hoe doe je dat?

Discussion in 'Alleenstaande moeders' started by lennylenn, Dec 8, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

hallo allemaal,

hier een kersverse bijna alleenstaande moeder, mijn ex en ik zijn nu bijna 2 maanden uit elkaar (in goed overleg zeg maar) ik blijf in het huis wonen waar we nu zitten en hij gaat eruit, hij heeft al een huis en gaat daar eind van het jaar, begin van het nieuwe jaar in wonen.

we hebben samen 2 kinderen eentje van 2,5 en de ander is 9 maanden. we hebben alleen geen idee hoe we het moeten aanpakken wat betreft de kinderen, niet zozeer hoe we het gaan vertellen maar de afspraken die gemaakt moeten worden zodat we beiden de kinderen even vaak kunnen zien. de kids blijven bij mij wonen maar gaan ook regelmatig bij hem slapen. hoe hebben jullie dat gedaan?

ik werk 2 dagen per week en 1 dag naar school en vana februari komen er daar nog 3 dagen stage lopen bij. druk maar dat geeft niet, de kinderen gaan 3 dagen per week naar het kdv. hij werkt 3-5 dagen per week en in het weekend heeft hij straks honkbal wedstrijden.de oudste gaat dan altijd met zijn oma mee naar de wedstrijden want dat vindt hij heel erg leuk en de jongste blijt bij mij.

ik dacht sowieso aan elk 2 weekenden per maand maar dan hebben we ook nog de doordeweekse dagen....ik weet niet hoe we dat eerlijk kunnen verdelen..:( ik kan ze niet 2 weken van de maand bij hun vader laten slapen want dan zou ik ze te erg missen.

iemand ideetjes?

2. lennylenn

oja en om het even wat te verduidelijken, we zijn zonder enige ruzie of discussie uit elkaar gegaan, we waren niet meer verlied en alle gevoelens waren weg dus de break up ging vlekkeloos om het zo maar even te zeggen.
    we hebben besloten niet naar de rechter enz te stappen omdat we de kinderen hier zo min mogelijk van mee willen geven.
    hij is nog steeds een hele goede papa en voor mij de beste vriend die ik ooit zal hebben, we geven nog om elkaar en houden van elkaar alleen niet op de manier dat een koppel zou moeten doen.

wat betreft allimentatie, heb ik gezegd dat ik dat niet hoe. we hebben afgesproken dat we om en om pampers enz kopen en mochten er onverwachtse hoge kosten opdoen dan draaien we daar samen voor op. ondanks dat we uit elkaar zijn weet ik dat ik hem daar op kan vertrouwen.

3. Foxymama

Foxymama Niet meer actief

Ouderschapsplan opstellen en bij de ondertekenen. Alimentatie zou ik wel doen en ook vast laten leggen.

Dat jullie nu misschien goed met elkaar omgaan, geeft geen garantie voor de toekomst als er misschien nieuwe partners en/of stiefkinderen in beeld komen.

En goed kijken wat jullie rechten en plichten zijn (heeft hij de kinderen erkend of ook het gezag?) en samen goede afspraken maken en die zoveel mogelijk zwart op wit hebben.

4. lennylenn

het juridisch stukje gaat echt niet gebeuren..ik heb het zelf meegemaakt toen ik net zo oud was als dat ons zoontje nu is (en ok dat is een hele poos geleden) maar nee ik begin er niet aan. dus mocht het in de toekomst zo zijn dat de relatie die we nu hebben veranderd door bijvoorbeeld andere partners ed. jammer dan.
    het is ons probleem en niet dat van de kinderen

hij heeft de kinderen alleen erkend dus heeft geen gezag over ze.

5. Foxymama

Foxymama Niet meer actief

Ok, dan niet :)

6. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Tja mijn advies zou ook zijn laten vastleggen.. ik ben in ons geval de nieuwe partner maar kan je wel zeggen zodra die in beeld komen veranderd je relatie toch... Wat betreft de dagen. Wij doen hier met mijn stiefzoontje 5 dagen hier 2 dagen daar 2 dagen hier 5 dagen daar. Het klinkt ingewikkeld maar het is eigenlijk heel simpel... Hij is hier standaard van woensdagavond t/m vrijdagavond en 1x in de 2 weken een weekend en daar standaard dinsdag en woensdag en 1x in de 2 weken een weekend.

