Oke, ik begin even met het melden dat ik hoop dat ik geen tirade over me heen krijg en dat dit topic gesloten wordt, maar ik wil graag weten hoe jullie hier tegenover staan... Mijn man is besneden en ik moet zeggen dat hij en ik dit zeer prettig vinden. Als ik zijn geslachtsdeel vergelijk met de andere die ik gezien heb, is die van hem toch het schoonste en het mooiste zeg maar.. Maar nu krijgen we zelf een zoon en weet ik niet wat we moeten doen. Ik weet dat man mijn tevreden is met zijn besnijdenis, maar dat dit vroeger in zijn geboorteland bij hem wel op primitieve wijze gebeurd is en hij hier echt nare herinneringen aan heeft, op zijn zachts gezegd. Ik zou graag mijn zoon zelf de beslissing geven, maar weet ook dat het naarmate een jongen/man ouder wordt, het alleen maar pijnlijker gaat zijn. Maar aan de andere kant wil ik ook weer niet zomaar voor hem gaan beslissen terwijl hij zelf niets te kiezen heeft... En ook het idee dat je eigenlijk je kindje laat "opereren" aan iets wat niet echt nodig is, ligt me niet echt bij.. Momenteel neig ik er dus meer naar om het niet te laten doen... ik weet dat het in NL een gevoelig onderwerp is, maar ik vraag me toch af, aangezien er hier vast wel dames zijn uit andere culturen hoe jullie erover denken.. ieders mening is welkom, maar nogmaals... please geen heftige discussies of verwijten naar me gooien, want dat is absoluut niet mijn bedoeling... Ik ben gewoon benieuwd naar jullie meningen zonder dat er meteen verwijten gemaakt worden.. vast bedankt
Ik vind een kindje besnijden zonder medische noodzaak eigenlijk niet kunnen. Je neemt een beslissing die nooit meer teruggedraaid kan worden, en waarom? Omdat het mooier is? Sorry maar ik vind het niet per sé mooier, dat is denk ik een kwestie van smaak. Hygiëne? Mwa, als je je kind leert hoe hij zich schoon moet houden is dat ook geen reden. Religie? Dat is misschien wel de enige reden waar ik me gevoelsmatig iets bij voor kan stellen (wil niet zeggen dat ik er achter sta). Als je er echt tot in het diepst van je hart van overtuigd bent dat besnijden moet van God/Allah/Jaweh, dan snap ik op zich wel dat je het doet: iedereen wil het beste voor z´n kind, en je bent er dan diep in je hart van overtuigd dat dat het beste is. Dat proef ik niet uit jouw verhaal.
kwestie van velletje naar achtere trekken en met zeepvrije olie insmeren. Doet mijn vriend ook, en ik moet toch zeggen, hij heeft een hele schone piemel Verder zelf maar laten beslissen denk ik. Als hij het later echt graag wil heeft hij er de pijn wel voor over hoor, en trouwens met al die verdovingen en nieuwe ondekkingen deze tijd heeft volgens mij niemand echt pijn hoor! Denk er maar goed over na. Jou kindje, jou keuze! Maar als je mijn mening vraagt: Nee
ik vind besnijdenis ook belachelijk, Voor het geloof; Als God niet wou dat jongens een voorhuid hadden, waarom hebben ze die dan? enne, laat ze lekker zelf beslissen. "vr 19 sep 2008: Besnijdenigs jongens is discriminatie UTRECHT - Meisjes mogen niet besneden worden in Nederland en jongens wel. Dat is inconsistent, huichelachtig en een geval van discriminatie. Twee artsen van de Amsterdamse ziekenhuizen Onze Lieve Vrouwe Gasthuis en het Antoni van Leeuwenhoek schrijven dat in het vakblad Medisch Contact dat vrijdag is verschenen. Ze pleiten voor een algeheel verbod op besnijdenis. De artsen bestrijden dat jongensbesnijdenis geen ingrijpende ingreep zou zijn. Volgens hen kan het wel degelijk psychische schade opleveren. Daarbij kan er, zoals bij alle operaties, altijd iets misgaan. Er zijn volgens de artsen geen medische redenen die een besnijdenis bij jongens rechtvaardigen. Vroeger werd wel gedacht dat besneden mannen minder kans op infecties hadden, maar onderzoek heeft dat nooit bevestigd, stellen ze." http://www.telegraaf.nl/binnenland/1963 ... geNumber=4 helemaal mee eens, dit omschrijft eigenlijk ook alles wat ik vind
Ik heb mijn zoontje laten besnijden toen hij 9 weken oud was.Hij heeft een Turkse vader dus dat hij uit religieus oogpunt besneden zou worden stond voor ons vóór de geboorte al vast. Daarbij vind ik het (zoals je zelf ook al aangeeft) persoonlijk ook veel mooier en hygienischer. Het ziet er gewoon een stukje frisser uit, maar goed dat is natuurlijk MIJN mening.Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, dit voordat ik dadelijk iedereen met niet besneden mannen en zoontjes over me heen krijg
als een baby van een paar weken een tattoo zou krijgen, dan moet je iedereen eens horen, maar als er op zo'n manier om een puur cosmetische reden iets aan het lichaam verandert wordt dan moet het wel kunnen? Ik vind dat als het niet noodzakelijk is, je niets aan een lichaam van een kind mag veranderen. Totdat het kind zelf oud genoeg is om hierover te beslissen vind ik niet dat jij als ouder jezelf het recht mag toeeigenen om voor de rest van zijn leven zijn lichaam op zo'n ingrijpende manier te veranderen.
als het een medische reden is, tja dan moet het maar, maar gewoon vanwege je man, nee dat zou ik niet kunnen. Zoals velen al zeggen het kan geestelijk enorm veel schade aanrichten, misschien niet direct, maar later speelt er toch af "hij is anders dan andere jongens"
Mijn man is ook besneden op jonge leeftijd, ik geloof dat hij een jaar of 3 a 4 was en hij heeft er geen trauma aan over gehouden eerder een leuke herindering omdat het daarna feest is met allerlei cadeautjes en dan is een kind de pijn al snel vergeten.Dus als wij een zoon krijgen word deze op jonge leeftijd besneden, het is schoner en het hoort ook bij de cultuur van m'n man.
