Toen wij emigreerden zijn we bewust klein(er) gaan wonen. We wonen gelijksvloers, maar hebben wel een tuin. Ik zie eigenlijk vooral voordelen in het kleiner wonen. Voorheen woonden we ook niet ontzettend groot hoor, gewoon in een rijtjeshuis, maar dit is toch wel een slag kleiner nog. Overigens zie ik ons huis wel echt als een gewoon normaal huis (zij het iets kleiner dan huizen van sommige mensen), het is bij lange na niet een tiny house o.i.d. Zo hebben we een extra slaapkamer en een keuken die veel ruimer is dan de keuken in ons huis in NL. Ik hoor ook wel eens dat het logisch zou zijn om te upgraden qua huis. Dat je gaat leven naar wat je hebt, etc. Dat is bij ons iig niet van toepassing en vinden we prima zo. En het belangrijkste vind ik toch wel de vrijheid die we nu hebben, ook in mindere periodes zijn er geen financiële zorgen, omdat we dus geen huur/hypotheek betalen. Ik denk dat mensen altijd wel iets vinden ongeacht de keuzes die je maakt.
Hoe kun je spreken over downsizen als je de mogelijkheid hebt om minder maandlasten te hebben, milieuvriendelijker te wonen, een dag minder te werken, een eigen werkplek te hebben? Klinkt als een behoorlijke upgraden imo
Jullie zijn enthousiast, dat is toch wat telt! Jullie moeten er wonen en gelukkig zijn, niet je kennissen. Vraag aan 50 mensen de mening over je huis en je krijgt waarschijnlijk 35 verschillende antwoorden. Zoveel mensen, zoveel wensen. En minder maandlasten in deze tijds alleen maar heel erg fijn lijkt me. Kleinere grond, maar misschien wel fijner ingedeeld, meer zon/schaduw/groen enz. Groot wil niet altijd beter zeggen. Klein kan ook gezellig zijn. En geen garage, zolang je wel ergens in de buurt veilig kan parkeren zou dat voor mij persoonlijk ook geen doorslaggevende factor zijn om een huis wel of niet te nemen.
heb je al uitgerekend hoeveel je financieel overhoud bij deze wissel? Lekker doen waar jij achter staat, op je sterfbed denk je echt naar aan wat Henk van de voetbal van jouw verhuizing vond. Ik vind het ook altijd zo idioot dat er over woon carrière gesproken wordt, is gewoon een marketing praatje van makelaars en hypotheekvertrekkers.
Oke oke, blijkbaar klopt de term niet helemaal. Dat doet er ook mi niet echt toe hoe het heet . Upgraden dan maar
Het klinkt niet echt als kleiner gaan wonen oid inderdaad. Maar al zou je naar een appartement van 40 vierkante meter gaan, lekker boeiend wat een ander daar van vindt. Doen wat voor jullie het beste lijkt.
Wat een upgrade! Ik had een spannendere stap verwacht haha,maar tiny house ofzo. Enige commentaar dat je krijgt is denk ik dat t nieuwe huis minder karakteristiek is. Qua ruimte lever je niets in binnen. Ik vond t vreselijk dat mijn tante hun prachtige huis met glas in lood in t gooi verruilde voor een moderne villa die echo'de (hallo marmeren vloertegels). Ondertussen zijn ze helemaal gedownsized: villa werd te groot voor hun beide, ze hebben nu een knusse 2 onder 1 kap woning en iedereen is enthousiast: veel gezelliger t is nu tenminste weer een knus huis c
Ik zou niet zelf er voor kiezen om van een karakteristieke jaren dertig woning naar een nieuwbouw woning te gaan. Zeker niet als ik een fijne tuin zou moeten ruilen voor een kleinere tuin. (Ik zelf woon in m’n droomwoning, 2 onder 1 kap. Klushuis. Hij was enorm energieonvriendelijk maar dat hebben we voor 90 procent al verbeterd). Ook nu ik eenmaal in m’n volwassen leven weer een garage gewend ben… Staat de nieuwbouw woning ook nog eens in een woonwijk in aanbouw? Ik vind dat zelf altijd zo kil er uit zien. Geen volwassen begroeiing enzo. Nee, ik zou er qua woongenot niet snel voor kiezen. Maar als jullie er blij van worden is dat toch top? Jullie leven, jullie huis en jullie portemonnee. Probeer het los te laten wat anderen er mogelijkerwijs van zouden denken. Als mensen er flauwe opmerkingen over zouden maken dan is dat hun gebrek, niet de jouwe
