Hoe doen jullie dat? Beginnen met tanden poetsen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door babytjuhh, 24 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babytjuhh

babytjuhh Bekend lid

24 jan 2011
    630
    5
    18
    NULL
    NULL
    Mijn zoon is nu 11 maanden en in 2 weken tijd heeft meneer er 4 tandjes bij.
    Hij heeft er nu 6 en willen we graag beginnen met tanden poetsen (nog niet begonnen omdat hij veel pijn boven had)
    Mijn zoon is een lastige wat betreft naar bed gaan savonds, we zitten regelmatig nog met hem om 21.30 beneden (hij krijgt z'n laatste fles tussen 19.30 en 20.00)
    Als hij dan KO is dan doen wij hem dus graag naar bed!
    En vergeten dus weer om te poetsen!
    Moeten wij hem dan weer wakker laten worden door te poetsen?
    Iemand tips??

2. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Direct na de fles poetsen? Of valt hij tijdens de fles in slaap? Anders slapend poetsen?

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier ook gelijk na de fles poetsen, maar als hij tijdens de fles al in slaap viel dan lieten we 't voor die avond zitten en probeerden de volgende avond weer.

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Gewoon zachtjes poetsen hoor, het is zieliger als je straks met je baby naar de tandarts moet voor een vullling. Dl vond het altijd wel fijn als ze tandpijn heeft, een beetje poetsen daar. Zelf kauwen ze dan ook op van alles.

5. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    anders 's morgens na de 1e fles poetsen ipv 's avonds? en als je de 2e poetsbeurt gaat introduceren kun je alsnog 's avonds beginnen

6. LindsayS

LindsayS Bekend lid

26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier is het echt onderdeel van het slaapritueel. Wij poetsen al maanden, onze dochter was vlot met tandjes krijgen. Hier ziet het er als volgt uit: schone luier, slaapzak aan, 20:00 flesje drinken op de bank, vervolgens richting babykamer, lepeltje vitamine D, tandjes poetsen, slokje water, slaapliedje en naar bed. Het lukt niet altijd om alle tandjes perfect te poetsen maar het is iig geen strijd :) We proberen het zo leuk en makkelijk mogen te maken voor haar!

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Wij poetsen voor de laatste fles, aangezien ze de hele dag ook al zonder poetsen eten en drinken omdat je maar 1x poetst.

Mijn zoontje vind het wel fijn dat borsteltje over zijn tandvlees en hij ligt ook vaak even met de tandenborstel te spelen als ik hem verschoon of pyjama aan doe.
    Ik doe een piepklein pikje tandpasta op de borstel en poets dan eerst zijn enigste melktandje, daarna ga ik nog even zachtjes over de rest van zijn kaakjes. Uit ervaring met de oudste weet ik dat er straks wel een fase komt waarin ze het niet zo leuk meer vinden... Maar goed ze moeten er nou één keer aan wennen!

8. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Hier ook een heel ritueel.
    Bad/wassen. Luier, pyjama, slaapzak en dan tanden poetsen.
    Ik zing meestal een zelf verzonnen liedje, maar hij weet als het liedje klaar is het poetsen ook klaar is. Ik vind het nu belangrijker dat we dit elke dag herhalen dan dat we al heel lang poetsen. Het is nu zonder tranen gelukkig. En na het poetsen even met de tandenborstel spelen dus dan "poetsen" de tanden ook nog wel.

Na het poetsen krijgt hij nog de borst, dan valt hij in slaap dus daarna poetsen werkt niet.
    Ik wil nu wel in de ochtend ook langzaam gaan beginnen met af-en-toe poetsen.

9. julialove

julialove Actief lid

23 dec 2014
    152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter had met 4 maanden haar eerste tandje en de rest volgde snel, nadat het eerste tandje door was zijn we begonnen met poetsen.

In het begin hadden wij hetzelfde probleem, tijdens de fles viel ze in slaap en dan wil je ze liever niet weer wakker maken, zeker niet als ze lastig slapen. Je kunt de eerste tijd poetsen als hij wakker wordt in de ochtend/na het ontbijt, of tussen de middag na de boterham.

Als hij dan straks na zijn laatste fles nog wakker is, of hij drinkt die niet meer dan kun je het tanden poetsen een onderdeel maken van het bedritueel.

Voor het pijnlijke met tandenpoetsen hebben wij als oplossing een tandenborstel gekocht waar een bijtring aan de achterkant zit. Even poetsen, even bijten op de ring en weer poetsen. Als er meerdere tandjes tegelijk doorkwamen smeerde ik soms (als het heel erg pijn deed) een beetje Dentinox op de pijnlijke plekken en dan even snel poetsen. Ik ben nooit gestopt met poetsen, ook niet tijdens het doorkomen van de tandjes, soms duurde dat namelijk erg lang en een keertje overslaan is niet erg maar 2 weken achter elkaar wel, vind ik. Dan poets ik gewoon iets korter of met m'n vinger zodat ik ondertussen het tandvlees kan masseren.

10. bsmits

bsmits Actief lid

29 apr 2014
    127
    2
    18
    NULL
    NULL
    Zet beneden zijn tandenborstel en tandpasta klaar. Je geeft aan dat je tussen 1930-2000 u hem de fles geeft. En dat hij om 2130 u pas slaapt. Dan heb je tijd om hem toch even te poetsen? En daarmee kan je ook een routine creëren waarbij straks de melk er tussen uit gaat, maar dat is een ander verhaal.

Het is belangrijk dat hij de fluoride uit de tandpasta in zijn mond krijgt, zodat die de tanden kunnen beschermen.
    Je eigen speeksel beschermt je tanden enigzins. Dus terwijl je praat, slikt, en na het eten, helpt je eigen speeksel om je tanden te beschermen. Als je slaapt, gebeurd dat stukken minder. En dan kunnen de overgebleven suikers uit het eten de tanden meer gaan aantasten. Als je dan een deel wegpoetst, zal de eventuele aantasting stukken minder zijn. Is het niet gelukt, prima, dan poets je de volgende ochtend. Maar probeer het wel te doen.

Bij mijn dochter komen nu diverse tanden en kiezen tegelijk door. En het duurt lang voordat ze echt doorbreken. Eten en drinken gaat prima, maar tanden poetsen is nu sinds enkele weken pijnlijk. Jammer, maar het tandenpoetsen moet toch gebeuren. Over drie jaar een gaatje uitboren of vullen vind ik erger voor haar. Ze mag eerst zelf met de tandenborstel + tandpasta rommelen, dat vind ze leuk. Dan kan al een groot deel van de fluoride inwerken. En daarna neem ik het over, neem haar in de houdgreep, en poets vlug alle tandjes en kiezen (en tong!). Ik ga niet wachten totdat het niet meer pijnlijk is, net zoals julialove.

11. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat zijn er veel kindjes die geen problemen hebben met tandenpoetsen! Bij ons is het echt al maanden een drama (eigenlijk meteen al toen we ermee begonnen). Dochter is nu bijna 14 maanden en de laatste tijd gaat het zo: slaapzak aan, op het aankleedkussen op de commode, papa houdt de armpjes vast en ik probeer dan het hoofdje vast te houden, de mond open te krijgen en het tongetje aan de kant te duwen. Snel de tandenborstel erover en daarna een compleet hysterisch kind aan de borst weer tot rust laten komen. Van alles al geprobeerd, ik word er een beetje wanhopig van. Ze vindt het echt vreselijk, en dat duurt al zo lang dat het ook niet aan doorkomende tandjes kan liggen. Type tandenborstel of tandpasta lijkt ook niet uit te maken.

Enige tip die ik kan geven: wel gewoon poetsen, het is tenslotte wel heel belangrijk...

12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Nee hoor, hier ook al maanden een strijd, maar het is nou eenmaal iets dat moet. Ik sla ook geen poetsbeurt over omdat er tandjes doorkomen. Ik probeer zo snel en zo voorzichtig mogelijk te poetsen en hoop dat hij het ooit leuk gaat vind. ;)
    Hier was pas ook een topic over...

13. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Hier val dl aan de laatste fles (19.30) jn slaap. Wij poetsen haar tandjes dus s ochtends. Bij het wassen etc. Wij poetsen vanaf 4 maanden (dl was behoorlijk snel met de tandjes) en we hebben s avonds geprobeerd maar dan was ze zo overstuur dat dit een stuk beter hielp. Over een tijdje gaan we wellicht wel naar de avond maar zolang dit goed gaat houden we dit aan.

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Oh die fase hebben wij ook gehad hoo (met dochter, zoontje moet die fase nog krijgen) dat we het standaard met twee man moesten doen! Eén hield haar in houdgreep, de ander poetsen. Inderdaad zo rond 14 maanden denk ik. Bij mijn dochter die nu 3 is moet ik nog vaak dreigen; of je werkt nu mee of ik hou je vast op schoot (lees houdgreep) dat vind ze vreselijk dus meestal werkt ze dan wel mee.
    Gaat met fases, sommige periodes is het geen probleem, sommige periodes is het elke keer strijd..

15. babytjuhh

babytjuhh Bekend lid

24 jan 2011
    630
    5
    18
    NULL
    NULL
    Heel fijn zoveel reacties, bedankt!

Ik begrijp maar al te goed dat ik nu echt moet gaan poetsen, heb het net gedaan (wel is waar voor de fles) en hij vond het best 'leuk'
    Dus we gaan het nu zeker elke dag doen!

Heel stom misschien maar ik heb er niet eens aan gedacht om smorgens te gaan poetsen..
    maar dat ga ik nou zeker proberen zodat het iig 1x per dag gebeurt!

De momenten dat hij niet gelijk wil slapen kan het ind na zijn fles (als hij bijv pas om 21.30 naar bed gaat) en is hij wel KO dan doe ik het zeker de volgende dag!

Nogmaals bedankt!!

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Poetsen is alleen moeilijk wanneer de tandjes door komen.hier is het luier om, verkleden,slaapzak aan, fles, tandjes poetsen,boekje en naar bed.

Tijdens het poetsen tel ik rustig tot 10 elke sec poets ik de bovenste of onderste rij. Na de 10 tellen krijgt hij de tandenborstel en bij op de achterkant (bijt gedeelte speciaal op de tandenborstel) of poetst zijn of mijn tanden.

Zodra je vast gaat houden is het drama en blijft het drama.tenminste dat denk ik.

17. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Ik ben er gelijk mee begonnen toen het eerste tandje helemaal door was. Alledrie mijn zoontjes vinden het leuk om te poetsen. Ik poets ze nu voor de laatste fles, na het wassen. Ik vergat het heel vaak na de fles, maar omdat ik 3 baby's heb had ik er vaak ook geen tijd meer voor. Mijn kindjes krijgen de fles, de 1e laat een boer en gaat naar bed, vervolgens is de 2e ook al klaar en zo gaat dat met de 3e ook dus voor ik de 3e naar boven breng, slapen de andere 2 al bijna dus dan ga ik geen tanden meer poetsen. Dan maar voor de fles. Als het maar 1x per dag gedaan is.

18. Ilz

Ilz Actief lid

7 apr 2015
    241
    1
    0
    NULL
    NULL
    Tandpasta is niet direct nodig bij de kleintjes! Gewoon lekker poetsen zonder tandpasta! Het heeft nog geen meerwaarde voor ze, het enige waarom. Wij poetsen met tandpasta is voor de fluoride. Wat ik vaak als tip mee geef aan ouders die ik zie bij onze tandartsenpraktijk is leg je baby lekker neer op verschoningsmat of benen of box en dan spelerde wijs poetsen maak er een spel van. Pak voor jezelf ook een tandenborstel en laat zien hoe leuk t is. Vaak als babys/kids liggen kunnen ze meer ontspannen. Poetst niet direct na een fles of hapje maar een half uur later of poets ervoor dit is veel beter voor de tandjes.

19. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Het is misschien niet nodig maar mijn dochter vindt het lekker :D . Daarna 'spoelen' door haar een klein flesje water te geven en ze is helemaal blij

20. Ilz

Ilz Actief lid

7 apr 2015
    241
    1
    0
    NULL
    NULL
    Oh maar t mag ook alleen sommige kleintjes vinden de smaak niet lekker vandaar 😀

Deel Deze Pagina