Zo is het precies verdeeld. Even een voorbeeld ter verduidelijking:
    Vorige week kwam hij woensdagavond en vanochtend hebben we hem naar school gebracht, 's middags haalde zijn moeder hem weer op, en komende woensdagavond komt hij weer hier, maar dan gaat hij vrijdagavond weg en is hij dus van vrijdagavond-woensdagavond bij zijn moeder...

We hebben bij hem gemerkt toen hij wat jonger was (hij is nu 5) dat dit goed voor hem en ons werkte omdat je hem en hij ons max 5 dagen hoeft te missen...

Ik begrijp het al je het niet snapt hoor dan wil ik het nog wel een keer uitleggen :)...

Wat betreft gezag zal ik toch ook regelen... als dat nog kan dat weet ik niet...

7. jammetje

jammetje Actief lid

May 5, 2010
    216
    0
    0
    ik en mijn ex hebben een co ouderschap. Op de maandag en dinsdag zijn ze bij hem de weekenden doen wij om en om. ze zijn zou max 5 dgn bij hem en 5dgn bij mij. Ik ben verpleegkundige en heb het geregeld met mijn werk dat ik de weekenden werk als ze bij mijn ex zijn en de maandagen en dinsdagen. Als de kinderen dus bij mij zijn,kan ik er helemaal voor ze zijn.Ook mijn ex heeft alles aangepast voor de kinderen, hij maakt gebruik van de bso en een gastouder,haalt ze daar op tijd op en kookt en eet altijd met ze. Als ze bij mij zijn maakt hij weer lange werkdagen. Alimentatie doen wij ook niet aan, omdat het ouderschap bij ons gewoon eerlijk is verdeeld, we zorgen zelf voor luiers,eten enz. Grote kosten delen we, kinderbijslag wordt verdeeld enz. uiteraad staat wel alles vastgelegd in een ouderschapsplan. Bij ons was dit ook verplicht.

8. lennylenn

hier hebben we het zo geregeld:
    ik heb de kids van woesndag tot en met zaterdag middag
    hij heeft de kids van zaterdag middag tot en met woensdagmiddag

9. jammetje

jammetje Actief lid

May 5, 2010
    216
    0
    0
    lijkt mij op zich een goede regeling, ook de helft.
    :)

10. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Je bent hier zeker helemaal vrij in hoor. Maar weet je, de vraag is wanneer het de meeste rust (blijvend) zal brengen/geven voor jou, hem en de kinderen. Als je afspraken maakt en die in een goede sfeer laat vast leggen op het moment dat het (nog) goed gaat tussen jullie, heb je grotere kans dat het ook als er periodes zijn dat het minder zal gaan, helderheid en rust brengt. Dan hoef je daar in ieder geval ook nooit over te kibbelen, want daar waren jullie dan al uit.

Zo zou ik het zien.

Nou ben ik weer gevlogen, hoop dat het verder goed met jullie blijft gaan!

11. lennylenn

hallo allemaal..alweer een tijd geleden maar het is allemaal goed gekomen. hij heeft de ene week de kids van zaterdag middag tot woensdag ochtend want dan gaan ze naar de creche dus woensdag middag haal ik ze op en zijn ze bij mij tot zaterdag.en de andere week is het van zaterdag tot dinsdag. dus de ene week heeft hij ze 4 dagen en ik 3 en de andere week heb ik ze 4 dagen en hij 3. het werkt prima zo en we houden ons netjes aan onze afspraken. ik heb deze week wel 1 dagje langer gehad omdat ik met ze naar een verjaardag wilde van mij familie.

verder heeft hij nu ook gezag over ze...dat kwam van mijn kant uit want mocht er ooit iets met mij gebeuren dan wil ik niet dat mijn kinderen in een pleeggezin terecht komen omdat niemand verder het gezag over hun had. en voor hem is het ook wel fijn als hij wat zeggenschap heeft. hij wilde dit heel graag maar durfde het niet aan mij te vragen die lomperd dus hij was erg blij dat ik ermee kwam aanzetten.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,309
    36,175
    113
    Heb er zelf geen ervaring mee, maar wilde wel even laten dat ik het echt heel knap vind en super voor jullie kids dat jullie het onderling zo goed hebben weten te regelen!

Share This Page