Hoe doen jullie dat? Newborn 9 dgn oud

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Avastar, 3 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Over borstvoeding: schakel een lactatiekundige in. Die kan je vast veel meer vertellen over het voeden met een soort schema, wat is handig, etc.
    Neem de tijd om de hongersignalen te leren kennen en het verschil tussen huiltjes.
    Het kan best een keer gebeuren dat je aanlegt en dat later blijkt dat de kleine een schone luier nodig had. Of andersom.

Over laten huilen: niet doen. Ze zijn nog zo klein en kunnen niet kenbaar maken wat ze willen, of beter gezegd, nodig hebben. Neem je kindje lekker bij je.
    Ik geef flesvoeding en kon dus wat makkelijker regelmaat inbrengen. Na 7 weken was het om 19.00 uur de fles en dan op bed. De eerste weken was het vaak huilen en dan nam ik haar weer bij me. Soms sliep ze wel en geleidelijk aan werden die avonden meer. Later wiegde ik ook in slaap, met speentje.
    Nu heb ik een goede slaper die weet wanneer het bedtijd is en zelf in slaap komt. Ik ben er van overtuigd dat zo goed slaapt omdat we bij huilen altijd direct heen gingen. Ze weet dat papa en mama er zijn als er wat is.

In de eerste weken had ik de kinderwagenbak in de box staan en daar lag dl dan in. Na 6 weken mogen ze 'los' in de box.
    Er komt vanzelf wat meer regelmaat in. Zodra je merkt dat er rond bepaalde tijden een langer slaapje wordt gedaan kan je je dochtertje boven in de wieg gaan leggen (is maar een tip hoor, je merkt vanzelf wat voor jullie beiden werkt!) Hier is dl binnen 2 weken in haar eigen bedje op haar eigen kamer gaan slapen. Ik kon niet slapen met haar op de kamer, werd wakker van elk zuchtje en zij leek ook wakker te worden van ook ons. Met 5 weken sliep ze zowaar door.

2. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ritme... tja mijn ervaring is dat elke keer als er een ritme lijkt te komen hij het weer omgooit haha. Ik denk dat het belangrijkste is haar te leren kennen, wat zijn haar behoeftes en hoe zie je dat. Welk gedrag en huiltje hoort bij honger, krampjes, slaap, behoefte aan mama? De eerste weken zijn bikkelen, maar naarmate je beter op mekaar afgestemd raakt gaat het beter.
    Hier werkt het het beste om hem veel bij me te houden en hem te volgen. Vooral in het begin ging ik ook even slapen als hij moe was, lekker tegen me aan. Samen douchen, samen rusten, af en toe bloot op bloot, lekker je baby voelen/ruiken/horen en mekaar leren kennen. Huishouden komt later wel weer. Ik vind het nog steeds niks om hem te laten huilen, hoewel ik nu wel onderscheid maken tussen beetje jengelen en echt huilen. Geloof ook niet dat het hem helpt. Ik vind ook niet dat ze zo jong al zelf in slaap moeten kunnen vallen en zichzelf troosten en kunnen wachten op voeding... komt later wel. Inmiddels kan ik een voeding wel wat rekken als ik net onderweg ben of dergelijke, maar gewoon geven als hij vraagt vind ik toch echt het beste werken. Voor hem, voor mijn productie en als hij hard huilt en ik wil net eten, eet ik toch niet prettig. Eerste weken hebben mijn man en ik veel om de beurt gegeten... voeden en eten tegelijk bleek ook te lukken haha.
    Wat betreft dat je voeding een uur duurt, als je goed let op effrctief drinken met slikken kun je losmaken als ze alleen nog zachtjes zuigt zonder slikken. Een uur is wel heel lang, bij mij was hij veel sneller klaar wel, maar mijn melk stroomt nogal hard. Maar in de avond gaan ze vaak wel clusteren en rond een dag of 10 zijn ook regeldagen dacht ik, dus heel normaal als ze dan zeer veel aan de borst wil. Is erg zwaar maar een investering voor later, en ik vond erin meegaan stuk makkelijker dan proberen hem in mijn ritme te krijgen...

