hoe doen andere dat??

Discussie in 'De lounge' gestart door Lyso, 27 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mimi83

mimi83 Niet meer actief

#21 mimi83, 27 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2012
    [COLOR="SeaGreen)"]
    ik denk dat dat maar weinigen van ons hebben helaas, maar snap het wel hoor[/COLOR]

En inderdaad alllees! bij houden een aantal maanden, kijken waar het geld in gaat zitten..

edit ik zie dat je bij aldi en deen boodschappen doen .. heb je de bonnetjes nog? zo ja zou je ze dan eens overkunnen typen hier of in het topic wat weinig boodschappen geld, daar komen vaak hele verrassende inzichten uit nl.

35 aldi/45 deen en dan ook 20 euro vergeten dingen, vind ik erg veel . als ik 35 bij de lidl haal zal ik ong. 10 a 15 nog nodig hebben bij een andere winkel om een week rond te komen.. ;):) dus daar zit echt wel winst.

2. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ik vind 100-125 euro per week als je al de eigenmerken neemt, en kruidvat luiers gebruikt heel veel.

Wij geven dat ook uit, maar met pampers, olvarit, en A merken.

Misschien eens een lijstje maken elke week wat je precies gekocht hebt aan boodschappen, zodat je een overzicht krijgt wat onnodig gekocht wordt ???

3. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    dat is het hem dus.... bij ons zijn het ook, nog even dit, nog even dat...
    Ik besef heel goed dat ik eigenlijk nog niets te zeuren heb hoor!Dat het een luxe probleem is Maar daar zit hem nu net dus ook de wrijving, ik kan me niet voorstellen dat iedereen de hele maand bezig is met, waar blijft in hemels naam elke keer dat geld!Daarom vroeg ik me af, waar moeten andere gezinnen, van rond komen??

4. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

29 mrt 2010
    2.389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Ook voor de "nog even dit-nog even dat" boodschappen kun je budgetten maken hè ;) Je hebt het echt niet allemaal (direct) nodig hoor! Hier bijv 50 euro aan kinderkleding in de maand, 100 euro voor overige dingen, enz.
    Als ik eens wat leuks zie voor mijn dochter bedenk ik eerst of ze het echt nodig heeft, of het binnen budget past, of ze het nú nodig heeft. Daarmee wordt je bewust van je uitgaven, dat is stap 1!

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.177
    113
    Hetzelfde als jij ;) Maar we weten dat we nog genoeg kunnen bezuinigen, nu alleen nog doen. Boodschappen, maar ook de tussendoor-dingetjes, daar kunnen we gewoon beter over na denken. Is het nodig, is het NU nodig? En bij ons is de valkuil ook wel het en-en-en. Dus EN nieuwe kleertjes voor de kids EN nieuw laminaat voor de slaapkamer EN een weekendje weg boeken.

6. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik weet het over het algemeen wel waar het heen gaat maar ook hier moeten we de hele maand nadenken over kan dit, kan dat enz. terwijl een inkomen van bruto bijna 2 x modaal hebben. Maar minimaal nu 500 a 600 euro diesel/benzine kosten aangezien mijn mans werk verweg is, en de reiskosten (280) dat nu echt niet dekken, 1x per week rij ik naar leeuwarden voor school a ongeveer 30 euro. dus dat is even niet anders. vanaf half juli heeft hij ander werk incl. auto vd zaak en ook ons huis kost veel geld ivm opknappen op het moment. onze vaste lasten liggen nu hoge als we willen maar nu even geen mogenlijkheid om die naar beneden te krijgen.

7. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    hier 1 inkomen. wij geven aan boodschappen 60,- per week uit max. tuurlijk gaan we hier wel eens overheen als we luiers en dierenvoer nodig hebben. (1 kind, hond en kat)
    kwa kleding heb ik waarschijnlijk net zo weinig als jij, en mn man idem. we kopen zelden kleding en als we het kopen dat heb ik mijn krenterige vent die op de centen let. want owee als een shirtje 20 a 25,- kost, dan begint hij m al te flippen.

als leef-geld zeg maar (dus niet voor rekeningen en boodschappen) hebben wij 150,- a 200,- per maand en ook dit gaat altijd op. vaak toch nog aan boodschappen en rekeningen.

las hier ergens 100,- per week aan boodschappen met zn 2en? vind ik heel knap, hoe krijg je dat voor elkaar. wij doen altijd boodschappen met een lijstje en houden ons hier goed aan. ja tuurlijk valt er wel eens een pak koekjes in de kar die niet op lijstje stond maar dat kan ook wel. heb zelfs weken dat ik maar 35,- kwijt ben voor de weekbooschappen. wij kopen ook veel (bijna alleen maar) dingen in aanbieding. gehakt en kip ligt altijd in vriezer hier en vullen we aan als er aanbieding voorbij komt

