Romper, pyjama, eventueel sokjes, een winterslaapzak en eventueel nog een dekentje daar overheen. Heel veel meer kan ik niet doen volgens mij...
Aaaah, ik vroeg het me al af... Zag een klein eskimootje voor me haha... Maar dan is het in Tirza's kamertje ook echt heel warm hoor (en dan valt 23/24 graden nog mee, in de zomer was het 28!!). Bij ons zijn de zomers dus een groter probleem dan de winters vermoed ik.
Badstoffen kleding aan s'nachts! In de winter is het op Esmee haar kamer ook koud.. een graad of 10.. Esmee krijgt dan een romper met lange mouw, een pyama ( winter) en een winterslaapzak met lange mouw.. Nu slaapt ze ook al in een winterslaapzak anders is het echt te koud voor haar.. Vanaf volgende week gaan we proberen haar onder een dekbedje te laten slapen.. Ben benieuwd! Hema heeft trouwens badstoffen rompers met lange mouw en winterpyama's
Mijn dochter slaapt nu met een romper met lange mouwen, pyjamabroek, sokjes in een winterslaapzak met lange mouwen (van de hema). Hier word het snachts ook best koud (enkel glas) en probeer nog wel een dekentje op haar te leggen maar die is een uur later er wel weer vanaf. Als het straks kouder word straks krijgt ze een romper, pyjamajasje en pyjamabroek (flanel) aan in haar winterslaapzak. Als het dan nog te koud is zet ik de kachel in de gang aan en zet haar deur open.
Bij Lisa is deze nachten normaal 19-20 en ze slaapt in een pyjama en sokjes of romper lange mouwen met sokbroekjes + winterslaapzak zonder mouwen, geen dekkentje of zo iets. 'S ochtends voelt ze lekker warm aan, dus tot nu toe maak ik me niet zo veel zorgen. Ik denk wel dat ik straks wel nog een romper lange mouw daaronder ga doen. Als het nog kouder wordt, dan een dikkere slaapzak met mouwen. Toen ze net geboren werd (eind januari) en de maanden daarna had ze romper lange mouw + truitje + sokjes + sokbroek + winterslaapzak zonder mouwen + dekkentje maar die vlog snel af.
@Kweenie: van de zomer was het hier dus regelmatig bijna 30 graden Omgekeerde probleem, toen had ze het veel te warm Komt gewoon omdat de ramen zo tochtig als de weet-niet-wat zijn, de temp van buiten komt dus gewoon binnen...
Bij mij is het ook zo tochtig, door kiertjes langs/ tussen de ramen. Dat heb ik in de winter opgelost door de kiertjes helemaal vol tissues te proppen. Klinkt stom, maar het werkte heel goed. Enige nadeel was dat het raam niet meer open kon, maar niet alle ramen waren tochtig dus luchten kon toch nog wel genoeg. In de zomer blijft het bij ons dan wel weer lekker koel, omdat het onder de bomen staat en dus geen zon op het dak komt.
Op het moment slaapt Milan is zo'n tussenslaapzak van de Hema, zonder mouw. Hij heeft een romper met korte mouw, pyama en sokjes aan. Als het nog wat kouder wordt gaat hij in de nog wat dikkere winterslaapzak, later met mouwtjes (prenatal). Gewoon uitproberen, als het te koud is hoor je het wel hoor! 2 slaapzakken zou ik persoonlijk niet doen, als het te warm wordt kunnen ze niets uittrekken, zou dan toch nog eerder een dekentje proberen.
Dekentje werkt hier echt niet, die zit 'r dan in de weg, raakt ze in verstrikt, enz. Drama hier Maar... heb inmiddels via babyandmore de combisleeper besteld vanochtend en inmiddels al in huis! (Haha, dat bedrijf blijkt hier een paar straten verderop te zitten, dus die kwamen m'n bestelling gelijk even langs brengen ). Voor 50 euro vond ik het wel te doen, heb dan wel de grote besteld, daar past ze al wel in met haar lengte Maar die oogt me erg lekker warm, daar komt ze de winter wel mee door (en eventueel volgende winter en daaropvolgende winter ook nog als ze dan nog steeds niet onder een deken wil blijven liggen )
Slaapzak heb je dus al. Hier ook een ramp met laken en deken. Ik heb de puckabag, die heeft een hoge TOG (zie: ik-ben-mama). Daar slaapt hij nu met een romper in, als het kouder wordt kan daar nog een laag overheen, raam kan nog dicht (liever niet) en de cv kan nog aan (ook liever niet). Maar zijn kamertje is dus ook heet in de zomer en koud in de winter, dat heb je met die oude huizen! Nog wat tips om het warm te krijgen: (merino) wollen rompers en kleding (ik-ben-mama, h&m) wollen oversokken (v&d, h&m) koperzalf voor op de voetjes (als de voetjes warm zijn, is de rest van het lijfje dat meestal ook). Ik heb een baby die altijd ijsklompjes heeft, ook als het 30 graden is, vandaar.
jamie slaapt nu eigenlijk nog gewoon in romper met lange mouw, slaapzak zonder mouwen en een dun dekentje.. als het straks kouder word krijgt hij romper met langemouw, pyama en dikke slaapzak en het deken wat hij nu ook heeft maar dan dubbelgevouwen. warm zat denk ik, anders laat ij het wel weten
10 Graden maar? Dan zou ik toch even de verwarming aanzetten voor de nacht zodat haar haar kamertje een beetje op kan warmen. (Ik zet hem dan wel uit als ze naar bed gaat). Hier gaat ze in de winter gewoon in een romper, pyama, slaapzak(een dikke met mouwen) en als het echt koud is een dekentje. NU vind ik een dekentje in haar bed altijd wat lastig omdat ze zich dus bloot trapt en het een grote prop in haar bedje word. Nu slaapt ze in een rompertje en een dikke slaapzak. (sinds gister pas, het word nu 's nachts toch al kouder)
@Rozemarijke: Ik heb op Jitte's kamer hetzelfde probleem. Jelle sliep daar eerst en de afgelopen 2 winters zijn echt een drama geweest. Jelle bleef wel redelijk onder de dekens liggen maar zijn hoofd voelde dan helemaal koud aan. En daar werd hij wakker van en ging daarna alleen maar slapen als hij een fles warme melk had gehad... De cv aan heeft waarschijnlijk weinig zin, (net als hier) omdat die, als het beneden op temperatuur is, afslaat, terwijl het dan boven nog niet warm is. Wij hebben voor een euro of 30 een electrisch kacheltje gekocht en dat erbij gezet... Probleem opgelost! Ik was bang dat het veel zou kosten qua stroom, maar ik kreeg nog geld toe van de Nuon, dus het viel mee... Wat betreft die kieren, kun je dat niet opvullen met purschuim? Dat is van dat schuim dat bijna vloeibaar uit de bus komt en dan heel erg uitzet. Daar kun je een hele hoop gaatjes mee dichten, hebben wij ook gedaan en het scheelde al enorm... (al was het niet genoeg... ) Hoe het dit jaar gaat met Jitte moet ik maar afwachten, ik heb al een combisleeper, die zou ik dan mooi kunnen gebruiken.
Hier is het boven ook altijd zo koud, in de winter dan, in de zomer is het sauna. Wij wonen ook in een oud tochtig huis.. De combisleeper is hier ook echt een uitkomst. Er onder draagt ze dan alleen een romper en dat is warm genoeg. Als het echt koud is doe ik haar ook sokjes aan. Vorig jaar is het goed gegaan in de winter. Voordat we de combisleeper hadden werd ze regelmatig wakker 'snachts, na aanschaf niet meer.
De kieren dichtmaken is niet echt een optie: die zitten tussen het kozijn van het raam en het kozijn zelf. Als ik de kieren dichtmaak, kan het raam niet meer open (en wij hebben boven dus geen kleine raampjes die je even open kunt zetten om te luchten. We hopen volgend jaar een grote verbouwing te doen en dan komt er iig op dat kamertje een nieuw (kunststof) kozijn... want dit is echt geen doen! Nouja, als het echt te erg wordt, (dat zelfs met hoofd in de kou te erg is) moet ze maar bij ons op de kamer in het campingbedje...