Dus wat voor jou geldt, geldt dan automatisch ook voor de rest van de wereld? In een gewoon gesprek zul je mij niet horen vloeken (hoewel dus sommige verbasteringen wel vloeken bleken te zijn, maar die vermijd ik vervolgens dus ook netjes). Dus dat kost inderdaad niet vreselijk veel moeite en daar kun je voor kiezen. Maar wanneer ik bv echt pijnlijk mijn teen stoot, denk ik eerst "vd zeg", maar dat slik ik in en zeg au. Maar heel af en toe ontsnapt het toch. Het kost mij dus wel moeite op zulke momenten. Dus concludeer ik dat het er bij mij wel een beetje in zit en kan ik mij voorstellen dat anderen daar ook last van hebben. Ik zeg niet dat dat voor iedereen exact hetzelfde is. Maar heel onlogisch klinkt het toch niet, dat aangeleerd gedrag er een beetje in zit. Dat je het af kunt leren, de een wat gemakkelijker dan de ander, is ten tweede. Daar ben ik het ook zeker mee eens.
+1 Als je het van jongs af aan normaal hebt gevonden om te vloeken omdat iedereen in je omgeving dat deed/doet snap ik dat het er automatisch uit kan floepen op bepaalde momenten. Afleren is dan niet makkelijk maar ook niet onmogelijk. Mits je er je best voor wil doen.
Een beetje minder aanvallend mag ook, mijn post was in ieder geval niet zo bedoeld. Ik zeg alleen dat dit soort termen gebruiken volgens mij niet zoveel te maken heeft met 'aangeleerd gedrag', maar met een bepaalde gewoonte waar je je, volgens mij dan, als je er maar een beetje op let, niet door hoeft te laten leiden. Ik oordeel ook niet over mensen die wel vloeken, ik vind het iets zeer menselijks en daarbij vind ik schreeuwen 100 maal erger dan een goede krachtterm als je je eens bezeert of gewoon kwaad bent.
Het was ook zeker niet mijn bedoeling om aanvallend over te komen! Excuses als ik te scherp een punt duidelijk probeerde te maken. Ik begrijp gewoon niet, waarom dit wel als gewoonte wordt gezien, maar dat die gewoonte vervolgens niet zoveel te maken heeft met aangeleerd gedrag. Maar goed, ik wil er verder ook niet over doordraven. Agree to disagree dan maar. Verder ben ik het absoluut met je eens. Schreeuwen maakt denk ik meer kapot.
nou ik ben ook keurig opgevoed door niet vloekende ouders maar doe het zelf wel..... das dus ook onzin. Sommige mensen (zoals ik) nemen heel snel worden en zelfs klanken over, niet dat je daarom niet meer hoeft op te letten of je het niet af kunt leren maar het hoeft dus absoluut NIETS met je opvoeding te maken te hebben!
Deze week was ik me weer aan het opjagen in de auto maar mijn zoontje zat in de auto dus ik lette op mijn woorden. Die auto voor mij durfde 2 fietsers niet voorbij te steken terwijl het heel gemakkelijk kon en ik kon hem niet voorbij omdat hij steeds in het midden van de weg reed om pogingen te doen om die fietsers voorbij te gaan. Uiteindelijk was het hem gelukt dus ik in de auto : waaauw wat goed! Duurde wel effe maar allee proficiat langzame sukkeeeeeeehhmm En ik klapte erbij in mijn handen. Begon mijn zoontje ook in zijn handen te klappen