Ik ben toch wel erg benieuwd of mensen dit herkennen en enig idee hebben wat de oorzaak kan zijn; ons zoontjes slaapritme was altijd prima. Hij lag rond 20.00 uur en werd rond 7.00 uur wakker. Een paar weken (inmiddels denk ik al bijna 2 mnd) wordt hij voortdurend wakker. We hebben van alles geprobeerd; bij ons op de kamer, fles geven, speen geven, laten huilen enz. Ook heb ik al verschillende oorzaken bedacht die het dan toch niet bleken te zijn; tandjes, ziek, honger. Nu lijkt het gewoon 'gewoonte' te zijn. Hij lijkt soms ook gewoon niet meer moe te zijn. Maar ja daar geef je 's nachts toch niet aan toe?! Ook 's ochtends is hij veel eerder wakker. Iemand enige herkenning/tips/ ervaringen of dit ooit nog weggaat??
Toen begon hier de verlatingsangst! Begon net zo, van de een op de andere dag! Dat is een hersenontwikkeling. Ze worden zich bewust van het feit dat papa en mama er niet zijn en ze alleen op een kamer liggen. Dit is heel beangstigend voor een kind. Wat je er aan kan doen is niet veel meer dan ze bevestiging en vertrouwen geven. Het was hier een moeilijke periode met heel wat gebroken nachten maar ze is er rond 9,5/10 maanden vanzelf overheen gekomen. Slaapt nu weer goed.
Mijn zoontje sliep pas door met 11 maanden, maar ik merkte wel dat hij met zeven maanden steeds vaker wakker werd 's nachts. Niets hielp hier...zoontje sliep regelmatig bij ons in bed. Het is vanzelf weer beter gegaan en toen hij rond de 10 maanden was zijn wij hem op zn kamertje gaan troosten door met hem op een klein stoeltje te gaan zitten. De eerste paar keer duurde dat een uur, daarna werd het steeds korter en ging hij na 5 minuten alweer lief slapen. Ik denk alleen dat je kindje voor deze methode nog te klein is. Ik gaf trouwens ook altijd voeding s nachts en het is hier geen gewoonte geworden hoor, vooral vlak voor een groeispurt of sprongetje werd hij vaker wakker 's nachts.
Mijn dochtertje was toen ook een moeilijke slaper. Gaat je zoontje wel goed slapen? We hebben ons er toen in verdiept en kinderen hebben op die leeftijd nog een slaapcyclus van 45 min., dus het wakker worden zal als ik het moet gokken rond de 45 min. of een veelvoud hiervan zijn. Omdat we er vrijwel de klok op konden zetten wanneer ze wakker ging worden zorgden we dat we in de buurt waren (in de avond) en dan susten we al bij de eerste tekenen van wakker worden. Gewoon zachtjes ssssshhht (dit zeiden we ook bij het naar bed brengen). Na een weekje ging het al een stuk beter. Het is het recht van iedereen om zijn/haar kinderen op te voeden zoals hij/zij wil en wij hebben gekozen (bij de oudste i.i.g.) om haar niet te laten huilen en deze manier paste bij ons en bij haar. Ze slaapt nou prima. In het boek "slapen zonder huilen" staan ook veel tips, heb dit boek nog liggen, mag je wel overnemen voor een zacht prijsje als je wil. Succes!
Heel herkenbaar. Doorslapen deed ze nooit maar normaal 1 hoogstens 2x Walker voor voeding. Nu is ze de hele avond op en komt 2-3x per nacht. Best vermoeiend maar hoop dat het net als bij bovenstaande binnenkort over gaat. Laten huilen is voor ons ook geen optie dis als sussen niet helpt gaat ze bij ons in bed. Zo krijgen we allemaal de meeste slaap
Mijn zoontje is net 8 maanden en sliep ook altijd door en toen ineens niet meer. Wij denken ook aan verlatingsangst. Nu gaat het gelukkig al een beetje beter en zijn er weer nachten dat hij (en ik dus ook) weer gewoon lekker door slaapt! Er is dus hoop, hahaha!
Bij ons sliep hij ook ineens niet meer door. Ik verweet het aan dat hij ook vast eten kreeg. En heeft pas op z'n eerste verjaardag weer door geslapen. Ik heb wel aan de nachtvoeding toe gegeven. Gaf ook bv dus lag snel weer in bed.
Het lijkt idd een soort verlatingsangst want zodra ik naast hem sta lijkt het al goed. Maar aan de andere kant; hij wordt ook wakker wanneer hij bij ons op de kamer ligt. Bij ons in bed is geen optie; dat wordt één groot feest. Hij huilt ook niet; het is meer ''klagend hummen'. Hij had standaard tijden; kwart voor 2, kwart voor 4 mar dat is nu elke x anders. Laatst een x om half elf al en vannacht elk uur!
Hoi Konijntje, Ik begrijp dat jij de 45min. niet thuis kan brengen? Ben ik wel benieuwd naar. Maar als het verlatingsangst is kan je een paar dingen doen; overdag kiekeboe spelletjes en zorgen dat iets waar hij mee slaapt (slaapzakje, dekentje, knuffel) jouw geur heeft door een nachtje bij je te houden. Maar dan nog is het pittig, hoop dat je er iets uithaalt wetende dat je niet de enige bent, het gaat over!