hoe denken jullie hierover 'te vroege kinderopvang schadelijk'

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Kwekijzer, 12 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    zo ik heb even iets gemist hier :D

    @Suenne, nee hoor, ik vraag het me niet af. ik weet het namelijk:

    Ik ben een enorm temperamentvol en chaotisch persoon en hoewel ik zelden mijn geduld verlies met Ties merkt hij natuurlijk wel mijn onrust en chaos op. Daarnaast heeft hij dat ook van mij geerfd lijkt het. Mijn gastouder is juist heel rustig en biedt heel veel structuur aan, wat mij zelf niet altijd lukt. Ties reageert daar heel goed op.

    Ten tweede komen daar andere kinderen over de vloer en Ties heeft heel graag andere (oudere) kinderen om zich heen. Thuis mist hij dat. (Ik zeg vaak dat hij eigenlijk een oudere broer zou moeten hebben)
     
  2. Mamma van Maryam

    Mamma van Maryam Actief lid

    28 dec 2010
    109
    0
    16
    Ik ga sowieso altijd over mijn nek van de site van natuurlijk ouderschap, maar goed.

    Zelf kom ik uit een gezin van zeven kinderen en mijn moeder heeft nooit gewerkt. Toen mijn dochtertje werd geboren, was ik voortdurend met haar in de weer. Als ze huilde, moest ik bijna zelf huilen. Ik was heel de tijd bezig of ze zich wel goed aan mij hechte en ik vreesde het moment dat ik weer aan het werk moest. Want o jee, dan moest ze naar het KDV.

    Toen ging ik een tijdje logeren bij mijn moeder. Ik had nog verlof en mijn man moest 2 weken weg voor zijn werk. Ik zag mijn moeder voortdurend met grote ogen naar mij kijken naar de manier hoe ik bezig was met mijn meisje. Op een avond nam ze mijn dochtertje uit mijn handen en zei dat ik haar moest loslaten; letterlijk en figuurlijk. Ze legde me uit dat als zij AL haar aandacht, energie etc. in AL haar kinderen had gestoken, er niets meer over van haar zou zijn gebleven. Soms heeft ze ons dus laten huilen; dan schreeuwde het ene kind en waren er twee anderen weer aan het vechten. Het was dus allemaal niet zo ideaal.

    Mij heeft ze op het hart gedrukt dat baby's en kinderen flexibeler zijn dan wij denken. In een drukke gezinssituatie evenals op 't KDV. Ik kan het niet meer dan eens zijn met mijn lieve mama. :)
     
  3. Belle1981

    Belle1981 Bekend lid

    5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Halima, waarom ga je daarvan over je nek? ik heb heel veel gevoel met NO, en ga niet van deze site over mijn nek, stel me soms wel vragen bij sommige opvattingen, maar dat doen anderen net zo goed.

    Ik ben niet tegen opvang, liever niet, ben ik eerlijk in, en ik werk maar 9 uur per week, en we hebben mijn moeder als 'opvang' 5 uur per week, op dinsdag. Op donderdagavond is mijn man thuis.

    Hele dagen opvang? dan zeg ik nee. Vind ik teveel. Maar dat is mijn persoonlijk gevoel, er zijn echt meer dan genoeg NO-ouders die hele dagen werken, vaak 4 of 5 dagen per week. Je kunt die hechting prima anders opvangen: namelijk bijv. 's nachts samen slapen (op dezelfde kamer), borstvoeding geven, tenminste, dat is hoe de meeste NO ouders die veel werken, en ook degenen die niet werken, hun kinderen opvoeden, draagdoek is er ook een groot deel in. Op die manier hoeft de hechting niet ten koste te gaan, als je FT werkt. Is dus onzin dat alle NO ouders maar TBM's zijn, tot 8 jaar bv geven en met z'n tienen in bed slapen, en maar doorfokken, zoals vaak de opvatting wel een beetje is van NO.

    Op het andere forum zijn heel wat NO ouders die FT werken, deze vlieger gaat dus niet op, dat dat niet samen zou kunnen gaan.

