Hoe doen jullie dat na jullie werk?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Joyful, 16 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joyful

Joyful Actief lid

19 feb 2010
    457
    54
    28
    NULL
    NULL
    Mijn dochter van 15 maanden gaat 2 dagen naar de opvang. Mijn man en ik werken toevallig in dezelfde plaats en net voor 18.00 halen we haar op. Eerder is helaas niet mogelijk vanwege de afstand.

Zodra we thuis zijn geeft mijn man mijn dochter een potje eten terwijl ik ga koken. Dan krijgt ze een toetje en ligt ze om 7 uur in bed.

Dan gaan wij eten en wanneer we eindelijk alles op en opgeruimd hebben is het al 20.00 uur.

Dan heb ik echt geen puf meer om iets te ondernemen. Ik vind dit allemaal zo stressen.

Mijn dochter eet de rest van de dagen gewoon met de pot mee en ik vind het eigenlijk best belangrijk om samen aan tafel te eten. Maar ik vind dat ze te laat eten krijgt als ze moet wachten tot ik klaar ben met koken. Maar goed, ik kan haar ook niet eeuwig potjes te eten geven.

Nu ben ik zwanger van de 2e en weet nu al niet hoe ik het straks moet doen. Dat wordt volgens mij dubbel stressen om beiden op tijd gevoed en al in bed te krijgen.

Ik ben nu serieus aan het overwegen om een dag minder te gaan werken. Maar dat zou ik ook weer jammer vinden. Ik heb best leuk werk, en mijn dochter vind het leuk op de creche. En een dag minder werken kost ook een hoop geld.

Hoe doen jullie dat allemaal?

2. Prissie1983

Prissie1983 Actief lid

6 feb 2008
    237
    0
    0
    Wij zijn op 1 dag ook laat, mn man haalt me dan uit mn werk en gaan we samen boodschappen doen terwijl de kleine nog bij oma is (die past 2,5 dagen op).
    Als we dan terugkomen is het meestal rond half 6 en vaak is hij dan al moe.
    6 van de 10 keer kan hij bij mn moeder eten, zij maakt dan een prakje voor hem en eet dan zelf ook iets voor het idee, zelf eten zij namelijk later, omdat mn vader en broertje later thuis zijn.
    Als zij er niet aan toegekomen is om iets voor hem klaar te maken eet hij gewoon thuis met ons.
    Ik zorg op die dag dat ik altijd iets in de vriezer heb wat voor ons allemaal makkelijk op te warmen is, zodat we met zn allen aan tafel kunnen.
    Wij hebben wel potjes in huis, maar alleen in uiterst geval van nood, verder geven we alles vers.
    Ik maak vaak grotere porties en vries dat in.
    Op een dag als deze, dat we allemaal laat zijn, heb ik meestal macaroni ofzo.
    Voor de kleine maak ik macaroni niet zoals de onze, niet te gekruid natuurlijk, maar het is hartstikke makkelijk ontdooien en opwarmen.
    Andere prakkies maak ik vaak meer van en vries dat in, voor als wij eens dingen eten die hij niet mag eten, heb ik mooi iets in de vriezer liggen voor hem.
    Is dat voor jullie niet ook een idee?
    Voor jezelf zorgen voor een pasta, ovenschotel of weet ik veel wat, iets dat je kan invriezen en opwarmen voor jezelf?
    Als je t 's ochtends uit de vriezer haalt is het 's avonds al ontdooit, even in de magnetron of oven en je kan meteen met je kindje aan tafel.

Lastig he?
    Het blijft altijd enorm puzzelen en aanmodderen.
    Wat ook lekker is, is bijvoorbeeld de avond ervoor al wat aardappelen koken, die kun je dan de andere avond even snel snijden en opbakken, champignonnetje erdoor, uitje, knoflook, paprika, tomaatje, spekkies, hamblokjes, weet ik veel waar je van houd...
    Gebakken eitje erbij en klaar is kees, of vissticks ofzo.
    Mag de kleine ook hebben, of je haalt voor haar eerder uit de pan en gooit voor je zelf nog van alles erbij (ui enz).
    Veel gerechten kun je de avond ervoor ook al klaarmaken, ik de koelkast zetten en de andere dag opwarmen of verder bereiden.

