Nog een vraagje over voeding:) (1 jaar oud)

Discussie in 'Voeding' gestart door Veertje84, 22 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hallootjes,

Mijn zoon is aan de zware kant (zacht uitgedrukt...). Hij is dinsdag één geworden en weegt ongeveer 12,5 kilo en is 79 cm. En dat terwijl hij te vroeg geboren was en toen maar 2800g woog...
    Mijn partner was met die leeftijd ook zo zwaar en wij hebben allebei geen overgewicht en ook geen aanleg hiervoor.
    Toch maak ik me altijd zorgen, en denk ik bij alles wat ik mijn zoontje te eten geef "KAN DIT WEL? WANT ER ZIT SUIKER IN!!!". Ik word soms een beetje gek van mezelf als ik weer calorieën sta te checken in de supermarkt. Soms denk ik dan, ach hij moet toch ook wel eens lekker een boterhammetje met jam kunnen eten, toch? Of een danoontje na het eten of een vingerkoekje? Maar als ik hem dat dan geef, voel ik me daarna weer schuldig.
    In ieder geval nu mijn vraag: wat eten jullie kindjes zoal door de dag heen (en wat vinden jullie van mijn zoon zijn voedingsschema):

8.00u 1 boterham en flesje gewone melk (120 cc ongeveer)
    9.30u iets kleins tussendoor (stukje fruit, of crackertje)
    11.00u 1 stuk fruit (soms wat meer) en soms een klein stukje peperkoek
    13.00u 1 of 2 boterhammen (gemiddeld 1,5:) met wat water of thee.
    15.00u een crackertje/stukje fruit of rijstwafeltje (zoiets)
    17.00u warme maaltijd (aardappeltjes/pasta met groente en soms een paar stukjes vlees). + toetje (yoghurt of fruit)
    19.30u een flesje melk (200cc)

Ik hoor graag hoe jullie hierover denken....

2. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Een vd twee tussendoortjes sochtends zou ik er afhalen. 1stuks fruit rond 10.00. En het flesje van half 8 savonds zou ik er ook afhalen.
    Verder zo laten.

3. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Mijn dochter is nu iets ouder. Ze kreeg dit met 1 jaar en nu nog steeds zo ongeveer maar dan zonder flesje voor bed.

7.30 bordje pap
    10 uur fruit met water
    12 uur 2 boterhammen. 1 met vlees/kaas en 1 met jam of appelstroop van zonnatura.
    15 uur fruit met water. Soms koekje of stukje boordkorst erbij. Soms nog roziintjes als we onderweg zijn en ze vroeg wakker was en rond 14 uur al fruit heeft. Dan krijgt ze rond 16 uur dat.
    17.30 avondeten. Met de pot mee. Net hoeveel ze wil. En griekse yoghurt na of volle yoghurt.

Tot 14 maanden klein flesje melk voor bedje. Max 100 ml. Nu beetje water ipv melk.

Het lijkt me dat je een prima eetpatroon hebt. Je geeft geen diksap ofzo. Zou inderdaad proberen het bij water te houden. Hij krijgt ook geen echte koekjes ofzo, in rijstwafel zit dacht ik niet veel calorieën.

Mijn dochter is ook best flink, minder dannje zoon. Ze was nu met 15 maanden 11, 4 kilo en 82, 5 cm. Ze was bij geboorte 3992 gram en 53 cm.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.995
    113
    Dit was ook mijn idee!
    Verder is er volgens mij niet zoveel mis met zn menu. Wellicht als hij straks gaat lopen en rennen dat het wel weer bijtrekt.

5. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Thanks voor de reacties alvast!
    Ik geef hem dit trouwens omdat in het advies van CB staat dat een kind 2 tussendoortjes per dag moet krijgen (weliswaar gezonde) en 3 maaltijden per dag. En dat ze 3/4e liter vocht per dag moeten drinken, waarvan 300 cc melk. (Of klopt dit niet???)

Over dat tussendoortje van 9.30u --> meestal gaat het om bijvoorbeeld een half cracottecrackertje (meer iets om te knabbelen zeg maar, het is niet dat ik hem bijvoorbeeld een heel stuk fruit of wat dan ook geef). Dit geld ook voor het middag-tussendoortje.

6. Liza28

Liza28 Fanatiek lid

24 apr 2012
    1.229
    1
    0
    Marketing & Communicatie
    Brabant
    Haha, hier ook een stevig kindje, weliswaar een meisje maar herken precies je issue.. Nu ze loopt heb ik wel het idee dat het babyvet snel verdwijnt maar ook ben op mijn hoede:

8 uur: 1 boterham met zoet, wel verantwoord zoet dus natuurlijk en zonder toegevoegde suikers en met voedingsstoffen(appelstroop, jam zonder toegevoegde suikers of pindakaas) 30cc halfvolle melk
    10.30: Fruit 1 tot 2 stuks
    12.30: 1 boterham met hartig maar ook verantwoord (smeerkaas, light smeerpate, kaas, pindakaas)
    15.00: Ranja (zonder suikers) en een soepstengel of rijstwafel of kinderkoekje
    17:30: Avondeten met de pot mee maar gezond (half stukje vlees of vis, 50 gram pasta/aardappel/rijst en 100 gram groente). Geen frituur, geen potjes en zakjes met e-nummers en toegevoegde suikers etc. Dit is voor mij geen opgave want at ik toch al nooit :) en 2 eetlepels halfvolle aardbeiyoghurt toe
    19.00: Fles met 90 cc melk

Verder drinkt ze de hele dag door water en dat is ook het enige dat ze aangeboden krijgt, behalve om 15 uur dus..

Zoals ik het lees doe je het helemaal niet verkeerd alleen zou ik wel die avondfles eens gaan verlagen.. 200 CC is best veel.. Ik ga proberen mijn meisje vanaf dit weekend op bed te leggen zonder fles.. Ze heeft 'm niet meer nodig en zuivel is ook een echte dikmaker..

7. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'voeding'.

8. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Zoals al gezegd idd proberen om tussen ontbijt en lunch nog maar 1 klein 'snack' moment te hebben. Hier geef ik tegenwoordig ipv fruit ook regelmatig een stuk broccoli oid. Vindt dl heerlijk! 's Ochtends zou je kunnen proberen om havermout te geven (zonder suiker), dit vult goed en is heel gezond! Zelf ben ik helemaal niet van de calorieën bekijken, maar kan me voorstellen dat dat verleidelijk is als je kindje aan de zware kant is. Wat ik probeer is iig te voeden ipv vullen, daarmee bedoel ik echt eten zoals roomboter en volle yoghurt ook al is dat soms wat vetter. Het geeft vaak ook een goed verzadigd gevoel, waardoor je minder nodig hebt :)

9. frozen11

frozen11 Actief lid

8 jul 2014
    119
    1
    18
    Hier bijna 1 jaar schema

8.30 brood met fles gewone melk 180
    10.15 fruit
    12.30 brood met fles gewone melk 180
    Slapen
    15.00 koekje met sap/water