Hoe doen jullie dat? (Ophalen van kinderen uit school)

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Cupcake, 14 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Ik moet eerlijk zijn dat ik er nog nooit aan gedacht heb om werktijden aan te willen passen om dan te kinderen te kunnen halen of brengen...Vind dat een beetje omgekeerde wereld.
    Als wij aan het werk zijn dan is het niet meer dan normaal dat de kinderen dan opgevangen worden door de gastouder, als ik 07.00 moet beginnen (zorg) en manlief 07.30 dan gaan de kinderen 07.00 uur naar gastouder en die zorgt er voor dat dl op school komt.
    Zelfde met halen, ik werk ook wel tot 15.00 en dan haal ik 15.15 niet want ben meestal rond 15.30 thuis. Ik zou nooit denken om dan mijn werkgever maar te vragen tijden aan te passen. Nee de tijden staan vast , zou een lekkere boel worden als werknemers dat gaan eisen.....En daarom maak ik de keus om door de week 2 dagen te werken met uitzondering 3.
    Ja opvang kost geld, maar dat weet je als je voor kinderen kiest en veel gaat werken.

Ik begrijp helemaal dat je als het even kan er voor je kinderen wilt zijn als ze uit school komen! En als dat op jou werk geregeld kan worden is dat natuurlijk heel mooi meegenomen, maar ik vind niet dat je dat van je man kan gaan verwachten als zijn werkgever het daar niet mee eens is.

2. Cupcake

Cupcake Bekend lid

27 aug 2009
    555
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanks allen. Ik heb het gezien op de site van de Rijksoverheid.:D

Ik denk dat manlief dat maar moet gaan voordragen op zijn werk. De rest doe ik wel! En als mij zoon bij een duur voetbalclub werkt mag hij mij overal naar toe rijden ;)

3. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Onze oudste gaat 2 middagen per week naar de BSO Omdat mijn man al om 06.30 vertrekt en de zaak opent kan hij haar 's ochtends ook niet naar school brengen. Gelukkig mag ik op die dagen mijn werkuren een half uur opschuiven maar anders waren we simpelweg aangewezen op de VSO. Er wordt nu nog niet gesport maar dat moet tzt ook maar op een vrije middag of in het weekend. Het is niet anders.... Zo zal ze binnenkort op zaterdagochtend met zwemles starten.

Ik snap dat het elke keer voelt als veel gereis (ik word soms al moe als ik alleen al aan mijn trip opvang-school-werk-opvang denk :p ) maar het is niet anders... En helaas trek je tov je werkgever al snel aan het kortste eind

Misschien is het inderdaad voor jou of je man een idee om in de ochtend een paar uur ouderschapsverlof op te nemen. Dan kun je die uren in de ochtend daarmee opvangen.

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Gastouder kan een heel goede optie zijn als die per uur betaald wordt

En ik snap wat je zegt hoor over dat jij per se de kinderen wilt halen. Maar kijk ook naar wat je dat kost in termen van energie en stress. Je kinderen hebben nog een hele tijd liefde en aandacht nodig, het is een marathon en geen sprint, zorg ervoor dat je zelf niet opbrandt.

Vwb Amdaa aangaf, wettelijk gezien heeft je man rechten. Hij zou ouderschapsverlof op mogen nemen maar dat is onbetaald dus daar schiet je ook niet veel mee op. Een werknemer heeft geen wettelijk recht om flexibel te werken. Het getuigt wel van goed werkgeverschap en collegialiteit als je man hiertoe in staat wordt gesteld, maar volgens mij staat dat niet hoog in het vaandel bij zijn bedrijf. Dus het zal daarin op jou neerkomen als je er aan vast blijft houden dat je de kinderen wilt brengen en halen.

Samenvattend lijken me de opties: nieuwe baan voor je man die beter bij jullie gezinssituatie past, jij door blijven rennen, meer bso of gastouder uren, minder sport voor je kinderen.

5. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

10 jun 2013
    1.324
    184
    63
    Gelderland
    Precies dit! Fijne collega's heeft je man 😁
    Ik vind serieus dat z'n collega's hier geen zak mee te maken hebben. Hij maakt zijn uren toch? Het is geven en nemen in een bedrijf.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Let op, ouderschapsverlof is onbetaald. Dus bso kan dan zelfs voordeliger zijn en een hele rel op het werk van je man voorkomen. Omdat je aangaf dat jullie portemonnee niet zo gecharmeerd is van meer bso lijkt me dat minder salaris dan helemaal niet wenselijk is.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Echt gaan kijken naar een gastouder aan huis..

