Hoe deden jullie dat?

Discussion in 'Prematuur' started by Baukje1985, Apr 4, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Zoals het nu lijkt zal onze jongen eerder gehaald worden ivm een deels onverklaarbare groeiachterstand. Volgende week hebben we een gesprek met de kinderarts en de gynaecoloog hierover.

Nu begin ik natuurlijk al te malen en te piekeren over hoe we dat allemaal gaan doen. De baby wordt met een keizersnee gehaald dus ik zal zelf wel een aantal dagen daar liggen. Kun je bijvoorbeeld met bed en al naar de nicu? Er komt een moment dat ik ontslagen zal worden. Nu zal ik dan ook wel naar huis willen aangezien ik hier nog een peuter heb rondlopen. Maar dan? Kan zelf nog niet autorijden na de keizersnee. Manlief moet wel aan het werk anders komt er geen geld binnen. Hoe hebben jullie die combinatie geregeld: man werken, zelf beperkt en nog een peuter hebben?

Daarnaast vraag ik me af hoe snel je grote broer moet confronteren met zn broertje die waarschijnlijk aan alle toeters en bellen ligt. Is dat niet veel te eng voor die kleine hummeltjes? Al met al veel vragen, hopelijk kunnen jullie wat orde scheppen in mijn chaoshoofd op dit moment.

2. smiley3

smiley3 Fanatiek lid

Mar 22, 2013
    3,793
    0
    0
    ergens in nederland!
    Hoii

met hoeveel wkn zou hij gehaald worden
    vaak is met keizersnee 5dgn zh en erna kan je rooming in doen niet elke zh heeft dat dat zijn speciale zh kamers waar je met je kleintje mag verblijven (zie het als kraamperiode)

Mij zoontje lag ook op nicu en heb me dochtertje van 16maanden gelijk bij betrokken en uitgelegd ook al zijn ze zo jong ze begrijpen een hoop

verders als jij naar huis mag zou ik iemand vragen voor vervoer en in overleg kan je vaak wat regelen met zh

zelf mag ik geen auto rijden maar had gelukkig na me verblijf op nicu de suitte iemand die elke dag mee wou rijden naar zh toen me vriend aan werk was.

succes en sterkte

3. lunap

lunap Fanatiek lid

Oct 15, 2011
    2,064
    6
    38
    Lastig hey,

Hier ook maar een week naar huis en de andere drie weken was het met het ov.
    N is onze eerste dus had gelukkig niet ook nog de zorg over hem, dan lijk mij moeilijk combineren. Hier deden ze jammer genoeg niet aan rooming.

4. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Volgende week donderdag hebben we een gesprek met de gynaecoloog en kinderarts. Dan zal er een soort van plan op tafel komen. Dat zal ofwel een afwachtend beleid zijn met veel controles, wellicht een opname of dat er een datum gepland wordt om m te halen. Voor ons zijn er nog veel onduidelijkheden maar merk dat ik erg veel mee bezig ben. Het is allemaal zo onzeker en vind het ook best eng allemaal.

5. adi

adi Niet meer actief

Over een week ben je al op 32,5 weken, een hele mooie termijn! Afhankelijk van zijn groeiachterstand zal hij misschien niet (of niet lang) op de nicu moeten liggen.

Ik ben bevallen met 30 weken, na 5 dagen zkh ben ik ontslagen en ingetrokken in rmd huis. Daar zaten veel ouders met oudere broers/zussen.
    Ik zou de oudste zeker bijbetrekken. Peuters schrikken daar echt niet van, die snapt toch niks van al die kabeltjes, en Daarnaast heeft een peuter ook geen voorgevormd beeld hoe een baby bij 'hoort' te liggen. Kinderen gaan met heel veel dingen heel natuurlijk mee om, ze accepteren dingen zoals ze zijn. Daar zou ik me niet druk om maken..

Ik heb na 2 weken zelf gereden, ks of niet- als prematuurmoeder heb je toch geen kraamtijd of tijd om te herstellen..

Sterkte!

6. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Hij heeft op dit moment een groeiachterstand van ongeveer 2 weken. Bij 30 weken woog hij 918 gram...

Dat je geen kraamtijd of tijd om te herstellen hebt, besef ik me maar al te goed :( Het zal een heel andere periode worden dan je je van te voren voorstelt. Ik hoop dat donderdag met de groeiecho blijkt dat hij zijn eigen lijntje qua groei nog doorzet, dan mag hij hopelijk nog even blijven zitten..

