedagoog gekregen? Vergeet niet dat ook die beperkt geldig zijn.
Mijn man is ook dyslectisch en helaas is hier op school weinig mee gedaan. Echter heeft hij een fotografisch geheugen wat dingen betreft wat zijn interesse heeft en wat het verleden betreft en is hij gelukkig geboren met twee rechterhanden en is hij lekker "doe maar gewoon, doe je gek genoeg". Met moeilijke woorden moet je bij hem niet aankomen en hem laten lezen of schrijven is een crime. Maar sowieso schrijft hij weer goed! Gewoon zoals je het zegt en dat schrijft ie