Ik zou zeggen: doe waar je je goed bij voelt. Mensen hebben áltijd een mening. En weetje, gelukkig doen die er niet toe. Persoonlijk past het niet bij mij en maak ik zelfs nu - met 4 kleintjes - keuzes waarvan ik op voorhand al weet dat ik beter even kan wachten. Maarja, we verhuizen maar 1x voorlopig en ik heb gewoon zo’n tof interieurplan in m’n hoofd. Waarom niet gewoon uitpakken als je het niet per se hoeft te laten? Maar wat een k*t reacties heb ik al gekregen zeg. - zonde van je vloeren hoor. Je hebt 4 kleine kinderen. - alles laten schilderen? Waarom zou je. Kinderen zijn toch niet zuinig op muren. - behang? Wat zonde. Onze kinderen tekenen erop. Echt serieus. Hier hebben ze dat nog nooit gedaan. - investeer liever in een kindvriendelijk huis ipv aan het water. Pardon? Je bedoelt een huis met alle ruimte waar alleen bestemmingsverkeer komt, 4 speeltuinen om de hoek en ieder een eigen kamer en ruimte voor een fijn eigen plekje. Kortom: iedereen zeurt wel een keer en heeft een mening op basis van eigen referentiekader. Gewoon doen wat voor jullie goed voelt. Ook al gaan jullie van een miljoenenvilla naar een Tiny house. Als dat jullie gelukkig maakt dat is dat alles wat telt.
Tjonge jonge zeg, wil je zo graag je gelijk ofzo? In mijn ogen is het wel degelijk downsizen, maar blijkbaar gebruik ik de term verkeerd. Helemaal prima, niet boeiend Ik ben gewoon benieuwd wat mensen ervan vinden als je dus kleiner (want dat is het wel degelijk) gaat wonen ipv groter.
Ik zit ergens in het midden denk ik… mijn man wil ook graag altijd 4 dagen blijven werken , dus we zouden nooit kiezen voor een huis waarbij dat niet kan. Maar ons oude huisje was wel echt te klein om comfortabel te leven met zn vieren vond ik. En dan kun je misschien wel 6 weken per jaar op luxe vakantie, maar als je die andere 48 weken je wild zit te ergeren omdat alles volstaat en je nooit even ergens rustig alleen kan zitten…dan word ik daar ook niet gelukkig van. Uiteindelijk zijn reizen ook niet zaligmakend en is het ook belangrijk dat je in het dagelijks leven gelukkig bent metelkaar. Dus wij zijn gegaan voor een bescheiden upgrade. Met nog genoeg ruimte voor parttime werken.
Met verbazing lees ik deze reactie.....vanwaar zo fel? Ik zie vooral voordelen dus vroeg me af waarom je het downsizen noemt? Wat is de downer? Want dan kan ik gerichter reageren. Je schrijft ook 10m2 groter dus ik maakte daar niet uit op wat er kleiner aan is? Enige wat ik bedoelde is jouw vraag verhelderen. Als je vraag is wat ik van de overgang van een karakteristiek jaren 30 huis naar nieuwbouw vind, dan heb ik daar wel een mening over maar die is niet zo relevant toch? Jezus, wat ben jij onnodig fel
Voor veel mensen is een vrijstaande woning met grote tuin een grote droom. Dat hebben jullie gehad en wellicht is dat voor jullie niet zo belangrijk als dat het voor andere lijkt. Ik woon nu in een hoekwoning, gasloos, nieuwbouw, zonder garagemogelijkheid. Klinkt als jullie potentiële huis. Enige wat ik eigenlijk wel mis, is een garage. Een grotere tuin was ook fijn geweest. Maar als dat voor jullie goed op te lossen is, dan lijkt het mij allemaal geen probleem. En nieuwbouw kan je heus gezellig inrichten.
Ik snap vooral niet waarom je schrijft dat je bang bent voor de reacties. Het gaat het er toch om wat jullie willen. Waarom zou je je daar überhaupt iets van aantrekken? Tenzij je status ed heel belangrijk vindt in je leven natuurlijk. Dus ik vind dat je vooral moet doen wat je fijn lijkt. En als dat dit huis is, niet twijfelen.