Hoe lang per dag op de tablet?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Rabarber, 7 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoe lang per dag maximaal op de tablet

1. 30 minuten

2. 1 uur

3. 1 uur en 30 minuten

4. 2 uur

5. 2 uur en 30 minuten

6. 3 uur

7. Onbeperkt

8. Anders....

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Onze kinderen van vier en zes hebben beiden een Kurio 2 tab. Hierop kun je instellen hoe lang ze er maximaal per dag op mogen. Na de maximale tijd wordt de tablet geblokkeerd. Mijn man en ik zijn het niet helemaal met elkaar eens, over wat de maximale tijd moet worden.

Maar ik ben benieuwd wat jullie normaal vinden? Wat nog handig is om te vermelden dat wij geen televisie hebben, dus behalve de tablet zijn er geen andere beeldschermen in huis waar ze achter kunnen kruipen. Op de tablet kunnen ze binnen de maximum tijd Netflix of Telekids kijken.

2. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Hier zet ik daar geen grens op, ze speelt nog net zo lief met andere dingen dus vind het niet nodig.
    Zal de ene dag dan wat meer zijn en de andere dag helemaal niet.

3. Rabarber

Helaas lijken wij dat stadium voorbij te zijn. Met name de oudste kan rustig de hele dag op de tablet zitten om tv te kijken en spelletjes te doen. Ik vind dat niet prettig.

4. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Ik heb geen vaste grens. Het gaat in periodes dat hij er veel mee bezig is. Soms vind ik best bij te lang blijft hangen, en dan maak ik daar op dat moment een afspraak over. (Bijv na dit filmpje, of dit level even iets anders doen.
    En meestal vraagt hij dan 'mag ik op de Wii u..... Eh nee dus:)

5. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    In dat geval zou ik er met de kinderen zelf afspraken over maken, bespreken waarom je het niet fijn vind en zo samen tot een tijd komen.

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn zoontje mag op de tablet als ik aan het koken ben en daarna nog even leesoefeningen doen. Als ik uitgebreid kook en hij daarna uitgebreid leest zit je op een uur. Maar vaker zal het een halfuur zijn.
    Het geeft wel rust dat we een vast moment hebben. Hij weet dat het geen zin heeft om vaker te vragen. Hij vraagt wel al om 16u of ik ga koken 😁

7. Rabarber

De jongste heeft nog geen besef van tijd. Ze weet het verschil tussen een minuut en een uur niet :D. De oudste vindt dat overigens ook nog lastig. Daarnaast ben ik misschien ouderwets, maar ik vind dat wij dat moeten bepalen als ouders en niet zij. Uiteraard wel met onze motivatie. Ik vind ook dat zij op deze leeftijd nog niet in staat zijn om de gevolgen van veelvuldig schermgebruik juist in te schatten en dat dit de taak van de ouders is.

Mijn vraag is overigens welke tijd jullie normaal vinden voor deze leeftijd als het gaat om schermgebruik :).

8. Lovetrust

Lovetrust Actief lid

27 jan 2010
    390
    171
    43
    geen tijdslimieten hier werkt het best. Zo is het gewoon ook onderdeel van de dingen om mee te spelen en maken we er niet iets heel bijzonders van wat maar een bepaald aantal uur per dag mag. Met al het speelgoed mag onbeperkt gespeeld worden dus met een tablet ook.
    Nu is het wel zo dat de kinderen hier niet echt beeldscherm gericht zijn dus als het zo gaat worden dat ze de hele dagen op dat ding bezig zijn er misschien wel afspraken komen maar zolang het blijft zoals het nu is is het niet nodig. Ze zitten er eigenlijk nooit langer dan een kwartiertje achter en dan ook nog eens lang niet iedere dag

9. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier hebben we geen vaste tijd. Maar ze kijken sochtends en savonds tijdens het aan/uitkleden altijd op de iPad. Verder vaak als ik kook. En soms tussendoor. In de winter vaker dan in de zomer. Maar heb er geen tijd aan hangen, wanneer het mij uitkomt of als ze er zelf om vragen. Maar ze zitten er geen uren achter dus vind het wel prima.

10. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

En wat zijn die gevolgen dan precies? Daar is nog niet veel over bekend en spreken de onderzoeken elkaar vaak tegen. Zeker over lange termijn.

11. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.871
    5.110
    113
    Ongeveer een halfuurtje per week. iPad en tv samen. Maar onze dochter is 2,5 en heeft er heel weinig interesse in. Dus dat is natuurlijk wel anders.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb gestemd op een uur.

Een uur per dag schermtijd vind ik voldoende.

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Haha hier hetzelfde. Zoontje van 2 als ik zeg dat de Ipad uit moet en hij even wat anders moet gaan doen: "viesie aan?" Eh nee dus!;)

Hier wisselt het, maar op een uur zitten we zomaar. De oudste kan echt lekker weggedoken in een hoekje op de bank filmpjes kijken als ze moe uit school komt. Echt een rustmomentje. En de jongste vindt het superleuk dus ja eerlijk toegegeven ik gebruik dat ding wel eens als hulpmiddel zodat ik zelf ook nog eens wat kan doen zonder mijn 2-jarige assistent cq schaduw.
    Ze kijken hier ook altijd even een filmpje voor ze op bed gaan. Meestal op de tv, soms op de Ipad. Ze hebben hier totaal geen last van met inslapen, de oudste is weg zodra ze haar kussen raakt en de jongste is na gem 10 min ook stil.

14. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.496
    4.332
    113
    Vrouw
    Mijn dochter mag na het eten op haar tablet, tussen 18/19, maar dat doet ze vaak ook niet. Als ze erg moe uit school komt mag ze ook weleens 's middags, maar ze vraagt er bijna nooit om.
    Wij kijken ook geen tv, hebben er wel één, dus ik vind het niet zo erg als ze zou willen kijken.

Maar in de auto, vliegtuig, vakantie, camping heb ik er ook geen limiet op, maar als ze er uren op zou zitten, zou ik dat wel hebben denk ik...

Dus mijn stem is een uur.

15. Jennifer93

Jennifer93 Actief lid

3 okt 2013
    400
    209
    43
    Vrouw
    Moeder
    wij hebben geen tv en geen tablet, onze kinderen hebben geen schermtijd dus:)
    ik kom gemiddeld een keer in de week bij mijn moeder, die heeft een tv en de kinderen kijken daar ook tv, meestal zit de oudste dan op school, de jongste kijkt dan ongeveer een half uurtje/ uurtje dan gaat hij als ik nog langer blijf, uit en kan ze met gewoon speelgoed spelen..

ik heb sindskort mijn smartphone eruit gedaan, en hebben nu dus alleen een computer,
    als ik zie hoe doordrongen ons bestaan is met media ( mobiel, tablet, computer, tv etc) dan hebben we veel te weinig tijd voor andere belangrijkere dingen, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of ik het volhoud om geen smartphone te hebben, het is nu eenmaal super handig met appen, marktplaats app, facebook etc..
    maar het geeft echt enorme rust om hem nu niet te hebben, niet constant bereikbaar hoeven zijn en niet direct hoeven te kijken als er een appje binnen komt..
    ik hoop dat ik het zo lang mogelijk kan uitstellen mijn kids achter tablet, computer etc te laten simpelweg omdat het gezonder voor ze is lekker buiten te spelen, met lego te bouwen etc..

ik wil hiermee trouwens geen discussie teweegbrengen, doe het ook niet om andere manieren af te vallen, andere mensen zullen hun eigen ideeen hebben en andere manieren om creativiteit etc te ontwikkelen, uiteindelijk wil iedereen het beste voor zijn kind, niet alleen ik.

16. Rabarber

#16 Rabarber, 7 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2016
    Ik begrijp je helemaal. Ik heb geen smartphone. Ook nooit gehad en ik mis het daardoor ook niet. Televisie is jaren geleden al de deur uitgegaan. Facebook, twitter etc. heb ik niet. Mijn enige 'mediazonde' is zwangerschapspagina :D. Overigens ben ik hier ook veel minder dan in begin jaren dat ik hier lid was. Ik ben er niet perse tegen, maar ik vind de rust heerlijk. Van mij zouden de kinderen ook prima zonder kunnen.

