Hoe doen jullie dat toch??

Discussie in 'De lounge' gestart door Sproettie, 23 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sproettie

Sproettie Bekend lid

5 jul 2010
    734
    275
    63
    Vrouw
    Fotograaf
    Noord-Brabant
    Hoi dames,

Ik heb een vraagje over het huishouden..
    Ik ben nogal gesteld op een schoon huishouden en een opgeruimd huis.
    Maar sinds onze kleine meid er is (ze is net 1 jaar), heb ik echt geen overzicht meer..
    Het lukt me niet om het huis in tip top te houden.. als ik om me heen kijk ligt er altijd zo veel op me te wachten.. Ik ben al blij als ik alles opgeruimd heb en de basis klaar is..
    Basis bedoel ik mee:

- Stofzuigen en stoffen
    - Keuken en aanrecht schoon
    - WC schoon
    - dweilen
    - badkamer op orde
    - boodschapjes en koken..
    - overige dingen als opruimen en de bedden verschonen enz..
    - De was en de strijk..

Dan ligt er nog een hele lijst met dingen die ik nog moet doen..
    maar naast alle andere dingen kom ik er gewoon niet aan toe..
    Het is zo frustrerend.. want ik wil zo graag alles op orde hebben..
    En dat lijstje blijft me maar aan kijken.. maar om nou altijd maar met het huis bezig te zijn en de was enz.. ik wordt er een beetje gek van..
    Ik weet me er even geen raad meer mee..
    Hoe houden jullie orde?

2. Ringeling

Ringeling Bekend lid

2 mrt 2012
    869
    113
    43
    Vrouw
    Een schoonmaakster?:D

Ik denk dat je niet teveel eisen aan jezelf moet stellen. De basis doe je al, dus dat is prima! Misschien zou je de grote dingen kunnen inplannen en samen met je man doen?

Zo heeft mijn man gisterenavond de tuin gedaan, ik de badkamer en de wc een grote beurt. Scheelt weer voor de volgende dagen.

Of vraag of je man jullie kindje in het weekend even mee neemt zodat je met een muziekje op je ding kan doen in het huishouden.:)

3. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Meis, kijk je kleine meisje in de ogen en ga iets leuks met haar doen!

1) die troep wacht wel tot je er tijd voor hebt
    2) mannen kunnen wél opruimen - als je het maar lang genoeg laat liggen
    3) deze tijd met je meisje komt nooit meer terug
    4) kindjes worden gezond van een beetje viezigheid (kom maar eens bij mij thuis kijken ;))
    5) gewoon de gordijnen dicht, zien de buren er ook niks van.

4. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Met kinderen is dat gewoon niet meer bij te houden zoals voorheen..

Ik ga ( bijvoorbeeld met dit weer ) echt niet uren staan schrobben en schoonmaken, ik laat alles lekker staan en doe het wel als de kids op bed liggen, doe de hele dag leuke dingen met ze. Die afwas loopt echt niet weg en dat bed word echt niet mega vies als hij een dag later word verschoond.

Schoonmaken is echt niet het belangrijkste op de wereld hoor ;)

5. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Zo doe ik het ook, als de basis (lees: wc, aanrecht, gasfornuis, tafeltjes, stofzuigen) gedaan is.. Is dat toch prima!
    Mijn moeder zegt altijd, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

En wat de rest voor mij ook al meldde, geniet lekker van je dochter. Speel met der, geniet van het weer want in NL is het zo weer regen.
    Dat huishouden komt op een gegeven moment zelf wel weer, je dochter word vanzelf groot en dan krijg je weer meer tijd om te poetsen en een ritme erin.

Mijn zoontje is bijna 4 en mijn ritme komt nu pas weer een beetje terug. Maar ben héél blij dat ik niet al mijn tijd in het huishouden heb gestoken, maar ook heerlijk met hem speel.

6. Kyra73

Kyra73 Niet meer actief

Ik ben nu 5,5 jaar en 3 kinderen verder en nog lukt het me niet om alles op orde te hebben :D . Wel de gewone dagelijkse dingen als de keuken, woonkamer, slaapkamers, w.c's en keuken schoon houden, maar de extra dingen als ramen lappen, de zolder schoonmaken/opruimen en weer bijhouden en de overige extra dingen lopen nog wat achter.

