Sterilisatie Poes en al drachtig

Discussie in 'De lounge' gestart door Charise, 11 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Vandaag hebben wij ons poesje van 8 maanden naar de dierenarts gebracht voor sterilisatie.
    We hadden al het idee dat ze krols aan het worden was, dus hielden haar de laatste 2 weken al binnen.

Nu gingen we haar net ophalen en toen zeiden ze dat ze dus al drachtig was, maar dat het pril was. :$ Dit kan natuurlijk gebeuren en ik weet ook niet wanneer ze daar dan achter komen??
    Maar kijken ze niet eerst met een echo o.i.d.?
    Want we hadden liever gehad dat ze misschien even hadden gebeld om te vragen hoe of wat. Ik snap wel dat hun er van uit gaan dat we geen nestje willen aangezien we haar laten helpen.
    Maar ja we hadden zoiets van mocht ze wel drachtig zijn dan is het ook prima, dan krijgt ze een nestje en word ze daarna geholpen. Dit hebben we niet gezegd, omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat ze dan wel zouden bellen.

Is dit normaal dat een drachtig katje dus gelijk word gecuretteerd (of wat dan ook)?
    En in hoeverre is het pril als ze al 2 weken niet meer buiten komt (en haar broer is al geholpen paar weken terug)?

2. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Dat is vervelend maar denk dat het wel beter is dat je katje gecuretteerd is, zeker als het in een beginstadium was. Er is al een enorm overschot aan katten en al veel te veel die een huisje zoeken. Tenzij je ze allemaal zelf wilde houden (maar dat zal wel niet) lijkt me dit 't beste. Het gebeurt trouwens op grote schaal hoor, ook in dierenasiels etc.

3. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Een hond kun je tot halverwege de zwangerschap later stabiliseren dan word baarmoeder en pups verwijderd

Misschien bij een kat net zo?

4. Milujem

Milujem Niet meer actief

Een poes is meestal rond de 9 weken zwanger. Dat betekend dat ze ongeveer 2 misschien 3 weken zwanger was. Heb je niets gemerkt aan haar dan?

Vind het niet netjes van de dierenarts dat ze je niet even gebeld hebben, maar goed. Dat is puur mijn mening.

5. senta

senta Niet meer actief

Als de kater geholpen is, is die toch nog een aantal weken vruchtbaar?

Ik weet dat dit bij paarden wel zo is nog een week of 6 dacht ik

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Mijn ervaring bij het asiel waar ik stage liep: de baarmoeder wordt volledig verwijderd bij een sterilisatie. Dus er werd daar niet op voorhand gecontroleerd. Buiksnede werd gedaan en bij het naar boven halen van de baarmoeder kwam de DA dan vaak tot de ontdekking dat er evt babypoesjes in zaten. Maar op dat moment kan je al bijna niet meer terug. Plus... in een asiel is al een overschot....

7. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zuid-Holland
    Ik heb niet echt iets gemerkt nee. Nouja ze was wel aanhankelijker, maar dacht eigenlijk dat het dus kwam omdat ze krols was/werd e.d.

In principe wilden we ook geen nestje hoor, maar ja had zoiets van als het dan toch zo is, dan is het ook prima, dat komt vast goed. En ja er zijn teveel katten misschien, maar ken nog wel mensen die wel een katje zouden willen dan.

Het gaat me meer om het feit dat ze niet toch even vragen of bellen over wat we willen. Ik vind het nu gewoon eigenlijk wel zielig, ook al merkt ze het misschien niet verder. Maar het idee... ja ik weet niet.

8. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ik snap het helemaal hoor Charise.

Maar ik snap de andere kant ook. Je kunt niet van een dierenarts verwachten dat hij/zij tijdens de operatie gaat bellen om te vragen of de baarmoeder moet blijven zitten of niet.

Het is jouw versntwoordelijkheid om eerst een echo te laten maken of gelijk te laten opereren ;)

9. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    t gaat om een poes he, geloof dat t zieliger is dat je nestje kittens hebt die je allemaal kwijt moet zien te raken terwijl de asiels overvol zitten en je doodgegooit wordt met ´gratis af te halen± kittens` advertenties....

10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ze doen niet eerst een echo.. En als het al open ligt heeft de baarmoeder al een flinke optater gehad dus lijkt het me niet slim om het terug te stoppen..
    Wel vind ik dat ze het van te voren hadden moeten vragen, en dat jij het aan had moeten geven. Jullie hebben beide plichten.. En verder, ik geloof niet dat de kat dit verder echt traumatiseerd..

11. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zuid-Holland
    Dat is ook zo. Daarom zei ik ook, ik weet niet hoe het gaat. Kijk als ze dan al open gemaakt is en met een baarmoeder in de hand staan, snap ik dat ze dan niet meer gaan bellen.
    Maar ik dacht dat ze misschien van te voren keken met een echo.

En ja als ik dat geweten had, dan had ik wel aangegeven of ze eerst willen kijken met een echo o.i.d. Maar ik ging er van uit eigenlijk dat ze dus wel eerst zouden kijken.

Maar goed het is nu eenmaal zo, en het is misschien ook wel beter. Maar vind het toch een beetje raar. ;) En zielig haha.

12. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.658
    1.417
    113
    Tja denk dat de dierenarts het pas merkt als ze de baarmoeder er uit hebben of al zo goed als er uit hebben, even terug stoppen is dan niet bepaald een optie meer, zo reeel is het gewoon en dan nog stel hij had gebeld en jij had gezegd dan mag het niet, dan is er al zo mee getrokken dat het waarschijnlijk toch niet goed zou zijn gegaan met de kittens maar jouw poes daarna nog wel een keer extra onder narcose zou moeten om het alsnog goed te laten doen.
    Een poes van 8 maand is ook nog veel te jong om al een nest te hebben en er zijn al zoveel katten dat asiels ze niet eens meer aannemen in grote delen van het land, dus denk dat dit de enige keuze was die men had.

En na steriliseren is niet gelijk het levende zaad weg is bij mensen ook niet zo en bij dieren ook niet dus waarschijnlijk was het dan ook nog van hara broer lijkt me niet echt gezond ;)

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik snap je gevoel helemaal, gewoon dat er iemand anders een beslissing ergens over heeft genomen waar jij eigenlijk de "eindverantwoordelijke" behoort te zijn.

Ik heb totaal geen verstand van katten, laten we dat even voorop stellen.
    Maar mij klinkt 8 maanden en dan al een nestje krijgen wel heel jong in de oren. Daarbij schrijf je alleen over haar broer, stel dat het nestje van haar en haar broer was geweest dan lijkt mij dat genetisch gezien ook niet zo handig (voor de kittens ivm afwijkingen)

En als ik dan lees dat een dierenarts het eigenlijk pas ziet als hij de baarmoeder al gelicht heeft dan vraag ik mij ook af hoeveel overlevingskansen er nog bestaan als hij het hele spulletje weer terug stopt.

14. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ze kunnen ook wel een echo doen, al is het niet gebruikelijk.. En het kost geld dus tja..

Plus het beestje was 8 maand, dat vind ik zowieso veeeeel te jong voor een nestje, dus ik had het alsnog weg laten halen.

Ik geef de dierenarts wel gelijk, al snap ik jou ook hoor:)
    Alleen als het dier al open ligt stop je het niet ff terug.. Zeg maar..

Om even in te haken op de kater, dat duurt vaak nog wel 3 a 4 weken voor ze volledig onvruchtbaar zijn na een castratie..
    En het is niet gelijk zo dat deze kittens er misvormd uit zouden komen, vaak is dat na meerdere incest nestjes..

15. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zuid-Holland
    Ja, maar onze kater is al een tijdje terug geholpen en ze zeiden dat hij nog 2 weken daarna vruchtbaar is. Maar die 2 moesten echt niets van elkaar hebben.
    En we hebben 2/3 weken terug wel andere katten in de tuin gezien terwijl die kleine meid dus lag te poseren op de tafel buiten haha. :p Dus kans is groot dat het van een andere was.

Helemaal 100% zeker weet je het nooit natuurlijk. Dus ja het is ook wel beter. Maar ja vond het gewoon een raar idee.

Maar inderdaad als ze al open ligt en ze er dan achterkomen is het te laat en is het ook beter zo.

16. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Tuurlijk ik snap jou ook heel goed, voor ik wat meer in deze wereld bekend was had ik het waarschijnlijk ook heel akelig gevonden.
    Ze hebben het nu netjes geregeld.. En een onvolgroeide kat met kittens is niet aan te raden.. Net zoiets als 12 jarige kinderen met baby's.. Liever niet.. (Sorry voor de vergelijking)

17. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Jammer dat het zo gelopen is maar een poes van 8 maanden is nog veel te jong om een nestje te krijgen, dat kun je vergelijken met een meisje van 12 met een kind. En van een volle broer is al helemaal niet wenselijk natuurlijk ivm inteelt.

Bij poezen wordt bij sterilisatie de hele baarmoeder verwijderd dus de dierenarts heeft het pas gezien toen ze al open lag, toen had de zwangerschap al nauwelijks kans van slagen meer.

Je had beter vantevoren kunnen aangeven dat er het vermoeden van krolsheid was, dan hadden ze evt nog een echo kunnen maken.

Trouwens, toen wij onze jongste lieten steriliseren dachten ze dat ze ooit zwanger was geweest, maar wij wisten 100% zeker van niet: door de krolsheid wordt de baarmoeder beter doorbloed en kan er ook zwanger uitzien blijkbaar.

18. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Nog wel even een aanvulling voordat iedereen denkt dat dierenartsen helemaal geen controles uitvoeren. Voor een sterilisatie wordt de buik van een kat altijd nog wel even bevoelt. Mocht het dus zo zijn dat de kat wel kittens draagt dan is dat vaak al vrij snel te voelen. Alleen in een vroeg stadium nog niet. (volgens mij tot 3 weken)

19. Gazy

Gazy Niet meer actief

eeu.. even tussen neus en lippen door.. niet betweterig bedoeld.. ik hoop niet dat ik hier een discussie mee op gang help..
    maar een nestje met een poes die zo jong is.. heb je vaker meer problemen mee als de gewone problemen die je mag verwachten bij een nestje met een kat... Dus wat dat betreft had keuze voor een nestje wellicht nog een overweging waard geweest....

20. Gazy

Gazy Niet meer actief

oh sorry had de tweede pagina nog niet gelezen, dit is al eerder gezegd.

Ik kan me wel voorstellen dat je een beetje overrompeld bent!

wel fijn dat je je poes zoveel binnen hebt gehouden. als een krolse poes buiten loopt wil je niet weten wat alle (open) katers moet zo'n klein ding uitvreten.

Deel Deze Pagina