Mijn man daarentegen is een echte mediajunk. Hij vindt het belangrijk dat de kinderen er juist op jonge leeftijd al verantwoord mee leren omgaan. Ik begrijp hem daarin ook wel. Wij zijn anog op zoek naar de gulden middenweg. Ik neig naar maximaal een uur per dag en hij vindt het dubbele eigenlijk al te weinig. Hij is juist weer een groot voorstander van educatieve apps zoals squla en vindt daarom een uur te weinig.

Interessant om te lezen hoe jullie het doen.

17. Rabarber

#17 Rabarber, 7 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2016
    Ligt aan de gevolgen waarvan precies? Je kan tabletgebruik namelijk splitsen in televisie kijken, spelletjes spelen, educatief gebruik etc. Daarnaast heb je uiteraard nog alle reclamezooi waar je kind mee wordt dood gegooid op internet. Je vraag is dus niet zo makkelijk te beantwoorden. Overigens vind ik dat er best veel onderzoek naar gedaan wordt. Helaas wel veel buitenlandse studies. Er is inderdaad op de lange termijn nog niet veel bekend, wat logisch is, maar op de korte termijn wel. Ook positieve gevolgen trouwens. Gamen verbeterd bijvoorbeeld het werkgeheugen. De grootte van het werkgeheugen is weer een belangrijke voorspeller voor het schoolse leren op de basisschool enz. Echter teveel lijkt mij nooit goed. Ik kom bij ons in de praktijk heel veel jongeren met een gameverslaving tegen en dat vind ik echt zorgelijk. De hele hele sociaal-emotionele ontwikkeling van deze jongeren komt stil te liggen en op volwassen leeftijd missen ze daardoor heel veel vaardigheden.

Overigens heb ik geen onderzoek nodig om te bedenken dat het niet goed voor de ontwikkeling van mijn zes-jarige is als ze de hele dag achter de tablet zit en er niet meer toe komt aan spelen met vriendjes etc. Alleen daarom vind ik een maximum tijd al belangrijk, ongeacht wat alle onderzoeken zeggen.

18. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Wat ik erover gelezen heb (zeg er meteen bij dat zal niet alles zijn en misschien ook wel niet de juiste info maar wel wat ik herhaaldelijk tegenkom) is dat het kijken naar tv of tablet an sich niet schadelijk is, maar wel als een kind hierdoor andere dingen minder of te weinig doet wat dan de ontwikkeling belemmert. Daardoor ontstaan dan mogelijk problemen als overgewicht en een slechte motoriek en op oudere leeftijd dingen als verslaving.
    Daarnaast denk ik dat jonge kinderen vooral ook moeten ervaren en niet alleen maar naar een 2d scherm passief kijken, maar actief beleven, voelen en ervaren.
    Als je kinderen een gezond gewicht hebben, voldoende buiten spelen en bewegen dan zie ik geen probleem.
    We zien nu wel aan onze 2-jarige dat die ernstig voorkeur ontwikkelt voor de ipad en de tv.... Dat gaan we nu dus meer beperken want hij komt naast puzzelen niet echt veel tot ander spel, terwijl dat natuurlijk wel belangrijk is. Buiten spelen vindt hij dan wel weer heel leuk gelukkig. Ook al leert hij veel van de ipad en tv, hij moet zich wel breed ontwikkelen.

19. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Hier geen tijd. De ene dag zit hij er een half uurtje op en het andere moment zit hij er 2 uur op. Hij laat dat ding soms ook maanden verstoffen omdat hij heel druk met andere dingen aan het spelen is.

In de zomer is hij overigens elke dag buiten aan het spelen.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Je zou het kunnen splitsen in ontspanning en leerdingen. Ambrasoft wat ze hier via school krijgen zou dan ook niet mee tellen in de tijd. Dus stel voor 3 kwartier ontspanning en een half uur educatief?

Deel Deze Pagina