Hoi Ilse, 5 maart j.l is onze zoon Milan geboren.. Ik geef volledige borstvoeding en dit bevalt me prima. Wel is het zo dat mijn linkerborst ontzettend zeer doet met het aanleggen. Volgens de kraamverzorgende leg ik wel goed aan en kan het zijn dat er in mijn borst misschien wat melkkliertjes kapot zijn gegaan door Milan's harde zuigen. Ze adviseerde mij om die borst even te laten helen en die borst af te kolfen... Nu mijn prangende vraag voor jou... Als ik die borst ga afkolven dan neem ik aan dat ik die afgekolfde melk daarna per flesje aan Milan kan geven. Maar hoeveel heeft hij nodig en hoeveel moet ik afkolfen? Helemaal leeg of een aantal ml?? Ik hoop dat je me kan helpen... Met de laatste controle woog Milan 3480 gram. Dit is inmiddels 3 dagen geleden.
Hoi Chantal, Ik had jouw vraag even overgeslagen omdat je hem aan Ilse had gericht. Maar zij heeft misschien even wat minder tijd op dit moment. Dus zal ik hem beantwoorden. Het is prima om een tepel die wat kapot is of anderszins pijnlijk even te ontlasten door deze borst tijdelijk af te kolven. Mijn advies is om de borst op de volgende manier te kolven: Kolven tot het spuiten minder wordt en overgaat is druppelen. Dan een paar minuten de borst masseren en daarna weer kolven tot de borst soepel voelt. Een borst is nooit totaal leeg, maar moet na de kolfbeurt soepel zijn. Vindt je de productie te laag (60 à 70 cc is prima) dan kun je wat langer doorkolven om nog wat extra te stimuleren. Is het te veel, dan stop je wat vlotter, maar zorg in ieder geval dat er geen harde plekken achter blijven. Je zoon heeft ongeveer 100 ml per keer nodig. Dat kan dus ook een keer 120 of zelfs nog wat meer zijn, maar wil hij soms na 80 ml niet meer dan is het ook goed. Als hij het aan de borst drinken goed kent en snapt is het geen probleem om hem af en toe een fles te geven. ik hoop dat ik zo je vraag voldoende heb beantwoord. vriendelijke groet Linda