Hoe zit het met HAVO/VWO advies

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Amarens, 16 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Even een vraag, wij hebben hier geen dakpanklassen dus met zn advies is het of havo of vwo. Mag je het dan zelf kiezen wat het wordt (wat ik wel denk maar weet het niet zeker). Heel eerlijk, ik vind het niks, had veel liever een dakpanklas gehad maar die zijn er dus niet. De afspraak hier tussen de scholen is dat het hoogste advies geldt. Uiteraard hebben wij nog tijd zat en kan het nog wel veranderen.

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik kan me voorstellen dat het heel erg afhankelijk is van de gekozen middelbare school. Meestal is er daar wel een coördinator oid die je daarover kunt bellen.

3. frums

frums Bekend lid

25 sep 2011
    642
    287
    63
    De school zonder dakpanklassen hier plaatst dan ook automatisch op het hoogste niveau.
    Maar dat zal per school wel verschillen, lijkt mij.

4. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Bijzonder dat ze dan kiezen voor het hoogste niveau. Een havo/vwo advies geeft eigenlijk aan dat het de 'uitslag' niet helemaal vwo is en in ieder geval overtuigend havo, in die zin 'niet overtuigend genoeg vwo'. Er zullen vast kinderen zijn die vervolgens op de middelbare het prima redden om op t vwo mee te komen, maar vermoedelijk meer die beter op havo uit de verf komen en het vwo erg pittig voor is. Het lijkt me dat je dan zo op je tenen moet lopen? En zakken voelt wellicht als falen?
    Aan de andere kant kun je prima van 2 vwo naar 3 havo gaan, andersom gebeurt natuurlijk zelden dat je het zo fantastisch goed doet dat je van de 2 havo naar 3 vwo gaat. Wat dat betreft is proberen en afzakken dan beter.
    Ik denk dat t ook een beetje van t kind zal afhangen, of dat op de tenen lopen en wellicht afzakken veel met ze doet.

5. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik denk ook dat ze jouw kind dan in de vwo-klas zullen zetten. Dit zal vooral ook te maken hebben met de leerlijnen van verschillende vakken. Mocht hij volgend jaar hoog genoeg scoren om naar V2 te kunnen, dan heeft hij iig geen hiaten in de voorkennis omdat hij in H1 heeft gezeten.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Hier heeft school er een beleid op en is er dus geen keuze (het beleid op die school is: met dat advies kom je in de havo klas).

7. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Waarom geeft de basisschool een dubbel advies als er geen dakpanklassen zijn? Zodat je het zelf mag uitzoeken?
    Ik zou het bij de middelbare school neerleggen. Die zullen er wel ervaring mee hebben. Ik zou zelf zeggen vwo, hier krijgt een dakpanklas havo/vwo les op vwo niveau namelijk.

8. tuc

tuc Niet meer actief

De scholen zonder dakpanklassen plaatsen in het laagste deel van je advies. In dit geval dus een HAVO klas.

Nu zijn het hier in de omgeving volgens mij alleen de VMBO scholen die geen dakpanklassen hebben en dus zo plaatsen. Maar de meesten hebben 2x per jaar een perfect opstroomprogramma waar je 6 weken in gaat voor je daadwerkelijk opstroomt.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    @Beukenhaag: Ik denk omdat er meestal wel andere scholen met een dakpanklas zijn?

10. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Ja, dat zou kunnen natuurlijk. Maar ik dacht uit de eerste post te lezen dat er helemaal geen dakpanklassen zijn in de buurt.

Je kunt natuurlijk ook aan de basisschool voorleggen wat zij zouden adviseren. Heeft mijn moeder toendertijd bij mij ook gedaan (havo en vwo waren twee aparte scholen).

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Hier wisselt dat nog wel eens per jaar. En kinderen kunnen verhuizen of echt verder weg naar school gaan, waar die klassen wel zijn.

Als het advies gecombineerd blijft, dan is dat niet voor niets, denk ik. Hier was het advies van de basisschool tenminste echt havo/vwo. Enige optie was dus een andere VO-school geweest (de school waar ze heen wil had vorig jaar wel dakpanklassen…), maar dat wilde dochter per se niet. tja, dan houdt het op.

12. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Dakpanklassen zijn er verder weg, zeg maar 14 km verderop. De populaire scholen hier in de buurt zijn enkel havo of vwo. De basisschool kijkt alleen naar de cito uitslagen, dus als het kind met rekenen 2 scoort en met begrijpend lezen 1 dan is het havo/vwo, die adviezen kan ik onderhand zelf uitschrijven. 2 met rekenen is trouwens 1 vraag verwijderd van 1 met rekenen dus echt een hele hoge 2. Maar hij moet nog een tijdje, hoor, volgend jaar hopelijk gaan oriënteren voor de middelbare school maar ik vermoed dat hij naar de school van zijn broer wil en daar is het of havo of vwo.

13. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Maar 14 km weg is toch niet zo heel erg ver? Zou die school dan zeker meenemen bij de oriëntatie volgend schooljaar

14. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Ik vind 14 km echt een wereldreis:roflmao:. Hier luxe, zeker 10 scholen om uit te kiezen binnen een straal van 5 km.

Onze dochter heeft nog nooit een 1 gehaald voor rekenen op haar citos, maar toch een VWO advies.

zigzag, Athina en mama2bengeltjes vinden dit leuk.
  15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Dat is een uur fietsen, vind dat best wel een eind als er meerdere scholen dichterbij zitten.

Mijn oudste zit straks op een school 8km fietsen en dat vinden ‘ze’ hier echt een heel eind. Niet mijn dochter zelf, maar anderen. Vriendje van haar zit op 12km fietsen ik een VO, die heeft om die reden een elektrische fiets.

16. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Wij hadden vroeger de keuze uit scholen van 5-8-15 km ver. Ik ging naar de school die 8 km ver was, mijn broer 15 km. Nooit hebben we geklaagd. Het was gezellig fietsen en in het laatste jaar waren we met een half uur fietsen thuis, mijn broer inderdaad een uurtje. Maar prima te doen. 't is gewoon een kwestie van even wennen.

Het gaat om de school, niet om de afstand. Dus als de school ver weg de beste optie is, dan is het zo.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    @bonnie1: Maar bij ‘de beste school’ spelen meer dingen mee dan enkel wel of geen dakpanklas, toch? ;)

(Hier is er bij de scholen op +10km fietsen weinig gezellig fietsen aan trouwens; dan zijn ze veelal de enige die gaan. Of het zijn er zo weinig dat je met de mazzel moet hebben dan het klikt.)

Maar goed, misschien wel erg off-topic.:oops:

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    haha - hier ook 2 grote scholen in het dorp. Dochter heeft gekozen voor een school 7,5 km weg - maar is echt een heel grote uitzondering daarin omdat dát al zo ver is. 99% kiest voor één van die 2 scholen dichtbij.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.819
    113
    Dat is niet standaard zo hoor. Scholen die dat standaard doen komen echt te kort naar mijn idee. Hier zie ik dat ook niet gebeuren.

https://www.poraad.nl/veelgestelde-vragen/is-bij-een-gecombineerd-advies-altijd-het-hoogste-advies-leidend-bij-de

Mississippi vindt dit leuk.
  20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.819
    113
    Echt? Zie je dat zelf zitten dan? Hier ook een vwo advies en ik twijfel juist voor dochter omdat ze wel eens een 2 haalde op de cito. Zie bij zoon hoeveel en hoe pittig het kan zijn en die heeft nooit anders dan een 1 gehad laatste 2 jaar.

Deel Deze Pagina