Onrustig drinken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Philly, 26 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Philly

Philly Bekend lid

15 nov 2007
    672
    0
    0
    Beste Ilse,(of collega)

Renske drinkt vanaf het begin goed aan de borst, ze is echt een natuurtalent, dus wat dat betreft gaat het als een speer.
    Ik heb ook het idee dat we een redelijk ritme hebben van voedingen tussen de 3-4 uur.

Bij de TSR drinkt Renske nogal onrustig, het loopt er dan ook erg uit en ze verslikt zich vaak. Eerst koppelde ik haar dan af en liet wat melk wegstromen, de laatste tijd laat ze zelf los als ze het niet meer kan behappen en hapt weer aan als ze er klaar oor is.
    Nu komt mijn eerste vraag: is dit een juiste techniek? Ze laat wel meerder keren los om "op adem te komen" (ze is ook een beetje verkouden op het moment) en drinkt dan weer verder.
    Op het moment heb ik namelijk nogal gevoelige tepels, zou dit komen van het aanhappen en weer loslaten?
    Ik heb niet het idee dat het spruw is, ik zie in ieder geval niks aan mij tepels of in haar mondje.

Ten tweede drinkt Renske altijd uit 1 borst, ik bied nog steeds trouw het toetje aan (behalve 's nachts, dan slaap ik verder na 1 borst), maar ze hoeft het nooit, draait haar hooft weg, of gaat ertegen aan liggen waarbij mijn borst een fijn kussentje is. Is het belangrijk dat ik het toch blij aanbieden, of kan ik het achterwege laten?

Dan mijn laatste vraag (sorry als het een beetje langdradig is, maar ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen)
    Renske had gister een voeding na het badje om 18.30, normaal gesproken gaat ze dan slapen en komt ze redelijk laat weer voor de laatste voeding voor de nacht (rond 23.00), de volgende is dan meestal rond 3.00 en dan rond een uurtje of 6.30 (tijden zijn allemaal ongeveer hoor, het kan nog wel eens een half uurtje verschillen)
    Nu sliep ze vannacht vanaf de 18.30 voeding tot 1.00, mijn borsten waren toen erg vol. Ze heeft toen gedronken en kwam om 2.30 alweer. Daarna gewoon om half 6.
    Ik heb het idee dat als ze een keer een voeding overslaat, toch weer de "normale tijden" oppakt.
    Mijn idee hierover is dat mijn borsten erg vol zitten en ze sneller verzadigd denkt te zijn. Maar dan is ze niet aan de vette melk toegekomen en dus heeft ze weer sneller honger.
    Klopt mijn gedachtengang hierover? Wat kan ik hier aan doen?
    Hetzelfde gebeurt vaak ook na de eerste voeding 's morgens: vollere borsten, drinken en snel weer honger.
    Voor mij maakt het op zich niet uit om een keer "extra" of eerder te voeden, maar vanaf volgende week gaat ze 2 dagen naar de opvang en ik heb geen idee hoeveel voedingen ik dan mee moet geven (naast degene die ik daar live ga voeden)

Sorry als mijn verhaal wat lang is, maar ik kwam er zelf even niet meer uit.

Bedankt alvast

groetjes,

Philly

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Phillly,

Ik zal even punt voor punt je vragen beantwoorden:

Het lijkt me een goede techniek om inderdaad de spanning er een beetje af te halen, zodat je meisje rustig aan kan happen en op haar eigen tempo haar voeding tot zich kan nemen, zonder te hoesten, proesten, verslikken.
    Wanneer ze verkouden is, is het heel goed mogelijk dat ze daardoor vaker loslaat en aanhapt. Daar kunnen je tepels inderdaad gevoeliger op reageren. Let er even op of het inderdaad over gaat, wanneer de verkoudheid over lijkt.

Wanneer ze niet wil, hoeft ze niet perse de tweede borst te drinken. Is ze tevreden, groeit ze goed, heeft ze voldoende natte luiers, dan gaat alles goed. je mag het aanbieden, maar het hoeft niet.

Wanneer je de link legt tussen volle borsten en snel weer komen voor een volgende voeding, kan het inderdaad zo zijn dat ze relatief weinig van de vettere melk heeft gedronken. Je kunt daarop inspelen door de eerste melkstroom weg te laten lopen, zoals boven beschreven. Sommige kindjes echter, doen dat standaard op dezelfde tijd: in 2 keer een voeding bij elkaar snacken. Wanneer jij het geen probleem vindt, is het dus prima. Kijk even of je het kunt oplossen door de eerste melk weg te laten lopen (tot de straaltjes afbuigen of gaan druppen, dan de borst en kinnetje drogen en lekker rustig aanhappen!)

En wat betreft kinderdagverblijf....probeer het thuis eens uit?

succes,
    heidi margit

3. Philly

Philly Bekend lid

15 nov 2007
    672
    0
    0
    beste Heidi Margit

Bedankt alvast voor je antwoorden, erg fijn om op deze manier vragen te kunnen stellen!

Ik blijf de tweede borst wel aanbieden, omdat ze hem heel soms wel pakt (maar dat is 1 op de 10 keer)
    Maar nu is mijn vraag, hoeveel tijd zit er tussen een voeding en een toetje.
    Want Renske drinkt eerst 1 borst, dan zat ik haar minstens een kwartier rechtop, omdat ze anders gaat spugen. Dan verschoon ik haar en dan bied ik de volgende borst aan. Dus er zit zo'n 20 a 25 minuten tussen.
    Is dit te lang misschien?

groetjes,

Philly

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Dat is wat lang, maar als het jullie niet stoort.....
    Op zich is het normaal dat er wat tijd tussen de ene en de andere borst zit. Kijk maar of je er tevreden mee bent, of dat je het wilt verkorten (of er noodzaak is) anders zou ik zeggen, als het voor jullie geen probleem is, laat het dan zo!

Succes!
    heidi margit

Deel Deze Pagina