hoe denken jullie hierover 'te vroege kinderopvang schadelijk'

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Kwekijzer, 12 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

  2. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    tot 3 jaar vind ik wel erg lang...

    persoonlijk breng ik mijn kinderen ook liever niet naar de opvang maar mijn dochter gaat binnenkort wel naar de psz en dan is ze ook niet bij mij.
    Hier past oma op mijn kinderen en zij ziet de kinderen echt heel vaak dus dat is echt de vertrouwde omgeving.

    Maar echt schadelijk tot 3 jaar geloof ik echt niet.
     
  3. MamaDeluxe

    MamaDeluxe Fanatiek lid

    4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik geloof wel dat het een kind "vormt" op een heel andere manier dan als een kind in zijn eigen omgeving opgroeit. Of het een kind schaadt laat ik maar in het midden, ik ben geen expert, maar ik ben er zeker niet vóór.
     
  4. ratatosk

    ratatosk VIP lid

    16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Als het aan mij lag ging mijn kindje niet naar de opvang en bleef ik lekker met hem thuis tot hij naar school zou gaan, maar helaas is dat niet zo en moet ik gewoon werken. En dus moet Ratababy naar de opvang.
    Hij lijkt het best naar zijn zin te hebben daar en ik zie er ook wel de voordelen van. Hij is bijvoorbeeld heel sociaal en gewend aan drukke situaties.
    De nadelen vind ik dat er niet veel persoonlijke aandacht voor hem is en dat het soms wel erg druk is.
     
  5. Maia

    Maia Niet meer actief

    het artikel an sich vind ik erg gekleurd en ik zal daar maar even niets meer over zeggen.

    Over het idee, tja, op zich kan ik me er deels wel in vinden, ik vind het ook niet ideaal om mijn kleine babytje al zo vroeg weg te sturen, echter zie ik persoonlijk juist de voordelen van opvang, ook voor kleine kindjes. Ze leert daar delen, ze leert daar met de groep meedoen (voorbeeld: thuis weigert ze bijv. fruit, daar eet ze het gewoon omdat iedereen dat doet) enzovoorts.

    Nu ben ik zelf nooit naar een kdv of zelfs psz geweest en ik ben ook prima terecht gekomen, maar ik kan niet zeggen dat ik beter terechtgekomen ben dan kinderen die wel voor hun 3e/4e opgevangen zijn, dus in dat opzicht vind ik het artikel weer onzin. Mijn dochter hecht zich prima, aan ons, maar ook aan mensen die voor haar zorgen, ze accepteert het makkelijk en is daar heel open en vrij in dus voor haar vind ik een opvangvorm juist weer prettig, maar ook dat ligt weer helemaal aan je kindje.
     
  6. misa

    misa Niet meer actief

    Tja.. ik weet het niet. Ik denk alleen dat het niet zo zwart wit is. Ik denk dat het een heel verschil maakt hoe vaak en lang je kindje gaat. 2 dagen verschilt nogal met 5 dagen (niet dat dat persé slecht moet zijn, maar het is niet mijn keuze :)).
    En het verhaal over paniek en stress als er boven 6 mnd geen bekende in de buurt is: dan moet je dus zorgen dat de mensen op het kdv al voor die leeftijd bekend zijn..? :)

    Ik denk dat een onderzoek daarnaar helemaal goed is, mits het objectief is. Maar dan nog zal het niet altijd voor elk kind zo op gaan. Kijk altijd goed naar je kindje en hoe het reageert op de situaties waarin het zit: Is je kindje goed te pas, ontwikkeld goed, eet, drinkt en groeit goed.

    Ik had graag langer verlof/vakantie gehad, maar toen simon 17/18 weken was, moest ik toch echt weer werken. Hij gaat 2 halve dagen. Het gaat prima (ik werk in de groep er naast). Ik zie genoeg nadelen, maar ook veel voordelen. Ik denk dat een kindje minder hoeft te wennen aan grote groepen als een basisschool, als ze in hun eerste levensjaar naar iets als een kdv gaan.
     
  7. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik denk dat het ook heel veel uit maakt hoe jouw kindje zelf is en of het een 'goed' kdv is met top leidsters.
     
  8. misa

    misa Niet meer actief

    Eens!
     
  9. Me81

    Me81 Bekend lid

    9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben van mening dat het artikel erg ver gaat. Er zijn namelijk ook onderzoeken geweest waaruit blijkt dat kinderen op een KDV voorsprong ontwikkelen op sociaal vlak. Tevens is het afhankelijk per kind en per KDV. Niet overal is dezelfde kwaliteit.
    Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld met 8 weken naar de opvang erg vroeg. Vanaf 5 of 6 maanden is vroeg genoeg. Maar tot 3 jaar lijkt me erg overdreven.
     
