Hoe denken jullie over pijnstilling tijdens de bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Siren84, 20 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.750
    646
    113
    Gelderland
    Ik sluit me bij mmeke aan. Vooral gewoon lekker over je heen laten komen. Je weet vooraf toch niet hoe de bevalling gaat lopen.

Ik wilde geen pijnstilling (ook niet gehad uiteindelijk), maar na 2,5 uur zeer heftige weeën wegpuffen die volgens de verloskundige nog niet voor ontsluiting zorgden (had alleen weeën in mijn onderbuik, maar wel heeeel pijnlijk), pas als ze in mijn hele buik zouden zijn, zouden ze voor ontsluiting gaan zorgen. Toen heb ik toch aangegeven dat ik pijnstilling wilde... dit ging ik echt niet trekken, laat staan als de weeën NOG heftiger gingen worden...

De VK ging voelen, voor ze evt. pijnstilling zou 'regelen' en toen bleek ik bijna volledige ontsluiting te hebben... :D ineens deden de weeën voor mijn gevoel veel minder pijn toen ik wist dat ze wel degelijk functioneel waren:p

2. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Ik wist niet dat in het weekend en de nacht minder kans is op pijnstilling. Van 1 kant wel te begrijpen maar aan de andere kant zou de mogelijkheid er toch wel altijd moeten zijn, toch? Wat goed dat jullie me die info allemaal geven, dan kan ik er eens goed over nadenken en bespreken met vk. Dank je wel!

3. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ja ik vind het ook best krom hoor dat de kans dan kleiner is. maar in het weekend en of snacht's zijn er vaak geen gyn. aanwezig en die komen hun bed niet uit tenzij het echt superduper belangrijk is.

4. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Best gek hoor! Er moet toch altijd wel een gyn. beschikbaar zijn...?

Ik ga in een geboortecentrum bevallen, zit een supermooie hier in Breda. De vk is er ook erg over te spreken, ze zegt dat ze er daar echt een 'feestje' van maken. Voel me daar in ieder geval al zeer goed bij. Zal eens navragen hoe het daar zit qau pijnstillingsmogelijkheden.

5. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

\

oow hihihw at toevallig ik ga ook in het geb.centrum bevallen. ben er al wezen kijken en het is super mooi en nieuw allemaal! ik hebe r echt zin in. vooral met idee dat mocht er iets gebeuren..ik al in het ziekenhuis zit dus ik hoef alleen het hoekje om naar de andere afdeling.

ik heb niet gevraagd hoe dat zit met de pijnstilling maar ook in het geb. centrum moet dat kunnen toch? tenminste hier is het geb. centrum in het ziekenhuis dus dat moet kunnen.

6. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Ja, hier is het ook in het ziekenhuis. Geeft me wel een veilig gevoel. En het ziet er zo heerlijk huiselijk uit!

7. fafa

fafa Niet meer actief

evolutionair gezien ben ik helemaal vóór pijnstilling:

er zijn 2 oorzaken dat een bevalling zo pijn doet:
    1: we hebben smalle bekkens omdat we rechtop zijn gaan lopen, waardoor we onze handen konden gaan gebruiken.
    2: we hebben grote hoofden, omdat we zo'n groot brein hebben ontwikkeld.

één van de dingen die handige handjes en slimme breinen opgeleverd hebben is... pijnstilling! Dus eindelijk eindelijk eindelijk in de hele evolutie is de boel weer een beetje "in balans", de pijnlijke investering die vrouwen al miljoenen jaren moeten doen, levert nu eens op :)

tot zover mijn theorie... desondanks zegt mn gevoel toch dat ik heb best eerst zonder kan proberen. Maar als het nodig is, is het nodig, simpel. Ik geloof niet in hippie-gedachtes van "pijn heeft een DOEL". Zulke pijn heeft echt geen doel, dat is gewoon een vrij vervelend bijproduct van de evolutie.

8. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.750
    646
    113
    Gelderland
    Het gaat niet om de gynaecoloog die aanwezig moet zijn, maar om de anesthesist. Die geeft een eventuele ruggeprik (niet de gyn).

In het ziekenhuis waar ik ben bevallen werd op de info avond gezegd dat het er dus om gaat of de anesthesist meteen beschikbaar is. Is de anesthesist ergens anders bezig, kan het zijn dat jij mindere prioriteit hebt en dat je dus lang(er) op je ruggeprik moet wachten dan je zelf zou willen (of dat het helemaal niet kan helaas). Een spoedoperatie van iemand die zojuist is binnen gebracht na een zeer ernstig ongeluk, gaat dan dus voor een (verder goed lopende) bevalling. Het is dus niet dat je in je vingers 'knipt' en er wordt een ruggeprik gezet. Dat is wel handig om vooraf te realiseren. Ook al bespreek je de wens van pijnbestrijding vooraf met je verloskundige... dan nog 'ligt de pijnbestrijding' niet klaar naast je bed.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hoe ik er over denk?
    Van te voren vond ik dat je ten alle tijden je gevraagde pijnstilling zou moeten krijgen als je het gevoel krijgt dat je het echt niet meer gaat trekken! Wel ging ik erin met het idee van: ik kijk het gewoon aan, niet meteen "piepen".
    Ik heb gehoord dat je pethidine injecties ook thuis kan krijgen, ruggenprik alleen in het ziekenhuis ( wordt door de anesthesist gegeven). Wel is het zo dat nog steeds niet alle ziekenhuizen 24/7 ruggenprikken kunnen geven, dus zoek dat even uit van te voren als je graag (poli)klinisch wilt bevallen en die mogelijkheid wilt hebben! Maar steeds meer ziekenhuizen bieden die mogelijkheid wel, tis meer uitzondering tegenwoordig als ze dat niet kunnen.
    Ik heb mn bevalling aardig goed kunnen trekken en op het moment dat ik dacht dat ik het echt niet meer trok heb ik om een prik gevraagd. Echter ik bleek al 9 cm ontsluiting te hebben! Dat laatste stukje kon ik dan ook wel zonder! Ze vertelde me dat als je op dat moment nog pijnstilling krijgt, je de geboorte van je kind niet helemaal bewust zal meemaken ( vertaal: stoned) plus je kind kan suf ter wereld komen. Als je minder ontsluiting hebt of de bevalling zal nog even duren is het wel een optie.
    Uiteindelijk dus alles zonder pijnstilling gedaan en daar ben ik super trots op! Maar dat pijn nodig is, is bullshit naar mijn idee!

10. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    ik moest voor de pethidine prik wel naar het ziekenhuis, kreeg hem niet thuis.

Ik wilde het perse zonder ruggenprik doen want ikben panisch voor prikken, en zeker die met een risico! maar na 3 nachten zonder slaap en een weeenstorm was ik zo stuk dat ik heb gegild om de prik. De anastesist was bzig dus ik heb 1.5uur moeten wachten, die waren zo zwaar.

Nu laat ik het over me heenkomen, wil veel eerder een ruggeprik als het me teveel wordt. Maar van te voren plannen zit er toch niet in...

11. Bri

Bri Niet meer actief

@fafa: goed gezegd! Ik vind het een mooi tegenwicht voor iedereen die vindt dat een bevalling 'puur natuur' zou moeten zijn. Onze hersens zijn niet voor niets zo groot geworden!

Mijn mening over pijnstilling? Het is een heel groot goed dat het er is, en ik vind dat iedere bevallende vrouw de keuze moet hebben. Dat betekent vooraf heldere en eerlijke informatie over de mogelijkheden en effecten. En niet te veel sturen op wat de zorgverlener (gyn, vk, iemand anders) nuttig of nodig vindt, maar de vrouw in kwestie zélf de keuze laten maken.

Zelf vond ik het een geruststellende gedachte dat het zou kunnen. Beide keren heb ik het niet nodig gehad (maar heb op een moment wel gedacht: als ik nu nóg maar 3-4 cm heb, wil ik nú een spuit! - toen had ik al volledige ontsluiting, dus die spuit hoefde niet meer)

12. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ik ben voor pijnstilling, maar dit heeft natuurlijk wel een reden.

ik ben chronische ziek en word daarbij gauw moe en mijn lichaam geeft het gauw op.

ik kon kiezen. of een keizersnee, of een ruggenprik en de bevalling zelf doen.

dus ik koos beide keren voor de ruggenprik.

ik moest met 2 cm ontsluiting al een ruggenprik, anders kon ik de bevalling al niet meer zelf doen.

nu moet ik zeggen dat mijn weeen zo heftig waren dat ik blij ben dat ik een ruggenprik had want ze deden echt nog ontzettend zeer, wil niet weten hoe het voelde zonder.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb het bij de eerste maar eens aangezien hoever ik zonder pijnstilling zou komen. Iedereen heeft ook nog eens een andere pijngrens en ieder bevalling is anders ;) Ben verplicht poliklinisch bevallen (ivm wonen in Duitsland en NLe begeleiding) uiteindelijk wel medisch geworden.