    Ik heb als kind ook op een KDV gezeten, mijn moeder werkte om de hoek, ik ging halve dagen. Mijn zusjes ook, en mijn middelste zusje had er heel veel moeite mee, in de zin van dat ze na de opvang enorm agressief was, slaan, schoppen etc. Mijn moeder heeft hele erg afgezien en is er nu wel een beetje van overtuigd dat echt niet ieder kind geschikt is voor een KDV en heeft er nu wle spijt van. Bij mij en jongste zusje ging hetw el prima, is dus ook karakter-gerelateerd. Had het gemoeten, had ik het gedaan zonder al teveel schuldgevoel, maar liever niet. PSZ doe ik wel gewoon en ik pieker er niet over om thuisonderwijs te geven, zo apart ben ik dan toch weer niet ;)
     
  4. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    hahaha, ok, nou, dan is het ook handig dat hij af en toe wat van dat andere mee krijgt. Leuk dat je er zo eerlijk over bent.
     
  5. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Dit is wel een intressant stukje voor in het laten huilen topic (heb ik ook gestart).

    Ik denk opzich ook wel dat kinderen flexibeler zijn dan wij denken, bedoel, we leven op aarde, de omstandigheden zijn nou eenmaal niet altijd ideaal. Maar ik vind wel weer dat we ons best ervoor kunnen doen om het zo fijn mogelijk te maken.
     
  6. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Wij komen hier gewoon er niet onderuit om toch met een kdv te werken. Ja of ik moet een gastouder doen, maar ook dan is het maar afwachten bij wat voor een type je je kind achter laat.... dus. Met opvang is het ook zo dat je soms gewoon niet anders kan. Wij hebben het echt nodig om mijn inkomen erbij te houden, dat is een stukje stabiele factor in het geheel. Soms is het ook gewoon niet anders..is het wel goed gekomen met je zusje?
     
  7. Belle1981

    Belle1981 Bekend lid

    5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ha Suenne, maar opvang is geen ramp hoor. Als ik geen keus zou hebben zou ik het ook doen. En ik heb er niets tegen, ik neig alleen meer naar liever niet, dan naar liever wel, en dat staat eigenlijk los van het feit hoe ene KDV in elkaar steekt, dat ik leidsters niet zou vertrouwen, dat soort dingen. En je inkomen nodig hebben is heel logisch, aangezien je je kind ook geen stabiele leefomgeving kan bieden als je constant blut bent of je huis uitgezet wordt. Kijk, dan is werk gewoon nodig en ik vind opvang dan niet horen bij: het moet maar. Er is niets mis met opvang, zoals gezegd, ik heb er zelf 5 ochtendjes per week vertoeft, maar kan alleen mijn laatste verjaardag daar herinneren ;)

    Tja, mijn zusje, ze is altijd moeilijk geweest, in de zin van: spanning, hoofdpijn, zit in haar karakter, door vaak pijn was ze redelijk vaak een beetje, euh, onhandelbaar, dit zakte wel in vakanties etc. Ze is gewoon heel snel moe enzo. Helaas is ze wel verslaafd geraakt aan drugs en heeft ze momenteel anorexia (27 jaar) maar dat gaat echt enorm de goede kant op. Ze eet nu als een bouwvakker, maar komt slecht bij, daarom heeft ze een keer een time-out gekregen bij de opvang. Beetje jammer, aangezien ik al niets heb met time-outs, en dan voor volwassenen met een ziekte? zo van: ga maar even een tijd nadenken. Nouja!!!
    Maar goed, nu gaat het echt de goede kant op, ze ziet er goed uit, is wel iets dikker (nog steeds graatmager, maar goed).

    Mijn moeder heeft dus wle spijt gehad van mijn zusje icm. KDV. Ze heeft weleens verteld dat ze haar liever thuis had gehouden die eerste paar jaren om daarna langzaam wat te wennen ofzo. Maarja, ook dat kon bij mijn ouders niet. Mijn moeder werkte PT dus prima te doen, maar zo zie je, ieder kind is anders. Al denk ik dat de meeste kinderen veruit prima uit de verf komen op een KDV ;)
     
  8. siepie

    siepie Fanatiek lid

    28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Ik heb niet alle reacties gelezen maar mijn mening over opvang is dat het voor sommige kinderen goed te doen is vanaf 3 maanden.
    Andere kindjes zijn daar niet aan toe nog op dat moment.
    Een grens trekken bij 3 jaar vind ik erg ver gaan.
    Kinderen moeten ook hun eigen weg kunnen vinden en voor zichzelf op kunnen komen, samen leren spelen, met anderen samen zijn etc.
    Ik zou het zelf het liefst zien dat je tot je kindje een half jaar is thuis zou mogen zijn om bij je kind te zijn.

    Geloof wel dat opvang goed is voor een kind, het biedt andere mogelijkheden als thuis.
     
