Hoe denk jij over minderjarigen en drank?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Tipp, 12 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Ik ga niets verbieden.. maar ga het ook niet aanmoedigen…
    Ik vind de leeftijd niet het belangrijkste (16,17 of 18 jaar) maar juist hoe ze ermee omgaan..
    Ik leer ze veel liever dat ze niet met drank op moeten rijden, niet over grenzen heen moeten gaan etc.. dan dat ik ze leer vanaf die leeftijd en LOS!

Saartje33, Ysabella, Biny en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik zie in mijn omgeving al een paar keer dat 'liever thuis, dan bij elders' er vooral voor heeft gezorgd dat het 'thuis én elders' werd, juist omdat het doodnormaal werd. Thuis was het dus gewoon op vooraad in huis en voor het grijpen en daarna gingen ze dus alsnog elders ook drinken. En ook al echt op hun 15e.
    Het erge is dat mijn kind het vervolgens ook aangeboden kreeg door moeder=mijn vriendin, toen haar dochter inmiddels 16 was en drank er op een barbecue gewoon bij hoorde :rolleyes: (mijn dochter was 15). Ze 'vroeg' het nog even, voor het idee, of ik er toch wel oké mee was, maar de glazen stonden al op tafel. Eh nee... mijn dochter krijgt geen glas wijn. Daar was ze dus ook enigzins verbaasd over.
    Toen kwam ze dus nog even met haar 'liever thuis, dan elders' verhaal......maar dat slaat dus echt nergens op want haar dochter neemt vervolgens s avonds gewoon een fles sterke drank mee in haar tas uit de kelderkast om naar vrienden te gaan :rolleyes:.
    Wat ik vooral heb gemerkt is dat jongeren die vrienden hebben die drinken, veel vaker vroeg beginnen in groepsverband. Jongeren die vrienden hebben die niet drinken doen dat veel minder vaak.
    Onze oudste dochter heeft geen vrienden in een grote vriendengroep, meer her en der een losse vriendschap. Ook heeft ze een vriend die ouder is dan haar. Die drinkt dus wel eens een glaasje malibu-cola bij ons omdat ik dat voor hem in huis heb. Ze mag van mij gerust een slokje proeven, dit doet ze soms. Ik heb mezelf nooit illusies gemaakt dat mijn kinderen wel of niet zullen drinken voor hun 18e. Ik hóóp vooral dat ze door uitleg en erover praten zelf beslissen om er nog even mee te wachten. Maar het ligt echt aan hoe ze met drank in contact komen middels vrienden etc.
    Ik laat ze dus gerust eens een slokje proeven als ze er om vragen (oudste dochter is bijna 17) maar geef ze geen eigen drankjes. En ik weet dat ze bij vriendinnen (met oudere broer) wel eens wat slokjes gedronken heeft vorig jaar.
    Tot nog toe drinkt ze dus nog niet (een paar keer per jaar een slokje van iets tel ik nu dus even niet mee :p, ik kreeg vroeger een scheut advocaat op m'n chocoladevla of at een paar rumbonenof kersenbonbons, komt op hetzelfde neer :roflmao:).

Saartje33, Neuzeke en YaelStone vinden dit leuk.
  3. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Dat ligt misschien inderdaad aan het type sport. Tot een paar jaar geleden kwam ik wekelijks op de hockeyclub en tennisclub en daar zat het terras altijd vol en daar stonden echt niet alleen colaatjes op tafel. Bier en wijn was daar heel normaal.

Ik ben wel benieuwd of anderen dat herkennen, hoewel het in coronatijd natuurlijk helemaal veranderd is. Maar na de wedstrijd een biertje pakken met z’n allen, herkennen anderen dat ook?

4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik mag toch hopen dat mn kind sowieso niet met drank op achter het stuur gaat zitten? Dat is toch geen reden drank eerder toe te staan? Mag toch hopen dat ik mn kind goed genoeg opvoed om te weten dat je gewoon niet rijdt met drank op. Op welke leeftijd ze dan ook dr eerste drankje drinkt.

Neuzeke, YaelStone, Sado en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ja er wordt niet voor niets gesproken over een 3e helft toch? Maar hier gaat dat wel alleen om volwassenen. Voor 18 jaar wordt er geen drank geschonken.

6. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Nou dat zegt ze toch niet... :confused: beetje defensief bericht wel vind ik.

