Hoe denken jullie erover bijvoeden vanaf 4 of 6 maanden?

Discussie in 'Voeding' gestart door Essie28, 16 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Beginnen vanaf 4 of 6 maanden?

1. Vanaf 4 maanden beginnen te oefenen

2. Vanaf 6 maanden want dan leert ze het sneller

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Uhhh misschien was het handig geweest als je je in voeding verdiept had voor je dat aan je kindje gaf. Het heeft er helemaal niks mee te maken dat het zoet is. Aardbei is heel allergeen en ook kindjes die nog nergens zichtbaar last van hebben kunnen heel heftig op aardbei reageren....daarom dit in principe niet geven voor ze 1 zijn. Het had heel anders kunnen gaan. En aardbei geven aan een kindje dat nog niet eens 4 maanden is en dan ook als eerste hapje nog gecombineerd met iets anders is ronduit.....

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.820
    5.956
    113
    Vrouw

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Aardbei is heel erg allergeen. Geen ideale uitvalsbasis voor een baby van enkele maanden oud. Net zoals je dan ook geen noten geeft bijvoorbeeld.

4. Minerva

Minerva Niet meer actief

Wie zegt dat 6 flesjes per dag veel is?
    Mijn zoontje heeft nog tot ruim 8/9 maanden op 5 flessen per dag gezeten. Daarna begon hij wat te rommelen en binnen een maand tijd heeft hij (helemaal zelf!) zijn overgang naar 3 flessen per dag geregeld.

Krijgt ze wel genoeg voeding? Probeer anders eens comfort voeding of forte voeding. Comfort voeding dikt in en daardoor spuugt je kleine minder snel. Forte voeding zorgt voor een wat meer verzadigd gevoel.

Het lijkt me niet oké om te beginnen met bijvoeding om de redenen die je noemt. Maar uiteindelijk is het jouw kindje en ben jij de moeder. Als je dan toch twijfelt i.v.m. het spugen of het vele drinken, dan kun je altijd even contact opnemen met de huisarts. Succes!

5. Essie28

Essie28 Fanatiek lid

6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    #85 Essie28, 22 jul 2014
    Laatst bewerkt: 22 jul 2014
    oh sorry nee ik bedoel als ik haar laat zitten dan houdt ze haar hoofd nie lang omhoog. maar als ik haar laat zitte. op me schoot of met ondersteuning dan wel.

wanneer gaan kindjes eigenlijk zelfstandig zitten?

kijk zo zet ik haar soms dan houdt ze t wel gewoon recht

Bijgevoegde bestanden:

6. Essie28

Essie28 Fanatiek lid

6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    goed van je dat je niet opgeeft echt.
    bij mij was productie echt minimaal vandaar dat ik maar ben overgestapt naar kv.
    scheelt maar een weekje kan jouw kindje al zitten?

7. Essie28

Essie28 Fanatiek lid

6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    dat zei de cb ze zegt haar gewicht is boven gemiddeld maar haar lengte ook..dus ik zei dan is t toch goed dat compenseert elkaar dan toch? Toen zei ze jaa maar haar de late fles er maar liever af. Maar dat had ook geen nut want dan wordt ze snachts wakker en dan zit ik toch weer op 6 flesjes.

Ik kijk t wel even aan zaterdag ga ik t proberen gewoon 1 lepeltje ben nie van plan om al hele potjes te geven.
    Laat jullie weten hoe t is gegaan

8. tuc

tuc Niet meer actief

Als kindjes op hun buik worden neergelegd leren ze vanzelf om te gaan zitten. De 1 kan dat met 8 maanden, de ander pas met een jaar. Kindjes leren zitten door op hun billen neer te zetten is heel onverstandig

9. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gewoon recht?? Zelfs ondersteund zakt haar hoofdje nog weg!

Niet aan beginnen dus, dat is gevaarlijk.

Zelfstandig zitten is zelfstandig zitten.

10. Minerva

Minerva Niet meer actief

Het cb moet je echt met een flinke korrel zout nemen. Als je kindje goed groeit en het voelt ook goed met die 6 flessen: gewoon blijven geven. Wat is dat toch steeds met het cb en de drang om baby's te verplichten een bepaald patroon te volgen. Niet alle baby's hebben dezelfde behoeften op hetzelfde moment. Als je kindje de voeding nog nódig heeft, dan zal daar een reden voor zijn. Wij zijn pas gestopt toen mijn zoontje dat zelf aangaf en nooit problemen mee gehad. Hij zit prima op gewicht.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Het cb praat natuurlijk geen complete onzin. Het gaat er niet om dat alle kinderen op dezelfde leeftijd, hetzelfde schema volgen. Maar tegen een jaar krijgen veel kinderen nog veel te veel melk. Die 300cc zuivel vanaf een jaar is niet zomaar uit de lucht gegrepen. En om met een jaar aan de 300cc te zitten moet er eerder al langzaamaan afgebouwd worden, je kunt dat niet van de ene op de andere dag doen.
    5 flessen met 8/9 maanden is echt enorm veel als dit flessen van 150/180 zijn.
    Kindje van ts moet nog 4 maanden worden en zit dus op 6 flesjes. Dat vind ik niet zo gek. Maar vanaf een maand of 6 zou je op de 3 a4 flesjes moeten zitten. 1 met ontbijt waar je evt pap van maakt, 1 met de lunch bij de boterham en 1 voor het slapen gaan. Sommigen hebben behoefte aan nog óf 1 extra in de middag óf 1 als late voeding daarom zeg ik 3 a 4. Maar je kunt niet tot in den treure onbeperkt flesvoeding blijven geven.

12. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

21 feb 2014
    314
    0
    0

Dank je, vind het soms ook wel moeilijk hoor, heb bijna geen productie meer dus echt laatste poging nu en als ik haar echt niet meer aan de borst krijg dan stop ik ook met kolven, is niet te doen als de opbrengst bijna niks is. Maar hopelijk gaat het toch nog.

Nee ze zit nog niet zelfstandig maar als ik haar op schoot zet dan zit ze met minimale ondersteuning over het algemeen kaarsrecht, tenzij ze moe is, en hoofdje houdt ze goed rechtop maar dat deed ze eigenlijk al snel na de geboorte, ze kan met een dag ook al haar hoofdje optillen als ik haar over mijn schouder had liggen.
    Maar ze kan zich nog niet eens oprollen, laat staan zelf gaan zitten.
    Gewoon vaak ff op de buik leggen en zo laten oefenen.
    Maar zo rechtop laten zitten, of hangen, tegen een kussen bijvoorbeeld doe ik nooit, heb ook geen wipstoeltje. Als een kindje er klaar voor is om te kruipen, draaien, lopen etc dan zijn ze er klaar voor, als niet maakt toch ook niet uit? Gewoon lekker baby laten zijn, komt vanzelf wel goed :) Hetzelfde met wel of geen bijvoeding vind ik, de 1 is er met 4 maanden aan toe, de ander met 6 maanden. Breng haar tegenwoordig ook naar bed als ik merk dat ze moe is, gisteren lag ze voor 19:00 al in bed, meestal pas om 20:30. En overdag slaapt ze ook vaak. Geef haar wel op vaste tijden de fles dus er blijft wel een ritme in, of ze moet al bijna de hele fles hebben laten staan en honger krijgen, dan krijgt ze een halve als het nog lang duurt tot de volgende voeding.

13. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent

Wat doe je er allemaal aan om je productie op te krikken? Binnen een paar dagen moet je toch al weer op normaal niveau zitten hoor met de goede hulp !

14. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Kan je poll niet invullen, want vindt het beiden geen 'goede opties'.
    Bij dochter met 5,5 mnd langzaam begonnen met introduceren, maar ze vond er niet veel aan.
    Uiteindelijk bij een maand of 6 bleek dat ze het gewoon liever zelf deed met stukken. Prima!

Zoonlief nu krijgt ook alleen nog BV, maar denk dat hij er over een maandje ook wel raad mee weet!
    Hij zit nog niet zelfstandig recht, maar kan zeker een hele tijd op schoot rechtop zitten (zie foto, trekt zichzelf gewoon rechtop)
    Zoals jouw dochtertje 'hangt' in het kussen noem ik inderdaad nog niet echt zitten. Hoofdje hangt zelfs met ondersteuning nog scheef... Lijkt me geen goed uitgangspunt om te starten met bijvoeding.
    Ze hoeft echt nog niet in een kinderstoel te kunnen zitten maar wel recht op schoot.

Verder is de hoeveelheid flesjes normaal hoor voor die leeftijd en misschien eerst comfort of fortevoeding proberen.
    Het cb kan veel zeggen, maar als je kindje die late voeding nog nodig heeft moet je hem gewoon blijven geven!

Bijgevoegde bestanden:

15. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

21 feb 2014
    314
    0
    0
    Hoor wel vaak dat als je alleen kolft dat de productie na een lange tijd laag wordt. Fenegriekcapsules gebruikte ik al een hele tijd, ben nu op zoek naar gezegende distel, en nu probeer ik om de 2 uur te kolven. Heb een tijdje geprobeerd om ook 's nachts te kolven maar dat was niet meer vol te houden.
    En de 1 heeft gewoon meer productie dan de ander.

16. Rinskeeeeh

Rinskeeeeh Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.246
    0
    0
    Amersfoort
    Dat had het CB dan wel mogen vertellen toen ik vroeg of ik aardbei met banaan kon mixen.. :$

Wat kan ik dan wel het beste pureren met banaan?
    En wat qua groente? Ik heb vanavond Olvarit Friends bloemkool gegeven, dat vond ze wel lekker, maar we zijn meer van het zelf pureren als het ff kan. ;)

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Banaan met appel, peer, meloen, mango...

Hier vind je een handig overzicht van wat wanneer mag: Eten en drinken

18. Minerva

Minerva Niet meer actief

Nee, geen complete onzin, maar wat betreft voeding vind ik ze regelmatig de plank misslaan. En dat wat jij zegt over leeftijd en aantal flessen is wel degelijk een schema waar kinderen zich aan "moeten" conformeren. Als jij toch binnen de max blijft, en dat werkt voor je baby, wat is dan het probleem? Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden ;)

Aangezien je mijn situatie aanhaalt: ik bleef netjes binnen de limiet van wat mijn zoontje mocht hebben. Hij had gewoon behoefte aan wat meer flesjes. Dus dat enorm veel is helemaal niet van toepassing (hoe kom je daar eigenlijk bij?!).

Ik zeg ook helemaal niet dat ze onbeperkt flesvoeding moet gaan geven, maar dat ze het advies van het cb met een korrel zout moet nemen. Als jij gewoon netjes binnen de limiet blijft van wat je mag geven (wat op ieder pak aangegeven staat), wat heeft het cb er dan mee te maken hoe je dit per dag indeelt? Dat ze adviseren, prima, maar ik merk vaak (in de praktijk) een wat dwingende toon. Als ts zich daar al niet prettig bij voelt, moet ze het niet doen en in plaats daarvan doen wat goed voelt.

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Aardbei kan na 6 mnd gegeven worden als er geen allergieën bekend zijn maar je kunt ook even wachten. Hier worden aardbeien graag gegeten maar wij wachten weer even met citrusvruchten tot na 9 mnd

20. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Rinskeeeeh, waarom wil je verschillende soorten fruit of groente mixen? Geef in het begin liever pure smaken, dan went je kindje aan de smaak van bijv. banaan of broccoli. Als het prakje te dik is, kan je wat water of (in het geval van groente) kookvocht toevoegen.
    Ik heb zelf maar kort gepureerd/geprakt, al gauw bleek dat dochter liever stukken eet.
    Later kan je naar hartelust smaken mengen. Voor leuke recepten heb je allerlei boeken (opperdepop schijnt leuk te zijn) en sites. Ik vind de site kokenvoormijndochter erg leuk.

Aardbei is allergeen, maar toch zit het in verschillende potjes fruit (vanaf 4 of 6 maand). Dat vond ik ook gek. Maar voor de zekerheid kreeg dochter pas aardbei toen ze een jaar was.
    Ik gebruik graag dit overzicht voor wanneer je wat mag geven: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden

Deel Deze Pagina