Bij ons op school maken heel veel gezinnen hier gebruik van.
    Onze buren bijvoorbeeld...hebben 3 kinderen en op maandag en donderdag is er dan de gastouder...die komt al voor school en is daar de hele dag...tot de ouders thuiskomen....ze doet dus ook de sportactiviteiten et cetera...

Wij hadden als kinderen ook oppas thuis. Mijn moeder werkte 36 uur en na school moest er iemand zijn( BSO was toen nog niet echt van de grond).... ik vond het heerlijk...gewoon naar huis kunnen...vriendinnen mee...et cetera...

Geeft jullie denk ik veel meer rust.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben het ook wel met de andere dames eens dat zijn collega's hier geen moer mee te maken hebben. Ik bedoelde in mijn verhaal ook niet dat jij maar moet zorgen dat het geregeld wordt...dat geldt uiteraard voor jullie beiden.
    Maar als jouw man full time werkt en jij moet daarbij 32 uur blijven werken om rond te komen dan verdienen jullie heel weinig neem ik aan. Dan kan de bso of een go nooit duur zijn...dan krijg je heel veel terug.

9. tuc

tuc Niet meer actief

en dit wilde ik ook voorstellen...dat geren en gesjees lijkt mij zeker voor je kinderen niet fijn.

10. Cupcake

Cupcake Bekend lid

27 aug 2009
    555
    0
    0
    NULL
    NULL

Nope wij verdienen ook niet veel. En wij krijgen ook wel zeker wat terug maar nu 203 in de maand vind ik al duur zat. Zijn collega's hebben er ook geen moer mee te maken. En zoals ik begrijp uit jullie berichten kan ik niet van zijn baas verwachten dat hij iets flexibeler kan zijn. Was fijn geweest dat wel. ;) ik heb geteld. Ik ga van 32 uur naar max 28 uur werken verdeeld over 5 dagen helaas. 2 hele dagen en de rest van de 3 dagen van 4 uur zodat ik ze kan halen en brengen.

11. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Jawel, vanaf dit jaar heeft een werknemer wel dat recht: Wet flexibel werken per 14 april 2015

En natuurlijk wordt het geen vrijheid blijheid, maar dan moet de werkgever van de man van ts wel aangeven waarom 1uur op vrijdagmiddag zo belangrijk is voor zijn bedrijfsvoering dat haar man deze niet op een ander moment kan inhalen.

12. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Denk als je met bovenstaand gaat smijten naar de werkgever dat het er niet gezelliger op wordt...

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Er is heel veel mogelijk, maar op een of andere manier denken mannen dat zij geen recht hebben op bepaalde wettelijke bepalingen.

Bij een vrouwelijke werknemer wordt toch heel normaal gevonden dat ze zwangerschapsverlof opneemt (is net zo wettelijk als flexibel werken), dat ze daarna ouderschapsverlof opneemt, kolfrecht opneemt, minder gaat werken, flexibeler gaat werken enz enz..

De mannen vinden in eerste instantie zich zelf vaak onmisbaar op het werk, maar hebben eigenlijk dezelfde ouderschapsrechten. Daar hoef je niet mee te smijten, dat weten de werkgevers heus wel.
    Als die man een aanvraag indient dat hij graag op vrijdag 1 uur gebruik maakt van de flexwet omdat hij voor zijn kinderen moet zorgen (dus de vrouw niet eens benoemen) en dit uur graag op een ander moment inhaalt, is dat een hele normale aanvraag.

Het is een dezelfde soort aanvraag die wij indienen voor zwangerschapsverlof of kolfrecht op het werk. Alleen tig keer minder ingrijpend. Dan 'smijten' wij toch ook niet met de wetgeving???

14. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik heb nog geen schoolgaande/zwemmende kids, maar wil wel reageren.
    Vind het erg vervelend dat bedrijf van je man niet beetje flexibel kan zijn.
    Opmerking van collega's dat hij voorkeursbehandeling krijgt en zij de kids al groot hebben gaan mijn nekharen van overeind staan. Die collega's hebben ook jonge kinderen gehad en misschien her en der iets ontvangen van het bedrijf, dan wel een ander bedrijf waar ze destijds werkten. Vroeger was het normaal dat moeders thuis was, misschien was dat toen wel hun situatie, dit is nu jullie situatie.
    Tuurlijk jullie kiezen voor kinderen, moet je het ook zelf regelen. Maar als jou man dinsdag een uur langer werkt om het half uur van maandag en vrijdag in te halen dan is daar toch niks mis mee? Uren zijn gemaakt en daar gaat het toch om? Ik vind het niet meer van deze tijd als bedrijven niet beetje flexibel zijn. Je moet beide wel werken om alles draaiende te houden.

Iedereen heeft recht op ouderschapsverlof. Kan hij daar niet 2 uur per week ofzo van opnemen?

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.889
    113
    Nou, ik denk niet zozeer dat het probleem altijd bij de man ligt, maar ook bij de werkgever. Collega van mijn man (ook een man) heeft ouderschapsverlof aangevraagd. 4 uur per week en dus niet de standaardvorm (helft van het aantal uur). Is hem geweigerd, leidinggevende wil geen parttime werkende mannen hebben is gezegd.
    Nu heb je dan inderdaad alle rechten, maar hem is letterlijk gezegd dat hij het dan maar via de rechtbank uit moet vechten. Tja, kun je natuurlijk doen, je krijgt waarschijnlijk ook wel gelijk, maar dan? Volgens mij trek je alsnog aan het kortste eind.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.889
    113
    Hier past mijn vader 1 middag op, kids gaan 2 middagen naar de bso en 2 ochtenden naar de voorschoolse opvang.

Ik werk 3 dagen, man 5 dagen. Volgend jaar ga ik denk ik 2,5 dag werken, dus 1 middag bso eraf.

17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit is niet het algemeen beeld hé, ik kijk vanuit mijn werk bij heel veel bedrijven in de keuken, en kom steeds meer mannen die papadagen hebben of flexibel hun tijd indelen. Mijn eigen baas heeft bijv elke donderdagmiddag va 15uur geblokkeerd in zijn agenda, want dan gaat hij de kinderen ophalen en koken.

Er zijn ook veel werkgevers die kolfrecht weigeren te geven, maar dat betekent dan niet dat moeders dan maar geen aanspraak erop moeten doen. .

18. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Dat zou ik even nakijken als ik jou was want die standaard bestaat niet meer sinds dit jaar. De regels zijn gewijzigd!

Ik heb helaas ook zo een baas waarbij ik af en toe letterlijk met wettelijke bepalingen over de brug moet komen voordat ik mijn recht krijg.. Wordt nog leuk als ik moet aangeven dat ik borstvoeding ga geven..

Heb ruim drie maanden moeten wachten voordat mijn salaris werd uitbetaald over zwangerschaps ziektedagen. Hij deed daar niet aan zei hij, pas nadat ik de wet erbij haalde kreeg ik uitbetaald. Héél vervelend inderdaad maar bij sommige werkgevers moet je nu eenmaal. Nooit schuldig over voelen hoor, het is een récht. Geen gunst.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij betalen voor 1 dag bso ongeveer 70 euro per maand. En we verdienen best redelijk vind ik. Dus hoe kan je dan 205 euro per maand kwijt zijn voor 2 dagen bso? Of verdien je stiekem best redelijk ;)

Hier hebben we het zo geregeld:

ma: ik breng de kinderen naar school, overblijven en bso
    di: ik breng de kinderen naar school, mijn ouders halen ze tussen de middag en 's middags op
    wo: mijn man is vrij
    do: ik breng de kinderen naar school, overblijven en ik haal ze op (werk dan 5 uur)
    vr: ik ben vrij

Ik ben die donderdag minder gaan werken zodat ze maar 1 keer naar de bso hoeven. Ik werk op maandag en dinsdag van 9:15 tot 17:45, op woensdag van 8:30 tot 17:00 en op donderdag van 9:15 tot 15:45.

Gelukkig een erg flexibele werkgever hier :). Mocht ik een andere baan krijgen moeten ze misschien wel naar de voorschoolse, maar dan zou ik wel minder dagen gaan werken. Als ik het voor het kiezen zou hebben want dat is natuurlijk maar de vraag.

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Als je minder uren gaat werken hoef je minder BSO te betalen? Win win!

Deel Deze Pagina