Mijn dochter drinkt kleine flesjes; 120/4 maak ik voor haar met een schepje jbpm ivm spugen. Ze geeft echter na 100 ml al aan dat ze echt niet meer hoeft. Ze doet hier ook maar max 10 min over. Ik leest overal dat kindjes 15/20 min over een fles moeten doen maar dat lukt echt niet. Ze drinkt uit een difrax fles met de s speen. Is dit slecht of komt het doordat ze relatief kleine flesjes krijgt voor haar leeftijd? Er wel zit ong 3 uur tussen de flessen.
Heeft ze last na de fles? Van spugen of krampjes? Als dit niet zo is dan denk ik dat het niet erg is. Ik ken inderdaad ook de 15-20 minuten "regel" maar mij is verteld dat dit i.v.m. krampen is.
Hier kom ik net aan 15 minuten en ons mannetje drinkt 210/7 met 1,5 schepje jbpm. Dat is dus een dubbele hoeveelheid van wat jouw dochter drink. Maar als ze zelf aangeeft dat ze klaar is na 100cc dan zou ik niet gaan pushen. Je zou een paar minuutjes kunnen wachten, even laten boeren en dan kijken of ze de fles nog wilt. Wilt ze hem is het goed, wilt ze hem niet is het ook prima! Het ligt dus zeker niet aan de hoeveelheid die ze drinkt
Ongeacht de hoeveelheid is het advies om 15/20 minuten over de fles te doen. Dit gaat dan vooral om zuigbehoefte te voldoen en krampjes te proberen te voorkomen, maar ook een 'vol' gevoel te krijgen. Hoelanger je over een maaltijd doet, hoe voller jij je voelt. Bij een kindje van 4 maanden die het voor de rest goed doet (en dus geen grote flessen nodig heeft om een verzadigd gevoel te krijgen) maakt het (in mijn ogen) minder uit.
Ik denk dat het in jouw geval ook niet veel uitmaakt. Meestal is het eerder een probleem als ze teveel drinken in een korte tijd. Mijn dochter had dit ook.. die schrokte met 5 weken al een keer 80 ml binnen 5 min naar binnen .. We zijn toen gaan rekken met de speen zodat ze er langer over deed. Zoals ze hierboven al zeiden.. is het vooral om de zuigbehoefte te voldoen. Anders zijn ze niet verzadigd. En ook kwam er hier weer een deel uit als het te snel ging. Als jouw dochter na 100ml genoeg heeft en ze lijkt nergens last van te hebben maakt het denk ik niet uit. Hier krijgt ze nu flessen van 200ml en die gaan er vaak ook in een kwartier in. Daarna meteen speentje erin en dan is het goed Drinkt jouw dochter alleen maar kleine flesjes? Of voed je al bij? (Lees dat ze 4 maanden is... ) Hoeveel weegt ze?
Ik ben inmiddels gaan proberen om de flesjes wat groter te maken en dat lijkt wel redelijk te werken. Ze krijgt nu 5 of 6 flessen van 150/5, ze drinkt nu in ieder geval de 120 die ik eerst maakte op (savonds zelfs 150 ), en de ene keer meer als ze andere keer. ze er ook wat langer over. Ze komt nu om de 3,5 uur en slaapt ineens door dus volgens mij is ze wel goed verzadigt. Ze is gewoon niet zo'n grote drinker. Ze krijgt trouwens nog geen bijvoeding, ik wil graag wachten tot 6 maanden. Daarbij heeft ze nog totaal geen interesse in ons eten en drinkt ze nu al niet zo heel veel. Ze woog trouwens bij 4,5 maand 5965 gram.
Ja.. 6 Flessen van 150ml mag ze dan al wel hebben. Maar als ze genoeg heeft met minder is dat natuurlijk ook goed. Mijn dochter is het tegenovergestelde haha. Die woog met 3 maanden 6725. Maar woog bij de geboorte ook al 4260. Wij gaan wel starten met bijvoeding met 4 maanden want ze lijkt daar wel behoefte aan te hebben maar als ik jou was zou ik er ook mee wachten. Flesvoeding is nog t belangrijkste dus dan zou ik zorgen dat ze dat eerst genoeg binnen krijgt