Als ik een zoontje krijg dan word hij zeker en vast besneden, enerzijds omdat dit moet voor het geloof, anderzijds hygienisch gezien vind ik dit veel beter. Er zijn veel voordelen aan een besnijdenis en tegenwoordig is dat maar een kleine ingreep.
bij ons hier in het ziekenhuis stonden allemaal foldertjes over besnijdenis en hoe je het allemaal moest regelen enzo. Ik heb er verder niet naar gekeken, omdat ik er zelf erg tegen ben. Maar misschien dat die foldertjes ook bij jou staan? Misschien zou je ook eens aan de huisarts kunnen vragen voor informatie?
Ik vind het alleen een heel klein beetje gerechtvaardigd als het vanwege het geloof wordt gedaan, mits het op de juiste manier gebeurt. Maar omdat het mooier/schoner is? Waarom heb jij het recht om dat voor je kind te bepalen? Dan zou ik die keuze geheel aan hem overlaten.
Ik zou ook je HA benaderen voor informatie. Er zijn prima klinieken hier in Nederland die besnijdenissen doen. Onze Soufian is in Marokko besneden. Hij was toen bijna 2 en heeft er 2 dagen last van gehad, daarna was het over. Ik vond het wel moeilijk (op het moment zelf) maar ben achteraf blij met zijn prachtig besneden piemeltje
Ik vind het juist heel erg als het om het geloof word gedaan! Dat zal er ook wel mee te maken hebben dat ik denk dat geloof verzonnen is. En om dan een kindje te laten besnijden daarvoor? Kan er echt niet bij. Ik zou als ik een zoontje zou krijgen hem niet laten besnijden. Laat hem zelf maar kiezen als hij ouder is.
Ik vind dat dat je eigen beslissing moet zijn..Om welke reden dan ook! Mijn man is om medische redenen vroeger besneden.. Daarom laat ik niet mijn zoontje ook besnijden. Mocht het medisch noodzakelijk zijn..uiteraard maarniet omdat ikvoor hem ga beslissen dat dat mooierof hygienischer is.. Onbesneden piemels zijn per defenitie niet viezer , het is hoe het schoongehouden wordt..
Wij verwachten een dochtertje, maar als wij ooit een zoontje mogen krijgen, zal die wel besneden worden. Mijn man is Turks, wij wonen in Turkije en onze kinderen zullen een islamitische opvoeding krijgen, besnijdenis hoort er hier ook gewoon bij. Ik zou het ook vervelend vinden als ons zoontje straks gepest zou worden omdat hij als hij niet besneden is, zogenaamd 'anders' is dan zijn vriendjes\de jongetjes uit zijn klas.
kinderen vinden altijd wel iets om een ander kind mee te pesten, dus dat argument vind ik een beetje onzin. Een bril, een scheve neus, een moedervlek. Altijd kan je wel iets bedenken. En wat als jullie je kind nu om religieuze redenen laten besnijden, maar je kind later, als hij volwassen is voor een ander geloof kiest?
Waarom zou je jou zoontje laten besnijden als jou man toch niets meer met het geloof heeft, alleen omdat het hygienischer is? denk er wel goed over na hoor want een besnijdenis is niet zomaar iets.. als je het toch wilt laten doen dan moet je het zo vroeg mogelijk doen hoe ouder je kindje des te pijnlijker het is.
Het geloof is een raar iets, maar wel heel functioneel voor de mensen die er in geloven. Het kan mensen meer vertrouwen in het leven geven. Ik geloof ook niet, het geloof druist naar mijn inziens compleet tegen de wetenschap in, maar zolang mensen het geloof voor zichzelf houden, kan ik er wel begrip voor opbrengen. In dit geval snap ik dus ook wel dat als het geloof het voorschrijft, de echt gelovigen dit daarom toepassen. Het is enigszins wel bekrompen om iets te doen wat ooit in een boek is geschreven door een paar fanatiekelingen, maar zoals ik al zei kan het geloof wel veel goeds brengen in veel gezinnen. Zolang ze het mij maar niet proberen aan te praten
Ik vind besnijden ook onnodig. Om welke reden dan ook. Inderdaad zoals eerder is gezegt, als God/Allah etc geen voorhuid zou willen bij een jongen had hij het wel weggelaten. Om hygienische reden vind ik het ook onzin, kan prima gewassen worden hoor.
hey ik wou eerst niet eageren maar nu kan ik het niet laten ik vind wel dat hier veel zijn die wel heel bot zijn ...ik denk dat jullie eens een les nodig hebben namelijk in de islam is het niet verplicht om je zoontje te besnijden maar is het soenna ..wat is soenna ? soenna zijn handelingen die onze geliefde profeet saws heeft gedaan .het is aangeraden om het te doen .persoonlijk als ik ooit een zoon heb ga ik dat doen gewoon om e soenna en het is ook veel hygienischer in sommige landen zoals zuid afrika doen ze dat altijd bij de geboorte voor het aids virus tegen te gaan.