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    wij hebben maar 600 per maand over en meestal redden we het daar precies mee. met een extra rekening is het even puzzelen maar uiteindelijk komen we er wel.

we hebben gewoon 150 euro per week om van te leven. wat we niet hebben kunnen we niet uitgeven en ben daar ook erg streng in. daarnaast heb ik 100 euro appart voor extra uitgave per maand bijv kleding (wat we alleen kopen als nodig is behalve voor de kinderen. voor hun koop ik te veel en te vaak. voor ons zelf pas schoenen als de andere versleten zijn en een winterjas kan makkelijk paar jaar mee etc. ) kwa boodschappen varrieerd het nogal wat we uitgeven maar max 150 per week of de andere week moeten we schipperen. we doen hier boodschappen van en eten minimaal een keer per week een bestede pizza of friettent. op zich mogen we niet klagen. je moet gewoon bij elke aankoop nadenken en niet meer uitgeven dan je met je zelf hebt afgesproken. probeer ook geld te pinnen in het begin van de week waar je heel de week mee moet doen. elke keer kleine bedragen pinnen kan ook oplopen en daar kun je nog van schrikken als je je bankafschrift nakijkt

en een tip, weekmenu aanpassen aan de aanbiedingen. bijv gehakt in de aanbieding dan eet je een keer pasta en bijv ovenschotel met gehakt. met kip kun je ook veel varieren en als de kip hier in de aanbieding is eet ik gerust 4x kip op een andere manier :). ik ga niet alle winkels af en koop altijd bij de ah. niet euroshopper maar eigen merk of a merk. toch halen we het prima met ons geld en hebben veel luxe dingen kwa boodschappen. probeer wel zo min mogeijk naar de supermarkt te gaan en als ik ga probeer ik zo min ogelijk van me lijstje af te wijken. ga ik met lijstje met een wekmenu ben ik misschien 70 euro kwijt voor 4 man voor 1 week. ga ik zonder briefje dan zit ik al snel over de 100 euro heen en vergeet de helft :D

9. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ja, ik herken dit wel. Ruim inkomen, hoge lasten, en theoretisch best een aardige duit over per maand. Maar ja, dan heb je niet meegerekend wat er aan 'incidentele' rekeningen bijzit. Als ik boodschappen ook als vaste last meereken (500 euro per maand incl kleding), zouden we per maand ook nogsteeds een heel aardig bedrag over moeten hebben, nou echt niet hoor. Want er is elke maand wel wat. Wat je zou kunnen doen (en ik ook, als ik zin had ;)), is alles wat incidenteel is bij houden voor een jaar, dit bij elkaar optellen en door 12 delen, en dit als vaste last gaan meerekenen. Dan is het ook niet zo'n teleurstelling als het einde van de maand al in zicht is en je dat buffertje toch opgemaakt hebt.

Zuiniger leven kan ook, want blijkbaar liggen je werkelijke lasten toch hoger dan wat je als vaste lasten hebt. Tanken is bij ons heel varierend, we laten de auto zo veel mogelijk staan. Maar als het heel koud is of dagen stroomt van de regen, is de fiets geen optie - mijn dochter vernikkelt die 7 km naar de opvang nog. Maar wij doen rustig een maand met een tank en tanken bij de goedkoopste pomp die we konden vinden in de buurt. Verder maak ik altijd weekmenu's zodat we geen eten weggooien en slim inkopen, en hebben we geinvesteerd in een extra vriezer zodat we ook voorraadjes hebben die anders uiteindelijk toch in de vuilnis terecht zouden komen. Dit is niet voor het geld, maar vooral omdat ik het vreselijk vind om eten weg te gooien.

Ik heb voor boodschappen inclusief kleding, toiletspul enzo 500 euro per maand staan. 400 voor boodschappen incl luiers en toiletspul, 100 voor kleding voor 3 personen. Ik heb dit expres gedaan om eens te kijken hoeveel zuiniger ik zelf op mijn kleding kan zijn. Ik was er nogal makkelijk mee in het verleden, vaak nieuwe dingen, oude dingen die ik toch niet zo vaak droeg wegdoen (klakkeloos). En dat lukt echt prima eigenlijk, het is vaak de ene maand niks aan kleding en dan 200 euro in een keer omdat iedereen schoenen nodig heeft, maar als je zulke dingen goed bijhoudt...

