Is een voetwrat altijd besmettelijk?.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Anouk2005, 23 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.194
    16.528
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Onze 6 jarige dochter heeft helaas 3 voetwratten.
    Deze heeft ze wschl opgelopen tijdens de zwemlessen.
    Ik heb nu van de huisarts een goedje gekregen met Salicylzuur en ben hiermee begonnen maar tot nu toe zijn ze nog niet weg.
    Het zal een kwestie van geduld moeten zijn.
    Onze oudste heeft ook eens 1 grote op zijn voet gehad en die was vrij snel verdwenen na behandeling maar vlgns mij zitten ze bij haar dieper in de huid.
    Normaal ben ik niet zo heel erg bezig met dit soort dingen maar omdat ik nu 31 weken zwanger ben ben ik toch iets voorzichtiger.Ik wil zelf ook geen wratten krijgen haha.
    Nu vroeg ik me af in hoeverre zijn ze nu besmettelijk.
    De huisarts vertelde dat door de Salicylzuur het virus ook min of meer wordt doodgemaakt.
    Nu komt er iedere keer een laagje eelt op en dat kan ik dan wegknippen.
    Vanmorgen is ze aan het zwemmen geweest en was de huid lekker week en kon ik het eea wegknippen.De huid is nu weer droog en het is gewoon een eeltlaagje maar is dit dan ook besmettelijk?.
    Ze zijn toch alleen besmettelijk wanneer ze vochtig oid zijn.Dus wanneer ze bijvoorbeel kapot zijn gegaan en bloeden oid.
    Wanneer ik de wratten behandel dan draag ik wel latex handschoenen voor de zekerheid maar zojuist hielp ik haar even met haar sokken en toen had ik er ook gewoon met mijn blote handen aangezeten om te kijken hoe ze eruit zien momenteel.Ik was dan wel direct mijn handen met antibacteriele zeep dus dat lijkt me voldoende.
    Ik zit natuurlijk niet te wachten op wratten op mijn handen als de baby straks wordt geboren.

Iemand die er een beetje verstand van heeft ed mbt besmetting.
    In huis moet ze van mij met sokken lopen en ze wast regelmatig haar handjes maar ik wil er ook niet al teveel nadruk op leggen.

Gr.

2. kwebbels

kwebbels Niet meer actief

Wratten zijn inderdaad besmettelijk maar meer voor kinderen dan voor volwassenen. Het wordt veroorzaakt door een virus en kinderen hebben een wat lagere weerstand dan volwassenen waardoor kinderen het makkelijker op elkaar over kunnen brengen. Ik zou niet bang zijn dat je ze zelf krijgt. Overigens kunnen kinderen al langer rondlopen met het virus maar pas een paar maanden later een wrat krijgen. Als je ze zelf al hebt gehad als kind dan zou ik helemaal niet bang zijn want vaak krijg je ze daarna ook niet meer terug.

Heeft de huisarts niet geadviseerd om ze icm de salicylzuur aan te stippen met stikstof? De salicylzuur zorgt er meer voor dat de verhoorning die op de wrat zit wat weker wordt (de bovenste laag van de wrat). Hierdoor is de behandeling om ze aan te stippen effectiever, een wrat kan namelijk diep zitten (en dan vooral bij de voetwratten) waardoor alleen salicylzuur niet alleen genoeg is, die pakt aleen de bovenste laag.

En qua hygiene zou ik vooral opletten met bijv op blote voeten in huis lopen, sokken niet uitwisselen onder de kinderen, in de badkamer en douche etc slippers aan.

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.194
    16.528
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bedankt voor je reactie!!.

Ik heb toen ik 14 jaar was weleens een wrat op mijn vinger gehad en die is toen 1x aangestipt bij de huisarts en hij was in ene keer weg.
    Voetwratten zi jn naar ik lees veel hardnekkiger en dat zal iets meer geduld kosten.
    De huisarts stelt het aanstippen van wratten liever uit omdat het toch een pijnlijke aangelegenheid kan zijn.
    Ik ga toch komende week even bellen om ze ieder geval voordat we met vakantie gaan een keertje aan te laten stippen.De huid is goed zacht geworden door het zalfje en ik kan nu steeds kleine stukjes huid wegknippen en de wratten lijken iets meer naar boven te komen wat naar ik aanneem het aanstippen alleen maar makkelijker maakt.Ik heb het gisteren ook nog even gevijld en het ziet er redelijk uit.

Ik let heel erg op de sokken in huis en wanneer ze tussen de middag thuis is dan doe ik ook vaak een schoon paar aan ivm het zweten in de schoenen.Ik stop haar sokken ook in een aparte zak en niet bij de andere sokken in de wasmand.
    Dat ik ze zelf krijg zal idd niet zo'n vaart lopen want wschl heb ik toch wel afweerstoffen.heb vaak genoeg in zwembaden ed met blote voeten gelopen en onder douches gestaan zonder slippers.

Ik ga morgen ieder geval even bellen voor een afspraak ivm aanstippen.

Bedankt!!

4. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Mijn dochter heeft ook een keer een wratje gehad en die hebben we aangestipt met FormuleW, het wratje werd na een paar dagen donkerder van kleur en weer een paar dagen later was hij weg:D

Deel Deze Pagina