Ervaringen kraamfeest

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Pinkie88, 10 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Bij mn eerste hebben wij geen kraamfeest gedaan, hij is half oktober geboren, en als we dan een kraamfeest wouden doen moest dat binnen want herfst/winter, dat leek me niet ideaal.

    Ik heb echter niet zo genoten van de meeste kraamvisite. Elke keer weer datzelfde riedeltje, uurtje bezoek, chipsje, beetje ongemakkelijke gesprekken en weer door. Veel mensen die komen, komen een beetje als ‘verplichting’ en zijn geen mensen die je normaal regelmatig ziet.

    Ik zou dit keer dus wel graag een kraamfeest doen, en dan liefst buiten. De opties zijn momenteel onze eigen tuin, het terras van een streekcafé hier in de buurt waar ook een speeltuin is, of een klein scoutszaaltje waar je ook buiten kan.

    Ik ben uitgerekend op 31 juli, en m’n eerste vraag is dus: wanneer zouden jullie het kraamfeest doen? Ik zie in mn omgeving meestal dat het gedaan wordt als de baby een maand of 3 oud is, maar dan wordt het bij ons net weer slechter weer/kouder. Ik was dus aan het denken aan het feest al eind augustus te doen. Baby is dan ongeveer 1 maand oud. Is dit een slecht idee?

    Qua locatie: voordeel aan het streekcafé is dat we ons geen zorgen moeten maken over drank, de locatie is mooi en er is meteen entertainment voor de kinderen. Nadeel js dat we niet binnen kunnen bij slecht weer, er is wel een stukje terras overdekt met een tent. Deze locatie is ook gratis als we daar drank afnemen.

    De scoutslocatie is makkelijker om te vormen tot een binnenlocatie, maar dan moeten we veel meer zelf doen.

    Eigen tuin is makkelijk omdat alles voor de baby vlakbij is, maar dan zit je wel weer met veel voorbereiding/opruim.

    Nog tips? Hoe hebben jullie een kraamfeest ervaren?
     
  2. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Hier geen ervaringen met een kraamfeest zelf, maar na 1 maand zou ik de gok nog niet nemen. Ik was bij de laatste daar toen nig echt niet toe in staat.
    Overigens heb ik mijn kraamvisite nog nooit voorzien van chips?:rolleyes: Gewoon een bakkie koffie/thee en beschuitje en klaar.
    En Tjah... ik zou er bij het versturen van de kaartjes ook wel een beetje extra naar kijken of je op die en die zit te wachten. Zo niet, dan misschien geen kaartje sturen?
     
  3. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Of ik nou koffie of chips geef, dat maakt nu echt wel geen kneit uit he :roflmao:

    Het ligt ook niet aan die mensen hoor, zijn allemaal mensen waaraan ik waarde hecht en die echt wel een kaartje verdienen en van wie ik,het op prijs stel dat ze op bezoek komen, maar ik ben zelf op dat vlak gewoon een asociaal mens.
    Geef me een groot familiefeest met veel mensen, en dat vind ik fijn: iedereen even terugzien, even babbelen, ... maar zet me op de bank met 1 stel ooms en tantes, en ik vind het erg ongemakkelijk.

    Ik had inderdaad nog niet nagedacht over het feit dat ik er na 1 maand nog niet klaar voor zou zijn. Bij de bevalling van m’n zoontje was ik na een weekje echt wel weer fit, maar je weet natuurlijk nooit op voorhand hoe de bevalling gaat lopen. Hou ik even in m’n achterhoofd!
     
  4. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Dat maakt opzich niet uit, maar ik geef chips niet gelijk bij de koffie. Daar vanuit gaande vermoed ik dus dat ze allemaal best lang bij je zitten op kraambezoek. En dat zou je dus kunnen voorkomen door geen chips aan te bieden ;) Gewoon koffie/thee met iets erbij en daarna niets meer. Dsn gaan ze vanzelf weg :D
     
  5. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Haha nee, ik geef gewoon chips en iets fris ;) geen beschuitjes hier in België :D
     
  6. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Oke, duidelijk. Ik wist niet dat chips eten iets standaards was als je op visite gaat ;)
     
    Mila27 vindt dit leuk.
  7. Dielle

    Dielle Fanatiek lid

    18 dec 2017
    1.583
    1.160
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb 2x een kraamfeest gegeven.

    Bij mijn jongste dochter hebben we dit ongeveer een week of 6 na de geboorte gedaan. Thuis en verdeeld over 2 zaterdagen. Tentje opgezet zodat het binnen en buiten kon, bar gehuurd en vriendinnen hebben geholpen met koffie, thee enz schenken.
    Je zit idd met opbouwen, schoonmaken en opruimen en mensen kunnen blijven hangen omdat het gezellig is.

    Bij mijn jongste zoon een kraamfeest op locatie gegeven. 5 weken na zijn geboorte. Dat was echt ideaal.
    Alles was binnen op locatie en goed verzorgd tot gebak, koffie, thee, fris, bier en wijn. Voor de kids hadden we binnen een groot springkussen staan en hebben afgesloten met frietje en snack
    En einde tijd was einde tijd. Je gaat lekker naar huis. Enige nadeel er hangt een flink prijskaartje aan.
     
    Pinkie88 vindt dit leuk.
  8. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.527
    7.033
    113
    Bij onze jongste hadden we ook een kraamfeest. Ideaal vond ik het. Het was na 6 weken (datum kun je evt ook pas na de geboorte bepalen als je het thuis doet). Grote tent aan de voordeur vast, omdat het net lente was (eind maart) met heaters, statafels, stoelen, bistrotafels, met op alle tafels hapjes met blauw er in verwerkt. Mijn nichtjes ingeschakeld als bediening. Iedereen kon in en uit lopen.
    Het was van 2 tot 5. Naaste familie eb mijn vriendinnen waren toen al lang geweest, het was echt voor kennissen, buren, wat verdere familieleden, wat vrienden die verder van ons af staan.
    Mijn moeder en zusje kwamen langs om te helpen met opruimen, het was echt zo gebeurd eigenlijk. En ik vond het heerlijk ontspannen.
     
  9. Kippetje88

    Kippetje88 Bekend lid

    11 apr 2015
    644
    1.115
    93
    Vrouw
    Hier bij allebei de kinderen anderhalve week na de gehoorte een kraamborrel op locatie met bediening. Ideaal! Alles in 1x en daarna zoveel rust! Ik raadt het iedereen aan!
     
    LoPi vindt dit leuk.
  10. Babyvijf

    Babyvijf Fanatiek lid

    23 okt 2018
    1.503
    1.333
    113
    Vrouw
    Eerste twee kids gewoon kraamvisite. Ik vond t vreselijk. Na twee maanden nog steeds visite. Bij mn vierde dacht ik dus hoppa kraamfeest. Toen ze maandjr oud was. Gewoon lekker thuis. Zus heeft alles geregeld. En mn vriend en moeder de bende opgeruimd. Uitnodiging met geboortekaartje al meegestuurd. Vd 40 mensen zijn er 12 komen opdagen. En kreeg ik.tig telefoontjes of ze.alsjeblieft.op een andere dag konden komen. Hou daar dus rekening mee, dat er mensen zijn die dan net vindrn dat dr datum niet uitkomt en.je gaan vragen voor een nieuwe afspraak. Zit je dus alsnog met kraamvisite. Ik heb keihard nee gezegd, maar kun jij dat dan ook?!?!
    Bij deze kleine dus gewoon helemaal niks. Geen kraamvisite geen kraamfeest. Alleen directe familie en vrienden die sowieso elk weekend binnen lopen kunnen komen. En dat zijn ook nog eens mensen die ook gelijk eventjes de vaatwasser leegruimen of een boodschapje brengen. En niet persee alleen komen baby knuffelen. Dus alleen maar profijt van.
     
  11. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Goede ervaringen mee. Was erg gezellig. Kleine man sliep echter grootste deel vd tijd en na wakker worden kon ik voeden (deed dat in alle rust boven).

    We hadden zo'n 100 geboortekaartjes met uitnodiging gestuurd. Bijna iedereen kwam, zelfs van andere kant van het land . Oeps! Niet op gerekend. Huis was te klein en we moesten uitwijken naar buiten. Schoonouders hebben heel veel gedaan in voorbereiding.

    Dit keer wil ik het weer doen, maar even kijken hoe ik het ondergang dat er teveel mensen komen. Anderzijds wonen we nu groter, dus kan het wel...
     
  12. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.605
    788
    113
    Eerste hebben we op locatie een feest gegeven. Kost wat maar wat fijn zeg. 2de is in de winter geboren toen niet gedaan. Wat had ik een spijt zeg. Eeuwige geplan en beschuiten smeren. Ik zou altijd voor kraamfeest gaan
     
  13. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Bij mijn zoontje hebben we 8 weken na de uitgerekende datum een kraamfeest gegeven, als ik echt overtijd zou gaan, dan was ik nog 6 weken na de bevalling en dat leek me wel kunnen.

