Ik had dit ook al een tijdje! En met mijn zwangerschap is het wat erger geworden. Heb mijn vitamine D laten testen, en die was bij mij behoorlijk laag. Misschien een tip om ook even je vitamine D te prikken.
Ik had het ook heel erg toen ik flink (morbide) overgewicht had en niet aan sporten deed. Het is verstandig als je overgewicht hebt om dat aan te pakken en lekker te gaan bewegen. Ik weet dat het bij voorbaat al vermoeiend klinkt Maar het helpt echt hoor. Ik voelde me al veel beter toen ik regelmatig de sportschool ging bezoeken en mijn fiets naar het werkt pakte (en mijn overgewicht ook kwijt raakte). Helaas heb ik door het werkloos worden de dure sportschool op moeten zeggen maar het bewegen probeer ik zeker wel voort te zetten. En inderdaad let ook je vitamines want dat is ook belangrijk. Elke dag een tabletje nemen voor het slapengaan. Het werkt echt hoor, succes!
is het niet een idee om eens lekker op te laden en eens een dag/weekend weg te gaan met je man of vriendinnen? Begrijp dat je moe bent, maar welke moeder heeft dan nooit? Begrijp me niet verkeerd, maar misschien hang je in een cirkel waar je moeizaam uitkomt. Lekker sporten, naar buiten, gezond eten en af en toe eens even jezelf zijn en geen mama! Werk je nog? (of heb ik daar overheen gelezen) misschien een dagje minder als dit kan? Regelmaat is heel belangrijk! En niet alles hoeft altijd te gebeuren.. En lijstje en een voor een alles afstrepen? Sterkte!!
Mamapeetje, ik ben inderdaad te zwaar maar had het ook toen ik nog niet te zwaar was. Maar wil in elk geval wel afslanken en sporten. Lexxie, ik werk idd en minder gaan werken is geen optie. Maar had het ook al toen ik nog op school zat. Maar klopt wel hoor dit ik vastzit in een cirkel. En regelmaat is een goeie tip!
Ik heb ME/CSV dus ben altijd moe (zelfs na 12 uur slaap) en heb altijd (spier)pijn, daarnaast maak ik ook geen vitamine b12 aan, dus krijg altijd spuiten, day scheelt heel veel. Juist door een strak schema aan te houden (elke dag zelfde, vroege tijd op), sporten en afvallen, krijg ik juist MEER energie van. EN het geeft een bepaalde houvast als je je moe voelt, sporten doe ik meteen in de ochtend savonds heb ik teveel pijn en ben te moe, ik krijg daar een energiestoot van) Dus misschien zou je eens kunnen proberen om wat gestrucureerder te leven. Ik slaap zelfs in het weekend niet uit, is zo ongezond voor je ritme (zeker als je daar gevoelig voor ben) als ik dat een weekend doe merk ik dat meteen. KORTOM gewoon een kleine schop onder je kont , structuur in je leven brengen en dan volgt de rest vanzelf..
Ik heb aan de dokter gevraagd of ik altijd rond hetzelfde uur moet opstaan maar was niet nodig blijkbaar. Ze zei dat dit in mijn geval niet zou uitmaken. Ja ik denk dat je laatste zin het wel heel goed samenvat!
ja heel eerlijk; wat weet een dokter nou wat voor jou werkt, die gaat vooral over je lichaam en het is (ook) een tussen de oren iets. Op een dag dat je je slecht voelt kan je je vasthouden aan deze vaststaande feiten, dat geeft stabiliteit en rust in je hoofd. Ik zeg baad het niet dat schaad het ook niet, er stond pas een heel onderzoek in een krant over dat het goed voor je is om elke dag dezelfde tijd op te staan en dat (zelfs weinig) uitslapen in het weekend ongezonder is dan normale tijd opstaan (veel overgewicht, meer stress ed.) Ik zou het 2-3 maanden eens proberen wat kan het voor kwaad, elke dag de wekker om 7 uur, even een uurtje sporten (voordat je eet) dan je kids wakker maken om 8 uur (als ze vroeger wakker zijn moet je vroeger op of wachten met sporten tot slaapje of zoals ik vroeger ook wel eens een keertje deed even de box in met wat speelgoed en tekenfimpje aan) en je begint de dag fris, gesport en met gezonde voeding, dan kan je al heel wat meer aan. Daarnaast is voor je kindjes ook erg handig om elke dag dezelfde tijd wakker te worden (gemaakt) geeft ook voorspelbaarheid wat kindjes zo fijn vinden.
Da's waar! Ik kan het gerust eens proberen. Ben er alleen bang voor moet ik bekennen. Dat ik nog meer moe ga zijn ofzo. Maar uittesten kan geen kwaad hé. Verder werk ik 5 dagen dus 's morgens sporten in de week gaat niet lukken. Dat wordt sowieso 's avonds. Bedankt voor de tips! Ik kan er alleen maar van bijleren hé!
als je 5 dagen in de week werkt dan zal je toch denk ik al redelijk dezelfde tijd opstaan of niet? In het begin zal je misschien wat moeier zijn maar op den duur zie je een patroon en ja anders toch eens verder testen bij de arts want een gezonde, normale vrouw hoort niet overdreven moe te zijn lijkt mij.. maar zo kan je in elk geval zeggen dat je zelf al wat hebt geprobeerd..
Ja in de week wel maar op zaterdag slaap ik echt wel uit. Op zondag slaapt mijn man uit dus dan sta ik ook redelijk vroeg op met de kindjes. Ik denk niet dat er iets medisch aan de hand is. Gewoon de aard van het beestje jammer genoeg.
Moe kan ook een psychisch iets zijn he, zonder dat daar daadwerkelijk een reden voor is... Wat wel herkenbaar is bij mij (en waar ik wat aan had) is het ritme met slapen. De dagen dat ik werk ben ik in een normaal ritme en voel ik me, ondanks dat ik die dagen meer heb gedaan, fitter dan in het weekend (lang slapen, laat eten...). Van slapen word je niet per definitie minder moe, van minder slapen ook niet. Ik denk dat het hem inderdaad gaat zitten in een geregeld leven: voldoende slaap (6-8 uur per nacht), niet overdag gaan liggen, niet te laat naar bed, goed en regelmatig eten (geen crashdieet!), wat bewegen, wat vrije tijd en de lijsten niet te lang laten worden. Maar dan nogmaals: niet alles in een keer aanpakken. Maak anders een plan wat je per week erbij gaat doen? Alles in een keer is echt een van de grootste valkuilen, het moet een gewoonte worden in je patroon en dat gaat niet zomaar... (was het maar waar ). De eerste week proberen een normaal slaap-wakker-eet-verzorg ritme, waarbij je gaat kijken wat het voor je lichaam doet. Zo elke week iets erbij? Er zijn trouwens ook mensen die hier bij kunnen helpen en je, als buitenstaander, figuurlijk die schop onder je kont kunnen geven als het niet anders lukt (of als je dat fijn vindt).
Wat ik hier laatst op het forum heb begrepen is dat je vitamine D pas ''goed'' is als hij boven de 80 zit en dat de ziekenhuizen nog een veel te lage waarde hanteren van wat goed is. Ik heb een vitamine D van 32 en dat zou toch te laag zijn en als jij maar 27 hebt dan moet je je daar misschien toch eens in verdiepen... Ik herken het heel erg hoor, in mijn hoofd wil ik van alles en nog wat maar ondertussen gebeurt er gewoon niks.. Lastig he..
Hoi, wel beetje herkenbaar dit. Ik heb zelf (nog) geen kinderen, maar wel een leven op de klok(we hebben een boerderij). Ik loop de hele dag op de klok te kijken hoeveel tijd ik nog heb om de dingen te doen die ik wil doen, best vermoeiend. Ik kon vroeger al uuuuuuuren slapen, zelfs als ik op tijd naar bed ging. Ik kan absoluut niet om 7u mijn nest uit komen, mijn streven is 8u, maar meestel wordt ik pas tussen 8:15 & 8:30 wakker...Balen, vooral als ik van alles te doen heb die dag. Is er iets belangrijks, dan zet ik natuurlijk wel de wekker, maar niet van harte, haha! Swinters is het helemaal een ramp, als het zo lang donker is, bah! Merk wel dat ik makkelijker(en vrolijker) wakker wordt als in het voorjaar en de zomer de zon lekker schijnt. Beweging is een wondermiddel voor vermoeidheid, tenzij je echt helemaal uitgeput bent, het helpt vooral voor "luie moeheid". Ik merk dat als ik in de zomer veel buiten bezig ben het me goed doet(vooral als ik mezelf een schop onder mn kont heb gegeven, hihi). Trek je niks aan van de norm hoeveel je als mens moet slapen, dat is maar een gemiddelde, de ene heeft nou eenmaal meer behoefte aan slaap dan de ander! Ik weet niet wat je al hebt geprobeerd, maar elke avond een vast ritme is wel prettig. Kijk bv ook geen tv meer vlak voor het slapen gaan, zet de radio uit en dim het licht. Neem een heet bad of een douche met je favoriete douchegel en kruip daarna lekker onder de wol. Of doe iets ontspannends waar je blij van wordt. Zo ga je tevreden slapen. Smorgens een vast ritme is ook prettig, probeer een ochtendritueel te vinden. Haast je vooral niet! Denk niet bij het opstaan: ojee, ik moet vandaag dit en dat en zus en zo. Ook een valkuil bij mij! Zeg tegen jezelf: we zien wel wat er vandaag op ons pad komt, kan toch maar 1 ding tegelijk! En mijn laatste tip: gun jezelf 1 of meerdere uitslaapochtenden, of een ochtend dat je niet persé a la minute naast je bed hoeft te staan. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips en die van alle andere meiden. Veel suc6!
@ts; ik heb hier ook al wat jaartjes last van. Soms ben ik zo moe dat ik m'n ene been niet voor de andere kan zetten. Wat bij mij helpt is hardlopen maar vaak ben ik te moe om mezelf van de bank te trekken. Ik wordt ook moe van suiker trouwens en die probeer ik te vermijden. Succes!
Herkenbaar. Vooral nu door extreme zwmoeheid. Begeleider gaf mij de tip om mijn dag in te delen in hapklare brokken. Dus van te voren een plan maken. En maar 1 ding per dag doe ik nu. Vandaag toevallig twee en ben helemaal kapot.
Wow, wat herkenbaar zeg! Ik had hetzelfde kunnen schrijven, vooral het idee van alles moeten en niets kunnen en je dan daarover schuldig voelen. Mijn man en ik werken grotendeels thuis en dus moet er een flinke zelfdiscipline en goed tijdsschema gemaakt worden om alles op rolletjes te laten lopen. En daar gaat het vaak mis. Ik word niet goed van de afwas, de rommelige keuken, maar zit dan ondertussen wel opgefokt achter de laptop daar maar weer dingen te doen. Nu mijn dochter er is gaat het nog trager en ben ik eigenlijk de hele dag met haar bezig. Mijn man werkt ook hard (maakt veel meer uren dan de geijkte 9-17), dus komen we beiden niet toe aan het huishouden of andere klusjes. Er ligt nu een enorme la vol troep me aan te staren, dat ik echt moet ordenen omdat er ook belangrijke brieven tussen liggen. Maar ik begin daar niet aan... ook de figuurlijke schop onder mijn kont nodig denk ik. Ik wil maar zeggen dat ik het herken, en er middenin zit, dus eigenlijk geen tips heb. Maar ik lees wel heel graag mee hier, heb al wat goede raad voorbij zien komen. Het gaat wel beter als ik op een goed tijdstip opsta (7.30, 8 uur) en dan alles eerst afwerk (douchen, ontbijten, ontbijtspullen opruimen) voordat ik achter de computer ga zitten. Maar helaas heb ik die dagen veel te weinig.
Helemaal mee eens, ik heb eergister uitslag gekregen van mijn vk, mijn waarde is 31. En dat is behoorlijk laag. Mijn vk geeft aan dat het gemiddeld tussen 80 en 100 moet zitten.