Nu echt de laatste reactie. De meeste woorden zijn weetwoorden. Sowieso is ook zo'n weetwoord Dit zijn de woorden waarin meeste fouten worden gemaakt. Je moet gewoon leren/weten hoe het geschreven wordt. Bijna elke spellingsmethode heeft zulke leerrijtjes met woorden. De kinderen stampen deze woorden gewoon in hun hoofd. En ja, het zijn vaak de dyslecische kinderen die hier moeite mee hebben . In mijn optiek is dat met werkwoorden anders. Je hoort te weten dat er in de verleden tijd geen dt hoort. Dat staat los van de dyslectie.
Boeiend Ik heb wel wat beters te doen dan me aan taalfouten te storen. Zolang ik het begrijp vind ik het prima.
ik dacht dat het zowiezo was weer wat geleerd. fouten maken doet iedereen wel eens en ik vind dat er ook niets mis is met iemand op een normale manier wijzen op zijn of haar fout, hier kan diegene van leren. Ik zal nu bijv. voor de rest van mijn leven 'sowieso' nooit meer verkeerd schrijven. Ik kan me ook wel heel goed voorstellen dat als je dyslectisch bent dat het erg vervelend is om elke keer terecht gewezen te worden terwijl je zo hard je best doet. ik kan me persoonlijk wel erg storen aan dat ge-hun tegenwoordig, zoals in bijv. 'dat moeten hun zelf weten'.
@ameranta.ik vind het ververvelend dat je over de regels begint want iemand zoals ik heeft al genoeg aan haar hoofd zonder dat de regels er bij komen kijken.ik ben hele dagen aan het vechten.ik kan heel goed koken en ik weet alles over dieren.ik heb een hele hoop recepten die ik zelf heb bedacht ik zou ze graag op willen schrijven maar ik heb al moeite met aarddappel dus ik kan het niet op schrijven.schrijven kan ik bijna niet en lezen is helemaal moeilijk daarbij komt wel dat ik heel goed kan praten in 3 talen omdat ik dat wel begrijp.ik vind het dus niet prettig dat er zo word gezegt dat iedereen die regels kent en dat het niet moeilijk zou zijn want mij maakt het soms kapot!
Ik zou nooit goed kunnen leren, ik was ontzettend DOM (de letterlijke woorden van lerares 6 en leraar van groep 7 ) Op mijn nieuwe school, kwamen ze er achter dat ik een achterstand met rekenen zat.. ik zat nog in groep 5 en er kwam uit dat ik dyslectisch ( enja, ik weet nog steeds niet hoe ik het schrijft ) was... hoe slecht moet mijn vorrige bassischool zijn geweest Ik heb nooit echt kunnen inhalen, want ik snap het gewoon niet! rekenen + en x dat gaat nog wel.. maar - en / gaat me niet goed af! ik probeer me best om hier goed nederlands te schrijven.. maar steeds als ik dit soort topics zie/lees.. word ik er onwijs onzeker van!
Whaha hier ook een die dacht dat t zowieso was. Het woord eigenlijk word vaak ook als eingelijk geschreven. En wat dacht je van gynaecoloog?
Bwoh degene die zoiets tegen iemand durft te zeggen , das pas dom.. jeetje hoe durven ze :S Proberen er niet teveel op te letten hoor , zoals al eerder gezegd de een is goed in taal de ander in rekenen en de ander is weer heel goed met zijn/haar handen. Mijn man is absoluut niet goed in rekenen (lees verschrikkelijk ) maar doet wel heel veel met zn handen. Ach zo heeft iedereen wel wat
Alje dyslectisch bent op rekengebied heet dat (meestal) dyscalculie. En die juf had nooit de woorden dom in dr mond mogen nemen. Wat een onmens zeg.
ranjeewha jij bent niet dom...dom was madame die zoiets kon zeggen. en nou het moment van de waarheid: .een vrouw moet tegenwoordig een intelectueel , moeder, mooi, sexi, , goede huisvrouw, succesvol , en misschien ook van "goede afkomst" zijn.wat nog meer? . (geintje ).
sexy en ranjeewha, je hoeft niet onzeker van dit topics te worden hoor. niet iedereen let op spellingsfouten (ik maak er ook zoveel), naja, er zijn ergere dingen toch
en ik was er ook van overtuigd dat het zowiezo was, weer iets opgestoken (hahahahaha het woord geleerd/geleert omzeild/omzeilt/omzijlt)
Ik erger me niet aan de spel en/of schrijf fouten, wel aan het niet gebruiken van leestekens en/of hoofdletters, dat leest zo lastig Verder leer ik graag van mijn en ook andermans fouten Dus zo'n berichtje als deze, prima!
Sowieso schrijf ik ook nooit meer fout, maar ik maak wel een hoop andere fouten. Ik ben niet dom, maar heb gewoon erg slecht les gehad, want ik ken bijna geen een regel. Ik kan wel alles met cijfertjes . Die 6 jaar basisschool is dus niet persee een goed argument als je zo les hebt gehad als ik. (en ik weet het, er zitten gok ik veel d en t fouten in ) Dus kom maar op met de ezelsbruggen Amber, het is me nog nooit opgevallen dat je zoveel schrijffouten maakt groetjes Lidwina
ja die heeft ze, zo heeft ze tijdens de excamens een half uur meer de tijd dan de andere leerlingen en ook wordt er bij schriftelijke ondervragingen maar een half punt in plaats van een heel punt afgetrokken
een dyslectie verklaring blijf altijd geldig ik weet niet hoe je er bij komt dat ze maar tijdelijk zijn dyslectie is een afwijking die veel word gezien als dom maar voor mensen die het hebben kan het echt een handicap worden! dyslectieverklaring heeft een onbeperkte geldigheidsduur. Eenmaal dyslectisch altijd dyslectisch. De in de verklaring opgenomen belemmeringen en de indicatie voor hulp die daarop gebaseerd is, zullen doorgaans wel in de loop van de jaren bijgesteld moeten worden. De belemmeringen die een in groep 5 gediagnosticeerde leerling ondervindt, zullen wanneer deze leerling in de brugklas zit (deels) gewijzigd zijn. In overleg tussen betrokkenen (leerling, ouders, school, gz-psycholoog) kan de verklaring dan aangepast worden. Nieuw uitgebreid psychodiagnostisch onderzoek is daarvoor meestal niet nodig. bron stichting dyslectie nederland!