Zaterdag vieren we, eind de middag / begin de avond, Sinterklaas met mijn ouders en schoonouders bij ons thuis. Nu vraag ik mij alleen af hoe doen jullie dat met de cadeau's? Hoe komen die ineens binnen of bij de deur? Onze voordeur zit naast het raam aan de voorkant en de deur van de hal naar de kamer is van glas.. Hebben jullie een goed idee? Alvast bedankt!
Hier doen we het traditioneel: de avond ervoor het schoentje zetten, en dan komt de Sint dat 's nachts vullen.
Onze cadeautjes brengen we naar de buren en ik geef hun een seintje wanneer ze het voor de deur kunnen zetten. Dan kloppen ze hard op het raam. De gordijnen heb ik dan altijd al dicht. Toevallig altijd meteen na het eten dat er geklopt wordt . De (oudere) buren blijven er ook echt voor thuis. Vinden het geweldig en staan te gniffelen bij hun voor deur.
Bij ons doet de buurman het, hij kan ook heel makkelijk even over het hegje stappen, dus hij hoeft ook niet het hele pad op te lopen. Wij hebben een erker en in theorie kun je zo de voordeur ook zien. Maar ik laat gewoon even het gordijn aan die kant dicht dan zien ze het niet, en we zullen ze sowieso bezig houden dus ze zullen echt wss niet eens door hebben.
Wij hebben alles op zolder...zetten op een rustig moment alles op dochters kamer en sturen haar met een smoesje naar boven
Ik heb een keer alles verstopt beneden, terwijl mijn man ze in bad deed (was 's avonds). Ik hielp met afdrogen en zei op een gegeven moment 'ssst.. ik hoor iets'. Kinderen helemaal door het dolle heen. Er hing een briefje klaar dat de kadootjes verstopt lagen. Dit jaar wil ik thuis de kadootjes in de schoen doen. Als ze allebei wat groter zijn, wil ik wel een keer een soort speurtocht in huis maken. Bij mijn ouders klopt de buurman altijd aan, en zet dan de zakken bij de voordeur. En vaak blijft hij bij zijn voordeur staan om wat extra olie op het vuur te gooien; 'ik zag Zwarte Piet net wegrennen..!'. Bij mijn schoonouders staan de kadootjes vaak gewoon klaar. Maar dan komt het neer op vlug vlug alle kadootjes uitpakken en zijn we binnen tien minuten klaar. Dat is niet zo mijn ding.
Ik leid ze af, en dan 9akt papa de zakken en zet ze voor de deur en belt aan. Gaat hij snel in de wc zachtjes zitten. Dan pakken we vol verbazing de zakken naar binnen, en komt papa van 'boven' terug😉
Wij zetten de pakjes voor de deur of in de hal (als het regent). Terwijl we dat doen leiden we de kinderen even af. Zoiets als: "Zag ik nou zwarte piet op het dak van de achterburen?" Vervolgens klopt er iemand op de kamerdeur en die vlucht even de wc in. Een keer met vrienden werden daarna meteen alle cadeautjes tegelijk uitgepakt, dat vond ik niet leuk. Dit jaar met vrienden zeiden we dat ze ook even moesten kijken wat de andere kindjes kregen en kreeg ieder om de beurt een pakje, veel leuker.
Bedankt voor de reacties! Moet echt nog eens goed bedenken hoe! Aangezien we het eind de middag doen is het in eerst instantie nog 'licht' misschien dan toch maar wachten met de cadeautjes tot na het eten wanneer het donker is, dan voor 1x maar al 'vroeg' het rolluik dicht zodat iemand kan kloppen en de cadeautjes naar kan zetten. Nog meer leuke ideeën zijn natuurlijk welkom!
Wij doen het zo dat degene die een kadootje heeft gekregen, daarna een kadootje voor een ander pakt uit de stapel. Zelfs de wat kleinere kindjes vinden dit helemaal geweldig, kadootje pakken voor iemand anders. Op die manier krijgt iedereen om en om een kadootje en duurt het redelijk lang ook. Kadootjes uitpakken duurt bij ons een goeie 1,5 tot 2 uur ... gezellig
Rond half 8 komen er 2 ingehuurde zwarte pieten. Als ze onderweg zijn krijg ik een berichtje dan zet ik de zakken vanuit de auto voor de deur. Als de pieten dan aankloppen staan de zakken er al en kunnen ze die binnen afleveren. Nu alleen hopen dat niemand die zakken kados mee gaat nemen😅
Wij hebben het afgelopen zondag gevierd. Mijn man en man van schoonzus moesten "eventjes weg samen".. Vervolgens hebben zij de zakken aan een touw van boven naar beneden laten zakken, alsof de pieten op het dak stonden Kids vonden het geweldig toen er ineens 2 zakken langs het raam naar beneden kwamen.. Uiteraard snel naar buiten met opa om te kijken of ze de pieten nog zagen
Sinterklaas appt mij als hij er bijna is. Ik ga buiten even roken 😜 En zet de zak buiten. Sint en Pieten kloppen aan en nemen de cadeaus mee naar binnen. Zo doen we het tot nu toe elk jaar
Hier komt de sint s'nachts dus dat is gemakkelijk. Sochtends staat alles klaar. Even op voorhand boven in bed filmpje van sinterklaas kijken. Met een koffieke en chocomelkje rond 10u laat ik de buurvrouw wel aanbellen en kloppen en zetten wij of zij een zak voor de deur met nog 4 cadeautjes. Doet me eraan denken, effe nu de buurvrouw bellen Late namiddag naar mn ouders en daar is de sint ook s'nachts geweest dus dat staat ook klaar.
Hier komt de Sint 's nachts.. als de kleine wakker wordt 's ochtends staan alle cadeautjes in de kamer
Ik kan de bel bij de voordeur loshalen. Die haal ik er af en stop ik in m'n broekzak. Als iedereen een beetje gezellig bezig is ga ik even plassen, leg de chocolade letters op de mat (met die letters kunnen ze het woord maken waar de cadeautjes verstopt liggen) en een briefje. Dan ga ik weer terug naar de woonkamer, druk vanuit m'n broekzak op de bel en doe heeeeeel verbaasd
Wij hebben ook het raam bij de woonkamer en een glazen deur naar de hal. Het idee is nu dat we de cadeautjes in de schuur zetten. Familie die langs komt kunnen dan makkelijk als ze aankomen hun cadeau in de zak stoppen. Ik heb met mijn vader afgesproken dat hij even gaat plassen en dan belt hij mij. Mijn vader heet nu in mijn telefoon dan ook Sinterklaas en als hij belt verschijnt er een foto van de goedheiligman. De Sint belt mij dus om te zeggen dat hij de cadeautjes in de schuur heeft gezet...