Hoe denken jullie over downsizen?

Discussion in 'De lounge' started by tumtummetje, Mar 12, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,664
    18,730
    113
    Female
    Doen wat jullie zelf willen.

Het enige waar ik wat verbaasd door ben is dat jullie 1st verkopen en dan wel gaan zien wat jullie gaan doen :D.

Dubbelgeluk and Sado like this.
  2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat het niet altijd met status te maken hoeft te hebben.
    Wij wonen in een tussenwoning, en men snapt totaal niet waarom wij niet allang groter zijn gaan wonen. Status doet mij geen moer, maar de reacties irriteren me wel.

maviju, citroenrasp and Suzy85 like this.
  3. Krabje

Krabje Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    3,546
    2,016
    113
    5 jaar geleden zijn wij verhuisd van een tussenwoning met heel veel ruimte (boven was het echt groot en een mega zolder) naar een 2 onder 1 kap die wel kleiner was. Vooral boven hebben we flink ruimte ingeleverd.
    Wij denken maar zo, we leven beneden en voor de rest worden al onze woonwensen vervuld in dit huis. Op dat moment was de rente mega laag (1,9%) en zijn we qua maandlasten echt flink omlaag gegaan. Was voor ons de beste keus. We wonen eind deze maand hier 5 jaar en we spreken nog steeds elke dag uit hoe blij we met dit huis zijn

Zara75 and Saartje33 like this.
  4. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

Jul 8, 2006
    1,844
    1,585
    113
    Jullie hebben gelijk, het ligt wel wat ingewikkelder. Het is inderdaad ook wel een stukje status. En het gevoel dat je je moet verantwoorden naar anderen toe.
    Ik weet het, dat ligt ook bij ons zelf.

Suzy85 likes this.
  5. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

Jul 8, 2006
    1,844
    1,585
    113
    Haha, ja. Dat is idd ook wel spannend maar omdat de markt wat onrustig was / is durfden we niet andersom.

6. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,231
    113
    Female
    Nederland
    Als dat voor jullie werkt en jullie zien jezelf daar wonen, waarom zou je dan niet de stap nemen? Ja, je gaat er in grond op achteruit maar is dat erg? Een grote tuin betekent ook meer onderhoud, tijd en energie die je erin moet steken.

Anderen hebben altijd wat te zeiken. Je hoeft maar aan 1 iemand verantwoording af te leggen en dat ben je zelf. Zij hoeven er niet te wonen en zij betalen je rekeningen niet. En dat mag je best als antwoord geven op commentaar.

7. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,664
    18,730
    113
    Female
    Dat je eerst verkoopt en dan gaat zoeken naar dat wat je echt wil, snap ik wel hoor.

Het viel mij gewoon op, dat jullie precies nog niet echt weten wat jullie nu net wel willen.

Maar hey dat is mijn angsthaas gedoe hoor.
    Ik ben veel te veel planner en zou het niet durven wat jullie doen :D.

8. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,147
    3,173
    113
    Nou ik snap gewoon niet zo goed dat als jullie iets willen om goede redenen, je bang bent voor reacties van mensen en wat ze wel niet denken. En natuurlijk kun je hier prima om meningen vragen alleen zie ik niet zo goed in wat onze "goedkeuring"/bevestiging helpt in jullie dagelijkse leven aangezien ik hieruit opmaak dat je bang bent voor de reacties van hen.

Suzy85 and Sado like this.
  9. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,809
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Haha ruim 6 jaar terug deden wij ons huis in de verkoop. Makelaar dacht dat met onze vraagprijs en de markt op dat moment wij ongeveer negen maanden geduld zouden moeten hebben. Echter: de dag dat ons huis op Funda kwam werd hij al blind gekocht. Blind in de zin van dat de kopers vanaf de foto’s al een bod deden haha. Oeps. Best veel stress toen gehad om iets geschikts te gaan vinden maaaaar toch m’n droomhuis gevonden ;)

Ik snap het verkopen terwijl je nog geen nieuw huis hebt wel. Je wilt niet twee huizen hebben en voor moeten betalen ;)

(Jajajaaa de woningmarkt is pittig nu en huizen raak je echt wel kwijt en soms is het moeilijk er tussen komen… Maar ik ben echt opgevoed met het idee dat je eerst moet verkopen ;)

10. Kraanvogel

Kraanvogel Bekend lid

Apr 29, 2017
    723
    1,062
    93
    Ik zou er goed over nadenken of het huis wat je op het oog hebt goed executabel is. Oftewel verkoopt het onder alle omstandigheden voldoende goed omdat de wijk prettig en gewild is, goede voorzieningen zijn, populair huizentype.

Als dat twijfelachtig is zou ik het niet doen en dan liever echt downsizen alsin een kleiner huis in een goedkopere categorie maar wel waar altijd mensen voor in de rij liggen zeg maar. Ongeacht of de markt warm of koud is. En natuurlijk zijn die huizen nu ook een tikkie goedkoper dan 2 jaar geleden maar de zo zo buurten en huizen gaan nu echt onderuit. Zo’n huidtype trekt mij niet, niet solide genoeg qua investering.

Neuzeke likes this.
  11. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

Dec 1, 2015
    2,830
    5,566
    113
    Vooral niet kijken naar wat een ander denkt maar waar jezelf gelukkig wordt.
    Ik zou niet blij worden van het inleveren van een garage ( en wellicht eigen parkeerplaats) en een veel kleinere tuin. Maar als jullie dit niet belangrijk vinden is het toch heerlijk om een dag meer thuis te zijn.
    Maar ik zou toch kijken naar een middenweg. Zijn er huizen waarin ik dit niet hoef in te leveren en waarmee de maandlasten toch dalen zodat er minder uren gewerkt hoeft te worden?

Maar dat ben ik. Wat bij jullie past moet je echt zelf achter zien te komen. Wat een ander er ook van vindt.

12. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    Jullie moeten erin wonen. Dus als jullie beide zelf blij zijn met het huis, then why not?

Wij zijn 10m² kleiner gaan wonen. Was erg passen en meten met de meubels. Van gatenkaas huis naar nieuwbouwwoning gegaan en geen sec spijt van. We besparen best wat en kunnen eindelijk eens wat relaxter leven financieel. Gasloos, goed geïsoleerd, alles is gloedje nieuw. Overigens super leuke buren hier. Vorige huis was dat een ramp, maar dat terzijde. Woonde eerst tegen het centrum aan, ideaal! Nu randje van de stad, alles is op 20min afstand zo'n beetje maar daar pas je best snel op aan moet ik zeggen(heb zelf geen rijbewijs) Tuin vorige huis was 15m diep, nu 6 maar vinden wij niet erg, past tuinset en louncheset in en das prima

Als jullie er gelukkig van worden, dan gewoon doen

13. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,040
    16,545
    113
    Een ongevraagde tip, wij wonen ook aan het water en hebben zo’n ‘kinderdagverblijf’ hek laten plaatsen door een bedrijf. Dat vonden wij zelf wel een vereiste met kleine kinderen.:oops:

Nina Sanders and Vero0504 like this.
  14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,368
    21,747
    113
    Precies. Soms kunnen mensen maar blijven zeuren om het zeuren en bij sommige mensen zuigt dat echt je energie op. Ik kan daar ook moeilijk mee omgaan.

15. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,364
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    sluit ik mij volledig aan. Het is jullie leven toch? Niet het leven van een ander. Dus richt het zo in als jullie willen!!

16. Forumnaam

Forumnaam Bekend lid

Oct 19, 2019
    892
    1,743
    93
    Ik snap niet waarom je bang zou hoeven zijn voor de reacties en waarom dit niet een logische stap zou zijn. Het zou naar mijn mening meer zeggen over de mensen dan over jullie beslissing. Dat mensen nieuwsgierig zijn naar de reden van je keuze noem ik interesse en als mensen er zonder die interesse iets negatiefs van zouden vinden, dat noem ik oppervlakkigheid.
    Ik vind het persoonlijk erg zonde om een heel hoge hypotheek af te sluiten, met hoge maandlasten, wat zorgt voor meer moeten werken en/of hogere werkdruk/verantwoordelijkheid, waardoor er minder tijd is om te leven en minder tijd voor mezelf, mijn partner en kinderen. Het is net waar iemand zijn prioriteiten heeft liggen en ik zou niet weten waarom de keuze voor een groot huis logischer is dan de keuze voor een grotere mate van vrijheid/vrije tijd.

NiVa0230, Sado, Neuzeke and 2 others like this.
  17. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Ik snap het hoor. Ze kunnen straks bij ons niet zelf naar het terras aan de waterkant toe. Want 2 grote schuifpuien (met slot!) richting terras en tuin toe. Sowieso laten we direct een flinke poort / hek in de zijtuin plaatsen die vanzelf in het slot dichtvalt zodat ze gewoon achter kunnen spelen maar niet zelf naar voren kunnen (waterkant). Ik maak me daar geen zorgen om. Ze spelen nu ook niet zonder toezicht in de tuin want in theorie zouden ze ook via de zijkant naar voren kunnen gaan als ze hun best doen (lage poort) en we wonen nu aan een doorgaande weg..

18. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,857
    113
    Wij hebben een aantal jaar in een groot huis gewoond in een plaats die totaal niet beviel. De huizenprijzen lagen daar wel lager, dan waar we nu wonen, maar het is het ons waard. Tijdens die in elkaar gestorte huizenmarkt dat huis verkocht en bewust gekozen voor iets tijdelijks waarvan de kans groot was dat het, mocht de markt ooit weer instorten, je nog aardige kans maakt om het te verkopen. Daarom hebben we ons vooral gericht op nieuwbouw/jaren 30/gunstige en gewilde locatie. Toen voor nieuwbouw gekozen, wel een stuk kleiner, ook geen eigen oprit enz. En een kinderrijke buurt. Destijds prima, we hebben het gewoon als tussenstap gezien, we hadden ook geen zin om in een kinderrijke nieuwbouwwijk te zitten als de kinderen groter waren, dus 3 jaar geleden nog in de gunstige tijd een ander huis gekocht. Nu wonen we op een gewilde locatie. Iets groter dan het vorige huis, eigen garage, oprit, grotere tuin.
    Het interesseerde ons destijds weinig wat een ander er van vond. Wij moeten er wonen, niet zij. En door deze keuzes te maken, wonen we nu goed voor weinig.
    Groter kon ook, maar eigenlijk deden we in dat grote huis ook niet zoveel met die ruimte, dus hoeft dat niet zo van ons. Aanbouwen kan altijd nog.

19. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,791
    9,309
    113
    Gelderland
    Als het voor jullie goed voelt gewoon doen toch?

persoonlijk zou ik mijn vrijstaande huis niet inruilen voor een kleinere woning als dat niet perse nodig is. Zodra de kids uit huis gaan zou ik het wel willen maar nu nog niet.
    Mijn man zal ook vaker thuis gaan werken en we hebben nu een kantoor aansluitend aan de woonkamer. Dat is niet ideaal gebleken dus we zullen opzoek moeten naar een andere oplossing.
    Mij lijkt dit een perfecte oplossing, is dat voor jullie geen oplossing? View attachment 746680
    Geen idee wat mijn man hier van vindt hoor :D maar mij lijkt het perfect. Ik hoef dan geen rekening te houden met stofzuigen, visite ontvangen enz..

Dubbelgeluk likes this.
  20. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    Ik heb een aardig rijtje eisen als we ooit zouden verhuizen en de goedkeuring van mensen die daar niet gaan wonen staat daar niet tussen.

TotalBella likes this.

Share This Page