7. lunap

lunap Fanatiek lid

Oct 15, 2011
    2,064
    6
    38
    Maar waarom halen? Al groeit hij maar beetje dan is toch beter in de buik? Wat is de gedachten erachter?

8. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Ja dat begrijpen wij ook nog niet helemaal lunap. Heb zelf ook zoiets, als hij blijft groeien, de doorstroming en het vruchtwaterniveau acceptabel blijven en de CTG's goed blijven, waarom hem dan halen? Wat ik een beetje proef bij de gyn is dat ze bang zijn om te laat te zijn wanneer ze afwachten. Omdat hij nu al hele goede overlevingskansen heeft buiten de baarmoeder. Maar goed, we zullen de bespreking van as donderdag afwachten. Dan weten we meer...

9. Mamasboefje

Mamasboefje Actief lid

Mar 25, 2013
    195
    0
    16
    Noord-brabant
    Ik heb bijna een week in het ziekenhuis gelegen toen mijn zoontje na 26 weken gehaald werd. Ze brengen je gewoon met het bed naar de nicu als je dat wil. Toen ik uit het ziekenhuis ontslagen werd zijn we meteen naar het rmd huis gegaan in het begin zonder ons oudste zoontje en toen ik zelf wat meer vooruit kon zijn we 'm op gaan halen. Gelukkig kon mijn man gewoon voor een aantal weken vrij krijgen. Wij hebben uiteindelijk 7 weken in het rmd huis gezeten en toen zijn we naar huis gegaan. Ik kon toen inmiddels ook weer alles zelf n bracht onze oudste zoon naar de oma's en dan ging ik meteen door naar t ziekenhuis. Het is even hectisch en je moet echt een ritme zien te vinden maar als je die eenmaal hebt dan lukt het wel. Ik wens je in ieder geval heel veel succes en sterkte!

10. soppie

soppie Bekend lid

Mar 31, 2011
    836
    32
    28
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is met 34 weken d.m.v. een keizersnede gehaald. Ikzelf heb 5 dagen in het ziekenhuis gelegen en mijn dochter 4 weken. Ik ging na anderhalve week al op de mountainbike naar het ziekenhuis, omdat de bus niet kwam opdagen en ik mijn dochtertje moesten voeden. De zusters verklaarde mij wel voor gek, ik zei; al had ik kruipend naar het ziekenhuis moeten komen, komen zal ik er...

in iedergeval veel succes

11. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    Je hebt een pb

12. smiley3

smiley3 Fanatiek lid

Mar 22, 2013
    3,793
    0
    0
    ergens in nederland!
    Vreemd, mijn zoontje had ook wat achterstand 2wkn op lengte kwa gewicht zat die goed paar 100gr eronder

maar toen me vliezen braken met 34 wkn zeiden ze zelfs zolang hij goed beweegt groeit (eigen lijn) ect laten ze hem gerust zitten tot 37wkn

gelukkig was die er binnen 3 dgn maar vind 2 weken meevallen nog en op einde kunnen ze nog inhalen wat

mits te weinig zuurstof of vruchtwater of doorbloeding

13. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Het is ook een beetje vreemd allemaal. We gaan het donderdag dan ook goed navragen... Nu moet ik wel zeggen dat onze jongen ook wel heel licht is hoor. Hij was met 30 weken maar 918 gram. Ze horen dan toch echt wel ongeveer 1400 gram te zijn. Ben benieuwd hoeveel hij weer gegroeid is as donderdag...

14. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ik deel met de rest dat ik het vreemd vind, ook groeiachterstanden door slecht werkende placenta en ze zeiden altijd dat de kindjes het beste zo lang mogelijk 'binnen' kunnen blijven. Maar goed, dat vroeg je niet :D

Ik ben na mijn tweede en derde sectio na 2 dagen naar huis gegaan maar toen mochten mijn kindjes dict mee. Als je kindje nog in het ziekenhuis is en jij zelf verder gezond mag je meestal een dag of 5 blijven liggen, en daarna moet je naar huis. Omdat je al een peuter hebt en je man moet werken zou ik je aanraden om een schema voor thuis te maken. Je hebt namelijk geen recht op kraamzorg (tenzij je couveusezorg hebt maar dat is ook beperkt). Na een sectio kun je de eerste week of 2 niet goed voor je oudere kindje zorgen, ivm niet mogen tillen etc. Ik zorgde ervoor dat ik de kraamzorg afwisselde met moeder, schoonmoeder, vriendinnen etc. Dit ook als je baby niet in het ziekenhuis ligt. Maar als jij er voor zorgt dat je peuter goed verzorgd wordt, voel je je zelf iets vrijer om rustig naar het ziekenhuis te gaan en bij je baby te zijn.

Dus eigenlijk het enige advies dat ik heb is: besteed de zorg voor je peuter een week of 2 uit, en voel je daar niet schuldig over. Je hebt alle energie nodig straks om te herstellen en steeds de trip naar het ziekenhuis te maken.

15. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Personeel zet soms wel kleine kinderen aan het kleuren op de Neo in het UMCG.

16. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Dankje wel ons kleintje. Kwam je man 's avonds dan ook nog bij jou of zag hij de kleine alleen in het weekend?

17. mama40

mama40 Fanatiek lid

May 30, 2012
    1,583
    5
    38
    Mijn man heeft 3 weken zorgverlof gekregen omdat ik geen auto mocht rijden en verder niets mocht doen(wat ik toch wel deed).
    Nou was ik al snel weer op de been,idd heb je geen kraamtijd en doet alles al heel snel weer zelf omdat het moet.

Heel veel sterkte en succes met het gesprek morgen

18. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

#18 Ons Kleintje, Apr 9, 2014
    Last edited by a moderator: Apr 9, 2014
    nee mijn man heeft een eigen bedrijf, en het ziekenhuis was vrij ver van ons huis. Mijn man had daarnaast ook nog de zorg voor de oudste, die wel vaak `s avonds thuis kwam slapen. Ondanks dat hij niet zo vaak op de neo was als hij had gewild, zijn de kinderen erg aan hem gehecht.
    Het was ook helemaal niet de bedoeling om het op deze manier te doen. We waren van plan om elke dag op en neer te rijden, deels samen en deels alleen. Maar doordat er elke keer spoedoperaties plaatsvonden, en het echt niet goed ging met de kinderen, ben ik niet meer naar huis gegaan. en kozen we voor deze oplossing.

Onze tweeling lag erg lang in het ziekenhuis, ze werden na 16 weken neonatalogie overgeplaatst naar een nabijgelegen ziekenhuis, kwamen met 19 weken thuis. Maar hierna volgenden nog vele ziekenhuisopnames, ook in het UMCG, waardoor ik lange perioden in het ronald mac donaldhuis heb verbleven, in totaal 22 weken. Loodzwaar. in totaal lag 1 van de tweeling 10 maanden in het ziekenhuis. Maar ik denk niet dat een kindje dat met 32 weken geboren wordt zo lang in het ziekenhuis hoeft te verblijven. Onze oudste werd ook met 27 weken geboren en was na 5 dagen al naar een ander ziekenhuis overgeplaatst dat dichtbij huis was, en was na 8 weken thuis. Ik ken gelukkig ook positieve verhalen :)

19. 3wonderss

3wonderss Lid

Apr 13, 2014
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoii

mijn dochter is gehaald met 35 weken zwanger ook vanwege een groeiachterstand.. , wij snapte het ook niet helemaal en snap hoe jullie je nu voelen en erover denken , wij hebben het zo ver kunnen krijgen dat ze pas met 35 weken werd gehaald (zou eigenlijk met 32 weken gehaald worden , dus zeker 3 weken later dan gepland) , ons meisje woog 1800 Gram (nrmaal weeg je rond de 35weken 2500 gram) ze was toen 42 cm lang , dus best wel een verschil! ze heeft 3 week in het ziekenhuis gelegen en mocht toen na huis , ik heb 2 dagen in het ziekenhuis gelegen

misschien helpt het als jullie even gaan overleggen of praten met de Verloskundige/Gynaecoloog en zeggen dat je niet wil dat jullie kindje gehaald wordt onder de 36 weken ofsw.. is bij ons gelukt :)

20. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Onze kleine jongen is afgelopen zondag geboren met een termijn van 32+6 en een gewicht van 1265 gram. Ik kreeg weeën waar hij eerst goed op reageerde. Later niet, hij liet dipjes zien. Vervolgens heb ik tijdens de bevalling en daarna hellp gekregen, wat ervoor gezorgd heeft dat ze hem met een keizersnee gehaald hebben. Hij doet het vanaf het begin fantastisch. Eerst met de cpep naar de nicu, maar daar was hij snel klaar mee. Nu doet ie t zonder ademhalingsondersteuning. Gisteravond heeft ie zn volledige voeding via een speentje opgezogen. Dus dat gaat fantastisch! Hopelijk gaat dit zo door...

Share This Page