Hallo dames, Wij hebben vandaag definitief gebroken met mn schoonmoeder en haar vriend. Er is heel erg veel gebeurd waardoor wij geen contact meer willen. ( niet dat we ze veel zagen! ). Nu is het zo mijn vriend en ik zijn niet getrouwd.. Wel heb ik hem erkend als de vader van Gilani. Toen Gilani geboren werd was dit gezeik allemaal al aan de gang en dreigde ze ons kindje af te nemen.. al met al ons dus helemaal gestoord maken en de kraamweek verpesten! Wij hebben expres geen gezag naar de rechtbank gestuurd, dus mijn vriend is de vader maar heeft geen gezag.. Maar stel wij komen beide te overlijden in een ongeluk, blijft de kleine dan bij mijn familie of kan zijn moeder het kindje komen opclaimen? Bij het politie bureau staat al het een en ander aan meldingen die in toendertijd gemaakt heb van dr.. ik weet niet wat ik moet doen.. dit is echt mn grootste nachtmerrie dat zij het kindje komt opclaime terwijl ze mekaar helemaal nie kennen en zij ons zoveel pijn heeft gedaan.. Of moeten we dan toch naar de notaris? Alvast bedankt.
dit moet je wel vast laten leggen, als jullie allebei wat overkomt dan gaat je kindje naar jeugdzorg als je niks op papier hebt laten vastleggen bij een notaris. wij hebben het ook laten vastleggen om die reden (dat ze anders onder jeugdzorg valt en dan heeft de familie het nakijken)
Ik weet niet precies of het uitmaakt dat de vader in dit geval geen ouderlijk gezag heeft, maar normaal zou het helaas wel kunnen natuurlijk. Ik vrees dat als hij wel erkend is als vader dat het dan nu ook nog zou kunnen. Als je er echt zeker van wilt zijn kun je natuurlijk altijd naar de notaris stappen en het vast laten leggen in een testament. Dan kunnen ze met geen mogelijikheid meer jouw kindje opeisen.
Ik weet wel dat als je niet getrouwd bent/geregistreerd partnerschap heb dat als de vrouw komt te overlijden t kindje ALTIJD naar de moeders kant kan gaan. Hoe t zit nu jou "vriend/man" het kindje heeft erkend weet ik niet. Maar jou schoonmoeder heeft volgens mij helemaal geen rechten op dit gebied,eerder JOU moeder.
Alles goed laten vastleggen bij een notaris. Weet niet precies hoe het zit met erkennen enzo maar als er met jou alleen iets gebeurd dat je man de zorg over je kindje krijgt en zeker ook laten beschrijven naar wie het kindje toe gaat bij het weg vallen van jullie allebei. dat is denk ik de enige manier om zeker te zijn dat je kindje niet naar je schoonmoeder kan gaan en de wet aan jullie kant staat.
Inderdaad vast laten leggen bij de notaris en dan het liefst 3 mensen/gezinnen. Er kan natuurlijk altijd iemand wegvallen of afhaken. Wij hebben dit ook vast laten leggen kort na de geboorte van onze dochter, gaf ons veel rust
Volgens mij is het gezag aanvragen mede daarvoor, dat het kindje ook naar vaders familie kan gaan. Vragen jullie geen gezag aan, is alleen wettelijk erkend dat hij de vader is maar verder heeft hij geen rechten en plichten. Zijn familie dus ook niet.
Okee, kijk weer wat geleerd! Wist wel hoe t zat als je gewoon bij elkaar was, zonder verdere poespas, maar dit wist ik niet. Mijn vriend (nu inmiddels man) en ik zouden nooit gaan trouwen, en toen we navraag hierover hadden gedaan, kreeg ik te horen dat mijn moeder dan recht zou hebben op t kindje. Nu toch wel getrouwd, dus voor ons maakt t niks meer uit. Maar dit was ff oftopic sorry daarvoor TS! Wens je veel sterkte en succes, in deze moeilijke positie. Laat je goed informeren door een notaris, en laat t goed vastleggen, dat is t beste denk ik!
Mijn vriend is wel erkend als vader maar heeft dus geen gezag! Omdat wij toen hadden vernomen van verschillende mensen mocht ons iets gebeuren de kleine bij mijn familie blijft. Kan ik dit vrijblijvend aan een notaris voorleggen?
Natuurlijk niet! Jeugdzorg komt alleen in de probleem gevallen en schiet dan te hulp. Pas als er helemaal geen gepaste oplossing met de familie te vinden in gaat jeugdzorg opzoek naar een oplossing.... zou wat zijn...
mijn zusje heeft laatst het 1 en ander vast laten leggen omdat ze alleenstaand moeder is, vader heeft kindje ook niet erkend. hoe de notaris het haar vertelde is het zo dat wanneer er niets vast gelegd is de rechter gaat kijken waar een kindje het beste thuis hoort, wat zijn de beste opties wie heeft het meest te bieden, wanneer de opa's en oma's onderling al kunnen zeggen het best naar opa en oma 1 dan is er geen probleem, maar als ze er ruzie over krijgen gaat het kindje eerst naar een pleeggezin alvorens de rechter een besluit maakt, deze moet immers nog onderzoeken wat de beste opties zijn voor het kind, wat je wel kunt doen is 3 briefjes maken, 1 voor jezelf, 1 voor degene waar het kind heen moet en 1 voor een onafhankelijk persoon die er totaal buiten staat. daarop zet je naar wie jullie willen dat het kindje heen gaat, met zowel jou handtekening als die van jou man, en de 2 waar de overige briefjes heen gaan, de rechter zal dan ...wanneer je niets vast hebt laten leggen.... wel rekening houden met jou wensen, dit verhaal gold overigens niet voor mijn zusje, in het geval van mijn zusje zouden ze de biologische vader opsporen,
Er zijn zeker wel plichten voor een vader bij alleen erkenning, hij moet zijn kind (financieel) onderhouden, een kind krijgt bij alleen erkenning ook erfrecht. Volgens mij kun je bij het gemeentehuis gewoon de papieren ophalen met het verzoek om het ouderlijk gezag voor je vriend aan te vragen. Laat je het bij een notaris vast leggen, weet je zeker dat je kindje niet bij je schoonouders terecht zou komen. Succes!
*Bovenstaande reacties niet gelezen Ik en mijn man hebben dat bij een notaris vast laten leggen waar onze meiden heen gaan mochten wij komen te overlijden. We hebben hun zeg maar opgenomen in ons testament.
Heb vandaag de notaris gebeld en de situatie uitgelegd. Ze vertelde me dat het slimsye is het opmaken van een testament daar mag niemand van afwijken want stel we doen dat niet en we komen beide te overlijden dan bepaalt de kantonrechter waar het kindje t beste af is.. Nu zijn er veel meldingen tegen mn schoonmoeder dus waarschijnlijk trekt ze aan t kortste eind, maar we willen het risico niet lopen! Dus 3 oktober om 10.00u een afspraak bij de notaris enne van jeugdzorg komt nie eraan te pas.. Kantonrechter bepaalt bij welk familielid