Het is maar hoe je het bekijkt. Ik heb liever dat mijn kinderen hun eten op tijd krijgen, dan dat ze moeten gaan uithongeren totdat ik om half 7 ben klaar met eten. En het is ook afhankelijk van de leeftijd van het kind. Als de kleine vóór het slapen gaan nog borst/fles krijgt en bijv rond 19.30-20.00 naar bed gaat moet je dus twee maaltijden in 1,5 naar binnen proppen. Lijkt me ook niet verantwoord. En de kindjes van 7-8 maanden herinneren zich later echt niet of ze toen aan tafel met papa en mama (helemaal uitgehongerd van het wachten) hebben gezeten of niet.
Meid je hoeft je ook helemaal niet te verdedigen en ik snap het ook echt wel. Het is prima, je kind heeft het naar zijn zin en jij hebt je "erbij neer kunnen leggen/geaccepteerd dat het niet anders is" om het maar even zo te zeggen. En blijkbaar kan het ook niet anders. IK zou alleen zelf hier niet mee kunnen "leven " ( om het even zwaar te zeggen haha) dus bij ons zou het niet werken. En ik vermoed, weet eigenlijk uit mijn omgeving wel zeker, dat er ook wel een aantal ouders zijn die het wel gewoon lekker makkelijk vinden dat eten op het KDV. Thuis komen, even spelen, tandjes poetsen en hupsa naar bed zodat pa en ma voor de buis kunnen.
Eens, maar ik heb het dan ook meer over kindjes van ouder dan een jaar die in principe met de pot meeeten
die krijgen hier op het KDV ook geen avondeten. Groentepotje rond 17.00 is alleen voor babys tot 1 jaar.
Ik ben als ik Milan op moet halen om 17.30 thuis. Hij heeft zijn groentehap dan al op het kdv gehad. Als we thuis zijn gaan we even knuffelen, dan krijgt hij zijn pyama aan, papfles en naar bed. Dan ligt hij rond 18.30 in bed. Om 18.45 komt mijn vriend thuis. Dan gaan we eten. Als Milan straks echt aan tafel kan zitten en met de pot mee eet gaan wij wel eerder eten. Dan moet mijn vriend daarna helaas alleen eten, maar vind het anders voor Milan te laat. Wat ik nu wel eens doe is vandaag de aardappelen en groente al klaarmaken voor morgen. Dan hoef ik het alleen nog maar aan te zetten en kan ik Milan mijn volledige aandacht geven.
Ik heb nu nog alleen op donderdag een crechedag, en dan maak ik meestal gewoon een makkelijk stamppotje of zo, met voorgekookte aardappels. Staat binnen een half uurtje op tafel, dus om 18.30 kunnen we dan eten. Ik heb ook een babycook waarin ik snel een vers hapje kan maken, als ik zelf iets anders wil eten, echt een superding! Ik heb tartaartjes en kipfilet in baby-porties in plastic zakjes in de vriezer liggen. Die doe ik samen met een aardappeltje en bevroren diepvriesgroenten in de babycook, en 20 min. later kan mijn ventje eten (ik maak er wel apart jus bij, anders is het niet te vr....eh...eten). Hij lust geen potjes meer, dus het moet elke avond vers... Wat je ook kan doen, is de dag vóór de crechedag voor twee dagen koken, dat doe ik ook wel eens. Vanaf mei gaat mijn zoontje een dag extra naar de creche, en dat wordt de afhaal-eten dag wat mij betreft... gewoon wat Surinaamse nasi of bami met extra groenten erbij. Dan eet hij alsnog gezond.
