wanneer zijn jullie begonnen met vaste voeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door Justy, 20 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    het onderwerp zegt het al, ben hier nieuwschierig naar. En hoe begonnen jullie? Met een paar hapjes per dag? En hoe heb je dat opgebouwd?

2. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Wij zijn begonnen toen onze dochter 5,5 maand was. Maar wel via de rapley manier. Hierdoor heb ik geen idee hoeveel ze eet, dat bepaald ze zelf. We hebben wel eerst een paar dagen steeds hetzelfde gegeten, maar ze reageerde alleen op gourgette. Met 6 maanden pas begonnen met fruit. En met 7 maanden brood. Het fijne van rapley vind ik dat ik bepaal wat ze eet, maar zij hoeveel. Verder dat ze gezellig met ons mee eet. En ik hoef haar dan niet te voeren dus we zitten echt met elkaar aan tafel en eten allemaal.

De eet momenten van haar heb ik dan ook gewoon aangepast aan die van mij, maar wel met die wetenschap dat ik niet 4 uur na een fles fruit of groente geef, want die moet ze natuurlijk nog wel drinken. Overigens regelt ze ook dat zelf, ik voed nog steeds op verzoek en ze laat inmiddels steeds meer staan van haar 3e fles en gaat dus uit zichzelf over op 3 flessen. Erg fijn om haar alles zelf te laten sturen. Al ben ik wel, toen we net bijvoeding gaven, even stuurloos geweest. Ze ging ineens steeds meer drinken en ook 's nachts weer. Maar dit heeft een week of 2 geduurd. Hierna sliep ze overdag ineens nog maar 2 keer en wilde weer minder flesjes. Ook daarom pas met 7 maanden overgestapt op de opvolg melk.

Hahaha, heel verhaal, sorry!

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Oudste met 6 maanden en jongste ook met 6 maanden straks.
    Via de rapley methode en 3 dagen hetzelfde ivm allergieen.
    Oudste reageerde op peer en een beetje op galiameloen.
    Peer kon ze pas na haar 1e verjaardag tegen.

4. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Met 6 maanden en volgens de rapley methode. We hebben haar nooit gevoerd, dus ze kon zelf bepalen hoeveel ze wilde eten. Dit beviel goed, dat gaan we bij de volgende ook zo doen.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier rond de 4,5/5 af en toe een stukje met ons mee, geprakte broccoli ofzo. Met 5,5 maand echt zijn eigen hapje.
    Maar hij bleef het weigeren tot 7 maand. Tot die tijd ging alleen de boterham goed.

6. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Veel rapley! Mag dat ook al vanaf 4 maanden? T lijkt mij doodeng vanwegen het stik gevaar....

7. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    een week voor ze 6 maanden werden.

o en hier officieel geen rapley want gaf ook prakjes maar heb een zoontje dat niet gevoerd wilde en wil worden dus eigelijk kwam het op een gegeven moment toch op rapley uit.

8. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Nee, niet met 4 maanden. Mijn dochter kon met 5,5 maand goed zelf zitten, met 4 maanden kunnen kindjes dat niet. En dat is echt een grote voorwaarde. En ook het zelf naar de mond kunnen brengen. Het idee van rapley is dat een kindje zelf aan geeft wat hij/zij nodig heeft. Maar door met een lepeltje te "voeren" kan mi een kindje minder die rem zelf vinden. Ik geef fv, vandaar ook het iets eerder beginnen, ze had niet genoeg. Ik vond het wel ideaal aansluiten bij voeden op verzoek en volgen van mijn kind :).

Wil je per se met 4 maanden starten?

9. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Bij 3 maanden... Flesweigeraar en verschrikkelijk toe aan vast voedsel volgens kinderarts en logopediste.. hij smult nu bij 4 maanden een heel potje per dag op.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Rapley mag pas vanaf 6 maanden.

11. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik wil geen rapley gaan doen maar gewoon gemalen zeg maar. En aangezien ik begreep dat dat vanaf 4 maanden mag wilde ik het de volgende keer bij het cb overleggen. Hij sabbelt verschrikkelijk veel op zn handjes met al het kwijl van dien, haha.

Was benieuwd of jullie met 4 maanden begonen zijn. Ik weet dat het advies vroeger 6 maanden was vandaar....

12. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier bij 6 maanden begonnen en eigenlijk zowel prakjes als Rapley gedaan. Beetje gecombineerd...
    Rapley is inderdaad pas vanaf 6 maanden ivm het goed rechtop kunnen zitten op schoot of in de kinderstoel en het zelf naar de mond brengen en afhappen.