Misschien ook een tip, terwijl jij aan het koken bent kan je man je dochtertje bijvoorbeeld ook alvast gaan wassen en haar pyamatje aantrekken.
    Ze eet dan een keertje in haar pyama, maar goed, dat valt te overzien toch?
    Scheelt wel dat ze niet hoeft te wachten op haar eten en dat ze erna niet nog omgekleed hoeft te worden, compenseert weer tijd van het koken.
    Wij doen dan ook altijd, dat ik Jaycen verder naar bed breng en mijn man dan intussen de keuken opruimt (of andersom).
    Als ik weer terug ben maken we verder alles samen vast klaar voor de volgende dag.
    Luiertas inpakken, kleertjes klaarleggen, brood smeren, enz.

Waarschijnlijk heb je niks aan mn ellelange verhaal, maar goed :D
    Succes in ieder geval met puzzelen en goochelen en...
    Eens zijn ze groot en gaat het een stuk makkelijker (dat hou ik zelf maar in mn achterhoofd)

Groetjes Priscilla.

3. adi

adi Niet meer actief

Hier krijgen kindjes gelukkig hun groente nog op de KDV (2 dagen pw). Want als wij ze ophalen rond 18.00uur is het: kindjes 'uitpakken', ff met ze spelen, om 18.30 kindjes wassen, piyama's aan, 19.00uur laatste fles en om 19.30 naar bed. Daarna doen wij alles opruimen en als we eraan toe komen nog eten.
    Ik vraag me ook af hoe we het moeten plannen als ze straks geen groente meer krijgen op de kdv (met de pot mee eten). Want op die dagen is er simpelweg geen tijd om te eten (ook voor ons niet)

Dus kortom: ik snap je probleem ;)

4. Coconut

Coconut Actief lid

31 jul 2009
    197
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is een stuk jonger en krijgt nog enkel de fles, geen ervaring dus.

Maar wat dacht je er van als je het voor jezelf makkelijk houdt (zulke dagen lijken me toch al vermoeiend) door de dag ervoor dubbel te koken (zodat je dat alleen in de magnetron hoeft op te warmen) of lekker makkelijk eten (soep met broodje, eten afhalen). Het is maar voor twee dagen, scheelt je stress, kun je samen eten en heb je meer tijd voor je kleintje voor ze gaat slapen.

5. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ons kdv geeft geen avondeten(ook geen potjes)
    ze sluiten ook om 6 uur.
    bij mij eet Amy-lynn ook ma en woensdag potje en lekker rond 7.30 op bedje

6. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij hebben twee dagen opvang buiten de deur. Meestal probeer ik de dag voor zo'n dag alvast vooruit te koken, zodat het een kwestie is van opwarmen en klaar. Maar goed, als jullie dochter een potje lekker vindt en goed eet, wat is er dan echt erg aan om dat 2x per week te doen? De rest van de tijd eet ze toch gezellig met jullie en de pot mee?

Mijn man haalt op maandag de kids op, ik doe dan de weekboodschappen. Op woensdag haal ik ze op en is hij gewoon laat thuis. We zitten dan rond kwart over 6/half 7 aan tafel. Na het eten mogen de kinderen heel even spelen, terwijl wij afruimen en afwassen. Daarna gaan ze soms gelijk in bad, en als het geen 'baddag' is, mogen ze nog even doorspelen. Om een uur of half 8 is het hier bedtijd. Ik doe de baby ivm borstvoeding, mijn man de peuter. Rond kwart voor 8 proberen we ze in bed te hebben, omdat we op maandag dan zelf allebei al weer wegmoeten en de oppas dan komt, en op woensdagavond gaat mijn man dan sporten. Dat is idd wel stressen, maar goed, we redden het meestal wel net.

Er komt soms wel wat omkoperij bij kijken hoor. Zo mag de oudste als hij goed meewerkt (lees: niet wegrent bij het omkleden, mond goed open bij het tandenpoetsen, niet gillen bij het wassen) nog heel even tv kijken op ons bed. Is misschien niet helemaal pedagogisch verantwoord, maar het werkt wel het snelst en het minst vermoeiend voor iedereen.

7. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Wij hebben geen last van haasten na het werken. Op de dag dat ze naar het kdv gaat ben ik om 16uur al klaar, en op de andere dag gaat ze naar opa en oma en eet ze daar ook, die dag werk ik tot half 6. Dat wij dan wat later eten vind ik niet zo erg, dat scheelt weer alles snel snel snel doen.

