Hoi! De oudste gaat na de zomer naar groep 4 en zal meer digitaal gaan doen. Hij vindt het nu al erg leuk om ook thuis met/voor school bezig te zijn en krijgt ook extra uitdaging. Nu wil ik een eigen tablet of laptop voor hem aanschaffen maar weet niet wat wijsheid is. Is een tablet voldoende of is een laptop echt nodig?
Als het voor schooldingen is, zou ik zeker voor een laptop gaan. Al is het alleen maar omdat de houding achter een laptop al veel beter is dan achter een tablet. En een laptopscherm is over het algemeen ook groter, dus dat vinden de ogen weer fijn.
Eigenlijk alle oefensoftware is tegenwoordig gewoon webbased. Dus dat draait prima op zowel laptop, chromebook als tablet. Voor veel sites is het wat grotere scherm van een laptop of chromebook wel fijn. Ook is een toetsenbord vaak wel fijn, tenminste: als je kind aan een tafel / bureau gaat zitten. Anders is een tablet misschien fijner. Wij gebruiken op school chromebooks. Vaak wat goedkoper in aanschaf dan een laptop, kan tegen een stootje en simpel in gebruik. Een voordeel kan ook zijn dat je er apps op kunt downloaden. Dus een spelletjes (al dan niet leerzaam) is er zo op gezet. Met een tablet kan dat natuurlijk ook. Terwijl er bij een (windows-)laptop wat minder keuze is qua (gratis) oefensoftware. Dat is trouwens niet rampzalig, want er is online zoveel te vinden! In groep 4 bijvoorbeeld voor de tafels, kun je echt je hart ophalen. Maar heel eerlijk hè: in principe is een device thuis op de meeste scholen in groep 4 ècht nog niet nodig. Ik ken maar weinig scholen die in groep 4 structureel huiswerk meegeven. En als ze dat zo vroeg al doen, is het volgens mij nooit digitaal. Al je dus een device aanschaft, is dat in de 1e plaats vooral 'voor de leuk' en niet omdat het voor school nodig is.
Bij ons op school werken ze met ipads en die krijgen ze dan ook mee naar huis als ze dat willen. Specifiek iets nu aanschaffen zou ik niet doen. In groep 4 krijgen ze echt geen huiswerk mee waarvan wordt verwacht dat ze dat thuis maken op een laptop of tablet. Ook geen extra uitdaging, dat krijgt mijn zoon ook namelijk. Dus wat je aanschaft is dan puur omdat je dat zelf leuk vindt.
Bij ons gebruiken ze chromebooks, er zijn een beperkt aantal te leen indien nodig. Allicht eerst even aankijken, ze zijn snel genoeg gehaald.
Onze zoon is versneld naar gr 4 gegaan maar heeft thuis geen laptop nodig. Hij is heel leergierig maar heeft liever boeken dan tablet of laptops. Thuis gaat hij niet actief bezig met schoolse zaken. Nu gebruikt hij een tablet alleen voor dingen die hij even op wil zoeken zoals voorbeelden van strijkkralen. Dingen om te tekenen. Bijna vergeten hij gebruikt de tablet voor lego boost. Op school gebruiken ze chrome books.
Een IPad (of Samsung) met toetsenbord. Het beste van twee werelden. In groep 4 doen ze nog niet veel thuis. Oefen-apps voor rekenen en taal werken prima op de IPad. Een IPad is fijn om mee te nemen op vakantie, filmpjes en spelletjes onderweg. Let wel op de opslag, veel spelletjes die de kinderen doen gebruiken nogal wat aan opslag. Vanaf groep 6 beginnen ze met een boekverslag of een spreekbeurt te schrijven. Dat kan prima met een toetsenbord erbij. Op school zelf werken ze met Chromebooks. Ik geef zelf les op een IPad-school (VO) en de leerlingen kunnen echt alles op en ermee. Ik ook trouwens, maar voor administratief werk, verslagen, onderzoeken etc. heb ik een MacBook erbij.
Mijn dochter gebruikt het liefst een tablet. Ze werken hier via het digibord en dat is touch. De eerste keer achter de computer (wij werken met Bouw) vond ze echt heel erg lastig en nog steeds heeft ze daar moeite mee.
Mijn dochter heeft jaren haar digitale huiswerk op tablet gedaan, maar miste daarbij wel een toetsenbord. Als het kon, vroeg ze of ze op onze laptop mocht. Het voordeel aan tablet (+toetsenbord) vond ik zelf dat ze er andere dingen mee deed (filmpjes, spelletjes ed) en dat het handzaam is en makkelijker meenemen. En touchscreen is lekker makkelijk. Op school werkten ze ook met tablets en toetsenbordjes.