Hoi, We willen in 2019 een x bedrag sparen en eind van het jaar de hypotheek wat meer aflossen. Om dat te realiseren wil ik met een weekbudget gaan werken. Ik denk aan € 150,- per week (dit is voor boodschappen, kappersbezoeken en cadeautjes). Hebben jullie ook een apart budget voor kleding? Zo ja, wat houd je aan? Nu pinnen we alles en ik geef toch wel heel makkelijk geld uit .. Ik zit eraan te denken om elke week geld te pinnen, in een huishoudpot te doen en een kasboek bij te houden. Iemand ervaring mee, heb je het idee dat je op die manier minder geld uitgeeft? Misschien is het een illusie, maar ik denk (hoop) dat ik minder geld uitgeef als ik mezelf "moet verantwoorden". Ben benieuwd hoe jullie het doen, en of jullie nog tips hebben.
Hier doen we het via “ pay yourself first” Oftewel als het salaris wordt gestort maken we eerst geld over naar de spaarrekening. Ik wacht dus niet af wat er eind van de maand opstaat om het restant door te boeken. Verder een weekbudget voor boodschappen in mijn hoofd. Wat ik overigens gewoon in de winkel pin want als er een mooie aanbieding is wil ik groter kunnen inslaan. Ook kadootjes e.d. pin ik. Want de ene week hebben we 2 verjaardagen en dan misschien een aantal weken niet. Ik wil ook niet hoeven te bezuinigen op boodschappen omdat er die week meerdere jarigen zijn. Idem met kapper enz. Ik houd wel goed bij wat er in en uitgaat. Dit doe ik dmv het regelmatig checken van de betaalrekeningen. Met een kasboek krijg je inderdaad wel hetbeste overzicht. Helaas mis ik daarvoor de discipline en heb het dus opgelost door rekeningen te controleren en met de hand uit te tellen hoeveel ik die maand aan boodschappen heb uitgegeven.
Wij doen het net wat anders. We hebben 1 bedrag per maand voor alle variabele lasten. Dus eten, kleding, cadeautjes, uitjes. Dat bedrag pin ik nooit, maar staat gewoon op mijn rekening. Dat bedrag is elke maand hetzelfde. In principe is dat bedrag altijd van mijn loon. En alles wat ik meer verdien, gaat direct naar de spaarrekening zodra ik mijn loon gekregen heb. Zo kun je niet 'sjoemelen' zeg maar, omdat het geld al weg is. Nu leven wij al jaren wel van best weinig, omdat we ons huis moeten verbouwen/herbouwen volgend jaar, waar gewoon elke extra cent heen moet. Zodra het klaar is gaat dat maandbudget wel omhoog, maar eigenlijk valt het me best mee hoe goed het lukt om er van te leven, en hoeveel we dus over kunnen houden maandelijks.
Wij schrijven ook eerst een deel naar de spaarrekeningen, werkt voor ons beter dan aan het einde kijken wat er nog over is
Zo doen wij het ook, staat een automatische incasso zodat het automatische gaat. Hebben het mee genomen met de vastelasten. En mocht je je echt strikt willen houden aan een weekbudget zou ik het contant houden, dan heb je er gevoelsmatig meer zicht op denk ik.
Wij hebben ieder een eigen rekening. Daarnaast hebben we een gezamenlijke rekening en een rekening voor onze dochter. Als het salaris er is storten we ieder een bedrag (naar draagkracht ) naar de gezamenlijke rekening en de rekening voor onze dochter. Ik hou dus op mijn eigen rekening geld wat gewoon voor mij is en daar spaar ik ook van. Van de gezamenlijke rekening betalen we gezamelijke dingen: hypotheek, boodschappen, kadootjes voor gezamelijke vrienden. Van de rekening van onze dochter betalen we dingen voor haar: schoolgeld, haar kleding, kadootjes voor haar feestjes, voor haar verjaardag, Sint etc.
Wij gaven eerst eigenlijk te veel geld uit aan boodschappen. Ik heb toen ook besloten om het 'huishoudgeld' gewoon contant te houden en voor ons werkt dat wel. Ik vind het veel makkelijker bij te houden zo en je hebt beter in de gaten wat je precies uitgeeft. Maar ik denk wel dat dit voor iedereen anders is.
Van de abn heb je de app grip, een online huishoudboekje waarin alles wordt bijgehouden. Ook kan je hier budgetten instellen. Ideaal! Al mijn pin betalingen bij bijvoorbeeld de supermarkt worden automatisch onder dat budget ingedeeld dus ik zie gelijk hoeveel ik nog heb voor de rest van de maand voor mijn boodschappen.
Dus jullie hebben geen gezamelijke spaarrrekening? Hoe doe je dat dan met bijvoorbeeld onderhoud van het huis e.d?
Wij sparen ook aan het begin van de maand. Wat er overblijft mag uitgegeven worden. We hebben geen apart kleedgeld. Ik check dagelijks de balans op de bank en heb in mijn hoofd een soort dagbudget voor boodschappen en het huishouden van ongeveer 20 euro en een tank benzine per week. Dat is echt heel ruim genomen, maar dat houd ik in gedachten als minimum. Dus bijvoorbeeld: als de maand nog 10 dagen heeft, wil ik dat er minstens 200 euro op de bank staat voor boodschappen en 2x 60 euro voor benzine, in totaal dus 320 euro. Alles wat daar bovenuit komt, kan ik dus uitgeven aan kleding of andere dingen. Als daar niks bovenuit komt, geef ik dus ook geen geld uit aan andere dingen dan boodschappen en benzine.
