bijna kleuter goed watervrij, straks gelijk verder?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door laravelk, 5 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    De badjuf zei dat het geen probleem zou mogen zijn maar ik lees hier vaak verhalen van 4-jarigen die er aanzienlijk langer over doen dan kinderen van 5 en ouder. Toch zie ik het niet zitten om tussen peuterzwemmen en zwemles veel tijd te laten mede omdat hij nu eigen zwemtechnieken ontwikkelt en ik niet weet of dat negatief uit kan pakken (dat hij het idee krijgt dat hij toch al kan zwemmen). Wie heeft er ervaring met bijnakleuters die qua vaardigheden klaar zijn voor zwemles en gelijk (of na een paar maanden school) zwemles zijn gaan volgen of juist later zijn gaan zwemmen? We zwemmen nu elke week 3-4 uur en als hij niet gelijk op zwemles gaat, zullen we dat blijven doen, zoon en ik zijn beide ontzettende waterratten :) Ik heb niet de kennis om de juiste dingen aan te leren.

2. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Ik heb geen ervaring maar we zijn het wel van plan. Onze dochter haalt voordat ze vier jaar oud is, (1 april) haar 3 puppydiploma's haalt. Ik ga dan niet een jaar wachten tot ze 5 is. Na de zomervakantie gaat er een groepje 4-jarigen beginnen met zwemles voor het A-diploma. Onze dochter gaat hier ook aan meedoen. De zwemjuf geeft aan dat ze er klasr voor is.

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Je zou inderdaad eens kunnen kijken wat er in de omgeving aangeboden wordt aan peuter of vooral kleuterzwemmen.

Onze middelste doet nu peutersurvival en dat is echt heel wat meer als alleen watervrij zijn: zit zwemmen met kleren in, wat doe je als je in het water valt, in en uit een boot klimmen, beginnende zwemslagen, maar vooral ook goed leren drijven, onderwater zwemmen etc. Echt heel leuk! Hierna stroomt ze in bij het kleuterzwemmen en dat is weer een stapje verder, zonder papa/mama, meer zwemmen etc. Als ze eraan toe zijn kunnen ze dan door met A. Ga het met de jongste ook zeker doen zo! Onze oudste begon met 4,5 met zwemles, maar echt een succes was het niet heel snel haha. Hadden toen niet de mogelijkheid te kiezen voor een eerdere stap, maar had zeker beter geweest.

4. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Peuterzwemmen doen we al een hele tijd, helaas geen peutersurvival hier, dat leek me ook een goede. Bij mijn weten zijn hier geen tussenstappen en is het peuterzwemmen tot 4 en dan gewone zwemles.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Je kunt wel gewoon doorgaan dat is het probleem ook niet

Maar de meeste kinderen van 4 zijn niet krachtig genoeg om al goed te kunnen zwemmen en doen er dan dus ook langer over.

Maar hier bij ons in het zwembad starten ook veel 4 jarigen

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Bij onze oudste pakte het goed uit. Net als jij vond ik het zonde om te wachten na bijna 4 jaar zwemmen.
    Na 16 maanden A, B & C . Qua bouw: Ze was iets langer dan gemiddeld (+1) maar wel tenger. Qua kracht scheelde het misschien weer wel dat ze ook graag (ver) fietste. (ver was dan 10/11 km).

Het meeste problemen had ze met het begrip van de schoolslag. Al de andere dingen gingen prima, waren vrij gemakkelijk voor haar.

De jongste start hopelijk aankomende dinsdag- en anders de week erop. Hoewel ik er niet op reken dat ze net zo snel gaat als haar zus - heeft ze wel ongeveer hetzelfde niveau. Ze is echter iets drukker dan haar zus- dus ik houd er rekening mee dat ze niet zó snel gaat als de oudste. Gemiddeld zou al heel fijn zijn (hoewel ik dat waarschijnlijk niet zeg als ik straks weer iedere week in het zwembad zit :p ) .

7. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Als hij echt zo van water houdt, zou ik het wel proberen op zijn 4de.

Als het echt niet blijkt te lukken kan je nog altijd een rustpauze inlassen.

8. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Onze oudste is met 3,5 jaar begonnen met zwemles en het gaat heel goed. Wel bij een zwemschool waar ze het principe hanteren 3 kindjes per groep en de zwemjuf bij in het water. Hij heeft de rugslag goed te pakken, mag zonder bandjes op zijn rug, maar vindt dit nog wel een beetje eng, dus blijven de bandjes nog heel even om. Ik moet er wel bij zeggen dat hij erg lang is 113 cm en heel sterk met veel kracht in zijn benen.
    Onze jongste zal straks met 3,5 ook beginnen. Ook al duurt het misschien iets langer, ze leren zich wel redden in het water en hoe eerder hoe beter ben ik van mening in dit waterrijke landje.

9. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Athina,

D. Is gemiddeld qua lengte en gewicht maar fietst inderdaad ook al zulke afstanden en heeft een goed uithoudingsvermogen. Ik denk dat we het maar gewoon moeten proberen, hij wil ook heel graag 'echt' leren zwemmen.

10. tuc

tuc Niet meer actief

wat leuk zeg dat peutersurvival...dat ken ik hier helemaal niet. Lijkt mij erg goed.

11. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik haalde met 4 jaar mijn a diploma. Ik zou gewoon doorgaan hoor!

12. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Hier ook altijd ouder/kind zwemmen en overlevingszwemmen gedaan. Meteen doorgestroomd naar zwemles (nog net geen 4).
    Maar bij ouder/kind en overlevingszwemmen maakt de zwemslag nog niet uit, als je maar vooruit komt en boven blijft! Nu moet hij dus wel 'echt' zwemmen en dat is nog best lastig! Het gaat wel steeds beter hoor.
    Nu is onze zoon ook nog erg klein (15 kg en 1 m), dus hij doet er waarschijnlijk wel redelijk lang over (kracht vooral). Maar wij zijn vooral doorgegaan omdat hij het elke week zwemmen al gewend is.

Hij vindt het leuk en dat is zeker het belangrijkst.

Watervrij was hij dus zeker al, het gaat nu vooral om de techniek.

13. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn dochter was nog net geen 5 toen ze op zwemles ging. Ze vond het al snel " stom". Ik denk motorisch nog niet rijp . Ze is eraf gegaan en later met 7 weer begonnen. Binnen notime a , b en c met veel plezier gehaald. Nu een echte wsterrat. Mijn zoon is met 6 begonnnen en gaat heel vlot . Ik verwacht dat hij binnen het jaar a en b heeft. Mijn ervaring is dat later beginnen uiteindelijk leuker is en sneller gaat.

14. miepje

miepje Actief lid

24 okt 2010
    380
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter is met 4j3mnd begonnen en heeft vorige week na 1 jaar en 8 maanden haar A-diploma binnen. Wel wat langer over gedaan, maar ze is ook tenger en heeft afgelopen januari en februari niet gezwommen ivm het verwijderen van de keelamandelen. Het viel me bij het afzwemmen op dat ze de slagen wel echt goed en netjes doet. Zag toch heel wat kinderen het afraffelen en half op z'n hondjes zwemmen, dus denk dat dat ook wel het voordeel is van er langer over doen: ze beheerst het nu wel echt goed! En ze heeft totaal geen angst!

Deel Deze Pagina