hoe denken jullie hierover 'te vroege kinderopvang schadelijk'

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Kwekijzer, 12 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulip

    tulip Niet meer actief

    allemaal ontaarde moeders hier.;):p
     
  2. misa

    misa Niet meer actief

    Mmmm...! ;)
     
  3. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    vraag je je dan niet af hoe dat komt? Ik zou het fijn vinden als mijn dochter ergens an ders ook gelukkig is, maar als ze dat thuis minder zou zijn ( het minder goed doet), zou ik me afvragen hoe dat komt.
     
  4. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Dus als een kind minder eet en slaapt thuis dan is het minder gelukkig? Ik zou denken dat een kind minder voorbeeld gedrag ziet bij eten en beter naar zijn eigen lijf luistert thuis (en dus niet eet omdat het een ander ziet eten) en minder slaapt omdat het minder afgemat is... het is maar een verschil van interpretatie. Wat ik eigenlijk wil zeggen.. dit soort vragen kunnen ook achterwege gelaten worden en als je werkelijk nieuwsgierig bent, dan kunnen ze ook per pb.
     
  5. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Nou ja zeg... Waarom moet dat achterwege gelaten worden? Als de andere kant naar voren komt, dan moet dat achter de schermen? Tuurlijk is het interpretatie, maar dat wil niet zeggen dat het hier dan niet openlijk besproken kan worden. Daarvoor heb ik nou juist dit topic geopend, dus die laatste opmerking vind ik totaal niets toevoegen.
     
  6. Bammetjebam

    Bammetjebam Niet meer actief

    Ben ik niet met je eens. Ik vind het ook wel interessant om te weten wat de reden erachter is als mijn dochter het op de kinderopvang beter doet dan thuis. Zou ik dan iets fout doen, is er iets wat zij daar anders doen en wat ik thuis ook zou kunnen proberen, of heeft het gewoon te maken met het aanpassingsvermogen in een andere omgeving? Alles wat met mijn kind te maken heeft, wil ik weten, dus ook bepaald gedrag in de kinderopvang.

    Vragen stellen mag altijd, antwoord geven is geheel vrijblijvend. Als iemand een bepaalde vraag liever niet in het openbaar wil beantwoorden, maar wel in pb, dan kan die persoon dat zelf ook wel zeggen lijkt me :)
     
  7. Bri

    Bri Niet meer actief

    Mijn kinderen eten ook altijd meer op het kdv dan thuis (3 ipv 2 boterhammen bijvoorbeeld). Volgens mij gaat dat puur om het voorbeeldgedrag, het zien eten van alle andere kindjes. Maar het zou ook kunnen dat ik ze 's morgens meer fruit geef dan het kdv en ze dus meer trek hebben met de lunch.
    Ze slapen daar soms meer, soms minder.
    Als ze minder slapen denk ik dat het komt doordat het wat onrustig is, soms ligt er natuurlijk een ander kindje te huilen op de slaapkamer en dat hebben ze thuis niet. Bij zoonlief komt het wel eens voor dat hij met een ander kind zit te 'keten' ipv te slapen. Ook dat komt thuis niet voor.
    Soms slapen ze meer, dan denk ik dat het komt doordat ze moe zijn, meer dan thuis, omdat het vermoeiender is met zo veel kindjes om je heen. Ze verstoken daar vaak meer energie.

    En ik vind het ook niet raar of naar als een kind zijn gastouder, kdv-leidster of vriendjes mist als hij een maand met vakantie is. Ik zou het erger vinden als dat niet zo was; dan zou ik gaan denken dat ze het daar niet zo naar hun zin hebben... (je ziet ook vaak dat kinderen echt weer moeten wennen als de vakantie over is. lijkt me ook logisch, hebben we zelf toch ook als je na een maand weer aan het werk moet.)

    Dus ja, ik zoek er wel een verklaring voor, maar ik doe daar verder niks mee. Ze eten genoeg, ze slapen genoeg, voor mij is dat goed genoeg en ik vraag me eigenlijk niet af of iets anders niet nóg beter zou zijn. Als ze nou thuis of op het kdv helemaal niet zouden eten, of helemaal niet zouden slapen, dan zou ik wel verder gaan onderzoeken hoe het komt. Maar zoals het nu gaat geloof ik niet dat ze thuis of op het kdv ook maar iets tekort komen.
     
  8. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik geloof niet dat ze zegt dat haar zoon DUS thuis ongelukkig(er) is, hij is alleen óók erg gehecht aan zijn gastmoeder.

    Ik zie hier ook verschillen tussen thuis en kdv. Slapen doen ze thuis beter, er is zo veel afleiding op het kdv en het is zo gezellig! ;) Thuis heerst meer rust, zeker als ik thuis ben. Eten doet de oudste beter op het kdv (bij de jongste geen verschil maar die is sowieso een goede eter) want dan gaat ze mee in de groep. Driftbuien heeft ze daar niet, laatst voor het eerst. Ik vond dat een goed teken, dat betekent dat ze zich bij de leidsters en op het kdv net zo thuis voelt als bij ons om het aan te durven zich helemaal te uiten.

    Als je je kindje naar het kdv of andere opvang brengt, moet je er bijna vanuit gaan dat het zich daar heel anders zal gedragen dan thuis en dat hoeft niet persé aan te geven dat de thuissituatie dan slechter of beter is, het is gewoon anders.
     
  9. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Het ging mij erom dat als dingen op het kdv anders gaan dan thuis, dat dat voor mij niet direct reden is om aan te nemen dat het kind dus minder gelukkig is. Het is een kwestie van instelling
    Vragen stellen mag altijd maar er zit een verschil in de manier van vragen stellen niet waar?
    - waarom heb je die lelijke jurk aan?
    - mag ik vragen waarom je voor deze jurk gekozen hebt?
    OF je kunt gewoon je mond houden als je de jurk lelijk vindt... Dat is namelijk veel aardiger.
    snappu?
     
  10. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief


    Okay, ik vond het een niet aardige interpretatie (het was naar mijn idee geen open vraag die je stelde) en in mijn beleving kan dat ook achterwege gelaten worden.
     
  11. tulip

    tulip Niet meer actief

    bij alle kinderen zit wel een verschil in kdv en thuis, of het nu om het eten of slapen gaat. idd door voorbeeld gedrag, maar soms ook door een andere structuur.
     
  12. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Mijn jongste slaapt beter op het KDV dan thuis, dat deed mijn oudste ook. Dat komt naar mijn inziens doordat ze op het KDV veel meer structuur hanteren dan ik thuis doe. En ik merk ook dat sinds de jongste op het KDV beter slaapt, hij thuis ook beter is gaan slapen.

    Eten idem dito trouwens. Bij mijn jongste zie ik nog geen verschil, maar mijn oudste eet op het KDV ook meer brood dan thuis (vaak 3 ipv 2). Of ik kwam er achter dat hij daar gewoon appel at terwijl hij het thuis weigerde. Dat wijd ik ook aan voorbeeldgedrag.

    Oh en leidsters missen als ze op vakantie zijn doet hij ook. Ik vind dat juist een goed teken! Het is niet zo dat hij daarom thuis onhandelbaar is, alleen maar om de leidster vraagt en ongelukkig oogt.
     
  13. Bammetjebam

    Bammetjebam Niet meer actief

    Ok, ik begrijp je :)

    Wat de formulering van de vraag betreft, ik denk dat Marieke1983 in dit geval toch oud en wijs genoeg is om zelf aan te geven of Suenne een tikkeltje te ver ging met haar vraag of de formulering van haar vraag, niet?

    On topic:
    Mijn dochter gaat al sinds ze 12 weken oud is naar de kinderopvang, eerst 5 dagen per week, nu 4 dagen. Ze vindt het geweldig daar, dus ik maak mij geen zorgen over hoe schadelijk het zou kunnen zijn.

    Denken die mensen achter die website van natuurlijk ouderschap eigenlijk wel na over hoe uitvoerbaar hun ideeën zijn of de ideeën van de artikelen die zij plaatsen op hun website? Dat zou ik graag willen lezen. Niet alleen een "zo moet kinderopvang horen", maar ook een "en dit zijn onze voorstellen om het uit te voeren zonder dat de kosten de spuigaten uitlopen en zonder dat je je kind had moeten inschrijven 2 jaar voordat het geboren wordt". Bovendien gaat dat betreffende artikel over een Brits onderzoek, dat uitgaat van de Britse samenleving met totaal andere omstandigheden dan in Nederland.
     
  14. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Beetje mierenziften vind ik dit. Maar goed. Het klopt dat je met de vraagstelling idd het antwoord er al in kan leggen, zeker niet bewust gedaan. Het was het eerste wat in me op kwam, mijn gevoel daarbij was "ik zou het niet leuk vinden als mijn kind het ergens anders beter doet dan thuis". Dan zou ik me dus afvragen wat ik verkeerd doe of waar dat door komt. Kan door veel dingen komen lijkt me.
     
  15. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Bedankt iedereen voor het uitgebreide vertellen. Leuk en boeiend om te lezen. Ik ben heel benieuwd hoe onze dochter het straks gaat doen. Het wordt toch een kdv, ik vind het ook wel weer leuk voor haar dat ze daar veel kan zien. Ze houdt wel van leven om zich heen, dus ik denk dat het best goed zal vallen.
     
  16. Storm

    Storm Niet meer actief

    Dat denk ik ook. Mijn zoontje gaat 2 middagen per week naar het kdv en ik zie eigenlijk altijd dezelfde gezichten. Is ook continuïteit toch.
    En ik ken ook kinderen die vaker naar het kdv gaan en als ze dan een dag niet hoeven vragen waarom ze vandaag niet heen mogen. :p
     
  17. Bri

    Bri Niet meer actief

    Die continuïteit vind ik wel heel belangrijk. Voordat wij op dit kdv kwamen is er een periode geweest met heel veel wisselingen in leidsters. Van ouders hoor je dan dat sommige kinderen daar veel last van hebben gehad en ik kan me dat goed voorstellen.
    Als leiding van een kdv kun je er niet altijd iets aan doen als leidsters snel na elkaar uit dienst gaan, maar zorgen voor continuïteit in de bezetting is wel een van hun belangrijkste taken.

    Ik vind het op zich prima dat er een discussie gevoerd wordt over de kwaliteit van kinderopvang, die is volgens mij over de hele linie best goed maar er zijn natuurlijk wel kwaliteitsverschillen. Het klopt dat het wel betaalbaar moet blijven, maar je hebt als ouder toch een grote verantwoordelijkheid om de best haalbare opvang te regelen. Goede opvang mag wat kosten (net als goed onderwijs en goede gezondheidszorg), vind ik.
     
  18. MvS

    MvS VIP lid

    19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    @ Bri: bij ons op het KDV is het tot voor kort ook een rommeltje geweest met personeelswisselingen. Dat zorgt niet echt voor vertrouwen als je je kind voor de zoveelste keer bij een (voor mij) vreemde achterlaat, ondanks dat ze mijn kind blijkbaar al wel kennen en hij hen ook. Daar heb ik dus uiteindelijk ook wel een klacht over neergelegd bij de organisatie, omdat dat gewoon niet goed was voor de ouders en kinderen in de groep. Gelukkig hebben meer ouders geklaagd en nu hebben ze het (lijkt het) eindelijk onder controle. Maar ik snap je punt over continuïteit dus maar al te goed ;)
     
  19. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    @ MVS Wat een leuke avatar heb jij:D
     
  20. MvS

    MvS VIP lid

    19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Thnx. Denk ik niet dat ik ooit nog aan een andere toekom, want deze blijft wel errug toepasselijk :p
     

Deel Deze Pagina