Wat ik nu doe is:
    Maandag - beneden schoonmaken (alles nat afnemen of stoffen, stofzuigen, toilet schoonmaken en de gang en keuken dweilen)
    Dinsdag - boven schoonmaken (alle slaapkamers nat afnemen, bedden verschonen en de badkamer en w.c. schoonmaken, alles stofzuigen. Alle beddengoed en de rest van de was wassen.)
    Woensdag - Alles wat niet gedaan is op maandag of dinsdag alsnog doen en strijken.
    Donderdag - Proberen wat extra's te doen.
    Vrijdag - Boven en beneden stofzuigen en stoffen. Beide w.c.'s schoonmaken.
    Zaterdag - Niets (nou ja boodschappen en vaak strijken en wassen, maar ik heb niets op mijn programma staan)
    Zondag - De keuken schoonmaken.

Succes. Er is nog een ander topic waar ik wat leuke tips las:
    - Ruim alles gelijk op.
    - Loop nooit met lege handen ergens heen.
    - In de badkamer een sopje in een plantenspuit zetten, zodat je snel nog even wat kunt afnemen als het vies is.
    - Wat ik zelf probeer te doen is de tafels en de keuken opgeruimd te hebben voor ik naar bed ga. Dat geeft 's morgens al een heerlijk opgeruimd gevoel.
    - Doe 15 minuten iets, 15 minuten iets anders en neem dan even een kleine pauze voor jezelf. Zo ben je toch alweer een half uurtje bezig geweest.
    - Laat de kleine 'helpen' als je het moeilijk vind om schoon te maken als ze wakker is.

Hopelijk heb je wat aan deze tips.

7. beschuitje

beschuitje Fanatiek lid

9 jun 2010
    4.556
    0
    36
    Vrouw
    Zoooo wat een actie in het huishouden... Ik heb nog geen kids maar vergeleken met jullie ben ik vast een viezerik haha ... Het leven bestaat niet alleen uit schoonmaken hoor helemaal niet nodig.

8. Versluis

Versluis Fanatiek lid

10 jul 2011
    1.924
    0
    0
    Filiaalmanager
    Zeeland
    Prachtig haha. Maar je hebt gelijk, er bestaat meer in het leven dan je huishouden tip top in orde te houden. Ik snap dat het frustrerend is als je dat altijd gewend bent geweest, maar met een kleine erbij is dat meer dan een dagtaak! Als je basis maar goed is en bijgehouden wordt, dan kun je altijd tussendoor eens je keukenkastjes compleet uitpluizen en uitsoppen, of een ander karweitje van die andere lange lijst. Hou het iig nog leuk voor jezelf (in zover schoonmaken leuk kan zijn ;))

9. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jij hebt anders al meer dan ik als basis beschouw hoor. Dt is stofzuigen, dweilen en keuken hier :D. De rest doe ik eensper week.

10. jayenriv

jayenriv Niet meer actief

In de ochtend ben ik in een uurtje/ anderhalf uurtje klaar met alles (de basis), incl de kamer van mijn puberdochter :p

Ik zorg dat het meeste in de avond al klaar is (de afwas gedaan, tafel leeg en schoon, alles in de kasten, geen rommel meer liggen) ik hoef dan in de ochtend alleen alles af te nemen, bedden opmaken, wasje erin (hang ik dan in de middag pas op en beddegoed/handdoeken gaan de droger in) , wc en badkamer. Die kleine huppelt lekker mee, pakt een doekje en doet me na en anders zit hij in zijn kamer te spelen. en ik mag toch wel zeggen dat mijn huis altijd schoon en opgeruimd is. Iedereen moet ook gewoon zijn rommel achter zijn/haar reet (sorry) opruimen, dat scheelt mij ook een hoop. Na die kleine zijn dutje de boodschappen doen en dan heb ik de hele middag de tijd voor leuke dingen of soms de "extra" dingen zoals ff snel de kast ordenen. Verder is alles eigenlijk zo ingedeeld dat ik niet veel hoef te ordenen :D

ik loop ook maar met 1 fles schoonmaak door het hele huis (dettol zelf gemengd) dus dat scheelt ook. Nu is ook alles al gedaan, afwas, de was, vloer. wil graag als die kleine zo in bed ligt rustig kunnen zitten.....;)

11. marlies85

marlies85 Niet meer actief

Het huis er voor ons, niet wij voor het huis ;)

Hier doe ik dagelijks de 'basis' dingen en de ramen lappen doe ik wel een keer als ik tijd en zin voor heb :D

12. mimi83

mimi83 Niet meer actief

dit is jouw basis? wat wil je dan nog meer doen? ramen lappen elke week? hier doen wij keukenkastjes of koelkast schoonmaken op 1 dag dat de ander even bezig is met colin en shannon slaapten dat 1 x per half jaar/jaar. verder kan ik weinig anders verzinnen..

13. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Haha!
    Als ik jouw basis hier in huis klaar heb dan heb ik echt wonderen verricht en ben ik zó trots op mezelf dat ik bij wijze van beloning een week op m'n gat ga zitten.

Toevallig vandaag wel een lijstje gemaakt om het allemaal iets gestructureerder te laten verlopen. Heb het gevoel nu vaak achter de feiten aan te lopen waardoor ik vaak veel in een uurtje moet/wil doen (moet van mezelf). Dat wil ik niet meer, dus vandaar dat lijstje.
    En verder... ik zie het wel. Veeg hier niet met je vinger over de plinten, blijf vooral onder de bank vandaan, bekijk de gordijnen niet van te dichtbij (we hebben een kat) en... ach, gewoon vooral: niet zo precies kijken.
    Best veel achterstallig onderhoud hier (laatste keer dat al mijn deuren en deurposten een sopje hebben gezien kan ik me niet herinneren, ik gooi het voor de zekerheid maar op m'n nog altijd voortslepende zwangerschapsdementie), maar mijn huis staat nog steeds overeind en als je niet al te mieperig bent ingesteld zou je hier zelfs van de grond kunnen eten.

Vandaag toevallig wel als een wervelwind met emmertje sop door het huis gegaan, dat voelt wel lekker, maar het is net als met sport... ik krijg er nog altijd geen kick van ;)

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik vind dat je al super netjes bent als je dat elke dag aan kant hebt! Ik heb de boel nu net weer een beetje op orde nu mn dochter 1,5 is maar verwacht elk moment baby 2. De wasmanden zijn leeg, de koelkast is gevuld en schoon ( vanmiddag snel gesopt ) de woonkamer is gesopt en de papgaaienkooi is schoon. Straks even de vaat in de machine en een doekje door de keuken. Dan doe ik morgen even de badkamer en wc en stofzuigen en dan is alles weer aan kant, voor 5 minuten. Want dan gaat manlief de voortuin doen, en word er door een dreumes in en uit gelopen met kleine laarsjes, ligt er weer een was klaar en is de badkamer weer nat. Tsja, het is helaas niet anders. Ik vind 't heerlijk als mn huisje helemaal aan kant is, maar verschrikkelijk om steeds achter die 2 aan te moeten "Schoenen uit, pas op, handen wassen, afblijven, opruimen!"

15. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik zit wel in een andere omstandigheid - meer kinderen (twee), maar ik ben ook nog met verlof terwijl ik normaal ruim 32 uur werk. Maar goed. Wij hebben geen hulp in de huishouding en een groot huis, en houden ook heel erg van netjes en schoon. We hebben een aantal dingen die er dagelijks gebeuren, vooral door mijn man voor en na werk (dat doet hij uit zichzelf en daar heb ik niks over te zeggen :D):

- wcbril met een doek met badkamerreiniger oid, pot met reiniger
    - kattenbak drolletjes en klonten eruit
    - huiskamer helemaal zuigen (wegens kattenharen en kruimels)
    - afwas doen we meteen na maaltijd bij elke maaltijd (ook vanwege katten die geen restjes mogen eten, maar vooral omdat we er niet tegenkunnen als het blijft staan).
    - bij de afwas wordt het aanrecht en de keuken ook basaal even meegenomen met allesreiniger

Dan zijn er dingen waar ik nu ruim tijd voor heb met alleen de baby (op kdv dagen van mijn peuter):

- wassen doen
    - bergen was opvouwen :)$)
    - kasten opruimen
    - dingen bakken voor kraambezoek enzo :p

Dan wekelijks doet mijn man het hele huis, en doe ik wat ik kan doen met de peuter en de baby erbij - meestal de keuken en het stoffen van de huiskamer.