Maar anders zou ik van te voren alvast eten klaar maken, en eventueel invriezen. Nasi of macaroni ofzo zijn altijd wel gerechten die na het opwarmen ook nog lekker smaken. Dus bij thuiskomst is het alleen even alles in de magnetron knallen en klaar.

8. Boterkoek

Boterkoek Bekend lid

19 apr 2006
    818
    0
    16
    Je kunt toch op zondag voor 2 dagen koken, en dan vervolgens altijd koken voor de volgende dag? Dan hoef je het alleen maar even in de pan of de magnetron op te warmen!

9. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Op zondag koken wij voor twee dagen. Ik haal op maandag de kids op (oudste van bso en jongste van kdv, zit in 1 gebouw gelukkig). Meestal zijn we 6 uur thuis. Dan hoef ik dus alleen het eten op te warmen en we kunnen aan tafel.
    Op donderdag haalt papa de kids, ook rond 6 uur thuis. Die dag eten we meestal soep met brood.
    De rest van de week wordt alles vers gekookt met veel groente. Snacken (patat, pizza etc) doen wij bijna nooit. Nadeel is alleen dat de jongste niets wil eten 's avonds, dus meestal gaat haar eten weer de prullenbak in :(
    Na het eten afruimen, even spelen en om 7 uur jongste naar bed en oudste om 7.30 uur.

Druk is het zeker. Vaak zit ik pas rond 20.30 uur op de bank en dan heb ik nergens meer puf voor. Jammer, maar ja het wordt vast weer beter als de kinderen ouder zijn.

10. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    hier is het heel simpel; mijn zoontje krijgt warm eten op het kdv! Ze eten daar tussen half 5 en 5! Zooooo praktisch!!! We halen hem tussen half 6 en 6 op en dan is hij dus al klaar.. :)
    Maar verder geef ik Noah wel eens eten onder het koken (zet hem aan andere uiteinde van aanrechtblad in kinderstoel, dus paar stappen verwijderd van mij. Gewoon af en toe hapje erin, en hem wat groters geven om mee te spelen.
    Verder kunnen kinderen best leren om even te wachten tot jullie klaar zijn hoor. Weet niet precies hoe laat je eet..?
    Anders zou je ook nog kunnen overwegen om die 2 dagen 'makkelijk' te eten, dus iets snels koken, of een zelfgemaakte maaltijd uit de vriezer trekken..?

11. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Wij halen onze dochter op rond 17.00. Meestal heb ik wel wat gekookte aardappels in de koelkast staan voor haar, en kook ik snel een beetje diepvriesgroente (zo klaar en is al schoon). In de tijd dat dat staat te koken ruim ik de spulletjes op en speelt ze wat in de box, of we kroelen.
    Dan eet ze en gaat naar bed, en koken en eten wij. Na de koffie douchen we onze dochter, pyama aan en laatste fles rond 20.00.

Soms zet ik ons eten vast op als mijn dochters eten nog niet klaar is.
    Of ik heb al een prakje voor haar staan van de dag ervoor, of in de diepvries.

Ik vind het allemaal ook wel druk en stressen hoor! En heb dan savonds ook geen zin ergens meer in.

12. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Ik vind eten op het KDV echt not done.
    Sorry maar vind dat echt een taak voor de ouders, gezellig een gezinsmoment aan tafel.
    Tja, het is soms bikkelen. Hier ook kwart over 6 thuis en dan nog eten maken.
    Wat ik doe op die dagen (2x pw) is zorgen dat ik iets eet wat snel klaar is (pasta oid) of de avond ervoor alvast koken.
    We eten meestal dan rond half 7 , daarna nog even spelen en rond 7 uur/kwart over 7 naar boven en naar bed. Maar hier word hoe dan ook altijd met z'n allen aan tafel gegeten. Als het neit haalbaar is zou ik doorgaan met de potjes en in een later stadium zorgen dat je altijd een verse prak in de vreizer hebt wat dochter kan eten en dan zelf eten als zij op bed ligt.

13. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

mijn meisje krijgt een prakkie met de pot mee en daarna een flesje en naar bed, half 7 zijn wij vaak klaar.

14. marjolijn195

marjolijn195 Actief lid

29 dec 2008
    364
    0
    0
    Papendrecht
    Hier kook ik op maandag alvast voor dinsdag (meestal een ovenschotel).
    Kwart voor 6 komt mijn man thuis en doet de ovenschotel in de oven. Ik haal Iris op en ben meestal voor 6 uur thuis. Kwart over 6 eten we en rond 7 uur gaan we pyjama aantrekken, wat melk drinken, tandenpoetsen en rond half 8 naar bed.

15. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    18:00 thuis, jamila spelen --> papa en mama koken
    18:30 eten
    19:00 spelen
    19:30 douchen met mama --> papa doet de keuken
    20:00 Jamila slaapt, papa en mama zijn vrij :D

Alleen op dinsdag en donderdag kunnen we niet met zijn allen aan tafel aangezien papa dan voetbal training geeft. Dan eet ik samen met Jamila. Papa warmt het op zodra hij thuis is.

16. Sabrin

Sabrin Actief lid

12 nov 2009
    112
    0
    0
    zuid holland
    Bij ons gaat het als volgt.
    Mijn man haalt de kleine vande creche. Die heeft dan zo een honger. Die krijgt meteen zijn potje. Ik kom altijd later aan. De kleine heeft dan al gegeten en krijgt dan nog een toetje. Ik begin met koken terwijl de kleine mag spelen. Soms eten we dan meteen en als het allemaal wat langer duurt en we rustig willen eten, eten we pas als de kleine rond 20.00 na zijn melkje ligt te slapen. Echt, rust en tijd voor mezelf heb ik pas vanaf 20.00 uur.
    Tot nu toe is dit wel goed te doen.
    Het is dus maar 2 keer in de week dat hij een potje krijgt. Op 2 andere dagen heb ik oppas en dan heeft de kleine al gegeten en is er zelfs al voor ons gekookt...heerlijk! Dan hoef ik niks meer te doen.

17. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    Ieder zijn eigen mening, maar het mag wel wat genuanceerder hoor!!! Ik kan hem toevallig niet eerder ophalen omdat ik mezelf de benen onder de kont uitwerk om het maar weer te redden elke maand, en op zijn kdv moet je hem dan om 17.00 uiterlijk ophalen. Ja, en dat redt ik niet als ik tot 17.00u werk en een half uur rijden weg werk en dan nog een half uur naar huis moet! Ben allang blij als hij daar dus gegeten heeft (gezellig aan een tafel, met de andere kindjes, verantwoord gezond eten).
    Dus. Effe dimmen. En ja, ik voel me beetje aangevallen/beledigd, liefst breng ik hem helemaal niet weg, maar heb geen keus.

18. Sabrin

Sabrin Actief lid

12 nov 2009
    112
    0
    0
    zuid holland
    Joh, Een ieder wil het beste voor zijn kind en soms kan het gewoon niet anders. Ik zou juist graag willen dat ze mijn zoontje zn warme hapje op de creche gaven. Het arme kind is rond 18.00 ,als we hem ophalen, uitgehongerd. We weten niet hoe snel we hem thuis eten moeten geven. Ik heb sowieso geen tijd om rustig met het hele gezin aan tafel te zitten. Ik moet hem echt meteen zn eten geven bovendien is het dan al rond 19.00 uur. Het is gewoon zielig om te verwachten dat hij langer wacht. Op de creche geven ze rond 16.00 voor het laatst een cracker.

19. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Ieder zijn keus, de mijne zal het absoluut niet zijn juist omdat ik het eten in gezinsverband heel belangrijk vind. Ik zal dan voor een ander KDV kiezen. Vind het zowieso een rare keuze om rond 5 uur al te eten terwijl het gros van de kindjes pas na 5 uur worden opgehaalt.
    Maar goed, als jij je hier goed bij voelt is het jou ding, das geen aanval, slechts mijn mening

20. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    Als ik de keuze had gehad voor een ander kdv, prima. helaaspindakaas. Ruim op tijd ingeschreven, ellelange wachtlijsten overal.. En nu zit hij daar prima. Hij heeft het prima naar zijn zin, komt redelijk uitgerust en oppervrolijk weer thuis. De leidsters geven hem prima verzorging en stimulering.

Ik vind eten in gezinsverband ook wel belangrijk hoor, begrijp me niet verkeerd, maar oordeel daar aub niet te snel over, soms kan het niet anders. En hij gaat maar 2 dagen naar kdv, dus de rest van de week is er gelukkig altijd papa of mama die eten kan koken! Ik ga me hier niet lopen verdedigen, alleen even wat meer uitleg geven zodat je het hopelijk beter begrijpt.

Deel Deze Pagina