  9. amarantha

    amarantha Lid

    23 dec 2007
    69
    0
    0
    electromonteur
    Alkmaar
    Ik heb goede ervaringen met onze kids op de opvang.
    Noa is bijvoorbeeld een erg slechte eter met bepaalde groentes.
    Maar op een dag komt haal ik haar op en verteld ze dat ze komkommer en rouwe wortels gegeten heeft en het heel gek was dat alle kindjes dat aten en zij ook?!.
    zindsdien eet ze heerlijk ook komkommer en wortels omdat die andere dat ook deden,dus ja er zitten ook voordelen aan en ik denk dat het ze ook meer imuum maakt voor bactirien en ziektes.
    Hebben ze zeker al een hoop gehad voordat ze naar de basisschool gaan.
     
  10. collo003

    collo003 VIP lid

    12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Ik krijg ook een beetje de kriebels van die hele website omdat het toch wel pretendeert de wijsheid qua opvoeden in pacht te hebben. Ik voel me persoonlijk af en toe wel een heel erg ontaarde moeder als ik hoor dat een "Natuurlijke Ouder" samen slaapt met zijn kindje, borstvoeding geeft, KDV als niet goed bestempeld...etc etc.... Hier natuurlijk baby vanaf de geboorte in het eigen bedje op de eigen slaapkamer, geen borstvoeding (oh my), maar liefst 3 dagen KDV en on top of it all: Ik liet haar ook nog eens vaak huilen....
    En toch schijnen op 1 of andere manier alle vrouwen om mij heen mij te bestempelen als oermoeder. Waarschijnlijk omdat ik niet zo moeilijk doe met mijn kinderen, ze zijn heerlijk flexibel. Als het kan, pas ik me aan hen aan, als het moet, passen zij zich aan mij aan. Als ik daarmee een onnatuurlijk ouder ben, dan is dat maar zo, ik hoef ook niet zo nodig een titel te hebben, Voor mij voelt deze manier in ieder geval heerlijk natuurlijk aan!
    Jammer dat sommige sites wel als doel lijken te hebben om andere manieren van opvoeden af te keuren en zichzelf te verheerlijken. Kijk niet zoveel naar anderen, maar laat je gewoon door je eigen gevoel leiden.
     
  11. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    We hebben een probleempje.... kdv start niet eerder dan 7:00uur en ik moet smorgens om 6:00uur de deur uit. Mijn man is dan net aan het melken, dus hij kan dat uur niet opvangen. We hebben alle mogelijke bochten al bedacht, maar niets van dat alles lijkt geschikt... Goed shit vind ik het... Nu moeten we dus toch naar een gastouder gaan kijken en ergens vind ik dat gewoon doodeng. Of je zit met een vaag bemiddelingsbureau en net was ik op een site aan het kijken waar gastouders advertensies kunnen plaatsen, nou het leek net een oproepje voor gezellig wippen wanneer jij wil, ipv 'ik pas goed op je kinderen'.

    jak. Hoe kom je nou aan een leuke goede betrouwbare gastouder zonder vage bemiddelingsbureau's? Iemand nog suggesties?
     
  12. engeltje1977

    engeltje1977 Actief lid

    24 nov 2008
    313
    0
    16
    Terwijl het ook voor Nederlandse moeders steeds moeilijker zal worden hun kinderen zelf groot te brengen, heeft in Groot-Brittannië een groep eminente wetenschappers ernstige bezwaren geuit tegen kinderopvang tot drie jaar.

    AAAAAAAAAARRRGGGGGGG en bij deze zin was ik al klaar. In welk jaar leven we 1800???? Mijn man deelt ook in de opvoeding van ons kind, hij is namelijk de vader!!!!!
     
  13. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    :D haha, ja wij zijn ook gewoon een beetje ouderwets. We hebben hier een redelijk ouderwetse rolverdeling, al probeer ik die kerel van mij af en toe wel tot wat meer klussen aan te zeten hoor:p
     
  14. misa

    misa Niet meer actief

    Als je een gastouder zoekt, zou ik het zeker via een bureau doen, ipv via internet of markplaats ofzoiets.
    En familie dan? Iemand die gastouder wil worden?
     
  15. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    mijn eigen fam woont twee uur rijden bij me vandaan. De fam van mijn man zijn uber ambitieuze mensen en werken zelf heel veel, jammer genoeg. Oma en opa passen wel in de weekenden op. Ik heb nu wel wat bureaus benaderd en wacht nog op reactie, best spannend.
     

Deel Deze Pagina