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De eerste 2 a 3 maanden sliep de jongste voornamelijk in de draagdoek. Ik legde hem met regelmaat in bed om te kijken of hij daar wou slapen. Als hij dat wou, prima. Zo niet ook prima ;)

Ik denk dat je het beste kunt kijken wat bij je kindje en erna bij jou past. Als je kindje overal slaapt kan je kijken wat je zelf prettig vind. Wil je kindje alleen in bed slapen, tja dan kan je dat beter doen ;)

En wat een ander al zei; jij bent mama en jij beslist wat er uiteindelijk gebeurd, niet het cb. Het cb geeft een advies en wat er mee doet is jouw keuze!

En kwa tips over bv, misschien kan je of idd een topic plaatsen onder subforum borstvoeding of een ervaren bv-geefster pb-en. (Bijv Zoe123)

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hier inderdaad ook bv op verzoek gegeven.. Ik denk dat om de 3 uur voeden veel te optimistisch is nu.. Hier was het 2/2,5 uur...
    De bv moet nog goed op gang komen en vaak voeden is gewoon heel belangrijk

Wbt slapen.. Hier slaapt hij beneden in de box, anders zou hij inderdaad heel de dag boven liggen...
    Wat maakt het uit als je kindje beneden ligt...?

En wbt laten huilen... Nee nooit, heb dat met mijn eerste niet gedaan en nu ook niet, waarom zou ik dat doen?
    Waarachijnlijk wil je kindje gewoon lekker bij je zijn..

Je hoeft echt niet bang dat je je kindje nu al 'verpest' als je gewoon toegeeft aan zijn behoeften
    Doe wat voor jou goed voelt en laat de rest lekker kletsen
    Als het niet goed voelt je kindje te laten huilen, doe dat dan niet hij is nog zoooo klein

5. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn beide dochters hebben tot een maand of 3 a 4 altijd in de woonkamer geslapen. Soms in de box, maar meestal bij mij in een draagdoek. Ik deed dit vooral omdat ik het zelf prettig vond om altijd bij ze te zijn de eerste maanden. Daarnaast liet ik ze nooit huilen (als het tenminste echt niet anders kon en ik bijvoorbeeld niet op de wc zat ofzo ;)) - nog geen 20 seconde. Ik vind zelf dat je een baby de eerste 6 maanden gewoon alleen moet laten huilen, maar deze moet proberen te troosten. Ik heb het advies van het cb dan ook nooit opgevolgd, maar ieder zn ding.

6. sydneys

sydneys Niet meer actief

Geen ervaring met borstvoeding dus daar kan ik je jammer genoeg niet bij helpen.

Laten huilen zou ik echt niet doen. Is helemaal niet goed voor een kleintje. Ze moeten weten dat mama en papa er altijd zijn.
    slapen deed hij hier beneden in de box. Ten eerste vond ik dat veel gezelliger, ten 2e op aanraden van het ziekenhuis. Niet de box maar wel het laten slapen waar ikzelf ook was ;). Zo leerde ik elk geluidje, zuchtje van hem kennen. Stel er moest eens iets aan de hand zijn zou ik dat dan onmiddelijk kennen en sneller kunnen reageren. Snachts boven in de wieg naast mij tot 4/5 maanden. We werden wakker van elkaar. Vanaf toen ook overdag vaker boven maar zijn laatste dutje beneden in de box was toen hij 13 maanden was :D

7. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Bij de borstvoeding kan ik niet helpen.
    Mijn kinderen sliepen de eerst weken in de ruimte waar ik was. Dus verdag in de huiskamer. In de kinderwagen. 's Avonds na de late voeding gingen ze naar de wieg in onze slaapkamer. Ook lagen ze regelmatig bij mij in mijn armen te slapen. Lekker genieten. Op een gegeven moment zegt je gevoel dat het tijd is om overdag boven te slapen. Zllang dat gevoel er niet is, lekker bij je houden.

8. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Bv heb ik gekolfd gegeven, dus daar heb ik geen advies over. Ik voedde op verzoek en dat was aan het begin om de 2 a 3 uur. Ik kolfde daarvoor ongeveer 15min en dat was voldoende (een kindje krijgt meer melk aan de borst). Een uur lang achter elkaar aanleggen is wel extreem denk ik, maar je productie moet ook op gang komen.

Mijn dochter sliep tot 8 weken ook in de box en heel vaak op de arm (ik kon uren naar haar kijken). 's Nachts wel in haar wiegje. Bij 8 weken kreeg ze steeds meer prikkels in de box waardoor ze die met spelen ging associëren en toen sliep ze alleen nog op de arm of in het wiegje.
    Gewoon lekker meegaan in het ritme van je kindje. Die regelmaat komt vanzelf. Laten huilen zou ik niet doen. Zulke jonge baby's hebben 'mamahonger' en daar mag je gerust aan toegeven. Je kunt ze niet verwennen tot ze een half jaar zijn. Ik zie dat mijn dochter nu pas aan het uitproberen is (als ik uit de slaapkamer loop, huilen en als ik 'buiten beeld' ben is ze na 3x snikken stil ;) ). Tot 6,5 a 7 maanden heeft ze zoiets nooit gedaan en ze is daarin echt geen uitzondering.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    #29 Zoe123, 3 sep 2015
    Laatst bewerkt: 3 sep 2015
    Niet onaardig bedoeld, maar om de 3 uur voeden is niet "gewoon".
    Bij een baby zo klein, is op schema voeden eigenlijk funest voor je productie.
    Borstvoeding is écht een vraag/aanbod verhaal. De eerste weken leg je de basis voor een stabiele productie. Dat doe je door volledig op verzoek te voeden.
    8/12 voedingen per dag zijn volkomen normaal. Zeker als je bedenkt dat het maagje van een pasgeborene maar ieniemienie is. Mensenmelk is licht verteerbaar, en gemaakt om vaak in kleine porties te drinken.
    Zeker in de avonduren wil een baby clusteren. Dat is ook met een reden.

Soms hoor je dan: ik had niet genoeg melk, mijn productie liep terug.
    Als je op de klok gaat voeden, is dit vaak het logische gevolg.

Overigens is, zeker in het begin, ook met de fles op verzoek voeden goed voor je kindje. Honger is honger, ook met de fles kun je een beetje spelen qua tijden en hoeveelheden.:)

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    *bloos*
    :)

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Kan je iets vertellen over hoe het gaat qua voeden?
    Op zich is in totaal 1 uur (2 borsten) niet heel vreemd, maar er zijn wel, zoals al eerder beschreven, bepaalde dingen waar je alert op kan zijn.
    :)

12. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Ik denk dat het toch echt persoonlijke keuzes zijn, die bij je moeten passen en waar je achter moet staan.

Ik voed(de) op verzoek. Heb zelf namelijk ook niet "om de zoveel uur" honger of dorst, maar gewoon honger of dorst als mijn lichaam of geest daar om vraagt;)
    Daarnaast is borstvoeding zoveel meer dan "eten en drinken". Het is ook het stillen van huidhonger en mamahonger, maar goed, nogmaals, dat is persoonlijk.

Alleen (ongetroost) laten huilen heb ik zelf nooit gedaan, doe ik nog niet. Maar ook hier geldt.... persoonlijk;)

Wat betreft slaapplek van de baby...
    Onze peuter slaapt nog steeds bij ons in bed.
    Voelt voor ons heel goed. Als baby sliep ze bij ons, of naast ons in de co-sleeper, of in de draagdoek.

Hoe dan ook, welke keuzes je ook gaat maken... ik wens je heel veel geluk met je kindje!

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    ;)

Ik vind je goed en prettig uitleggen.

14. Avastar

Avastar Actief lid

25 sep 2012
    245
    9
    18
    Bedankt voor alle reacties! Los van het borstvoedingsstuk ( morgen komt de lactatiekundige) merk ik dat eigenlijk iedereen zo'n kleine ukkepuk niet laat huilen, blij dat ik mn moederhart heb gevolgd. Ik ben nu een beetje zoekend naar wanneer waar slapen.
    Vandaag ging het slapen trouwens voor geen meter en wilde ze alleen maar bij mama. Maar ik wil wisselen tussen kinderwagen, wiegje en de box.
    Het advies voor in de box is echter vanaf 6 weken en ik snap dat je vanaf dan wellicht ook een beetje onderscheid moet maken in box = spelen en wieg/kinderwagen = slapen
    Toch lees ik veel meiden die de box gebruiken, hoe doen jullie dat, gewoon los erin? Is ze daar niet erg klein voor?

15. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    De box stond bij ons naast de bank (inmiddels niet meer). Ik kon haar dus goed in het oog houden op die manier. Ze kon nog niet omrollen, dus als ze op een plek lag, bleef ze daar ook liggen. Na 8 weken gaf de box teveel prikkels en bij 2,5 a 3 maanden had ze al door hoe ze van haar rug op haar buik kon rollen (andersom lukte nog niet). Dit is trouwens geen goede maatstaf, want mijn dochter is snel met de groffe motoriek (en is verder een driftkikker. Als het niet lukt wat ze wil, wordt ze heel boos ;) ). Ze heeft echter tot het einde van mijn verlof/vakantie, toen ze bijna 4 maanden was, nog regelmatig bij mij op schoot geslapen als ik rustig tv zat te kijken. Achteraf gezien, was het veel handiger geweest om de draagdoek vaker te gebruiken binnen, maar dat is achteraf he? Voor mij is het ook de eerste dus moet veel uitzoeken

16. Wat vervelend dat je geen fijne kraamhulp had zeg. Ik herken wat je zegt over het continu moeten aanleggen voor de borstvoeding, dat moest ik idd ook. Ik voelde me echt ellendig in die periode. Echt advies hierover kan ik je niet geven; ik ben na vier weken gestopt met BV omdat het allemaal niet lekker liep. Maar wat ik je wel kan meegeven is dat je vooral moet doen waar jij je goed bij voelt! Hoe cliche ook, geen happy mama is geen happy kindje.

Ik legde mijn zoontje afwisselend in zijn wiegje op onze kamer en in de box. Maar ik was lichamelijk niet echt in vorm dus hij lag meer in de box dan ik eigelijk wilde. Hier sliep hij dan ook wel eens. Na een paar weken ben ik begonnen met hem overdag met slapen op zijn eigen kamertje te leggen en 's nachts in het wiegje op onze kamer. Dit deed ik voornamelijk omdat hij een buikslaper is. Uiteindelijk heb ik op een dag besloten dat hij ook 's nachts naar zijn eigen kamertje ging, en dat ging eigelijk direct heel goed. Heb wel in het begin vaak gespiekt of hij nog wel ademde hoor...

Dat laten huilen is denk ik ook iets waarbij je je gevoel moet volgen. Is het echt huilen, of wat zeuren? Mijn zoontje zeurde altijd even als hij naar bed moest, maar viel na een minuut of vijf wel in slaap. Als het echt huilen is, zou ik wel gaan troosten.

Succes! En doe vooral waar jij je goed bij voelt!

17. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ja, gewoon los erin en dekentje erover :) Heb ze ook wel in een voedingskussen met daar overheen een aankleedkussenhoes laten slapen die eerste tijd (in de box ;)). Maar doe wat goed voelt. Je zit nu waarschijnlijk (binnenkort) weer met regeldagen: dan hebben ze meer behoefte aan drinken bij jou en zijn ze meestal niet zo in hun hum, waardoor ze ook bij je willen zijn.

Nogmaals, volg je gevoel wat dat betreft.

18. Avastar

Avastar Actief lid

25 sep 2012
    245
    9
    18
    Fijn al deze tips! Dank jullie wel:)

19. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Wat een vervelende ervaring en heel goed dat je zelf kijkt wat prettig vind.

Met de borstvoeding kan ik je niet helpen.onze uk legde we zoveel mogelijk in zijn eigen bedje maar was van korte duur. door verborgen reflux kon hij niet plat ook niet in een schuin bed dus sliep hij op ons.

Zeker bij een heel jong kindje lekker vaak bij je houden en genieten.

20. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Doen wat voor jou goed voelt!

Wbt BV ik deed het met enige structuur en als dochter extra kwam dan op verzoek extra. Maar maakte haar wel wakker om ritme te creëren.
    Tot 7 maand heeft ze overdag vooral op iemand geslapen, had ze behoefte aan en op deze manier was ht voor iedereen een prettige situatie.
    Ik geloof niet in laten huilen, helemaal niet op deze leeftijd. Je kindje heeft geen tijdsbesef, 10 min kunnen net zo lang voelen als 3 uur. Juist door je kindje te troosten merkt je kindje dat er een veilige omgeving is.

Deel Deze Pagina