Het sabbelen op handjes en kwijlen zijn overigens geen tekenen dan een kindje aan bijvoeding toe zou zijn, dit zijn dingen die bij de ontwikkeling van je kindje horen en iedere baby doet.
    Als je kindje nog tevreden is met z'n melk zou je ook nog even kunnen wachten, maar die keus is aan jou!

13. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Bij onze dochter met 5 maanden en 3 weken. In eerste instantie begonnen met potjes, maar ivm reflux hier heel snel mee gestopt, en eerst de reflux weer onder controle zien te krijgen.
    Daarna na een paar weken weer begonnen, maar nu met stukjes aanbieden.

Bij ons zoontje met 4 maanden begonnen in de hoop dat hij eindelijk eens wat meer tevreden zou zijn, en doordat hij een voller gevoel zou hebben, meer zou gaan slapen (lees ipv de hele nacht wakker te zijn).
    Helaas truck mislukt, maar hij eet als een bouwvakker.

14. Koon

Koon Niet meer actief

Nog niet.
    Ik denk dat we met 5 maanden eens een hapje groente gaan aanbieden. We hebben niet zo'n haast. Zoontje is tevreden met 4 flessen. Ik ben er ook niet zo happig op omdat wij allebei gevoelige darmen hebben en ik een klein beetje bang ben dat ons kindje er op gaat reageren.

Van de week was ik water aan het drinken en steeds als ik een slok nam deed zoontje zijn mondje open haha. Hij kreeg ook een slokje, maar alles ging over zijn shirtje :D

Hij sabbelt, kwijlt en kauwt overal op, maar dat heeft met de ontwikkeling van het kindje te maken en niet met 'toe zijn aan vast eten'.

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

16. Mamsie1982

Mamsie1982 Actief lid

2 nov 2012
    208
    0
    0
    Gelderland
    Ben bij onze tweeling en nu ook bij ons zoontje met 12 weken begonnen met 1/2 potje fruit. Gaat heel goed. Hij zit inmiddels al zo'n 2 weken op hele potjes fruit. Ook het verse fruit gaat super en is nog veel lekkerder. Gaf in eerste intstantie potjes, omdat dat net even wat gladder is (meer jamachtig).
    Net voor de 5 maanden at onze tweeling al verse groente (wortels, broccoli, boontjes). Is lekker zoetig om mee te starten.
    Voor ons mannetje is het nu nog voldoende, maar als ik merk dat hij behoefte krijgt aan meer, dan ga ik beginnen met groente. Zal denk ik toch ook weer hetzelfde gaan als bij onze tweeling.

17. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    hier met 6 maanden ivm ontwikkeling van de darmen. niets gezeefd, gewoon geprakt. wel voeren, rapley beginnen we later wel een keer mee. wel broodkortstje on de hand en zodra die opgegeten werd zijn we met brood begonnen.

18. cynthia12

cynthia12 Lid

20 dec 2011
    16
    0
    0
    Ik ben nu 2 weken bezig met fruithapje en sinds een paar dagen met de groente hap. Hij is nu 4 maanden en vindt het heerlijk!!!!
    Hoor veel dat tegenwoordig je pas met 6 maanden moet beginnen.
    Maar als de kleine eraan toe is waarom niet!
    Het consultatie bureau is dat volledig met me eens!
    Dus ik zeg lekker gaan proberen!!

Groetjes Cynthia

19. Bri

Bri Niet meer actief

Wij zijn begonnen met ongeveer 6 maanden.
    Gewoon maar wat geprobeerd. Een beetje gepureerd, maar ook gehalveerde ontvelde druiven. Zoon vond het helemaal niks, de eerste maanden. Een druifje wilde hij wel, of een heel dun plakje komkommer. Maar het heeft echt een maand of 2 geduurd voordat hij meer ging eten dan een paar hapjes.
    Dochter lustte er meteen pap van! Maar dan wel gepureerd, want van grotere stukken ging ze overgeven (kleine schrokop, nam niet de tijd om goed te kauwen).

Met de huidige inzichten zou ik overwegen om al bij 4 maanden te beginnen. Onze kinderen hebben een verhoogde kans op voedselallergie, en dan wordt het advies om wat vroeger te beginnen met bijvoeding. De inzichten hierin zijn veranderd, de afgelopen jaren. (overigens heeft zoon ook echt een voedselallergie, en dochter niet.)

20. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Bedankt voor alle antwoorden zal woensdag op het cb eens vragen ernaar. Benieuwd wat hin zeggen. Dan maak ik daarna de beslissing maar denk wel dat we gaan beginnen....

Deel Deze Pagina