En! En! En! Ik vergeet nog een belangrijke: haal verse gehaktballetjes/kippetjes etc. bij de AH! Die grotere AH's hebben meestal zo'n slagersafdeling waar ze dat allemaal vers maken...lekkere dingen, en je hoeft ze alleen in de magnetron te schuiven. Ik vind het vlees klaarmaken meestal het meeste werk, dus dit scheelt al enorm.
wij geven ook vaak een potje op de kdv dagen. ik ga dan gezellig met haar aan tafel zitten, terwijl mijn vriend kookt. ik vind het erger om haar pas laat eten te geven en ik vind het ook wel prima dat ze zo ook vlees en bepaalde groentes die ze anders laat liggen binnen krijgt kun je ipv een hele dag minder werken niet die 2 dagen een uur korter werken (en dus eerder thuis zijn)? of kan dat op je werk niet?
wij zijn nog veel later thuis, Ties wordt pas 19.00uur opgehaald. (maar hij is er sochtends ook pas 11 uur) tegen de tijd dat wij gekookt hebben is het 20.00uur, en dan nog eten. Ties eet daarom altijd bij de gastouder om 17.00uur al. om 19.30 uur krijgt hij een fles en gaat ie naar bed.
ik werk maar halve dagen maar heb wel 2 kindjes kort op elkaar dus weet een beetje hoe het gaat kwa douchen enzo. jij haalt ze om 6 uur op en zou het als volgt doen. die 2 dagen gewoon potje blijven geven en laat der zelf eten. dan heb jij je handen vrij om de jongste te wassen en een pyama aan te doen. als de kleine op den duur ook meet gaat eten dan eet de oudste al goed zelfstandig en kun jij in de tussentijd de jongste groente geven. daarna even de oudste douchen of in badje stoppen en zet de kleinste in een wippertje erbij. als ze weer wat groter zijn zet je de oudste onder de douche en de kleine badder je er langs in het badje. als ze weer wat groter zijn stop je ze samen in bad. eventueel geef je boven in de wipper de kleinste een flesje terwijl de oudste doucht en kunnen ze bijde na het eten/douchen het bedje in. 7 uur half 8 rust, even zelf wat eten, opruimen en zitten. even tijd voor jezelf.
Nou nou, eten op de kdv not done... 8) Ben eens met de mening dat het kindje zou liever zijn/haar eten op tijd krijgen dan "gezellig" wachten totdat papa en mama klaar zijn met koken. Tot 1 jaar kreeg mijn dochter haar groenten lekker op de kdv omdat we haar niet eerder dan 18:00 kunnen ophalen - geen schuldgevoel daarover hoor! Lisa gaat 4 dagen naar de creche en maakt lange dagen daar, daarom vind ik het belangrijk dat ze meteen bij aankomst thuis haar prakje krijgt. Ik geef geen potjes, gewoon kook een dag daarvoor en bewaar in een plastic bakje met dekseltje (van Nuby) in de koelkast. Dan in de magnetron en hoepla! Het is echt niet te halen als ze moet wachten totdat we klaar met koken. Zij gaat om 19:30 naar boven, badje, pijamatje, bakje yoghurt en slapen maar. En dan pas eten we zelf (met uitzondering van de dagen wanneer we iets over hebben van een dag daarvoor ). Als ze ouder wordt en kan wachten, dan gaan we denk ik gezellig samen eten, nu even niet, alleen de dagen die ik niet werk.
Mijn man is om 17.55 bij de opvang, en als hij thuis is gaat hij koken. Mijn dochter eet haar eten al op de opvang en krijgt nog yoghurt terwijl wij gewoon eten. Ze zit dus nog wel aan tafel. Ik ben pas om 18.30 thuis, dus ze gaat op die dagen een half uurtje later naar bed dan normaal, om 19.30. Op vrijdag eten we friet, lekker makkelijk, en eet Sterre nog een frikandel mee omdat ze dat zo lekker vindt. En daarna lekker tukken
Dat sommige mensen uit jou omgeving te wel "lekker makkelijk" vinden wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo is. Als Milan straks met de pot mee eet, eten we gewoon samen thuis. Maar nu is hij nog te jong om tot 19.00u te wachten op zijn avond eten. Dus dat wordt het idd bij het kdv. Ik zie het probleem niet zo. Ik denk dat hij er meer aan heeft om zijn eten te krijgen, dan dat hij er aan heeft om uren op zijn eten te zitten wachten. Die krijgt hij dan wel lekker thuis aan tafel, maar dat zal hem op dat moment niet zo boeien, als hij maar te eten krijgt. Heb hier op zp vaak een beetje het gevoel dat als je het niet zoals iemand anders doet je meteen de stempel "slecht" krijgt. Dan ben je een ouder die alles lekker makkelijk wil doen.
Lijkt me ideaal als kinderen op het kdv warm eten zouden kunnen krijgen. Veel minder gestress voor iedereen, geen gebler bij thuiskomst want honger/moe en dan nog eten en daarna pas naar bed. En de meeste kinderen gaan waarschijnlijk toch max 3 dagen per week naar het kdv, dus er blijft nog tijd zat over om gezellig met elkaar te eten, zou ik denken. Maar helaas, hier doen ze het niet...
Als je goed leest zie je dat ik het over kinderen heb die met de pot meeeten en ouder dan een jaar zijn. En ik heb niet gezegt dat het per definitie slecht is. IK zou het alleen niet willen en vind het de verantwoording van de ouder (en dan nogmaals heb ik het niet over kindjes die een groentehapje krijgen maar over ECHT avond eten *zucht*)
Wij hebben eigenlijk precies hetzelfde. Nu eet Evy nog op het kdv. Echt ideaal en gezellig met een groepje aan tafel! Thuis alleen nog een toetje en naar bed. Voor ons allemaal rust. Maar zo langzaamaan kan ze die lange dagen beter aan en eet ze ook nog goed als ze moe is. Dus willen we haar binnenkort mee laten eten met ons. Wat we nu doen is simpele maaltijden (Pasta oid) die in een kwartier klaar zijn. En we zorgen dat 1 Evy ophaalt, de ander gaat direct koken. Zo eet je uiterlijk 18:15. Naar mijn idee kan dat wel. Evy hoeft de volgende dag niet ergens heen. Of je kunt klieken eten. Wij eten ook wel eens pizza of gewoon soep met brood. Evy gaat eigenlijk altijd 's ochtends in bad, dus dan hoeft ze dat niet meer voor het slapen erbij.
onze kinderen eten gewoon thuis maar wij halen ze gewoon op om vijf uur hebben geluk met het werk. maar snap niet dat je moeilijk kunt doen dat kinderen op de opvang blijven eten snap die theorie niet dan moet je kinderen helemaal niet naar de opvang doen want er zijn veel meer momenten die kinderen bij de ouders moeten doen ook het middag eten en wat denk je van vallen en getroost moeten worden. Als het nodig zal zijn zal ik de kinderem ook op de opvang laten eten.
en trouwens de opvoeding vind ik ook een verantwoording van de ouders maar ben blij dat ze er bij de opvang ook wat aan doen
Eten, opvoeden enz.. is allemaal de taak van de ouders, inderdaad. Maar zorgen dat er geld op tafel komt en je kind een dak boven zijn hoofd heeft is ook jou taak. Geen werk, is geen geld, niet? Ik zou dolgraag halftime gaan werken, zodat ik niet alleen meer tijd heb voor de kids, maar ook elke dag vers koken, gezellig samen aan tafel, rustig spelen en in bad..ZONDER STRESS!!! Als je kind op het kdv kan eten, super, dan is het tenminste niet uitgehongerd en moet het niet rechtstreeks van tafel naar bed en kan het wat verteren. Wat me opvalt is dat het bij de meesten maar een paar dagen in de week zijn. Wij werken beiden 5 dagen, hij van 8 tot halfzeven (behalve do en vr, dan is het tot 17u) en ik van 8u30 tot 17u. Ik sta 's morgens op om 6u om ietwat rustig aan de dag te kunnen beginnen en we komen pas allemaal thuis om 18u45. Dit allemaal voor onze dochter was geboren. Ondertussen ben ik wel op zoek naar werk dichter bij huis, dat zal het allemaal vergemakkelijken, maar zijn natuurlijk moeilijke tijden om werk te vinden nu..
Die laatste zin was ook helemaal niet voor jou persoonlijk bedoeld, maar in het algemeen. Maar ben van mening dat het helemaal niet raar is als een kind ouder dan 1 op het kdv eet. Let's agree to disagree oke?