    Wij hebben het in een streekcafé gedaan met zowel binnen als buiten speelgelegenheid (veel kinderen in de familie). Ik vind het ideaal, geen troep/werk of iets voor jou, je gaat er heen, je hebt een leuk feestje en op de eind tijd vertrekt iedereen weer naar huis! Het kost alleen wel wat, maar ik vond het meer dan de moeite.

    Bij de volgende doen we het weer. Zelfde locatie, ze hebben een mooie binnen speelplek , dus qua weer maakt het ook niks uit.
     
  14. Tuttebella

    Tuttebella Bekend lid

    3 jan 2019
    587
    728
    93
    Vrouw
    Ik vind kraamvisite veel leuker. Maar omdat wij in het buitenland wonen zijn we nu een soort van verplicht een kraamfeest te geven na de geboorte, anders moeten we 4 maanden in NL blijven.

    Nu dus al twee keer een kraamfeest georganiseerd. Elke keer ongeveer een maand na de geboorte.
    Bij mijn ouders in de achtertuin. Ik organiseer het niet zelf, maar huur er een partyplanner voor in:| Zij zetten de gigantische tent op, regelen een bar, drank, personeel, hapjes, eten, vermaak kinderen etc.

    In totaal komen er meestal zo’n 150 mensen. Het is van 15.00-21.00 (en eventueel uitloop) en is altijd super gezellig!
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.526
    113
    Ik ben al best wat keren op een kraamfeest geweest,en eerlijk gezegd vond ik er geen zak aan.

    In een heel enkel geval zoals hier boven beschreven snap ik de keuze voor een kraamfeest, maar in een gewone situatie zou ik gewoon voor kraamvisite gaan.
     
  16. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.679
    3.465
    113
    Dat vind ik ook. Als ik op kraamvisite ga ben ik oprecht benieuwd naar de baby en hoe het met de jonge ouders gaat, hoe gaat alles, is de bevalling goed verlopen, enzv. Echt even praten met de mensen waar het om gaat. Bij een kraamfeest heb ik altijd het idee dat je een cadeautje mag komen afgeven, snel mag feliciteren en als je geluk hebt zie je de baby even van een afstandje (soms zelfs helemaal niet). Uiteindelijk zit je dan wat te kletsen met de schoonzus van de kersverse moeder over haar nieuwe wasmachine, bij wijze van spreken. Als je dan eigenlijk geen behoefte hebt aan kraamvisite dan is dat natuurlijk prima, maar doe het dan gewoon niet. Een kraamfeest voelt voor mij als ‘ik heb eigenlijk geen zin in jullie, maar wil wel graag cadeautjes incasseren’.
     
    spruitje80, peque en Melief vinden dit leuk.
  17. Tuttebella

    Tuttebella Bekend lid

    3 jan 2019
    587
    728
    93
    Vrouw
    Daar was ik ook zo bang voor.. Dat is een van de redenen dat wij qua organisatie en bediening alles uit handen geven zodat we met iedereen een praatje kunnen maken. En de baby ligt altijd in de reiswieg op tafel en iedereen die wil mag haar vasthouden.
    Heb zelf ook 100x liever kraamvisite, maar dat is voor ons helaas geen optie :(
     
  18. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.679
    3.465
    113
    Ik lees m’n eigen post net terug en het staat er wel wat harder dan ik het bedoel eigenlijk. Het is natuurlijk voor iedereen een persoonlijke keuze en als iemand voor een kraamfeest kiest ga ik er gewoon zonder tegenzin naar toe. Maar ik denk bij de uitnodiging wel altijd ‘jammer’...
     
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.526
    113
    Zo gaan de meeste kraamfeesten helaas niet. Ik heb er minimaal een stuk of 10 meegemaakt van allerlei soorten mensen;) en de baby was overal ver weg gestopt, want ja "veel te druk zo'n kraamfeest voor zo'n baby"o_O Tja waarom doe je het dan vraag ik mij dan af. En de kersverse ouders heb ik bij 1 of 2 gesproken, bij de rest helemaal niet en was het dus idd cadeautje inleveren op een tafel en heb ik dus hetzelfde gevoel als @EdN
     
  20. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Ons meisje was ruim 5 weken oud met de kraamborrel. Op locatie gedaan en ow wat was dat fijn! Ging prima. Dochtertje lag gewoon in de wagen en mensen konden naar even bekijken. Was een gezellige middag.
     

Deel Deze Pagina