Ik snap wel wat ze bedoelt. Mijn irritatie schiet echt omhoog van berichten waarbij het” dat doet mijn kind nooit want ik heb het zo goed opgevoed” gehalte van af druipt. Ik heb meermaals bij jongeren in mijn omgeving het mis zien gaan ondanks dat ze een hele goede opvoeding genoten hebben maar waar het toch om onverklaarbare reden de andere kant op is gegaan terwijl het bij hun broer of zus allemaal volgens “ het boekje “ ging.

On topic, wat wellicht ook voor vele not done is, maar. I don’t care. Wij drinken af en toe ook gewoon een wijntje/biertje waar ons zoontje bij is. Uiteraard verantwoord.
    Dat HOOP ik mijn zoon ook mee te geven, verantwoord. Het liefste vanaf 18. Maar ben realistisch genoeg om toe te geven dat het tzt ook eerder kan zijn.

Suuzan, spruitje80 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  7. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.750
    113
    Vrouw
    Heb geen kinderen, en kan alleen over mezelf vertellen. Ik dronk, rookte en blowde op mijn 12de. Op 17 harddrugs en op 20 overal mee gestopt en ben er niet slechter van geworden.

Vind wat je zegt al heel mooi, transparant en de regels die eraan zijn verbonden. Die had ik met mijn ouders ook. (Uiteraaed wisten zij niet dat het al vanaf mijn 12de aan de gang was die dachten pas vanaf 14/15. Maar ook altijd duidelijke afspraken. Op vaste tijden thuis komen. En dat dat deden we (broer en ik braaf, en hij 2 jaar ouder lette heel goed op zijn zusje)

Maar zoals gezegd op mijn 20ste was ik overal klaar mee, ben gestopt met roken, blowen en harddrugs en dronk alleen nog op feestjes, vanaf mijn 29ste geheel onthouder. Althans 1/2 x per jaar een gaasje wijn tel ik niet als "drinker".

8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zij zegt dat ze liever begint met 16, zodat ze gewend zijn en niet met 18 met drank op achter het stuur stappen. Dat vind ik gewoon onzin. Met drank op hoor je niet te rijden. En dan maakt het geen reet uit of ze al met 16 beginnen. Daarmee zeg ik niet dat mn iets nooit zal doen, dat heeft er niks mee te maken. Maar ik zou mezelf rot schamen en zien falen als ouder als ze met drank op zou gaan rijden.

9. Kolibrie2

Kolibrie2 Fanatiek lid

9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ik kan me nog goed herinneren dat jullie we bij mijn oma toen we een jaar of zeven waren al een avocaatje kregen met veel slagroom.:roflmao:Andere tijden zullen we maar zeggen. Ik hoop dat ik met mijn kinderen kan bespreken dat vanaf 18 jaar ze er zelf zeggenschap over hebben en dat het slecht is voor hun brein om te drinken. Kan me voorstellen dat ze voor die tijd wel een keer een slokje wijn mogen bij een diner. Ik ben zelf matig met alcohol en nooit drugs geprobeerd, dus hoop dat ze op mij lijken.
    Wat ik wel echt shocking vind als ik jongeren nu spreek hoe normaal harddrugs zijn. Dat was in "mijn tijd" echt niet zo.

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Oudste is 15. Nu heeft ze nog totaal geen interesse in een breezer of iets dergelijks maar als zou dat wel zo zijn..
    Ik dacht het niet! Zo jong al alcohol…nee.
    Ik was zelf een jaar of 17 toen ik m’n eerste drankje dronk.
    Vind dat dus wel lastig. Hoe vraag je aan je kind om te wachten tot ze 18 is als je zelf toen wel al
    eens een baco dronk…
    Nou goed, we gaan het zien tzt.
    Uiteraard drink ik zelf wel waar m’n kinderen bij zijn. Zie geen reden om dat niet te doen.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    #51 Zoe123, 13 jun 2021
    Laatst bewerkt: 13 jun 2021
    Maar…
    Dan als jouw ouders dachten dat ze duidelijke afspraken met jou hadden en daar dus eigenlijk geen sprake van was.
    Dan was het toch juist niet transparant en hield je je toch niet aan die regels?

Saartje33 en Neuzeke vinden dit leuk.
  12. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    In principe voor mij een No Go, maar goed ik realiseer mij ook heel goed dat dit niet betekent dat mijn dochters voor hun 18de niet gaan drinken.

Mijn moeder was echt anti alcohol en ik begon met 14 jaar stiekem te drinken.
    Nu drinken wij alleen op een feestje. (Dan geen standaard verjaardagsfeestje, maar bijv festivals etc)

Mijn dochter is 12. Zij kent de gevaren van alchohol. Voor nu zegt zij nog het nooit te doen.
    Misschien dat zij met 16 jaar onder toezicht een drankje mag doen. Maar ik ben blij dat de tijden zijn veranderd. Toen ik 14 was kon je gewoon een fles drank kopen. Nu is dat al een stuk lastiger.

Ik vind met de jonge tieners 0,0 drankjes ook een verschrikking. De stap naar alcohol verklein je naar mijn mening op die manier.

Asil vindt dit leuk.
  13. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    nee uiteraard geen alcohol geschonken onder 18 maar het is niet zo dat dat niet zichtbaar is voor de minderjarigen.

14. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Het begint al bij het (goede) voorbeeld van ouders. Als de norm thuis is dat elke gelegenheid wordt aangegrepen om naar de fles te grijpen zullen kinderen dat overnemen.
    Een groot deel van gezinnen nuttigen dagelijks alcohol, het is normaal.

Er is naar mijn idee veel en veel te weinig aandacht voor de schade die alcohol kan aanrichten nee aanricht, zeker aan het puber en opgroeiende brein.

Hier ga ik het actief ontmoedigen, net als roken. En onder het mom van liever thuis dan elders? Nee, dat gaat er hier niet in. Omdat ze thuis geen drugs gebruiken zullen ze het elders gaan doen, daarom maar toestaan?

Hier als voorbeeld af en toe een drankje. Het is niet nodig om drank te moeten nemen om het gezellig te hebben. Er wordt gerust in geen weken alcohol genuttigd. Daarnaast is er ook voorlichting over de risico's en de schade die het geeft. Voor hun 16e en liefst voor hun 18e zal drank nuttigen zeker niet normaal zijn en hopelijk daarna ook niet. Gelukkig zijn ze het er helemaal mee eens en onder vrienden is het ook niet normaal. Degene die wel drinken jonger als 16/18 worden er op aangekeken, niet degene die dat niet doen.
    En nee we zijn geen streng ouderwets gezin. Normaal, gezellig en laagdrempelig!

YaelStone en Sado vinden dit leuk.
  15. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.750
    113
    Vrouw
    #55 Asil, 13 jun 2021
    Laatst bewerkt: 13 jun 2021
    Toen ik 12 was was het gesprek nog niet geweest. Behalve over roken want daar had ze me mee gesnapt. Is niet dat ik zoop, en me suf blowde. Van blowen wisten ze toen nog niet dat was een paar keer gebeurd, evenals alcohol dat ouderen meiden/jongeren van de groep mee namen (we hebben het over de jaren 90, waarbij je nog alcohol en tabak mocht kopen voor je "vader en moeder" bij de buurt super en de snackbar). Ik heb ADHD en ben daar vroeg mee in contact gekomen. Ondanks dat altijd zelf wel hoog verantwoordelijkheid gevoel. Nooit stront lazarus en lette altijd op iedereen. Toen ze er achter kwamen, toen kwamen de regels en de transparantie. Daarvoor natuurlijk wel gewoon de regel op tijd thuis.

Maar dat zeg ik, de jaren 90, waarbij de hele straat buiten zat in de zomer, kinderen shandy kregen of een sneeuwwitje of af en toe een slokje bier mochten proeven toen ze jonger waren.

Nu is het anders. Ben blij met de regels en het checken van id kaarten. En dat er meer aandacht is voor de ontwikkeling wat betreft hersenen en alcohol.

16 vind ik een ok leeftijd om te beginnende experimenteren maar wel afhankelijk van de ontwikkeling van het kind. Als deze nog heel puberaal is en geen verantwoordelijkheid gevoel heeft is dat een ander verhaal. Was er gewoon vroeg bij.

Mijn moeder wist ook van de harddrugs en wist ook dat niks de spui gaten uit liep. En wij er "goed" mee omgingen. Als in recreatief. Niks door de week en alleen in het weekend. En ze wilde het gewoon weten, mocht er wat gebeurden dat ze hulpdiensten dan kon vertellen wat er aan de hand was.

Ze bracht me met de auto naar de trein als ik naar een hardcore feest ging en haalde me op en vroeg dan dan wat ik op had.

Ze waren er geen voorstander van maar hebben altijd de lijn van communicatie open gehouden. En ik ben daar heel erg dankbaar voor.

Het klopt wel als je kijkt naar wat je als voorbeeld hebt gehad mijn pa was kroegbaas. En ze dronken graag een biertje maar heb mijn ouders nooit en dan ook echt nooit stront lazarus gezien. Tot de dag van vandaag niet en als ze op een feestje waren was het 1 van de 2 die dronk en de ander niet.

