Hoe doen jullie dat met kleedgeld?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door cowgirl80, 16 mrt 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Het is ook maar net wat je kinderen gewoon zijn natuurlijk
    Om die reden zou ik bij het bepalen van het budget kijken naar de eigen situatie.
    Wat waren ze gewoon, hoeveel gaf je zelf uit aan de kledij voor de kinderen, ....
    Voor een kind die amper kledij krijgt en zeeman spullen draagt is 60euro veel en voor de anderen is dat bijzonder weinig.

Youtan, Sado, Saartje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Ik heb ze gehad variërend van 50 tot 400 euro en kan er niets anders van maken dat er zeker wel verschil tussen zit. Dus hier kinderen elke dag op de fiets, dan vind ik een goede winterjas wel belangrijk om iets extra aan bij te dragen. Had zelf dit jaar een goedkopere gekocht, is echt wel lekker warm, maar ook al op meerdere plekken wat kapot aan het gaan. Dochter doet al 2 jaar met haar jas en nog geen plekje te zien.

3. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.003
    14.667
    113
    Vrouw
    Er zal vast verschil in kwaliteit zitten, maar never dat ik 400 uit ga geven voor een (winter)jas. Een goede jas is soms wel even zoeken, maar voor de kinderen heb ik nog nooit meer dan 50/60 uitgegeven. Dat is toch echt mijn max.
    Mijn jongens fietsen niet in de winter, maar zijn na de voorjaarsvakantie weer gaan fietsen. Zij hebben nu al geen winterjas meer aan. Veel te warm! zij dragen een softshelljas.

Athina vindt dit leuk.
  4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Ja ieder zijn ding natuurlijk en dat ze niet fietsen in de winter maakt het ook een heel ander verhaal. Hier is de winterjas nog steeds aan trouwens hoor, was hier vanmorgen -2 en dan is 10km best koud. Zoon heeft al een nieuwe softshelljas, maar die heeft hij nog niet aan nu.

Ysabella, Youtan, Zxcvb en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Mijn jongste heeft nu een Airforce jas, ze wilde hem heel graag en had geluk dat we er nog een hadden liggen van een nichtje. Als die kapot gaat oid en ze zou een nieuwe willen, dan zou ik - met enigszins pijn in mijn hart ;) - nu wel een nieuwe kopen, omdat ik weet dat ze hem in de winter dagelijks draagt (in tegenstelling tot de oudste ;)). Maar eigenlijk vind ik ze dus veel te duur (en nog meer ga ik er dus ook zeker niet aan uitgeven, helemaal niet omdat je ook voor 100-150 euro genoeg keus hebt aan prima jassen voor dagelijks op de fiets naar school).

Zelf overigens ook al genoeg duurdere dingen gehad die kwalitatief helemaal niet zo goed waren, en andersom ook genoeg goedkope dingen die heel lang meegingen. De prijs zegt lang niet altijd iets over de kwaliteit, is mijn ervaring.

Saartje33 en Neuzeke vinden dit leuk.
  6. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Als ze niet uitkomen omdat ze dure merkkleding willen of heel veel items, dan is dat idd een leermoment.
    In het geval van een groeispurt en veel tegelijl nodig hebben, zou je zelf ook dat extra geld hebben uitgegeven (wanneer jij de kleding koopt en dus niet met kleedgeld). Dus vind ik het niet meer dan normaal om even bij te springen.

Mijn zoon hoeft niet een half jaar met te strakke kleren en hoog water te lopen omdat het kleedgeld niet genoeg was voor normale kwaliteit kleding.

Youtan, cowgirl80, suus1983 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Haha
    Dat gaat hier echt niet gebeuren. Zoon is heel precies met zijn uiterlijk.

Mijn zwager had vroeger ook een goede strategie voor extra kleedgeld. Die trok sokken aan met een gat en ging bij oma op bezoek.
    Schoenen uit. Gezellig keuvelen. Oma ziet gat en geeft meteen geld voor nieuwe sokken :roflmao::roflmao:
    Werkt niet bij alle oma's kan ik je vertellen.

Saartje33, Consuminderma en suus1983 vinden dit leuk.
  8. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Dat zeg ik ook helemaal niet met deze post. Maar meer dat er dus wordt geschreven ja dan komen ze misschien niet uit bij voorbaat al. Dus verder ben ik het met je eens maar dan zou ik dus alsnog wel voor kleedgeld zijn en als je dan ziet dat ze dus om een goede reden niet uit komen kan je altijd nog bijspringen. En idd niet als er echt hele dure merkkleding is gekocht zonder dat dit nodig was.

Saartje33 vindt dit leuk.
  9. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Ah op die manier.
    Wij hebben gekeken wat we voorheen ongeveer uitgaven aan kleding voor hem. En het bedrag daarop gebaseerd. Dan moet je kunnen uitkomen. Zeker omdat hij daarnaast ook wat zakgeld krijgt en geld uit een bijbaantje (inmiddels gestopt).
    Of hij alles uit zijn kleedgeld budgetteert weet ik niet. Dat mag hij lekker zelf uitzoeken. Tot nu toe gaat het prima zo.

Saartje33 vindt dit leuk.
  10. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.857
    5.118
    113
    Home
    Ik durf helemaal niet te berekenen wat ik op jaarbasis uitgeef haha :|
    Maar we kijken wel samen en dan benoem ik ook de prijzen
    Zn schoenen en jas waren duur maar ik kan ook rustig een leuke hoodie vinden bij de hm
    Ik zou ook een gedeelte kunnen geven zal er eens over nadenken

Youtan, cowgirl80 en Zxcvb vinden dit leuk.
  11. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.366
    113
    Ik denk dat het vooral belangrijk is om samen met je kind te kijken hoe de standaard was.
    Want ik koop echt nooit jassen van 50 euro of meer, ook geen winterjassen en mijn kinderen fietsen door weer en wind, sneeuw en regen naar school, zoon fietst het in 25 minuten, dochter doet over dezelfde afstand 3 kwartier :roflmao: en toch doen ze dat zonder koud te worden in hun winterjas van 30 euro ofzo. Maar ik koop ze dus eind seizoen in de uitverkoop. Zeker de oudste groeit niet of amper meer, dus die draagt al 3 jaar zijn jas die ooit 15 euro was. Nu heb ik een nieuwe gekocht, omdat ik de oude armoedig vind geworden, van 100 voor 20 euro. Maar hij draagt hem niet, want zijn oude is veel fijner :rolleyes:
    Dochter ook eind winter vorig jaar een nieuwe gekocht, van 75 voor 20 euro. Maatje te groot genomen, en die heeft ze deze hele winter met veel plezier gedragen en als ze nog zo minimaal groeit als nu draagt ze hem volgende winter gewoon weer.

Wat betreft kleedgeld, ze willen het nog niet echt hier. Oudste begrijp ik ook, hij vindt het niet boeiend, is blij met de kleding die ik koop over het algemeen (als het maar simpele jeans zijn, absoluut niet skinny, en hoodies in niet te felle kleuren is hij tevreden). Schoenen moeten zwarte sneakers zijn, dure merken vindt hij onzin, en hij doet er tegenwoordig echt wel lang mee. Daardoor ben ik zo weinig kwijt voor hem, dat vind ik wel best, zo lang hij ook tevreden is op deze manier laten we het zo. Als hij wel kleedgeld wil is het ook best, maar dan zal ik niet het bedrag aanhouden wat ik nu uitgeef aan hem, omdat ik niet van hem wil verwachten dat hij zo ver vooruit kijkt qua kleding aankopen, zoals ik nu doe.

Dochter is een ander verhaal, die is klein, heeft een kindermaatje (146) maar is wel bijna 14. Veel kleding is te kinderachtig, óf zij vindt het niks (geen skinny broeken, geen broeken met knoop bovenaan, geen rokjes, geen jurken, zucht :roflmao: ) Dus bij haar is kleding vaak wat duurder dan van haar broer, omdat ik al blij ben áls ze iets naar haar zin vindt. Schoenen zijn ook zo lastig, maat 34, en extreem smal. En dan moet het ook nog haar smaak zijn. Dus die zijn vaak wel 70 euro ofzo. Maar 2 keer per jaar is de max, ze is erg zuinig, dus ze gaan lang mee.
    Als zij kleedgeld zou willen vind ik het prima, maar als dan die groeispurt opeens gaat komen, dan zal ze het denk ik niet redden met 50 euro per maand, dus dan zullen we wel bijspringen eenmalig denk ik.

NiVa0230 en Athina vinden dit leuk.
  12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Oh ik gaf zeker meer uit aan kleding dan hij nu aan kleedgeld krijgt:roflmao:. Dus voor ons is het niet zo erg haha. Dochter kiest daarom ook heel slim ervoor om geen kleedgeld te willen. Zij is wel heel makkelijk en vraagt alleen als ze iets echt nodig heeft. Vorig jaar wilde ze dus graag zo'n airforce jas en aangezien ze eigenlijk nooit iets vraagt vind ik dat geen enkel probleem. Inmiddels heeft ze hem dagelijks aan voor de 2e winter en ziet er nog uit als nieuw. Zoon heeft zelfs 3 jaar met zijn jas kunnen doen.

Ysabella, Saartje33 en Anna009 vinden dit leuk.
  13. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Die Airforce jassen zijn nu op veel plekken een stuk goedkoper, ik kocht wel vaker een winterjas in het voorjaar, scheelt echt!

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Ja klopt, als je zeker weet dat je kind niet veel meer groeit kan dat heel veel schelen! Mijn zoon heeft net ook 1 gekocht met een boel korting.

evaleana vindt dit leuk.
  15. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Hier sinds een paar maanden ook kleedgeld voor onze dochter van 15 jaar.

Ze krijgt 75 euro per maand (schoenen > 1 paar per half jaar, jassen, ondergoed en sportkleding betalen wij).

We hebben eerst goed gekeken wat ze al had (lees, meer dan genoeg... ). Daarna is ze goed door haar kast gegaan. Ze heeft een eigen Vinted account aangemaakt. Zo verkoopt ze de kleding die ze liever niet meer draagt en heeft dan extra budget op haar kledinggeld wat ze van ons krijgt.

Ze loopt er graag goed (en naar mijn smaak duur) gekleed bij. Het was me soms een doorn in het oog. Door haar kledinggeld te geven wil ik haar meer na laten denken over wat kleding kost en dat het zonde is om het na een jaar achteloos in een hoek te gooien onder het mom van "eropuitgekeken zijn".

NiekeKris vindt dit leuk.
  16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Dat zou ik nu ws ook doen. Alleen toen wilde ze hem nog niet. :roflmao: En ze gaat ook wel mee met ‘de rest’, dus als volgende winter iets anders in is, dan wil ze wellicht weer wat anders en dan is het alsnog een dure jas als ze hem niet aan doet (en nee, dan zou ik niet alsnog een andere dure jas kopen ;)). :roflmao:

evaleana en Neuzeke vinden dit leuk.
  17. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.169
    10.677
    113
    Dochter jat al voortdurend mijn kleding zonder dat ze zelf hoeft te kopen.
    Toen ze was gaan trainen in mijn beste "mooie" T-shirt ben ik wel even boos geworden.

Youtan, cowgirl80, Saartje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.169
    10.677
    113
    Wat ook veel scheelt, is de outlet. Dochter heeft een Airforce jas van de DAKA outlet, was 50 euro vanwege een elastiek wat niet goed zat. Tien minuten prutsen en het was gefikst. Man heeft een neus voor dat soort dingen.

De jongste heeft zijn Name It jas van de sale van de outlet. Was ook iets van 60 euro voor een heel goede jas (wel nog kinderkleding natuurlijk)

evaleana en Zxcvb vinden dit leuk.
  19. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier krijgt ze 60 euro en dat redt ze prima. Koopt zowel nieuw als Vinted.

Zxcvb vindt dit leuk.
  20. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Zo gaan wij het ook doen. Mijn oudste krijgt wel al voorkeur voor merken, maar ik koop veel bij zalando lounge/ zalando met sale of Zara. Gisteren had zalando ook 20% korting op geselecteerde items. Zo is dat prima betaalbaar. Hij snapt wel al hoe het werkt en dat ik die kleding niet voor de normale bedragen zou kopen.

Neuzeke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina