Hoe denken jullie over downsizen?

Discussie in 'De lounge' gestart door tumtummetje, 12 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Ach een mening heeft iedereen toch wel. Wij zijn net verhuisd naar een ander huis. Wel degelijk groter, oprit wat wij graag wilden, grotere tuin. Qua buitenkant niet het huis wat wij mooi vinden maar het heeft voor de rest alles wat wij willen. Enige is dat het een hoekhuis is. En wij hebben altijd een nieuwe 2 onder een kap of vrijstaande woning gewild. Maar in deze tijd was dat onmogelijk of we moesten ons scheel betalen. En toch krijg je dan opmerkingen van dat had ik niet van jullie verwacht.

Het klinkt ideaal voor jullie, financieel ook dus waarom niet!

2. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw

De eerste zin; dan zou mijn man meer bij ons kunnen zijn, hoe heerlijk is dat! Tijd voor je gezin en elkaar!

De tweede zin; als dit jullie keuze is, maakt het uit wat iemand anders ervan vindt? Je lacht ze toch hard uit, waarom groter als dit beter bij jullie past, niets van aantrekken!

Wij willen ook niet groter, eerder kleiner maar wel met wat meer grond...mensen snappen het niet altijd en dat geeft niet.

masami vindt dit leuk.
  3. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.884
    5.830
    113
    Vrouw
    Wij zijn van een koophuis van 130m2 naar een huurhuis van 65m2 gegaan, in de woonplaats waar we altijd al wilden wonen. Met 3 slaapkamers. En kreeg toen ook nog een 4de kind. Het kan me helemaal niks interesseren wat andere mensen daar van vinden. Wij wonen hier heerlijk, en zijn nog nooit zo blij geweest

spruitje80, Gewooniemand en citroenrasp vinden dit leuk.
  4. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Omdat mensen overal wat van vinden tegenwoordig :roflmao:

Ik zou me overigs daar totaal niet druk over maken ts en lekker doen!

5. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Daar heeft toch niemand iets van te vinden? Maak je eigen keuzes,en de mensen die oordelen zullen dus verwacht ik zo geen mensen zijn die iets om jullie geven.

6. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Volg je eigen gevoel! Jullie moeten er wonen, niet die ander.
    Voor mij zou geen garage wel een ding zijn, maar dat is natuurlijk persoonlijk, net als de hoeveelheid grond. Ik hoef geen megagrote tuin, omdat we dat toch niet kunnen onderhouden.
    Wij zijn vorig jaar verhuisd van 2-kapper naar 2-kapper. Werkelijk bijna iedereen ging er vanuit dat we groter gingen wonen, maar in werkelijkheid was het verlagen van de vaste lasten de reden. Anders waren we niet verhuisd zelfs. Qua huis is de indeling beneden wel praktischer, maar zeker niet per sé groter.

7. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Mensen vinden altijd iets als je gaat verhuizen de een vind het te groot de ander te klein de ander de verkeerde locatie. Ik zou zeggen kies voor jezelf. Dat huis klinkt super dus waarom zou je het niet doen?

Wij downsizen niet maar hoewel we best groter/luxer zouden kunnen doen we dat bewust niet maar werken allebei parttime en genieten van de luxe geld te kunnen uitgeven als we dat willen.

8. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Heerlijk toch. Zeker doen. Wij zouden hier ook prima weg kunnen en groter kunnen wonen, maar vinden juist de vrijheid wel erg fijn. Die ga ik echt niet zomaar opgeven voor een groter huis.

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.566
    113
    Juist heel verstandig, zou mijn reactie zijn.
    Ik snap dat groot, groter, grootst niet zo goed

Saartje33 vindt dit leuk.
  10. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

En dan nog, zij hoeven die keuze niet te maken. Ik zie voor jullie alleen maar voordelen en zou het zeker doen.
    Maar ik trek mij dan ook nooit zoveel aan wat een ander er van vind.

11. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ja waarom niet. Wij zijn juist groter gaan wonen om onze maandlasten te verlagen. Maar als de kinderen straks het huis uit zijn is een kleiner huis prima en dan zou ik ook voor nieuwbouw gaan.
    Uiteindelijk hebben jullie straks met die stap precies wat je wilt. Goed geïsoleerd huis, werkplek voor je man, meer te besteden en meer vrijheid. Wat wil je nog meer. Ik zou er voor gaan!

12. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    We hebben een bod gedaan. Je kunt tot woensdag 1200 uur een bod doen, spannend!
    (Nieuwbouw was al verkocht maar komt nu opnieuw in de verkoop, vandaar niet op inschrijving)

Marti, Ysabella, Gewooniemand en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. Havermout

Havermout Niet meer actief

Gewoon doen wat jullie willen toch. Wij kunnen veel groter wonen dan we nu doen maar we wonen lekker tegen lage lasten dus prima. Overigens zijn wij wel op zoek omdat ik me dagelijks irriteer aan hoe klein alles is (met name de keuken en woonkamer en die kan ik wel vervangen maar niet vergroten) het is maar net wat je belangrijk vindt toch?

14. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Heeft de woning wel al een keuken/ badkamer enz? Is het al afgebouwd?

Wat een enorme upgrade is, is dat je voorlopig niet aan onderhoud hoeft te denken. Alles is nieuw, dat vond ik enorm luxe van een nieuwbouwwoning.

15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.995
    113
    Ja alles is toch nieuw en je gaat er 10m2 op vooruit? Dan is t niet downsizen maar upgraden.

Als je van een eensgezinswoning naar een flatje gaat of nog radicaler een tiny house idee, dat noem ik downsizen.

Zara75, Forumnaam en Saartje33 vinden dit leuk.
  16. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    #36 tumtummetje, 12 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2023
    Lees mijn volgende post ;)

We gaan er 1m2 op vooruit maar van een vrijstaand huis met 315 m2 grond naar een hoekwoning zonder garage en tuin van 189 m2.
    Wij vinden dat wel downsizen maar dat zal voor iedereen anders zijn :)

17. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Downsizen?! Het klinkt eerder als een upgrade van je levensgenot. Doen!

18. tuc

tuc Niet meer actief

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel verbaasd ben over de reacties hier.
    Ik snap ts helemaal hoor, laat dat voorop staan!
    En blijkbaar nog meer mensen aan de reacties te zien. Maar dat is totaal niet de trend die ik om me heen merk.
    Alles moet maar meer en groter.

Dus heel verfrissend dit!

spruitje80, maviju, Fruity90 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    juist in de huidige tijd, met de onzekerheden als oorlog, klimaatverandering, stakingen (die er soms nogal heftig aan toe gaan) etc - denk ik vooral: Leef! Werk om te leven en niet leven om te werken.. Sparen geeft rust natuurlijk, maar als je een maal een goede buffer hebt: Geef het uit! Make memories! "... want voor je het weet..... is het te laat.." Succes!!!

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  20. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.995
    113
    Ah oke minder grond en 1m2 vooruit en geen garage of optie tot garage.

Maar qua onderhoud nog steeds een upgrade.

De "luxe" om minder te kunnen werken als je dat zou willen zonder bijzondere dingen te moeten laten is ook veel waard.

Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina