Ik weet even niet wat ik moet doen, en hoop dat mensen me hier kunnen helpen! Mijn zoontje is nu 8 maanden, zijn dag indeling is als volgt.. 8:30 fles - 220 cc 10:30 fruithapje (half potje) 12:30 fles - 220 cc 13:30 naar bed 16:30 groente hapje (heel potje) + roosvice en een klein koekje als toetje 18:00 naar bed 20:30 fles - 220 cc Nu raadde het cb aan tussen de 7 en 9 maanden dit eetschema aan te houden: 2 x per dag de fles 1 x pap met tarwebloem of andere granen + opvolgmelk van een bordje 1x fruit 1x brood + margarine en beleg 1x groente hapje Vond dit vrij veel, en had ook gen idee hoe hij brood weg moest krijgen met die 2 halve tandjes die hij pas heeft... Maar hij drinkt z'n flesjes de laatste tijd slecht, dus dacht ga het toch maar eens proberen.. Blijkbaar is hij er aan toe! Maar.. Hoe ga ik 6x eten in een dag krijgen? Aangezien hij nu maar 5x per dag wat eet/drinkt en dan z'n flesjes niet eens leeg drinkt.. Hij komt ook nooit eerder dat hij honger heeft (is het ook nooit een grote eter geweest hoor) Ik zat te denken aan: 8:30 flesje 10:30 fruit 12:30 boterham 16:30 groente 20:30 flesje Maar waar geef ik dan die pap..? s middags slaapt hij namelijk nog gewoon.. Hoe doen jullie dit?
Ik heb nooit pap gegeven. Hier was ons schema: 7.00 fles 180/6 10.00 fruit 12.00 boterham met sap 14.30tussendoortje (yoghurt, koekje, etc) 17.00 warm eten 18.30 fles 180/6 Dus gewoon 2 flessen melk, en geen pap. Tijdje later kwam daar bij het ontbijt een boterham bij, en zo is ons schema nu bij bijna 10 maand nog steeds hetzelfde. Pap is geen must hoor!
Dat is wel een mooi schema zo idd!! Zij zeggen dat pap uit een bordje juist wel belangrijk is, voor de ontwikkeling van de mond spieren ofzo..? Van mij hoeft die pap ook niet.. Hoogstens als hij toch nog honger zou hebben. Is warm eten en dan zo snel er na de fles niet wat veel? Bij mij zit er nu vaak 3,5 uur tussen maar dan nog heeft hij weinig honger..
Mijn cb heeft nooit gezegd dat pap nodig was. Ik heb het trouwens een paar keer geprobeerd, maar ze kreeg er altijd krampen van. Dus ik kon het ook niet gebruiken, maar hier kwam er een boterham bij. Dat is net zo goed voor de mondspieren. Ik geloof rond 8,5 maand ofzo. Een uurtje na de fles krijgt ze een boterham. Ik geef na het warme eten bewust geen toetje, want dan wordt het teveel. De yoghurt geef ik dus regelmatig als tussendoortje in de middag. De fles na het warm eten heeft nooit problemen gegeven, ze drinkt hem trouwens al een tijd niet meer leeg hoor. Maar later lukt niet want ze is dan echt moe en moet uiterlijk 19.00 naar bed.
Ons schema is op dit moment: 7:30 uur: bordje pap van 200 cc opvolgmelk + 6 scheppen fijne granen. 10:00 uur: fruit 12:00 uur: 1 of 2 boterhammen + 200 cc opvolgmelk uit de fles 14:30 uur: beetje sap + snack (soepstengel, ontbijtkoekje o.i.d.) 16:00 uur: 200 cc opvolgmelk uit de fles 18:15 uur: groenten + yoghurt
Wij hebben nu ongeveer dit schema. 8 uur 180cc met 6 eetlepels bambix uit een bordje. 10 uur half stuk fruit 12 uur boterham met boter en water 13 uur 180 cc maar die drinkt ze vaak niet op. 15 uur fruit en soms yogurt 17.30 groente en aardappel. Soms yogurt na als ze die niet heeft gehad. Of minder heeft gegeten. 19 uur180cc waar ze ook wat van laat staan tegenwoordig. De lunch, boterham en fles zijn ongeveer tijden omdatze aan het rommelen is met haar slaapjes. Soms slaapt ze om half 12 dan heeft ze om 11 uur boterham gekregen en dan na het slaapje de fles. Soms slaapt ze om 11 uur en krijgt ze om 12 uur boterham en even later de fles. En als ik weg moet krijgt ze beide meteen achter elkaar. De laatste tijd wordt hier de fles ook niet meer helemaal leeg gedronken. Wordt toch minder.
Hier 08:00 fles 180/6 gaat vaak niet op Daarna halve boterham 10:00 fruit 12:00 1-2 boterhammen 13/00 180/6 gaat vaak niet op 15:00 tussendoortje 17:30 groente aardappelen en vlees en soms toetje 19:00 fles 180/6 gaat soms niet op
Brood mag je echt wel geven met 8 maanden. Ik zou beginnen met een korstje en hem dat in zijn handje geven. Kijken hoe hij het vindt. En ik zou altijd vers fruit en verse groenten geven. Het is nu de tijd voor hem om te leren kauwen (dat kan ook met een tandeloos mondje) en zijn mondspieren goed te leren ontwikkelen. Na de leeftijd van 12 maanden leren kinderen niet meer automatisch kauwen en is het veel moeilijker voor ze om stukken te controleren en zullen ze meer verslikken. Die potjes zijn veel te glad gepureerd, hij kan daar niets mee oefenen.
Eens met Nescio. En waarom koek na het eten?? Is niet nodig en zeker niet elke dag. Onze dochter kreeg dit: Een bord pap (opvolgmelk) met rietjesbeker water Een stuk fruit met wat drinken 1,5 boterham met opvolgmelk Griekse yoghurt met fruit er in of soepstengel, cracker ed met drinken verse pot warm eten Flesje 150/5 voor het slapen
Hier geef ik ook geen pap. Mijn schema nu. 8.00/8.30 Fles 180/6 met stukje brood. 9.30 slapen. 11.30 1 boterham met vleeswaren. 12.30 fles 180/6 13.00 slapen. 15.00 fruithap/sap uit tuitbeker/ koekje of soepstengel 17.00 groentepotje of soms vers/danoontje 20.00 fles 210/7 slapen Het cb geeft een richtlijn. Tegen mij zeiden ze dat ik met 6 maanden wel vleeswaren op brood mocht doen. Kind stikte zowat nog een t broodje zelf, laat staan vleeswaren. Nu krijgt ze het wel. Maar nu eet ze ook goed brood. Ik denk dat je zelf gewoon een beetje moet kijken wat fijn is voor jouw kindje. Geef je een koekje.. dan geef je een koekje. Iedereen doet het anders.
Je kan ook de eerste fles geven met pap, dat deden wij altijd omdat ik 's ochtends echt geen tijd had om te gaan zitten met een bordje pap en te voeren. Dan rond 10 uur fruit, uit potje of vers, maar net wat er in huis is Rond 12 uur broodje met fles er achter aan Dan slapen. Als ze wakker werd een flesje drinken, en een koekje, rijstwafel, ontbijtkoek, beschuitje of soepstengel Meestal tussen 15.30 en 16.30 Rond 17.30 groente en een toetje En dan rond 19 uur weer een fles....en slapen. En over vers vs potje: dat is echt kind afhankelijk. Onze oudste moest niks hebben van vers en stukjes. Dus dan zijn potjes een uitkomst. Onze jongste moest niks van potjes hebben, dus dan deed ik alles door de staafmixer. Dus TS, laat je daar niet door afleiden