In Winschoten is het zo dat de VK wel een pethidine injectie mag geven (ook in het ziekenhuis) icm een valiumachtig preparaat waarvan je dus echt roezig/slaperig wordt. Dan is het nog steeds een poliklinische bevalling. Heb je daarna nog meer pijnstilling nodig (pethidine, ruggeprik etc) dan wordt je overgedragen aan het ziekenhuisVK cq de gyn.

Ik had uiteindelijk voldoende aan 1 pethidine-injectie, maar wegens niet vorderende bevalling ondanks al anderhalf uur persen is er de vacuumpomp aan te pas gekomen (daardoor dus medisch geworden)

Ook nu (bij de tweede) heb ik zoiets, ik laat het eerst wel over me heen komen. Ik weet dat de mogelijkheden er zijn, ik beval toch sowieso in een ziekenhuis, dus het is allemaal bij de hand.

14. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Bij de 1e was ik in principe tegen pijnbestrijding (voor mezelf! anderen moeten het lekker zelf weten ;)), maar heb ik uiteindelijk toch voor een ruggenprik gekozen i.v.m. niet vorderende ontsluiting.

Nu hoop ik dat ik het zonder kan doen, omdat ik van de vorige bevalling niet het gevoel heb gehad dat ik het zelf gedaan heb. Slaat helemaal nergens op en bij een ander zou ik dat nooit denken, maar op de één of andere manier voelde het toch een beetje als 'opgeven' :).

Vind het goed dat het er is voor degene die het willen of nodig hebben. Als je het niet wilt, ook best.

15. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik heb ook altijd geroepen: Ik geen pijnbestrijding, iedereen kan het, mijn lichaam is er voor gemaakt, pijn hoort erbij ;)

Lekker naief en ben er keihard op teruggekomen!

Na een flink aantal uren weeen te hebben opgevangen en geen vorderende ontsluiting heb ik binnen een half uur een ruggeprik gekregen en wat een genot! Ik kreeg letterlijk weer zuurstof in mijn hersenen!

Nu heb ik wel al van te voren aangegeven dat ik zeker de keuze wil voor pijnbestrijding. Zet 'em maar klaar :D
    Of ik er gebruik van ga maken zien we dan wel weer ;)

16. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Ja, ik neig er ook naar om het van te voren aan te geven. Lijkt me toch wel erg fijn gezien de mogelijkheden die er vandaag de dag zijn!

17. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik heb bij onze dochter een ruggeprik gehad en ben toen overgedragen aan het ziekenhuis, de VK is eigenlijk direct naar huis gegaan. En ik vond dat prima. Zolang ik maar pijnstilling kreeg :)

Nu met nummer 2 heb ik al duidelijk gemaakt dat ik ook graag met pijnstilling wil bevallen, dus dat wordt weer ziekenhuis. Prima!

18. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Het is wel fijn om te lezen hoeveel positiever er over pijnstilling wordt gepraat in vergelijking met 4 jaar geleden.
    Toen waren er heuse discussietopics gaande die zich best konden meten aan roken en borstvoeding topics.

Gelukkig gaan we zelfs in Nederland mbt pijnbestrijding langzaam met de tijd mee ;)

19. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ja, ik zit hier ook met verbazing (positieve verbazing) te lezen. Had namelijk ook verwacht dat het zo;n pittige discussie zou worden.
    Maar dit valt me echt 100% mee! Misschien dat we het er wel over eens kunnen zijn dat pijn lijden niet hoeft en dat het je eigen keuze is :D

20. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Owww sorry nee was niet mijn bedoeling dat er een discussie zou komen, wilde alleen verschillende meningen horen omdat ik er over loop te twijfelen!

Deel Deze Pagina