Toch nog aan borstvoeding beginnen....

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Kim11, 11 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Bij mijn oudste ging het grandioos mis met de borstvoeding, hij was niet sterk genoeg, en mijn borsten produceerde veel en veelste veel met als gevolg behoorlijke ontstekingen waarvoor ik opgenomen moest worden.

Tijden deze zwangerschap wist ik het zeker.. Ik begin er niet meer aan!

Na de bevalling meteen Dostinex genomen om te voorkomen dat het op gang kwam. Het kwam ook helemaal niet op gang.

Nu, ruim 2 weken later, had ik vanmorgen opeens een druppel. En voelde toch wat gerommel in beide borsten. Ik had inmiddels al een klein beetje spijt gekregen, maar dit was een soort zie-je-wel-ik-had-het-toch-moeten-doen-momentje.

Dus ik ben vanmiddag nog gauw naar de prenatal geraced en heb daar een dubbele kolf gekocht. Heel duur ding, dus hoop dat het wat oplevert.

Gaat het nog lukken? Om het nu nog te starten na al die tijd terwijl ik ook nog eens dostinex ingenomen heb?

Ik heb een uurtje geleden beide kanten 10 minuten gekolfd, dat ding heeft een toeschietreflexdinges van 2 minuten, en daarna heeft hij nog 10 minuten gewoon gezogen, ik heb de sterkte in 5 minuten op maximaal gezet. (Eerder deed dat zeer, na een tijdje mag hij hoger..)

Ik had welgeteld 5 druppels, waarvan ik er 3 weg moest gooien omdat ik het er niet uit kreeg. Was heeeel dik, en supergeel.

Moet ik iets aan medicatie vragen om te stimuleren? Of is het kolven op zich genoeg?

2. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ik las iets over Domperidon, maar dat is heel tegenstrijdig, ene kant zegt dat het gevaarlijk is, andere kant zegt juist dat het goed is om de productie te verhogen. Goede pillen, slechte pillen: Gebruik Domperidon niet zonder risico

Wat is jullie ervaring hiermee?

Inmiddels zijn we een paar dagen verder, ik kolf nogsteeds, en er komt nogsteeds praktisch niets uit. Wel merk ik dat als de kleine honger heeft en een keeltje opzet mijn borsten zeer gaan doen. Dus er zit wel iets van beweging in.

Ook heb een lactatiekundige gebeld, maar die kon me helemaal niet verder helpen helaas.. Ze zei dat ik maar weer moest bellen als er een fatsoenlijke productie was.

3. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Inmiddels is er wel al wat meer productie, maar nog niet wat het moet zijn.

Wilde graag even zeggen dat ik het ontzettend jammer vind, dat er hier op ZP niemand van de lactatiekundige op mijn bericht gereageerd heeft.

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Kim,
    de beheerder van de site wees me op dit bericht: ik heb hem niet meer gezien tussen de vragen. Excuus daarvoor.

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je meisje! En wat goed dat je op eigen initiatief bent gestart met kolven! Kennelijk gebeurt er wat moois in je borsten, want er is iets van een productie op gang!

Al wat je kolft kun je natuurlijk al geven aan je kindje. Doe je dat ook al? Kun je me vertellen hoe je kolft (hoe vaak en hoe lang: kolf je in 1 stuk tot niets meer komt of kolf je met pauzes? Is het gevoelig, komt toeschietreflex snel op gang, dat soort dingen)

Kun je me ook vertellen hoeveel je kolft per keer? Dan heb ik een beginbeeld van waaruit we verder kunnen werken.

Domperidon kun je gebruiken hoor. Het is even wat negatiever in het nieuws geweest. Op borstvoeding.com lees je goede en correcte informatie, gericht op gebruik bij borstvoeding. Typ domperidon in het zoekveld op de pagina en je komt er.

Andere dingen die productie van moedermelk kunnen stimuleren zijn fenegriek (capsules) voldoende drinken, borstvoedingsthee, noten, watermeloen (voor ijzer). Kijk ook goed naar je vitamine inname (met name D en B complex)

Verder: houd je kindje dicht bij je. Nu is het even erg warm buiten, maar 's avonds bloot op bloot op de bank bijvoorbeeld. Laat haar maar dicht bij de borst liggen slapen of knuffelen. De borst is een fijne plaats, dat is wat ze mag leren!

Ik hoor graag je antwoorden, dan kijken we verder! Goed dat je begonnen bent!

Groetjes Heidi

5. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Fijn dat je alsnog reageert :)

Ik kolf nu ongeveer 6 tot maximaal 8x per dag, vaker komt het er niet echt van. Voorheen kolfde ik gewoon 10 minuten tegelijk waarvan 2 minuten die toeschietreflexdinges is. Nu doe ik een half minuutje toeschietreflexdinges en doe ik het met 1 kant tegelijk, dan is de pomp iets sterker. Ik wissel heel snel, zo om de 20a30 seconden gok ik, dan komt er meer uit dan gewoon 10 minuten aan 1 stuk.

Na de eerste week zat ik op 40ml per dag, toen kwam er familie op bezoek 24/7 2 weken lang en kwam er dus niks van het kolven terecht. Nu weer sinds deze week begonnen en zit weer ongeveer op 40ml. Is natuurlijk nog heel weinig, en helemaal niet wat het moet zijn. In de ochtend heb ik meer, dan is het iets van 20ml in 1x, en de rest van de dag zijn het een paar druppels per kolfbeurt.

Verder leg ik hem regelmatig aan. Hij heeft er geen geduld voor als hij honger heeft. Soms heb ik mazzel en dan doet hij het een paar minuten, en meestal heb ik pech en is het krijsen na een minuut worstelen.

Waar kan ik Fenegriek kopen? Nog nooit van gehoord. Ijzertabletten slik ik sowieso dus die watermeloen hoeft dan niet gok ik.. Vitamines en dergelijke zijn ruim op pijl.

En hoeveel van die domperidon moet ik dan nemen? En zit er eigenlijk een max aan die neusspray per dag? (Heb nog geen reactie van de huisarts op mn mailtje dus heb de middelen nog niet in huis.)

6. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Domperidon neem je 4 x 20 mg per dag. Dit verdeel je over de 24 uur (ongeveer).
    Fenegriekcapsules vind je bijvoorbeeld bij De Tuinen of een natuurdrogist. Het is van vitotaal.

Probeer na het kolven met de handen nog laatste druppels te kolven, sommige vrouwen melden dat dit goed helpt.

Bedenk dat ook al geef je 100 ml moedermelk op een dag je toch de mooie stoffen van jouw melk aan je kindje geeft!

Deel Deze Pagina