Wij laten alles op 1 rekening storten, dus beide salarissen. We hebben ook een gezamenlijke spaarrekening. Ik beheer de financiën. Mijn man gelooft het wel. Ik doe éérst een vast gedeelte naar de spaarrekening, en daarna zet ik een vast bedrag voor onze maandelijkse lasten opzij (gas, water, licht, tv, internet, auto etc.). Voor boodschappen + tanken houd ik per week ong. 100 euro aan (we zijn met 2 pers. + dreumes, dit is vaak ong. 25€ per week tanken en 75 euro boodschappen) en dit lukt meestal wel. Maar dit zit in het 'vaste lasten' geld dat ik opzij zet. Náást het geld dat ik opzij zet voor onze vaste lasten + spaarrekening, houd ik ong. 100 euro per week aan als 'marge'. Doen we een keer dure boodschappen (wat meestal wel gebeurt want we gaan altijd tussendoor nog wel een keer voor vers brood, fruit etc), willen we kapper, lunchen of wil ik mijn nagels laten doen? Dat gaat daar vanaf. Wat daarvan overblijft gaat eigenlijk altijd wel op aan rekeningen, onvoorziene kosten, kosten eigen risico, extra's, shoppen, of andere dingen die ons kind nodig heeft. Ik zie het zo: salaris - spaarrekening - vaste lasten = geld wat gewoon op mag. We leven niet om alles opzij te zetten. Vast spaarbedrag is voor mij belangrijk. De rest mag op, maar als ik weet dat er grote kosten aan komen, dan gaat het gewoon opzij!
Onze salarissen komen op de gezamenlijke rekening. Hiervan gaan ook alle vaste lasten af. Wij sparen begin van de maand gelijk een vast bedrag. Per week houd ik ongeveer 125 euro voor boodschappen aan. Hier zit nog geen benzine bij. Ik hou het bij in een Excel bestand. Voor overige (cadeaus, uit eten, kapper etc etv) hou ik geen weekbudget aan maar maandbudget(salaris-sparen-vaste lasten- budget boodschappen) Pinnen zou voor ons niet handig zijn. Waar laat je het geld? Partner en ik doen beide boodschappen (1 keer per week grote boodschappen en tussendoor vers brood en melk ed). Dan zou ik dus bij de supermarkt staan en moet ik alsnog pinnen omdat partner het contante geld zou hebben (bijvoorbeeld)
Eigenlijk hoe ik het ook doe. Mijn maandbudget voor leuke dingen is ook salaris - sparen - vaste lasten - boodschappen. Ik houd dus 100 per week aan v. boodschappen en tanken + 100 marge. Zegt maar dan van die 200 euro in totaal 125 boodschappen is, ong. 25 tanken en 50 voor leuke dingen.
Elke maand gaat er een vast bedrag naar de spaarrekeningen (van ons en dochter). Daarnaast hebben we een boodschappenpot (geen cash, maar pin). En we hebben onze funpot waar we uitjes, verjaardagen en kleding van kopen. Als we geld over houden (gebeurt eigenlijk nooit), dan maken we dat over naar de spaarrekening van onze dochter. Dat werkt eigenlijk prima
Oh wat leuk dat er al zoveel reacties zijn.. Wij sparen nu ook al.. Zodra het salaris binnen is, blijft er een deel op de vaste laten rekening, een deel op de spaarrekening en het overige geld staat op een andere rekening (van die rekening betalen we de boodschappen, dagjes uit enz.). Maar ik wil dat bedrag (proberen te) verlagen en wegzetten als spaargeld voor de hypotheek. Die abn app klinkt goed! Ga er eens naar kijken. Contant geld is misschien minder handig dan ik dacht.
Hier een boodschappenrekening waar 1x per maand een leuk bedrag heen gaat (leuke dingen doen) en wekelijks boodschappengeld. Grote rekening gebruiken we dan niet in principe.
Omdat we voor de nieuwe hypotheek een inschatting moesten maken wat we willen verzekeren voor wanneer een van ons (tijdelijk) geen inkomsten meer heeft ben ik eea in een excel bestand gaan zetten. Alle vaste lasten met daarbij wanneer ze worden afgeschreven, alle vaste minimale inkomsten met datum van ontvangst en daarnaast de eenmalige vaste inkomsten (zoals eindejaarsuitkeringen en vakantiegeld). Op deze manier zie je goed wat je per jaar over houd voor variabelen zoals boodschappen, kleding, kapper, etc. Ik schrok hier best van hoeveel dat was en ben vanaf dat moment ook echt bewuster gaan inkopen. Ook hebben we een aantal doelen gesteld zoals welk bedrag we minimaal op de spaarrekening willen hebben en houden. We willen een nieuwe bank en degene die we hebben gezien is €1.000,- duurder dan het bedrag dat ik in mijn hoofd had. Door het stellen van deze doelen geef je minder makkelijk geld uit aan ‘onzin’ dingen > is dat 12e shirtje voor de kinderen wel echt nodig of is het wel goed zo? Dus samengevat, ik heb niet echt een budget maar heb het omgedraaid. Inzichtelijk gemaakt wat je over houdt en doelen gesteld.
Het inzichtelijk maken van wat je overhoudt is idd een goede. Het valt me op dat veel mensen een vast bedrag sparen. Wat goed. Hoeveel procent van jullie inkomsten gaat naar de spaarrekening per maand? Hier is dat 20%. Inkomsten: 20% sparen 60% lasten (vast + flexibel, dus echt alle lasten (boodschappen vind ik ook een last)) 20% marge (dus voor de leuke dingen en onvoorziene kosten, stel dat de wasmachine stuk gaat.. stel dat ik een tand breek, dat soort dingen..)