16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.383
    30.688
    113
    Vrouw
    Alcohol is zeer slecht voor het brein in ontwikkeling. Het is niet voor niks geen 18 geen alcohol.
    Dus waarom zou ik het dan thuis wel geven?

Dat gezegd hebbende hebben mijn kinderen een erg slecht voorbeeld aan hun moeder (staat weer een lekker flesje koud voor straks :p)

Maar goed. Ik probeer ze dus wel zo op te voeden dat ze het niet gaan doen. En al helemaal niet stiekum.
    Door uit te leggen hoe slecht het juist op fie leeftijd is en door er openlijk over te praten.

Tot nu toe heeft hij er geen belangstelling voor. Oudste is ook totaal niet gevoelig voor groepsdruk. Dus dat scheelt ook.

Maar goed. 12 jaar nog maar. Dus we zullen moetrn afwachten hoe hij zich als puber gast ontwikkelen

17. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Dit ;)

Neskio vindt dit leuk.
  18. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik weet nog niet hoe we het straks doen en het is iets waar ik totaal niet mee bezig ben. De jongens zijn bijna 4 en 1 ;)

MAAR: ik ben wel voor eerlijkheid en transparantie. Ik houd niet van liegen en stiekem gedoe. Ik weet heus dat je niet alles kunt controleren en zelf ben ik ook geen heilige. Ik houd ook van een wijntje, gerust doordeweeks bij gelegenheid (terras, bbq of gewoon zomaar een glas op zich).

Ik hoop dat onze kinderen zich later dusdanig op hun gemak voelen om over allerlei zaken, zowel seks, alcohol, drugs of andere zaken, open te zijn en ik wil hen mee geven dat thuis alles te bespreken is. Ik heb liever dat we thuis gewoon open zijn en dingen met elkaar bespreken, dan dan alles stiekem moet omdat er thuis over wordt gezwegen of alles ten strengste verboden wordt.

maargoed. Dat gaan we over 10 jaar wel zien..

Neskio vindt dit leuk.
  19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Onze oudste is ruim 17 jaar en ja hij drinkt in het weekend alcohol. Hij blowt er ook nog bij.
    Ben ik er blij mee, nee natuurlijk niet maar wat doe je eraan?
    Helemaal niks ;)
    Je kan praten als Brugman en hopen dat ze er iets van opsteken maar dat is het ook wel zo'n beetje.
    Zijn eerste zuippartij was toen die net 16 jaar was en een O&N feestje had, ik heb de andere dag de kots uit zijn kamer staan opruimen en de kots uit zijn beddengoed staan wassen.
    Hij is er eerlijk over en natuurlijk zou ik het liever niet hebben maar je kan ze immers niet thuis aan een ketting leggen en eindeloos staan preken. Hoe harder ik ga preken hoe grotere pesthekel die aan me krijgt.
    Hopen dat het goed zal gaan is het enige wat je kan doen en in gesprek blijven.
    Enige waar we wel hele duidelijk afspraken over hebben is dat die niet beschonken op zijn scooter gaat rijden en zit die in de shit dan kan die ons altijd bellen en anders moet die maar bij een vriend blijven slapen. Al die gasten lijken ook wel te drinken, straks gaat die een week met vakantie met 6 vrienden en heb hem wel gewaarschuwd dat ik niet zit te wachten op een telefoontje uit het ziekenhuis dat die zich in coma heeft gezopen maar dit verwacht ik dan weer niet omdat het drinken niet nieuw is en hij aardig weet toe hoe ver die kan gaan ( dat dan weer wel).
    Dat coma zuipen gebeurt namelijk nogal eens als ze ineens de drank gaan ontdekken en ja dit gebeurt ook bij jongeren die uit hele normale gezinnen komen ;)

Zoe123, Vero0504, YaelStone en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Openheid vind ik inderdaad heel belangrijk.
    Ik ben zelf ook geen heilig boontje geweest.
    Mijn middelste van 15 jaar had pas ook een feestje en had daar een Hugo gedronken en dit verteld ze ook heel eerlijk.
    Liever zo als dat ze gaat lopen liegen wanneer ik er naar vraag. Ze vertelde pas ook dat ze met een jongen had gezoend en die jongen achteraf helemaal niet zo leuk vond en daar praten we dan over. Ben blij dat het zo kan.

Vero0504, YaelStone en spruitje80 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina