Hoe doen jullie dat met de voedingen?

Discussion in 'Voeding' started by Gummiebeertje, Jul 6, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    @Linnypin, ik denk dat de meeste dames het juist heel goed bedoelen hoor. Je voelt je wat aangevallen heb ik het idee, maar er is één belangrijk ding dat ik heb meegekregen en onthouden van mijn CB: geen 'gewone' melk tot 10 maanden. Dat is niet goed voor de niertjes van je kindje. Ik denk dat ik niet de enige ben geweest die dat advies gekregen heeft, vandaar de reactie van de andere meiden.

Je vroeg naar schema's. Hier gaat het vanaf 7 maanden nu zo:

07.45 uur - fles opvolgmelk 210/7
    09.00 uur - fruit (met stukjes)
    09.30 uur - slapen
    11.45 uur - uit bed en boterham inclusief korstjes en een beker water
    12.45 uur - fles opvolgmelk 150/5
    13.30 uur - naar bed
    15.45 uur - uit bed
    16.00 uur - warm eten en daarna yoghurt (we proberen op dit moment om om 16.00 uur een liga met wat te drinken te geven zodat we het avondeten kunnen verlaten)
    18.00 uur - even naar bed
    tussen 19.00 en 20.00 uur - uit bed en onder de douche/in bad/wassen op het aankleedkussen)
    20.00 uur - fles opvolgmelk 210/7 en eventueel als ie zin heeft nog een koekje
    21.15 uur - naar bed

2. Gummiebeertje

Gummiebeertje Bekend lid

May 24, 2010
    956
    0
    0
    huismama
    Dank je voor je antwoord =]
    Ik zal eens kijken of ik het kan aanvullen met kwark of yoghurt.

wat ik bedoelde met die 'wijsheid' waar dat vandaan kwam.
    Tegenwoordig zijn er overal deskundigen voor.
    En ik vind ze heus niet verkeerd hoor, ze doen goede dingen.
    Maar ik neem niet altijd zomaar iets klakkeloos aan wat ze zeggen.
    Een voorbeeld waar ik dat dan op baseer betreffende die voeding:
    Toen Adam en Eva op de wereld waren, waren het 2 mensen.
    Toen waren er geen deskundigen.
    Al met al waren er in het begin dus weinig mensen, dus ja, wat als je geen BV kon geven en er geen andere 'moeders' in de buurt waren?
    Dan waren er de dieren.
    (zo zie ik het dan he ;) )
    De mensen werden vroeger honderden jaren oud, tegenwoordig mag je blij zijn als je de 70/80 haalt.
    Dan ben je al oud.
    Dan is het naar mijn idee juist die chemische rotzooi die ons zo 'minder' gezond maken, en lijkt me puur dan weer het beste.
    Als die dingen om alles houdbaar te houden, poedertjes etc, is niet goed...dat geloof ik nooit.
    En dan kan een deskundige nog zeggen dat dat het beste is...maar toch. Die halen het ook weer uit boekjes.
    En hoe bepaald een deskundige of geleerde wat het beste is voor het kindje?of jezelf? lijkt me best moeilijk hoor :D
    Plus dat zo'n deskundige vaak een band heeft met de fabrikant van opvolgmelk, dus dat is niet echt objectief.

Snap je ?
    Ik snap jou redenering best wel hoor, maar ik hoop dat je de mijne ook een beetje snapt.
    Echt, ik ken zoveel mensen die zijn opgegroeid met gewone koemelk, en ze mankeren echt niets.

3. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    De Chinese geneeskunde geeft aan dat bananen vaak heel slecht zijn voor kindjes. Maar... dan vooral in 'koude' zones. Waar jij woont zijn bananen een product dat in de vrije natuur groeit. Ons klimaat hier is daar echter niet geschikt voor. De Chinese geneeskunde geeft aan dat je dan vaak ziet dat kindjes last krijgen van hun darmpjes. Veel kindjes krijgen dan ook echt op allergie lijkende reacties op bananen. Maar het is wel duidelijk dat het ene kindje er meer gevoelig is dan de andere. Ik moet zeggen dat Sam gelukkig nergens last van heeft bij het eten van bananen, maar ik ken een kindje dat echt helemaal ziek werd na het eten van banaan. Ik vind het dan ook raar dat in veel fruitpotjes uit de winkel zuidvruchten zitten.

Groetjes,
    Josien

4. Gummiebeertje

Gummiebeertje Bekend lid

May 24, 2010
    956
    0
    0
    huismama
    @t Josien,

dank je wel voor je schema ;)

En ja, ik voel me idd een beetje aangevallen ;)
    Zoals ik hier net onder ook al aangaf snap ik hun redenering best, maar niemand de mijne blijkbaar, en dat vind ik erg jammer.
    Ik kwam hier voor het schema eigenlijk en wordt overal op terecht gewezen.
    Dat vind ik gewoon jammer....

Iemand zegt tot een jaar geen melk, een ander tot 10 maanden...wat is het nu? Snappie? :D iedereen zegt wat anders, dus weet je toch ook niet meer wat juist is?

5. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Iedereen zijn eigen ideeën. Zo mag jij die van jou hebben (er is hier volgens mij niemand geweest die jouw ideeën 'afgebrand' heeft - maar men heeft je alleen op de aangetoonde risico's gewezen). Ik zou (al was het maar prijstechnisch :D) ook liever gewoon koemelk geven, maar mijn vader heeft een nierziekte dus ik maak van heel nabij mee wat dat voor een ellende met zich meebrengt (ik heb vandaag de eerste stappen genomen om levende nierdonor voor hem te worden toevallig). Bij hem is het onduidelijk waardoor zijn nierziekte veroorzaakt is. Maar als ik dus dingen hoor die slecht kunnen zijn voor je nieren, dan gaan bij mij - met mijn door ervaringen gekleurde bril - alle alarmbellen rinkelen. Niet terecht natuurlijk dat je jezelf door 'angst' laat leiden, maar dat van die schade voor de niertjes is toch ook wel wetenschappelijk onderbouwd. Denk dat daarom veel mensen voorzichtig zijn...

6. Gummiebeertje

Gummiebeertje Bekend lid

May 24, 2010
    956
    0
    0
    huismama
    Hayley is gelukkig ook erg makkelijk met eten...
    Alleen die stukjes :D dat lukt nog niet echt :D

Wel prak in de banaan al grof zodat ze wend...brood wil ze echt nog niet..blijf het maar gewoon aanbieden, dus misschien dat ze met een weekje wel 3 stukjes eet :D

7. Gummiebeertje

Gummiebeertje Bekend lid

May 24, 2010
    956
    0
    0
    huismama
    jahoor geloof ik ook, en het is zeker niet verkeerd om voorzichtig te zijn.
    Wel erg om te horen van je vader trouwens :(

8. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Je moet je niet aangevallen voelen meid, maar ik denk juist blij zijn dat mensen met je mee proberen te denken, toch :D?

Ik veroordeel je niet hoor... integendeel. Iedereen moet vooral doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Ik geloof niet dat er iemand op dit forum is die bewust zijn/haar kind kwaad wil doen.

9. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Oh brood was hier in het begin ook wel een probleem. Ik heb gewoon een week geen brood gegeven en de week erop weer een keer geprobeerd. Toen nam hij vier stukjes. De week erna at hij nog steeds maar vier stukjes. En tot slot na drie weken na het eerste hapje at hij van de een op de andere dag ineens een hele boterham. Ik heb bij Sam ervaren dat het helpt om mezelf er vooral niet te druk om te maken. Het komt wel... het heeft ooit gewoon wat tijd nodig.

Succes!

P.S.: ik geef Sam altijd Griekse yoghurt. Die is wat voller en minder 'zuur' van smaak.

10. Gummiebeertje

Gummiebeertje Bekend lid

May 24, 2010
    956
    0
    0
    huismama
    hehe, nee hoor, ik heb ook zoiets van, als ze nog niet wil is ze er nog niet aan toe ;)
    Het komt vanzelf, ik blijf het gewoon aanbieden, zodat ze kan kiezen of ze het wel of niet wil ;)

Ik zal morgen eens kijken naar die griekse yoghurt.
    Geef je dat gewoon zo met het lepeltje en niets erdoor?

Ps, ik ga nu naar bed, maar zou graag morgen je reactie nog lezen over die yoghurt ;)

Welterusten voor nu :)

Ps, ik hoop het maar, ik wil ook het beste voor mijn dochter, en wil haar echt geen kwaad doen hoor.
    Hou echt zielsveel van haar en zou haar echt voor geen goud kwijt willen ;)

11. adi

adi Niet meer actief

Ik snap je redenering ook heel goed hoor, maar wat betreft het bovenstaande heb je toch niet zo goed opgelet bij geschiedenis.

Tot maar voor kort geleden werden mensen niet ouder dan 60. In de eeuwen vóór Christus (bij Egyptische periode) was de gemiddelde leeftijd van een mens ongeveer 30 jaar. Als je 28 was, was je stokoud. Mensen gingen zich voortplanten met 14-15 jaar.

En vanuit de natuur zijn er echt maar heel weinig vrouwen die geen bv kunnen geven. En in die tijden was dat iets vanzelfsprekends, netzoals dat een volwassene water nodig heeft om te overleven. Als er geen water was, wat moest je dan?
    Maar als een kindje geen bv van eigen moeder kreeg, kreeg het van een andere vrouw. In veel culturen is dat tegenwoordig ook doodnormaal. Want tja, wat als je in een land woont waar geen koeien zijn? ;)

12. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    Meid, je moet je niet aangevallen voelen. Iedereen doet wat hem/haar goeddunkt.
    Ik meen dat er op dit forum zelfs iemand is die haar kindje(s) helemaal geen melk geeft omdat ze vindt dat melk voor kalfjes is en niet voor mensen.
    Wie ben ik dan om iemand daar op te veroordelen.

Natuurlijk heb ik mijn mening erover. Ik zou het persoonlijk namelijk niet doen.

Wat ik je wil adviseren is toch om te proberen het bespreekbaar te maken op het cb of een voedingsdeskunige. Niet om je over te laten halen tot opvolgmelk, want volgens mij wil je dat echt niet, maar wel om te bespreken wat je dan extra zou kunnen aanbieden om ervoor te zorgen dat je kindje geen tekorten krijgt aan het een of ander.

En wat het broodje betreft. Wij zijn begonnen met een broodkorstje, daarna een paar stukjes en na een week of wat at ze 1 broodje. Ik smeerde er in het begin een beetje boter op en ben daarna andere dingen als jam en appelstroop gaan toevoegen en zo verder.

Ik was ook bang dat ze zou gaan kokhalzen, maar het is maar een enkele keer voorgekomen en snel was ik er niet meer bang voor (stikken).

Het is meer je gevoeld denk ik dat je hebt dat de voedingen zo snel op elkaar komen. Tenminste, dat had ik wel toen we begonnen met bij voeden.
    Dat komt wel goed.

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

#53 zogelukkig, Jul 8, 2010
    Last edited by a moderator: Jul 8, 2010
    Inderdaad. 2% om precies te zijn waarbij het niet lukt.

@Linnypin: Wij Westerse vrouwen zijn veel te verwend en gestrest en zeggen veel te gauw dat het niet lukt. Maar serieus: als je melk hebt en je kind kan aanhappen, dan KAN je dus borstvoeding geven. Vrouwen zeggen vaak: het is niet gelukt, maar bedoelen daarmee dat ze het te vermoeiend of te pijnlijk vonden, dat is iets heel anders!
    Niet dat ze daarom minder zijn hoor, helemaal niet!! maar het is ook zo dat er nu eenmaal alternatieven voorhanden zijn. Die heb je in armoe landen niet. Als het echt niet lukt wordt er een beroep gedaan op zus, moeder of tante. Zie je het hier al gebeuren? Nee, vinden we idioot, shocking zelfs! Als je hier moedermelk door de pannenkoeken doet en die aan je familie serveert, wordt je voor gek versleten! Terwijl een ander mens toch echt dichter bij je staat dan een rund!

Als jouw kind nog nooit last heeft gehad van allergieen, kan je bij 7 maanden voorzichtig beginnen met volle aangezuurde zuivel. Mijn ventje eet ook volle Griekse yoghurt, is lekker romig. Begin eens met 50cc, dat is meer dan genoeg.

In yoghurt of melk zitten veel minder bouwstoffen dan in opvolgmelk. Pas als je kind voldoende bijvoeding eet in de zin van groente, fruit, brood en aardappelen/rijsta/pasta kan je opvolgmelk vervangen voor koemelk.

En dan nog even dit: Adam en Eva waren echt niet de enige twee mensen op aarde hoor, dat moet je niet zo zwart/wit zien en ze baarden niet alleen zonen. Maar het gaat wel erg ver om daar nu over uit te weiden.;)

@Josien: een rijpe banaan is niet verzurend, maar licht alkalisch volgens de Chinese levenswijze. Ik zelf ben dol op alle fruit en bloemgroente dat voldoende zon heeft gehad en eet het liever dan wortels en stengels (antroposofische levenswijze).

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik ben het met je een dat voor een kind van deze leeftijd aangezuurde zuivel wat geschikter is. Yoghurt kun je prima op drink(fles)dikte krijgen met een scheutje water er in. Kwark kun je prima met een lepeltje eten (en dan wat ernaast drinken).
    Maar op zich is na 9 maanden opvolgmelk voor een goed etend kind niet echt meer nodig.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Nou, daar klopt niets van volgens de info die ik heb. Volgens de westerse voedingskunde is een banaan gewoon een prima bron van allerlei bouwstoffen, hooguit een beetje laag in vitamine C.

En ja er zijn kinderen die reageren op banaan. Net zoals je kinderen hebt die reageren op aardbeien (zouden die dan soms moeten emigreren naar de tropen of zo?) en je op zo ongeveer alles wat je eet of drinkt kunt reageren. Maar dat heeft niets met warme of koude zones te maken.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kunstvoeding (moedermelkvervangers op basis van melk van andere dieren) bestaat al duizenden jaren. Bij opgravingen in Israel en Egypte zijn al heel oude aardewerken 'flesjes' gevonden.

Commercieel vervaardigde kunstvoeding stamt uit de helft van de 19e eeuw.

Maar je kunt hoog en laag springen. Moedermelk is gewoon de geschiktste voeding voor een kind en het niet krijgen van moedermelk levert risico's voor de gezondheid op. En dat is ook al eeuwenlang zo.

17. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    ik bedoelde ook de commerciele..;)en dat over mm, daarom krijgt mijn meisje dat ook nog steeds ;) (9 maanden)

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat WAS eeuwenlang zo.. NU is het zo dat moedermelk de meeste VOORDELEN biedt. Het is NIET zo dat het niet krijgen van moedermelk risico's levert!

Je krijgt namelijk geen allergiën van het NIET krijgen van moedermelk. Je krijgt namelijk geen koemelkallergie van het NIET krijgen van moedermelk etc etc. Hierbij geen relaas dat moedermelk niet het BESTE is maar dat is heel wat anders dan dat het risico's geeft om het NIET te geven. Kunstvoeding is een prima alternatief wat GEEN risico's geeft maar niet de bijzondere, zeer positieve eigenschappen van moedermelk heeft.

Dirksmama... dit zijn nou uitspraken die passen bij die club waarvan de naam zo naar is... TOO MUCH!!! :$

19. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Typisch gevalletje van pot verwijt de ketel, wat ben je daar toch goed in!

Jij hebt duidelijk je lidmaatschap al weer omgezet!

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

zucht... en het is al zo warm

Share This Page