Advies gevraagd

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ccwomen, 9 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Mijn zoontje is nu 2 jaar en 8 mnd en slaapt s'middags nog steeds!
    Hij moppert wel dat hij niet wil (doet hij trouwens al heel lang) , maar zodra die op bed ligt slaapt hij binnen 5 min!
    Hij slaapt meestal van 13.00 tot 15.00 de ene keer langer de andere keer weer korter.
    Hij heeft dus duidelijk zn slaapje nog nodig, maar s'avonds ligt hij wel een tijd wakker !
    Hij gaat meestal rond 19.45 naar bed, en normaal sliep hij vrij snel ,maae de laatste weekjes ligt hij nog heel lang te praten / zingen, soms wel tot 21.15...
    Nu was hij om 20.30 stil...
    Wat denken jullie zal dit komen doordat hij s'middags nog slaapt en daardoor nog zo lang wakker ligt of is dit heel normaal ?
    Ben het niet van hem gewend dat hij zo lang wakker blijft liggen!
    Is het tijd om zijn middag slaapje eraf te halen?
    Wat denken jullie ?

2. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    onze dochter slaapt soms nog in de middag (ze is 2,5). Als ze bijvoorbeeld `s ochtends veel gedaan heeft slaapt ze maar als we het rustig aan gedaan hebben laat ik haar op.
    ik zou het gewoon eens proberen,je kan bijvoorbeeld als het 13 uur is even met hem gaan fietsen of naar een winkel gaan,dan doorbreek je het patroon. Dan zal ze wel moe zijn maar dat moet je dan even aankijken. Of je kan hem om de dag smiddags laten slapen.
    Hoe gaat het als hij naar de psz moet?

3. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Ik kan zoiezo niet weg want z'n broertje slaapt ook s'middags, die is 1,5 !
    Hij gaat op vrijdag ochtend naar de Psz dus hij heeft geen middag!
    Hij heeft iets van 2 x niet s'middags geslapen en dat ging wel goed, alleen was hij toen druk bezig met spelen met z'n neefje...
    Ik vind t zelf ook nog wel lekker hoor dat hij s'middags slaapt, alleen vraag me gewoon af of hij wel moe genoeg is s'avonds...
    Ik ga t van de week gewoon een x proberen , kijken hoe t dan gaat !

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

En als je zijn middagslaapje beperkt tot 1 a 1,5 uur? Of anders inderdaad hem ens een middag laten overslaan door hem bezig te houden. Doe iets met hem alleen als zijn broertje slaapt iets wat niet kan met broertje erbij.

5. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Hier heeft het goed geholpen om het middagslaapje te verkorten naar een uurtje max.

6. Annemama

Annemama Bekend lid

23 sep 2009
    547
    0
    0
    Midden NL
    Hey CCwomen,

Wij hebben hier laatst voorlichting over gehad door een kinderpsycholoog. Die zei ongeveer het volgende:

Kinderen hebben minimaal 12-14 uur slaap nodig op een dag. Ook al slapen kinderen tussen de middag niet meer is het belangrijk een rustmoment in te bouwen. Al ligt een kind alleen maar in bed of (als ze ouder zijn rustig een boekje te lezen) laden ze toch de batterij op. In tegenstelling tot volwassen piekeren kinderen niet in bed en rusten ze dus echt. Kinderen hebben dit rust of slaapmoment nog echt nodig om 's middags ook voluit te kunnen functoneren. Als een kind 's middags slaapt heeft hij/zij dat nodig en het gaat NIET van de slaap 's nachts af. Dat een kind niet in slaap kan komen kan er mee te maken hebben dat het gee rustmoment heeft voordat het naar bed gaat. Ouders zijn vaak druk met boodschappen, eten komen, opruimen en het kind heeft dan geen moment om rustig te worden voor het naar bed gaan. Bewust een rustmoment inbouwen voor het naar bed gaan is dus belangrijk. Normale bedtijd is tussen half 7 en 7 uur.

Ik heb er wel wat aan gehad vooral omdat als onze dochter op het KDV geweest is het inderdaad erg onrustig is als ik in die 2 uurtjes nog van alles moet. Soms is het niet anders maar ik probeer er wel echt rekening mee te houden. Een eyeopener vond ik bijvoorbeeld dat in bad gaan een activiteit is voor een kind en geen rustmoment. Onze dochter gaat nu daarom niet meer direct voor het slapen in bad maar direct na het eten zodat we nog ff een half uurtje kunnen chillen voordat ze naar bed gaat. Half 7 is echt hier niet haalbaar als bedtijd maar tussen 7 en kwart over 7 ligt ze er meestal wel in. En ja soms slaapt ze 's middags wat langer (zoals vandaag tot half 4) en ligt ze daarom nog wat langer te zingen in haar bed voordat ze in slaap valt. Maar ze vind het niet vervelend en haar ritme blijft gelijk.

Misschien heb jij er ook wat aan?

7. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    misschien slaapje beetje inkorten ipv het meteen stoppen. Zo te horen heeft hij het nog wel nodig. en misschien 's middags als ze allebei weer wakker zijn wat meer actiefs doen als speeltuin, kinderboerderij oid.
    en het kan best zijn dat het volgende week weer over is dat hij lang wakker ligt.

succes!

8. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    ik zou ook het slaapje inkorten tot een uur 's middags. Maak er geen 1,5 uur van want dan moet je hem midden in zijn slaapritme wakker maken. Het slaappatroon is op deze leeftijd net als volwassenen al (ongeveer) een uur.

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier is ze iets jonger maar ze slaapt hier vaak nog 3 uur s middags.
    Tussen 19.30 en 20.00u gaat ze op bed. Laatste uurtje zit ze hier even rustig op de bank.
    's Morgens wordt ze tussen half 8 en 8 wakker.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Als ik haar hier een keer wakker moet maken, gaat dat na 1,5 u wel beter dan dat ze maar 1 uur heeft geslapen.

11. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Sorry voor de late reactie!!
    Bedankt voor alle adviezen!
    Hij gaat nog steeds naar bed, en laat hem dan gewoon slapen tot hij wakker word/...
    Hij slaat soms een middagje over, ik kijk meestal aan hoe moe die is etc, en tot nu toe gaat het goed !

Deel Deze Pagina