Opruimen doen we vaak ook tijdens dat er gespeeld wordt, gewoon omdat de peuter zoveel overhoop haalt dat ze zelf niet meer lekker kan spelen omdat ze met van alles en nog wat tegelijk speelt. Ik laat haar ook meehelpen, dat kan makkelijk als ze wat ouder zijn. Dan vraag ik waar ze graag mee wil spelen en of we het andere samen zullen opruimen. Scheelt weer een gebroken nek over de autootjes en duplo die door de hele kamer slingeren ;)

16. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Ik heb trouwens wel echt een hekel aan rommel dus de woonkamer is hier vrijwel altijd opgeruimd. Je zult hier nooit post, afwas of wat dan ook zien slingeren.
    Als dochter op bed ligt dan ruim ik al haar speelgoed op, ook als het haar ochtend/middagslaapje is.
    Het aanrecht is hier ook altijd netjes, geen afwas, geen broodkruimels. Ik trek het echt niet als er overal wat ligt. Soms zijn we 's avonnds zo moe dat we zonder op te ruimen naar bed gaan. Tja, dan staan er dus nog twee glazen, een onopgevouwen fleecedekentje, voetenbankjes voor de bank. Geen grote rommel, maar ik ruim het 's ochtends gelijk op en daarna begin ik pas aan m'n ontbijt.

17. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    A clean house is a sign of a wasted life!

Dat houd ik dan maar in gedachten :).

18. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    haha ik heb het allang opgegeven met een peuter en twee grote kids. Nu met dit weer is ons huis net de sahara met dat zand van de zandbak dat naar binnen word gelopen. En de ramen?? Die heeft Mike vandaag gewassen met zijn waterspuit en klodders zand..

De wc doe ik dagelijks en ik haal een bezem door 't huis en de rest probeer ik een beetje toonbaar op te ruimen. en op de dagen dat Mike naar psz of oma is ben ik aan de poets. Meer niet. geen zin meer in en al zeker geen tijd meer voor ;) Succes met je manie.. Ben benieuwd hoelang je het nog vol gaat houden :)

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hoe ik dat doe? Heel makkelijk: Loslaten dat het helemaal spik en span moet zijn! :D
    Er komt hier 1x per week een schoonmaakster. Verder is hier 3 dagen in de week niemand thuis overdag, dus dat scheelt ook.
    Wij doen ook de schoenen uit in de gang, dat scheelt ook.
    We hebben geen huisdieren.
    - Er wordt hier zelden gestreken (we hangen de was strak op en bij het vouwen strijken we de dingen glad met de handen, dus die komt vrijwel ongekreukt weer uit de kast).
    - Keuken en aanrecht doen we na het eten/voor het naar bed gaan.
    - Speelgoed opruimen doen we samen met de kleine, voor hij naar bed gaat en anders doet een van ons het, als hij net op bed ligt.
    - Bedden verschonen doen we 'tegelijk' met de was. Die gebeurt voornamelijk in het weekend en af en toe een wasje of 2 doordeweeks op een papa- of mamadag.
    - Boodschappen ook in het weekend en op de papa- en mamadag.
    - Koken doe ik op maandag, dinsdag en donderdag, meteen als ik uit het werk kom
    - Mijn zoon en ik eten bij mijn ouders op woensdag.
    - Mijn man is er alleen op vrijdag t/m zondag en dan kookt hij.
    - Blijft over de wc's schoonmaken en da's makkelijk even snel tussendoor te doen.
    - Zuigen en dweilen alleen incidenteel, als er iets geknoeid is of zo. Of we pakken alleen de swiffer.

Even voor de beeldvorming: Normaal werk ik 4 volle dagen, 8 uur per dag. Ik vertrek met de kleine 's ochtends rond 8 uur en we komen rond 17.45 uur pas weer thuis.
    Mijn man is er dus alleen vrijdag t/m zondag. Die werkt 36 uur per week. Maar we doen verder alle dingen samen.
    Maar het is dus wel zo dat dingen minder vies worden als er vaak niemand thuis is.

20. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    sinds mijn kleine er is ,doe ik het juist nog beter :D
    ik besteed gewoon elke ochtend minimaal 1 uur aan het huis, omdat ik dat alle dagen doe, is alles telkens netjes

Deel Deze Pagina