  10. belinda203

    belinda203 Bekend lid

    23 mrt 2008
    784
    0
    0
    verzorgende I.G.
    Odijk
    Ik vind het verhaal grote onzin.Ook onze zoon gaat 2 dagen per week naar het kinderdagverblijf.Hij zit daar vanaf het moment dat ik weer ben gaan werken na de bevalling.Hij was toen ongeveeer 3 maanden en is daarvoor al 2 keer een half dagje wezen proefdraaien.
    Natuurlijk heet het kinderziektes opgeleverd en was het voor beide kanten wennen.Maar na deze periode heb ik gemerkt dat hij heel sociaal is geworden,hij leert er delen met anderen en omgaan met andere kinderen en mensen.Hij heeft het er enorm naar zijn zin en gaat er lachend naartoe en wil vaak niet eens mee naar huis! :$
    Kortom ik vind dat het een hele goede stap is om je kind met anderen om te leren gaan en op die manier dus ook te leren dan papa en mama wel eens weg zijn maar zeker ook weer terug komen om hem weer op te halen.
    Ik zou er een volgende keer dan ook zeker weer voor kiezen.
     
  11. tulip

    tulip Niet meer actief

    o mijn hemel wat een grote bull sh*t. Dat is echt weer zo'n onzin artikel. Natuurlijk schaad het kinderen niet voor hun leven.
    Ik ben van mening dat wanneer ook de omstandigheden op het kdv geschikt zijn voor baby's zij alleen voor zijn op leeftijdsgenootjes.
     
  12. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Als wetenschappers hier jaren op hebben gestudeerd zal ik het zeker niet onzin noemen.

    Persoonlijk wil ik onze kinderen ook niet naar een opvang brengen. Wel naar oma maar niet een KDV. Maar goed, wij hebben het geluk dat dit dus niet hoeft. Heb je geen keus dan heb je geen keus.

    Dat allerlaatste stuk vond ik wel goed klinken: opvanggeld
     
  13. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    nouja....bull shit, kijk er zijn mensen die hun grijze massa daarover hebben gebogen en het e/a met elkaar hebben vergeleken, dus helemaal van de pot gerukt zal het niet zijn. Vraag is wel, uit wat voor een gezinnen komen die kinderen, om hoeveel dagen gaat het dan. Vraag me af of dat verschil uit maakt, doe je zoiets voor 3 ochtendjes of 4 dagen, zou het uit maken. En om wat voor een soort kdv zou het gaan.

    Dat staat er allemaal niet bij.

    Ik weet wel dat het mij goed onzeker maakt. Wij hebben het formulier al ingevuld voor het kdv. Ik wil gewoon graag de opvang wat meer in de hand hebben, nu is het straks maar kijken naar welk familielid ze kan en daar heb ik helemaal geen prettig gevoel bij. We zijn daardoor afhankelijk van de goede wil van anderen. Oma en opa zouden eerst een dagje vast oppassen, maar die krabbelen terug. Dan heb ik zoiets van 'graag of niet', maar ja, dan moet je dus wel naar altenatieven gaan kijken. Gastouder krijg je geen vergoeding voor, dus ik weet ook niet of ik dat helemaal je van het vind. Of krijg je dat ook vergoed? Ik heb er geen biet verstand van.
     
  14. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Vind ik juist wel boeiend wat je gedachte daarbij is.

    Het blijft eigenlijk ook een giswerk, je kunt nooit 2 keer hetzelfde kindje met dezelfde karaktereigenschappen laten opgroeien om te kijken wat de beste uitwerking is. In dat opzicht blijft het lastig, dat heb ik dus met meer dingen.
     
  15. ratatosk

    ratatosk VIP lid

    16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Suenne: Voor een gastouder krijg je ook een vergoeding hoor!
     
  16. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Wat een quatsch, dit artikel! Het uitgangspunt is al dat een leidster op het kdv niet iemand kan zijn aan wie het kind zich hecht. Nou, ik kan je vertellen dat mijn oudste dochter op haar dagen thuis nog de namen van haar leidsters noemt en zich plenty hecht aan de leidsters. En dat de leidsters op hun beurt hartstikke lief zijn voor mijn dochters en echt hun best doen om de kinderen te nemen voor wie ze zijn.

    Daarbij moet je maar net een aanhanger zijn van Natuurlijk Ouderschap en dat ben ik niet. Ik vind het juist belangrijk dat kinderen, ook op jonge leeftijd, leren dat er andere veilige plekken zijn dan thuis bij mama. En dat betekent niet dat ze iedere dag ergens anders hoeft te logeren, maar zeker wel dat ik vind dat het kdv -zeker in ons geval- een veilige omgeving voor ze is.

    En wat gedegen onderzoek betreft: er zijn voldoende ondrezoeken die het tegendeel bewijzen van dit artikel. Het is maar net wat je als ouders zelf prettig vind en kiest. Maar om te stellen dat het per definitie schadelijk is voor kinderen vind ik echt te ver gaan.
     
  17. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Mijn zoontje heeft 1 vaste leidster die hij al heeft sinds hij met 3 maanden naar het KDV gaat. Deze vrouw is er bijna altijd als hij er is. Zijn andere leidster heeft hij ook al een hele tijd. Dat zijn dan toch evengoed hechtingsfiguren voor hem? Dat ontkracht de theorie van deze meneer dus eigenlijk al.

    Het is natuurlijk al typisch op welke website dit staat vermeld, sorry dat ik het zeg. ;) En het is ook moeilijk te vergelijken met een ander land, want ik weet niet hoe de opvang daar georganiseerd is. In ieder geval leren studenten pedagogiek dat kinderopvang niet slecht is, zolang de kwaliteit goed is. Dan gaat het om goede ruimtes, het werken met vaste leidsters (waarbij tenminste 1 van de aanwezige leidsters een vaste kracht is) en sensitiviteit bij de leidsters richting de kinderen. En zo zijn er vast nog meer punten. Voor zover ik het kan oordelen, scoort het kinderdagverblijf van mijn zoontjes goed op deze punten. Ik kijk met name naar de kinderen en beide jongens komen tevreden bij het kinderdagverblijf vandaan. De jongste heeft na 3 dagen KDV nog steeds energie voor 10, ik merk helemaal niets aan hem. Hij vindt het er geweldig.

    Al denk ik zeker dat je als ouder het beste kunt reageren op de behoefte van je kinderen en kan ik me prima indenken waarom sommige ouders overtuigd zijn van het feit dat alleen zij voor hun kind zouden moeten zorgen. Ik geloof alleen niet dat het echt zo schadelijk is dat mijn jongens 3 dagen naar de opvang gaan.

    Dat verhoogde cortisolniveau is trouwens wel aangetoond, maar helemaal niet bewezen schadelijk.
     
  18. tulip

    tulip Niet meer actief

    nou ik vind het wel van de pot gerukt. Het uitgangspunt in het artikel vind ik al helemaal verkeerd, daarbij wordt helemaal niet specifiek naar de situatie gekeken of die wordt iig niet vermeld. We weten helemaal niks van de kinderen waarnaar gekeken is.
     
  19. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    @ suenne: je hebt gelijk hoor. De mensen die dit hebben gezegd zijn natuurlijk niet dom en ze zullen vast wel goede argumenten hebben voor hun beweringen. Maar je hebt ook gelijk wat je andere vragen betreft. De kwaliteit van de opvang is belangrijk. En ik kan me ook voorstellen dat het type gezin uitmaakt, maar ook het type kind. Er zullen ongetwijfeld kinderkarakters zijn die niet floreren bij opvang. Misschien dat daar het gevaar ook wel in schuilt: het is niet te overzien waar het wel goed gaat en waar niet. Ik weet niet hoe het in Engeland is geregeld, maar misschien is de kwaliteit van opvang daar wel slechter geregeld dan in Nederland. En dan wordt het risico voor de kinderen dus groter.

    Ik vind het trouwens onrealistisch om te beweren dat kinderen tot 3 jaar thuis moeten blijven. Dan heb je echt geen flauw benul hoe de economie van nu in elkaar steekt. Het is juist in de tijd van nu nodig dat zoveel mogelijk mensen werken. En zomaar even 3 jaar thuisblijven als ouder zijnde is echt niet zo simpel. De hele samenleving is meer gericht op 2 verdieners dan vroeger en dit zal steeds meer het geval worden in de toekomst. Dus hoe denken ze dit op te lossen? Volgens mij kunnen ze zich beter richten op de kwaliteit van de opvang en zorgen dat deze optimaal is.
     
  20. Me81

    Me81 Bekend lid

    9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, den mensen die dit hebben gezegd zijn vast niet dom.... Je neemt toch ook niet alles klakkeloos aan van je arts als je gevoel niet klopt? Er is ook nog zoiets als common sense.
    Eet je ook geen pindakaas in je zwangerschap als er een artikel van 'onderzoekers' in de krant verschijnt?
    We moeten zelf ook nog een beetje blijven nadenken hoor!

    Er zijn evenzoveel onderzoeken geweest waarin extra positieve kanten van de kinderopvang worden belicht.
     

Deel Deze Pagina