Ik vind 100 euro boodschappen als je geen kinderen hebt eigenlijk heel veel. Wij zitten er vaak onder, en hebben daar nog luiers en een grootverbruikende peuter bij. Maar toen wij nog geen kind hadden gaven we dat ook wel uit, alles bij AH, alles biologisch, vaak luxere dingen... toen woonden we nog twee keer zo goedkoop, dus letten we er echt niet zo op (hadden we dat maar wel gedaan, denk ik nu wel eens ;)).

10. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Wij halen ook voor zo'n bedrag boodschappen, vind het eigenlijk veel te veel! Ik houd van uitgebreid eten, bak graag taarten enzo, halen veel duur fruit, luxe en biologisch vlees en noem maar op. Iedere keer neem ik me voor minder uit te geven aan boodschappen, maar telkens mislukt dit weer. Terwijl ik graag met de huidige ontwikkelingen meer geld opzij zou willen zetten. Volgens mij moet ik makkelijk 100 euro per maand kunnen besparen op de boodschappen en kan ik dit bedrag extra sparen!

Wij houden, naast onze vaste lasten, ook ong zo'n bedrag als jullie over. Hier zetten we een klein deel van over naar onze spaarrekening en de spaarrekening van de kleine. Naast dat bedrag heb ik nog wat inkomsten, en hier gaat minimaal de helft van naar een spaarrekening. Op zich is het allemaal prima dus, we doen namelijk ook genoeg leuke dingen, maar wil eigenlijk niet meer geld uitgeven dan nodig is. En dit gebeurt dus wel veel te veel, niet alleen met boodschappen dus..

11. Syrse

Syrse Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees hier heel veel dat mensen elke maand kledij kopen... dat is toch niet nodig? :( Of zie ik dat verkeerd?

Het is inderdaad een luxe probleem, maar als je elke maand niets opzij kan zetten om te sparen, wat ga je dan doen als de auto ineens stuk gaat, of je man van de ladder stuikt?
    Maar goed, ik ben dan ook vrij paranoïde ingesteld, ik had voor ik zwanger werd al genoeg opzij staan om vanaf maand 2 met BI thuis te gaan zitten zonder inkomen, just in case ;)

Lijstjes maken voor het eten werkt hier heel goed. Ik laat meestal één dag open; als je dan geen zin hebt, of overschot hebt, kan je schuiven. Of je wisselt twee dagen als je die dag écht geen zin hebt in kip ;)
    Die boodschappen moeten echt wel goedkoper kunnen, zelfs met een vleeseter. Of eet hij echt 300 gram per maaltijd ofzo? Probeer dat al eens terug te schroeven, 100gram per persoon per maaltijd is méér dan voldoende.
    Doe eens één dagje per week vis, dan nog een dagje vegetarisch, scheelt meteen al wat.
    Vlees bij de Aldi halen. Aanbiedingen kopen en in de vriezer steken voor later.

Misschien helpt het ook als je begin van elke maand een vast bedrag op de spaar zet? Als er geld weg is waar je dan ook niet mag aanzitten tenzij voor noodgevallen, ga je het automatisch al met minder willen doen. Als het niet op je kaart staat kan het ook niet op.

Wat bij incidentele dingen kan helpen: zie je iets in de winkel dat je wil hebben, prima, laat het liggen, en denk er een paar dagen over na. Wil je het dan nog, ga je het halen. Zoniet, geld uitgespaard :)

En als je eens een maand een lijstje bijhoud, ga je echt wel schrikken waar het geld allemaal naartoe kruipt, en dan kan je gerichter kijken waar en hoe.

12. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier ook inderdaad echt niet maandelijks kleding. meer 1 x per half jaar voor onszelf, heel soms iets vervangen als het stuk is tussen door (legging, sokken e.d.) Goed voor de kinderen soms vaker en schoenen voor de kids zijn gewoon nodig als dat zo is natuurlijk daar zit soms 4 mnd tussen en soms 1 mnd. Ik koop trouwens zelf voor mijn verjaardagsgeld altijd kleding voor mezelf, dat voelt dan ook echt als extra haha.

13. Blaak

Blaak Niet meer actief

Zo... luxe probleem.. Ik hou nauwelijks 100 euro per maand over.. Tot nu toe red ik het met moeite.. Vind het dus vreemd dat je loopt te klagen!

14. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    100 euro voor je boodschappen per maand?
    Eet je dan wel gezond?

15. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    ik ga me steeds erger schamen! dure spulen kopen we niet, vlees haal ik al standaard in de aanbieding, (en echt geen grote hompen, gewoon hamburger of sausijs pp) kleding koop ik weinig voor mezelf, wel af en toe wat voor dochter van 2,5 Iemand zei, misschien toch hogere vaste lasten, maar daar heb ik echt wel een goed overzicht van. Maar wat me wel tegenvalt is dat er werkelijk elke maand wel iets incidenteels/extra bij komt. Deze keer is het de tandarts en de dierenarts, volgende maaand moet de auto naar de apk, en vorige maand was eht iets met mijn mans fiets. Maar op die manier krijg ik dus werkelijk elke maand wel wat extra, maar daar is op zich nog wel ruimte voor. Dus ook dat zou geen probleem moeten zijn. Het zit me echt dwars dat ik niet voor die 800 euro (even klus geld niet mee gerekend) niet gewoon leven kan.... (en ik vind, gezien de winkels waar we komen, wel zou moeten) misschien toch kritischer naar de boodschappen kijken inderdaad...

16. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    tja, dat is de reden dat ik er al een maand over aan het nadenken ben, of ik het hier moest posten. Ik weet dat er hier zat zijn die het echt met minder moetne doen, ik hoopte dan ook op tips dat mij dat ook zou lukken. Niet omdat het moet, maar omdat ik met dat geld (zoals iemand hier terecht zegt) echt leukere dingen kan doen. En ik me elke maand er druk over loop te maken... Én we nu dus geen spaarpot hebben. Ik ben dan ook erg blij met iedereen die zo goed meedenkt! En fijn dat ik niet veroordeeld word, daar heb ik namelijk niet zoveel aan....:) (al hoewel een schop onder mijn kont misschien zou helpen...:p)

17. Syrse

Syrse Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lyso, als er bij ons in de maand dierenarts/auto enz. bijkomt hebben we heus ook niet meer zoveel over om te sparen hoor, dus ga je daar nu ook niet te schuldig over voelen :)
    Ik vind het een hele gezonde instelling dat je wil weten waar al je kosten naartoe gaan, en dat je een spaarpotje wil aanleggen.

(is tandarts niet volledig terugbetaald in Nederland dan? Auwie)

18. hardloper

hardloper Niet meer actief

hihi, das grappig!
    maar wil ik echt wel doen hoor. samen shoppen. ik ben vreselijk! kan ik je laten zien hoe je bespaard;) zit m meestal in stiekeme uitgaven.

19. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Voordat wij kids hadden verdienden wij beiden goed!
    Hoog inkomen, weinig vaste lasten (goedkoop appartementje, etc)... En ja, wij gaven ook erg veel geld uit aan eten en drinken.
    Waarom?
    OMDAT HET KON! DAN WORD JE LAKS..
    En....wij houden van vers en lekker eten! Absoluut géén groenten uit blik, hier is het elke dag vers!
    Wij eten ook makkelijk mega gamba's bij het avondeten en dan weer een stuk ossenhaas of een steak.
    Elke dag een grote bak met salade op tafel. Sja, verse groenten en vlees kost nu eenmaal wat.
    Maargoed, om nou elke dag aardappelpuree met ballen te eten.... Wij hebben echt geprobeerd om 'goedkoop' te eten, maar de variatie is dan zo gering. Wij zijn ook luxe eters en jullie volgens mij ook.

Je hebt het geld en je kunt het kwijt. Daarom vliegt het eruit.
    Ze zeggen weleens...hoe meer je verdient, hoe meer je uitgeeft (niet bij iedereen zo).

Nu leven wij even van 1 inkomen en hier is het nu ook opletten op acties. Ik shop momenteel helemaal niet meer. En merk wel dat ik nu geen geld meer uitgeef aan onzin!
    Strakjes hebben we het financieel weer ruim, maar heb wel geleerd dat ik vooral wil bezuinigen op het shoppen van kleren en spulletjes..

Maar op eten & drinken willen wij niet bezuinigen.

20. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    TS klaagt toch niet? Zo las ik het althans niet. ;) Mensen met hogere inkomens hebben vaak ook hogere lasten (vrije sector huizen, koophuizen waar je alle onderhoud van hebt, geen toeslagen of lagere toeslagen). Het gaat ook niet om rondkomen, maar dat je een stuk minder overhoudt dan je zou verwachten op basis van een inschatting. Dat herken ik zelf iig wel, dat je allerlei sluipposten hebt (de dierenartsrekening, onverwacht onderhoud aan een auto, kosten van een lekkage, dat soort dingen). Het is voor mensen met midden of hogere inkomens net zo goed verstandig om goed na te denken over uitgaven zou ik zeggen, en ik dacht dat het hier om ging in dit topic.

Deel Deze Pagina